ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε υψηλά επίπεδα δεκαετίας το ναυτιλιακό συνάλλαγμα

Στο δεκάμηνο του 2021 οι εισροές από τη ναυτιλία έχουν φτάσει στα 15,18 δισ. ευρώ.
Στο δεκάμηνο του 2021 οι εισροές από τη ναυτιλία έχουν φτάσει στα 15,18 δισ. ευρώ.
ΑΠΕ - ΜΠΕ

Στο δεκάμηνο του 2021 οι εισροές από τη ναυτιλία έχουν φτάσει στα 15,18 δισ. ευρώ και είναι αυτό το υψηλότερο επίπεδο συγκρινόμενο με τα αντίστοιχα δεκάμηνα της τελευταίας δεκαετίας.

Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος οι εισπράξεις από θαλάσσιες μεταφορές το διάστημα Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2021 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 αυξήθηκαν κατά 30,4%.

Οι εισροές από την ποντοπόρο ναυτιλία αναμένεται να κινηθούν ανοδικά και την επόμενη χρονιά και να επιδράσουν θετικά και στην περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, καθώς όπως εκτιμά η Τράπεζα της Ελλάδος για το 2022 οι προοπτικές για τις εισπράξεις από μεταφορές το 2022 είναι θετικές, με δεδομένη τη συνεχιζόμενη ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας και του διεθνούς εμπορίου, που θα ενισχύσει τις εισπράξεις από θαλάσσιες μεταφορές.

Το καλύτερο έτος για το ναυτιλιακό συνάλλαγμα των τελευταίων δέκα και πλέον ετών ήταν το 2019 όταν στο σύνολο του έτους οι εισροές από τις υπηρεσίες θαλασσίων μεταφορών ανήλθαν στα 17,3 δισ. ευρώ, μέγεθος που καλώς εχόντων των πραγμάτων θα ξεπερασθεί το 2021.

Το 2020 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα κατέγραψε μια πτώση καθώς η πανδημία επηρέασε αρνητικά για μεγάλο διάστημα και τη ναυτιλία. Η πανδημία επηρέασε σοβαρά τις εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών, οι οποίες παρότι μειώθηκαν κατά 20,16% σε σχέση µε το 2019, ανήλθαν σε περίπου 13,81 δισ. ευρώ συνολικά για το οικονομικό έτος 2020.

Η άνοδος των εισπράξεων από τις θαλάσσιες μεταφορές το 2021 οφείλεται πρωτίστως στην άνοδο των ναύλων. Το μέσο επίπεδο των ναύλων αυξήθηκε κατά περίπου 82% – σύμφωνα με τον δείκτη ClarkSea – συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2020, αντανακλώντας κυρίως δύο αντίθετες τάσεις: αφενός την αξιοσημείωτη άνοδο των ναύλων για τα πλοία μεταφοράς ξηρού (χύδην) φορτίου και αφετέρου τη μείωση των ναύλων για τα πετρελαιοφόρα πλοία.

Οι ναύλοι των πλοίων ξηρού (χύδην) φορτίου σχεδόν τριπλασιάστηκαν, αντανακλώντας τη ζήτηση για εισαγωγές πρώτων υλών κυρίως από την Κίνα, τη συμφόρηση στους λιμένες, καθώς και το χαμηλό επίπεδο των ναύλων την αντίστοιχη περίοδο του 2020 λόγω της πανδημίας. Οι ναύλοι των πετρελαιοφόρων κατέγραψαν αξιοσημείωτη μείωση, εν μέρει λόγω και του υψηλού επιπέδου που είχαν καταγράψει την αντίστοιχη περίοδο του 2020.