ΕΛΛΑΔΑ

Πτώση Canadair σε Κάρυστο: Τα αίτια της τραγωδίας και η μοιραία ρίψη

Canadair
Eurokinissi

Οι δύο πιλότοι του Canadair που συνετρίβη στην Κάρυστο, την ώρα που επιχειρούσε στο πύρινο μέτωπο του Πλατανιστού, έπεσαν στο καθήκον και πέρασαν στην αιωνιότητα

Ο θάνατος των δύο ηρώων μας, του Σμηναγού Χρήστου Μουλά και του Ανθυποσμηναγού, Περικλή Στεφανίδη, έχει συγκλονίσει τη χώρα μας.

Οι δύο πιλότοι του Canadair που συνετρίβη στην Κάρυστο, την ώρα που επιχειρούσε στο πύρινο μέτωπο του Πλατανιστού, έπεσαν στο καθήκον και πέρασαν στην αιωνιότητα.

Το αεροσκάφος έκανε βύθιση, στη συνέχεια έκανε ρίψη και κατά την προσπάθεια ανύψωσης συγκρούστηκε ο πλωτήρας με δέντρο και αποκολλήθηκε από το δεξί φτερό. Έπειτα λόγω της απώλειας στήριξης πήρε κλίση δεξιά, καρφώθηκε σε ρέμα και ανεφλέγη.

Αμέσως μετά την συντριβή στήθηκε στην περιοχή μία επιχείρηση διάσωσης για τους δύο χειριστές, ωστόσο τα δυσάρεστα νέα του θανάτου τους δεν άργησαν να γίνουν γνωστά. Ο Σμηναγός (Ι) Χρήστος Μουλάς, 34 ετών και ο συγκυβερνήτης, Ανθυποσμηναγός (Ι) Περικλής Στεφανίδης, 27 ετών βρέθηκαν νεκροί, βυθίζοντας στο πένθος τις οικογένειες τους και τις Ένοπλες Δυνάμεις, όπου κηρύχθηκε τριήμερο πένθος.

Τα τελευταία λόγια των πιλότων πριν τη μοιραία πτώση του Canadair

Τα τελευταία λόγια των πιλότων πριν τη μοιραία συντριβή του Canadair στην Κάρυστο αποκαλύπτει στο OPEN TV ο πυροσβέστης που μίλησε τελευταίος μαζί τους.

«Είχαμε επικοινωνία μαζί τους. Δεν μας ανέφεραν κανένα πρόβλημα στο αεροσκάφος. Μας είπαν "είμαστε έτοιμοι να επιχειρήσουμε. Πάμε για τελευταίο εφοδιασμό και φεύγουμε". Λίγα λεπτά αφού μιλήσαμε, μάθαμε από τον ασύρματο ότι το αεροσκάφος έπεσε». Αυτά ήταν τα λόγια που είπε στο OPEN ο πυροσβέστης, ο τελευταίος άνθρωπος δηλαδή που επικοινώνησε με τους ήρωες πιλότους μας, τον Σμηναγό Χρήστο Μουλά και τον Ανθυποσμηναγό, Περικλή Στεφανίδη, πριν τη συντριβή του Canadair και τον θάνατό τους που βύθισε τη χώρα στο πένθος.

Ο πυροσβέστης τόνισε: «Δεν μπορώ ακόμη να πιστέψω ότι τρία λεπτά πριν μιλούσα μαζί τους και έπειτα από 10 λεπτά ακριβώς έμαθα ότι το αεροσκάφος έπεσε».

Tο χρονικό της τραγωδίας με τους δύο νεκρούς πιλότους

Όλα ξεκίνησαν στις 15:00 της Τρίτης, 25 Ιουλίου, όταν έγινε γνωστή η είδηση για την πτώση αεροσκάφους Canadair CL-215 που επιχειρούσε στο μέτωπο της φωτιάς στον Πλατανιστό Καρύστου, στην Εύβοια. Αμέσως στην περιοχή έσπευσαν ένα ελικόπτερο Super Puma και ένα ελικόπτερο ΑΒ-205 της Πολεμικής Αεροπορίας καθώς και ένα ελικόπτερο S-70 του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ η τύχη των δύο χειριστών ήταν άγνωστη.

Το συγκλονιστικό βίντεο που κατέγραψε η κάμερα της ΕΡΤ δείχνει τη συντριβή του CL-215 που έγινε αμέσως μετά τη ρίψη νερού, με το δεξί φτερό του να προσκρούει σε δέντρο. Ο δεξιός πλωτήρας αποκόπηκε με συνέπεια να πάρει δεξιά κλίση και να συντριβεί στο έδαφος.

Ιατρίδης: Πώς έγινε η συντριβή του Canadair

Ο Πτέραρχος εν αποστρατεία, Κώστας Ιατρίδης μίλησε στο MEGA για την πτήση του μοιραίου Canadair στην Κάρυστο, που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους δύο ήρωες πιλότοι μας.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, νεκροί έπεσαν ο 34χρονος κυβερνήτης του Canadair, Σμηναγός Χρήστος Μουλάς, και ο 27χρονος συγκυβερνήτης, Ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης.

Το Canadair CL-215 με κωδικό κλήσης «Silver 1», επιχείρησε χθες ρίψη νερού σε χαμηλό ύψος σε δύσβατη ορεινή περιοχή στην Κάρυστο. Οι δύο πιλότοι κατέβηκαν χαμηλά και απελευθέρωσαν τόνους νερού πάνω από την εστία της πυρκαγιάς.

Το αεροσκάφος πήρε ύψος, όμως το δεξί πτερύγιο βρήκε σε συστάδα δέντρων με αποτέλεσμα να αποκολληθεί ο πλωτήρας. Το αεροσκάφος πήρε απότομη κλίση δεξιά, οι χείριστες έκαναν αγωνιώδη προσπάθεια να το κρατήσουν, ωστόσο συνετρίβη στο έδαφος.

Στο σημείο έσπευσαν ελικόπτερα και έκαναν συνέχεις ρίψεις νερού για να σβήσουν τα φλεγόμενα συντρίμμια του αεροσκάφους.

«Οι πιλότοι για να σβήσουν πιο αποτελεσματικά μία φωτιά κατεβαίνουν πολύ χαμηλά»
Ο Πτέραρχος εν αποστρατεία, Κώστας Ιατρίδης μίλησε στο «Κοινωνία Ώρα MEGA» για την πτήση του μοιραίου Canadair στην Κάρυστο.

«Θα ήθελα να εκφράσω τα θερμά μου συλλυπητήρια στις οικογένειες των δύο πιλότων αλλά και στην Πολεμική Αεροπορία που έχασε δύο αξιόλογους πιλότους. Το δέντρο της Πολεμικής Αεροπορίας ποτίζεται πάντα με ιδρώτα αλλά και με αίμα. Ο φόρος αίματος είναι βαρύς και σήμερα θρηνούμε τον τραγικό χαμό των δύο αυτών πιλότων που απέδειξαν ότι έδωσαν τη ζωή τους για να σώσουν ζωές. Οι εντολές της αεροπυρόσβεσης που εκτελούν είναι δύσκολες και επικίνδυνες. Αλλά και η αυτοθυσία αυτών των πιλότων είναι μεγάλη και είναι οι «μαχητές» εναντίον της φωτιάς», είπε αρχικά.

«Η ζωή του πιλότου, είτε είναι στα πυροσβεστικά είτε είναι στα μαχητικά είναι ταυτισμένη με το καθήκον και την προσφορά. Η προσφορά απαιτεί αυτοθυσία. Και το τίμημα της αυτοθυσίας δυστυχώς είναι πολλές φορές ο θάνατος. Οι πιλότοι πάντα εκπαιδεύονται σκληρά για να μπορούν να αποδώσουν τα μέγιστα όταν χρειαστεί», πρόσθεσε ο κ. Ιατρίδης.

Για την συντριβή του αεροσκάφους ανέφερε πως, «Πάντοτε υπάρχει κάποια αιτία. Είναι κάτω από αντίξοες συνθήκες, είναι το ανάγλυφο του εδάφους. Η προσπάθεια του πιλότου να κατασβέσει τη φωτιά τον ωθεί στο να κατέβει λίγο πιο χαμηλά από το επιτρεπτό προκειμένου να είναι πιο αποτελεσματικός. Στην προσπάθεια του ο πιλότος να σβήσει τη φωτιά, το δεξί ακροπτερύγιο χτυπά σε μία συστάδα δέντρων, φεύγει ο πλωτήρας μαζί με την βάση του και έκτοτε βλέπουμε μια σπειροειδή βύθιση του αεροσκάφους και προσκρούει στο έδαφος. Μέσα σε αυτά τα λίγα δευτερόλεπτα βλέπουμε την προσπάθεια του πιλότου να επαναφέρει το αεροσκάφος αλλά δυστυχώς είναι δύσκολο γιατί η αποκόλληση του πλωτήρα δημιούργησε ζημιές στο πηδάλιο κλίσεως και δε μπορούσε να ενεργήσει ο χειριστής και να το επαναφέρει, με αποτέλεσμα να έχουμε αυτή την τραγική κατάληξη».

Γιατί τα Καναντέρ δεν έχουν πτυσσόμενα καθίσματα;

Σύμφωνα με τον κ. Ιατρίδη, «κανένα μεταφορικό αεροσκάφος ή πυροσβεστικό δεν έχει κάθισμα εκτίναξης. Έχουν μόνο τα μαχητικά έτσι τα έχει ο κατασκευαστής. Είναι δύσκολο να υπάρχουν εκτινασσόμενα καθίσματα. Σε πολλά αεροσκάφη υπάρχουν πολλές φορές 2-3 πιλότοι μαζί με τον μηχανικό όπως είναι τα C-130 και είναι δύσκολο να υπάρξει εκτίναξη. Λόγω κατασκευής είναι δύσκολο να φύγουν οι πιλότοι ή όσοι βρίσκονται στην καμπίνα. Ο μόνος τρόπος είναι η σκληρή εκπαίδευση, το πρωτόκολλο και η ασφάλεια των πτήσεων. Μόνο αυτά μπορεί να προλαμβάνουν ένα δυστύχημα ή μία τραγική κατάληξη. Πολλές φορές, όταν βλέπει ο πιλότος να καίγονται περιουσίες και ότι κινδυνεύουν άνθρωποι, κάνει ό,τι είναι δυνατόν, με αυτοθυσία κατεβαίνοντας και πιο χαμηλά για να σβήσει πιο αποτελεσματικά μια φωτιά. Όσο πιο ψηλά ρίχνεις το νερό και όσο πιο μεγάλη είναι η φωτιά, οι υψηλές θερμοκρασίες , το νερό εξατμίζεται. Γι’ αυτό πολλές φορές οι πιλότοι αναγκάζονται να το ρίξουν λίγο πιο χαμηλά για να υπάρχει αποτέλεσμα».

Γιατί είναι κρίσιμα τα λεπτά πριν ή μετά τη ρίψη του νερού;

«Πάντοτε όταν υπάρχει πυρκαγιά και φεύγει ένα πυροσβεστικό να κάνει την πρώτη ρίψη, ποτέ δεν κάνει την πρώτη ρίψη άμεσα πάντοτε θα περάσει να κάνει μία επιθεώρηση πώς εξελίσσεται η φωτιά και στη συνέχεια στη δεύτερη ρίψη, τότε θα δει από πώς θα πέσει για να ρίξει το νερό και στη συνέχεια πώς θα φύγει, όταν υπάρχουν χαράδρες και βουνά», κατέληξε ο κ. Ιατρίδης.

Πώς έγινε η συντριβή του Canadair

Μιλώντας στο MEGA, ο πιλότος Παντελής Φραγκούλης περιγράφει τις συνθήκες υπό τις οποίες συνετρίβη το Καναντέρ, τονίζοντας ότι «Δεν υπάρχει σωτηρία όταν το αεροσκάφος χτυπήσει στο έδαφος. Δεν υπάρχει η δυνατότητα οι πιλότοι να το εγκαταλείψουν».

«Ήταν μια δύσκολη περίπτωση, το έδαφος ήταν πολύ δύσβατο και ανηφορικό και το Καναντέρ κατέβηκε πολύ χαμηλά για να στοχοποιήσει τη φωτιά. Βρήκε όμως σε δέντρα ο πλωτήρας. Δυστυχώς οι πιλότοι έχουν εξαντληθεί με τις φωτιές, σβήνουμε σε όλη την Ελλάδα. Είμαι εμπειρογνώμονας και δύσκολα μπορώ να καταλάβω γιατί να εξαντλήσουμε όλα τα μέσα. Οι πιλότοι υπερβάλλουν εαυτόν.

Ήταν μεγάλη κατωφέρεια και έπρεπε το αεροσκάφος να επιχειρήσει χαμηλά. Δεν υπάρχει σωτηρία όταν το αεροσκάφος χτυπήσει στο έδαφος. Δεν υπάρχει η δυνατότητα οι πιλότοι να το εγκαταλείψουν. Οι φωτιές πρέπει να σβήνονται στο πρώτο δεκάλεπτο. Το κράτος έπρεπε να έχει φροντίσει τόσα χρόνια να πάρουμε καινούρια ελικόπτερα.

Δεν αρκούν μόνο τα αεροπλάνα. Από τη στιγμή που ο πλωτήρας βρήκε σε δέντρο, το αεροπλάνο δεν σωζόταν. Θα πρέπει κάποια στιγμή να καταλάβουμε ότι οι πιλότοι κουράζονται πάρα πολύ» τονίζει ο κ. Φραγκούλης.

Τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις

Βάσει αποφάσεως του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια, κηρύσσεται τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις για την απώλεια ζωής εν ώρα καθήκοντος των αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας και χειριστών του πυροσβεστικού αεροσκάφους CL-215. το οποίο βρισκόταν στην Εύβοια.

Σχετικά με το γεγονός αυτό, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε «Οι Έλληνες θρηνούμε, σήμερα, τον τραγικό χαμό των πιλότων μας Χρήστου Μουλά και Περικλή Στεφανίδη στην Εύβοια. Έδωσαν τη ζωή τους, σώζοντας ζωές. Αποδεικνύοντας πόσο ριψοκίνδυνες είναι οι καθημερινές αποστολές τους στην κατάσβεση των πυρκαγιών. Αλλά και πόσο μεγάλη είναι η αυταπάρνηση των μαχητών της πρώτης γραμμής.

Η Πολιτεία στέκεται με σεβασμό στο πλευρό των οικογενειών των δύο ηρώων. Είναι δύο παιδιά, δύο αδέλφια όλων μας. Τα λόγια είναι φτωχά για να περιγράψουν το εθνικό πένθος για την απώλειά τους. Σφίγγουμε, λοιπόν, τα δόντια και μετατρέπουμε τη σιωπή μας σε δύναμη. Στη μνήμη τους, συνεχίζουμε τον πόλεμο με τις καταστροφικές δυνάμεις της φύσης».

Σχετικές ειδήσεις