ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κοινωνικό μέρισμα 2018: Πάνω από 1,6 εκατ. οι αιτήσεις στο koinonikomerisma.gr

Κοινωνικό μέρισμα 2018: Πάνω από 1,6 εκατ. οι αιτήσεις στο koinonikomerisma.gr

Κοινωνικό μέρισμα 2018: Πάνω από 1.600.000 νοικοκυριά μέχρι σήμερα έχουν υποβάλλει αιτήσεις για το κοινωνικό μέρισμα κι έχουν ξεπεραστεί τα 750 εκατομμύρια σε χρηματικό ποσό το οποίο αναλογεί σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που έδωσε ο Αναστάσιος Τάγαρης, πρόεδρος και διευθύνοντας σύμβουλος της ΗΔΙΚΑ.

«Βέβαια στις 21 του μήνα θα κλείσει η πλατφόρμα, μετά θα γίνει έλεγχος, ενδεχομένως να εξαιρεθούν κάποιες περιπτώσεις. Θα δούμε πού ακριβώς θα κλείσει το ποσό κι ο αριθμός των ατόμων που τελικά δικαιούνται το μέρισμα».

Όσον αφορά στα κωλύματα που έχουν παρουσιαστεί ο κ. Τάγαρης δήλωσε ότι «υπάρχει ένας πληθυσμός που έχει κρατηθεί η πληρωμή του (κοινωνικού μερίσματος) λόγω μη διασταύρωσης του ΙΒΑΝ με το ΑΦΜ. Αυτές οι περιπτώσεις είναι κυρίως τρεις κατηγορίες. Πρώτον, είναι άνθρωποι οι οποίοι δίστασαν να βάλουν το δικό τους ΙΒΑΝ φοβούμενοι μήπως γίνει κατάσχεση στο μέρισμα, ωστόσο το μέρισμα είναι ακατάσχετο και αφορολόγητο. Άρα δεν πρέπει να υπάρχει αυτός ο λόγος, μπορούν αν θέλουν να αλλάξουν την αίτησή τους άρα να την ακυρώσουν και να υποβάλλουν ξανά αίτηση με το σωστό ΙΒΑΝ. Δεύτερον, αν έχουν βάλει ΙΒΑΝ ενός συγγενικού τους προσώπου και δεν έχουν δικό τους λογαριασμό μπορούν να μπούνε συνδικαιούχοι σε αυτόν το ΙΒΑΝ - λογαριασμό και με το εκκαθαριστικό τους στην τράπεζα κι η τρίτον είναι άνθρωποι οι οποίοι δήλωσαν το ΙΒΑΝ της εταιρείας τους ο οποίος όμως έχει το ΑΦΜ της εταιρείας κι όχι του φυσικού προσώπου. Κι σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να αλλάξουν την αίτησή τους και να βάλουν το δικό τους ΙΒΑΝ. Από κει και πέρα όλες οι αιτήσεις θα προχωρήσουν κανονικά στην επόμενη πληρωμή που θα γίνει μέχρι τις 28 του μήνα».

Στο μεταξύ, ο κ. Τάγαρης υπογράμμισε ότι «σε ό,τι αφορά τα θέματα με την πενταετία που έχουν προκύψει, υπάρχει αρκετός κόσμος δεν φαίνεται να έχει πέντε φορολογικές δηλώσεις καθώς υπάρχουν πολλές περιπτώσεις νέων ανθρώπων οι οποίοι μπήκαν στην εργασία μετά τα 25 έτη κι έχουν δυο ή τρεις φορολογικές δηλώσεις ενώ πριν εμφανίζονταν στις δηλώσεις των γονιών τους. Εκεί αν έχουν δηλωθεί σωστά με το σωστό ΑΜΚΑ επιστρέφεται σωστά η πενταετία, δηλαδή μετράνε οι δικές τους δηλώσεις και οι προηγούμενες που ήταν φιλοξενούμενοι. Μην ξεχνάμε και τις περιπτώσεις που έχουν κάποιοι δηλώσεις λάθος το ΑΜΚΑ στην φορολογική δήλωση».

Το έλαβαν 1.463.524 δικαιούχοι

Η πρώτη καταβολή του κοινωνικού μερίσματος πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου σε 1.463.524 δικαιούχους-νοικοκυριά (που αντιστοιχούν σε 3.617.131 ωφελούμενους) συνολικού ύψους 676.199.675 ευρώ όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών.

Το υπουργείο διευκρινίζει επίσης σε ποιες περιπτώσεις πολίτες είχαν εγκεκριμένη αίτηση κοινωνικού μερίσματος και δεν πληρώθηκαν, και δίνει συγκεκριμένες οδηγίες τις οποίες πρέπει να ακολουθήσουν για να εισπράξουν το μέρισμα.

Σε κάθε περίπτωση, υπενθυμίζει ότι η πλατφόρμα για την υποβολή/τροποποίηση των αιτήσεων για το κοινωνικό μέρισμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.koinonikomerisma.gr θα παραμείνει ανοιχτή έως και την Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου. Η επόμενη πληρωμή θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου.

Αναλυτικότερα το υπουργείο Οικονομικών διευκρινίζει ότι όσοι πολίτες είχαν εγκεκριμένη αίτηση κοινωνικού μερίσματος και δεν πληρώθηκαν ανήκουν σε μία από τις παρακάτω περιπτώσεις:

1η Περίπτωση:

Δεν επιβεβαιώθηκε ότι ο τραπεζικός λογαριασμός που συμπληρώθηκε στην αίτηση ανήκει στο δικαιούχο του μερίσματος. Συγκεκριμένα, υπενθυμίζεται ότι για την πίστωση του κοινωνικού μερίσματος θα πρέπει ο λογαριασμός ΙΒΑΝ που δηλώθηκε στην εφαρμογή να ανήκει στον δικαιούχο του κοινωνικού μερίσματος. Ο έλεγχος πραγματοποιήθηκε βάσει ΑΦΜ. Οι αιτήσεις των δικαιούχων δεν έχουν απορριφθεί και παραμένουν εγκεκριμένες για την επόμενη πληρωμή. Οι δικαιούχοι έχουν ενημερωθεί για το πρόβλημα με γραπτό μήνυμα ή/και μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείο, εφόσον το είχαν συμπληρώσει στην πλατφόρμα κατά τη διάρκεια της αίτησης.

Πιστώσεις σε δηλωθέντες στην εφαρμογή λογαριασμούς ΙΒΑΝ για τους οποίους δεν μπορεί να γίνει από την τράπεζα ταυτοποίηση του ΑΦΜ του δικαιούχου του Κοινωνικού Μερίσματος δεν θα πραγματοποιηθούν.

Προς το σκοπό καταβολής του κοινωνικού μερίσματος, καλούνται οι δικαιούχοι, οι οποίοι είχαν εγκεκριμένη αίτηση μερίσματος αλλά δεν πληρώθηκαν:

(α) να ακυρώσουν την αίτησή τους και να προβούν σε «Επαναξιολόγηση». Στη νέα αίτηση πρέπει να δηλώσουν στην εφαρμογή λογαριασμό ΙΒΑΝ στον οποίο είναι δικαιούχοι ή συνδικαιούχοι

ή / και

(β) να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία του ΑΦΜ τους στην τράπεζα συνεργασίας τους προσκομίζοντας το τελευταίο εκκαθαριστικό σημείωμα φορολογίας εισοδήματος.

Στον ακόλουθο σύνδεσμο, όπως σημειώνει το υπουργείο Οικονομικών, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν σχετικό ενημερωτικό έντυπο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών με τα στοιχεία ταυτοποίησης που απαιτούνται από τη νομοθεσία και τα έγγραφα που μπορούν να πιστοποιήσουν τα στοιχεία αυτά.

https://www.hba.gr/UplDocs/Sistithikate-Gr-forPreview_july18.pdf

Το υπουργείο Οικονομικών υπενθυμίζει ότι το κοινωνικό μέρισμα είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο εις χείρας του Δημοσίου ή τρίτων κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση και στο υπόλοιπο Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.

2η Περίπτωση:

Δεν επιβεβαιώθηκε η μόνιμη διαμονή στην Ελλάδα μέσω της υποβολής φορολογικών δηλώσεων την τελευταία πενταετία. Σημειώνεται ότι σε βάθος πενταετίας πραγματοποιείται έλεγχος είτε για την υποβολή δήλωσης ως υπόχρεου είτε για το αν ο αιτών υπήρξε σύζυγος, εξαρτώμενο πρόσωπο ή φιλοξενούμενος σε δήλωση άλλου υπόχρεου αρκεί να είχε δηλωθεί σωστά ο ΑΦΜ ή ο ΑΜΚΑ του αιτούντος. Οι περισσότερες αιτήσεις όσων ανήκουν σε αυτή την κατηγορία απορρίφθηκαν αμέσως. Για μία μικρή μερίδα οι αιτήσεις απορρίφθηκαν κατόπιν περαιτέρω ελέγχων και οι αιτούντες έλαβαν ενημέρωση με γραπτό μήνυμα ή/και μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, εφόσον είχε δηλωθεί κατά τη διάρκεια της αίτησης.

Τα μικρά λάθη που οδηγούν στην απόρριψη της αίτησης

Σύμφωνα με την ΗΔΙΚΑ, όσες αιτήσεις είχαν διαφορετικό δικαιούχο, αλλά ίδιο IBAN πάνω από τρεις φορές έχουν απορριφθεί. Παράλληλα, αιτήσεις με εμπλοκή στον έλεγχο ΙΒΑΝ- ΑΦΜ (συνδικαιούχοι) δεν έχουν ακυρωθεί αλλά έχουν μεταφερθεί για την επόμενη πληρωμή (144.000 αιτήσεις).

Η αίτηση παρά την εμπλοκή παραμένει έγκυρη οπότε θα πρέπει να διορθωθεί ή να προστεθεί IBAN συνδικαιούχου. Όσοι απορρίφθηκαν από το κοινωνικό μέρισμα, λόγω του ότι εντοπίστηκαν από το σύστημα ότι οι δικαιούχοι δεν ήταν κάτοικοι Ελλάδας τα τελευταία πέντε χρόνια, θα πρέπει να ξανακάνουν αίτηση.

Προσοχή χρειάζεται ώστε να συμπληρωθούν σωστά ο ΙΒΑΝ, το email και ο αριθμός κινητού τηλεφώνου του δικαιούχου. Πρέπει να επισημανθεί πως σύμφωνα με τις οδηγίες εάν εμφανίζονται λανθασμένα στο σύστημα τα στοιχεία ο αιτών θα πρέπει να απευθύνεται στους παρακάτω φορείς:

1. ΚΕΠ: εάν το πρόβλημα αφορά στον ΑΜΚΑ

2. ΕΦΚΑ: εάν το πρόβλημα συνδέεται με τον χρόνο ασφάλισης

3. ΟΑΕΔ: εάν το πρόβλημα αφορά στον χρόνο ανεργίας

Πώς να κάνετε την αίτηση

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να μπουν στην πλατφόρμα, www.koinonikomerisma.gr, για να διαπιστώσουν, αν είναι δικαιούχοι του κοινωνικού μερίσματος και να υποβάλουν αίτηση για την καταβολή του, χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης του πληροφοριακού συστήματος TAXISnet της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

merisma

Βήμα 1

Με την είσοδό σας στο σύστημα θα σας ζητηθεί:

Να επιβεβαιώσετε τον ΑΜΚΑ σας και να εισάγετε μια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) και τον αριθμό ενός κινητού τηλεφώνου που θα χρησιμοποιηθούν για αποστολή τυχόν ειδοποιήσεων. Σας συνιστούμε να συμπληρώσετε το πεδίο του email καθώς σε περίπτωση προβλημάτων με την πληρωμή σας στέλνονται ενημερώσεις.

Να συναινέσετε στην επεξεργασία των στοιχείων που απαιτούνται, δηλαδή των στοιχείων που αφορούν εσάς, την/τον σύζυγό σας, τα προστατευόμενα τέκνα σας ή/και τυχόν φιλοξενούμενα μέλη.

Αν το σύστημα δεν πιστοποιεί τον συνδυασμό ΑΦΜ και ΑΜΚΑ που έχετε εισάγει, θα εμφανιστεί αντίστοιχο μήνυμα. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να μεταβείτε σε ένα ΚΕΠ και να ζητήσετε να ενημερώσετε την εγγραφή του ΑΜΚΑ σας ως προς το πεδίο του ΑΦΜ. Για το σκοπό αυτό θα χρειαστείτε ένα έγγραφο που να αποδεικνύει την ταυτότητά σας (ΑΔΤ, Διαβατήριο, κ.τ.λ.) και ένα έγγραφο που να αναγράφει το ΑΦΜ μαζί με τα προσωπικά στοιχεία σας (π.χ. εκκαθαριστικό εφορίας).

Μόλις πραγματοποιηθεί η διόρθωση μπορείτε να ξεκινήσετε εκ νέου τη διαδικασία (Βήμα 1) προκειμένου να διαπιστώσετε αν είστε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος.

Βήμα 2

Αφού συναινέσετε στην επεξεργασία προσωπικών και λοιπών στοιχείων, θα εμφανιστεί μια φόρμα που αναφέρει:

τα προσωπικά σας στοιχεία (ονοματεπώνυμο, ημερομηνία γέννησης, φύλο κτλ)

οικονομικά στοιχεία (φορολογητέο και αφορολόγητο ετήσιο εισόδημα)

περιουσιακά στοιχεία (αξία ακίνητης περιουσίας, τόκους καταθέσεων)

μια ένδειξη για το αν πληρούται το κριτήριο της μόνιμης κατοικίας στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία,

μια ένδειξη για το αν ικανοποιείται το κριτήριο της ύπαρξης έστω και ενός μήνα πλήρους ασφάλισης φορέα κύριας ασφάλισης και τέλος

έναν κατάλογο με τα μέλη του νοικοκυριού σας

Δώστε προσοχή σε αυτό το βήμα και ειδικότερα στα εξής σημεία:

Αν κάποια από τα προσωπικά σας στοιχεία εμφανίζονται λανθασμένα στο σύστημα θα πρέπει να μεταβείτε σε ένα ΚΕΠ και να διορθώσετε το στοιχείο που εμφανίζεται εσφαλμένα χρησιμοποιώντας κάθε πρόσφορο έγγραφο που μπορεί να αποδείξει την αλλαγή που θέλετε να κάνετε.

Αν το σύστημα δεν έχει σωστή ένδειξη για το κριτήριο ύπαρξης έστω και ενός μήνα ασφάλισης σε φορέα κοινωνικής ασφάλισης, θα πρέπει να μεταβείτε σε υποκατάστημα του ΕΦΚΑ και να ζητήσετε να διορθωθούν τα στοιχεία σας προσκομίζοντας κάθε αναγκαίο έγγραφο. Οι διορθώσεις σχετίζονται μόνο με αποκατάσταση σφαλμάτων αναφορικά με την ταυτότητα του ασφαλισμένου και όχι σε εκ των υστέρων αναγνώριση χρόνου ασφάλισης.

Αλλαγές σχετικά με τα οικονομικά σας στοιχεία ή τη διασταύρωση της επί πενταετίας μόνιμης κατοικίας στην χώρα δεν είναι δυνατή, καθώς προκύπτει από παρελθούσες φορολογικές σας δηλώσεις και από τα στοιχεία του ΑΜΚΑ-ΕΜΑΕΣ.

Βήμα 3

Απαραίτητη είναι η σωστή συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού IBAN στον οποίο είστε δικαιούχος ή συνδικαιούχος.

Προσοχή και εδώ: Θα πρέπει να δηλώσετε έγκυρο και ενεργό IBAN, στον οποίο είστε υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος. Σε αντίθετη περίπτωση, δε θα πραγματοποιηθεί η πληρωμή ακόμα και αν πληρούνται όλα τα παραπάνω κριτήρια.

Για τον λόγο αυτό, προτείνουμε να χρησιμοποιήσετε τυχόν δηλωμένο ακατάσχετο λογαριασμό, τον λογαριασμό μισθοδοσίας ή καταβολής σύνταξης ή επιδομάτων (ανεργίας, ΚΕΑ κ.τ.λ.).

Υπογραμμίζεται η σημασία της ορθής συμπλήρωσης του συγκεκριμένου πεδίου. Επισημαίνεται επίσης, ότι θα διερευνηθεί η συσχέτιση των αριθμών λογαριασμών IBAN με τους ΑΦΜ των δικαιούχων, όπως και η τυχόν εμφάνιση του ίδιου IBAN σε περισσότερους του ενός δικαιούχους.

Σε περίπτωση που από λάθος δηλωθεί ενεργός λογαριασμός IBAN ο οποίος δεν ανήκει στον δικαιούχο ή συνδικαιούχο του μερίσματος (ανήκει δηλαδή σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο), ενδέχεται η πληρωμή να προχωρήσει κανονικά καθώς δεν είναι πάντοτε δυνατός ο έλεγχος του συνδυασμού του ΑΦΜ με το IBAN. Σε αυτή την περίπτωση θα εισπραχθεί το κοινωνικό μέρισμα από κάποιον άλλον. Απαιτείται επομένως μεγάλη προσοχή στη συμπλήρωση του πεδίου του IBAN.

Βήμα 4

Σε περίπτωση που το νοικοκυριό σας περιλαμβάνει και ενήλικα φιλοξενούμενα μέλη, απαιτείται η συγκατάθεσή τους, μέσω των κωδικών τους στο TAXISnet, για την προσπέλαση των στοιχείων τους από την Α.Α.Δ.Ε., προκειμένου να διαπιστώσετε αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησης.

Η θετική συγκατάθεση όλων των φιλοξενούμενων ενηλίκων εντός της προθεσμίας είναι απαραίτητη προϋπόθεση ολοκλήρωσης και υποβολής της αίτησης. Συνεπώς, θα πρέπει να επικοινωνήσετε άμεσα με τους φιλοξενούμενούς σας (στη φόρμα αναγράφονται τα στοιχεία των ατόμων των οποίων η συναίνεση απαιτείται) ώστε να μπουν στον διαδικτυακό τόπο με τους δικούς τους κωδικούς και να συναινέσουν.

Προσοχή: Η ύπαρξη φιλοξενούμενων μελών έχει επιβεβαιωθεί μέσω ηλεκτρονικής αντιπαραβολής από των τελευταίων φορολογικών δηλώσεων. Συνεπώς, δεν υπάρχει η δυνατότητα να προστεθούν ή να αφαιρεθούν φιλοξενούμενα μέλη στην αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα.

Αν έχετε αποκτήσει τέκνο μετά την 1/1/2018 μπορείτε να το δηλώσετε εισάγοντας τον αριθμό Α.Μ.Κ.Α. Το σύστημα ενημερώνεται αυτόματα για θανάτους που έχουν δηλωθεί στο ληξιαρχείο. Καμία άλλη αλλαγή στη σύνθεση του νοικοκυριού δεν είναι δυνατή.

Βήμα 5

Εφόσον όλα τα ενήλικα μέλη του νοικοκυριού σας έχουν συναινέσει, εμφανίζεται η ένδειξη που αναφέρει αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησης. Στην περίπτωση που είστε δικαιούχος, ενημερώνεστε άμεσα για το ποσό του κοινωνικού μερίσματος που αντιστοιχεί στο νοικοκυριό σας. Διαφορετικά, εμφανίζεται η πρώτη αιτία απόρριψης.

Εάν δεν εμφανιστεί αυτή η πληροφορία, κάποιο από τα μέλη του νοικοκυριού δεν έχει δώσει ακόμα την συναίνεση του.

Βήμα 6

Εφόσον πληρούνται τα κριτήρια, θα πρέπει να κάνετε την επιλογή [Έγκριση - Συναίνεση] ώστε να καταστείτε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος.

Προσοχή: Σε περίπτωση μη αποδοχής δεν θα καταστείτε δικαιούχος ακόμα και αν πληρούνται τα κριτήρια.

Σημείωση: Αν κατά τα 4 πρώτα βήματα έχει προκύψει η ανάγκη να διορθώσετε τα στοιχεία σας σε ΚΕΠ ή στον ΕΦΚΑ, για να ενημερωθεί η πλατφόρμα με τις αλλαγές που κάνατε, πρέπει να ζητήσετε να γίνει επαναξιολόγηση του νοικοκυριού σας κάνοντας την επιλογή στην οθόνη «Αξιολόγηση επιλεξιμότητας κοινωνικού μερίσματος».

Η διαδικασία θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας αποδοχής του κοινωνικού μερίσματος.

Αν κατά τα τέσσερα πρώτα βήματα έχει προκύψει η ανάγκη διόρθωσης των στοιχείων σε ΚΕΠ ή στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), για να ενημερωθεί η πλατφόρμα με τις αλλαγές που έχουν γίνει, πρέπει οι πολίτες να ζητήσουν να γίνει επαναξιολόγηση του νοικοκυριού τους, κάνοντας την επιλογή στην οθόνη «Αξιολόγηση επιλεξιμότητας κοινωνικού μερίσματος». Η διαδικασία θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας αποδοχής του κοινωνικού μερίσματος.

Για την υποστήριξη της εφαρμογής του κοινωνικού μερίσματος, οι πολίτες μπορούν να αναφέρουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην ακόλουθη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: info@koinonikomerisma.gr. Οι ερωτήσεις θα ομαδοποιούνται και οι απαντήσεις θα προστίθενται στη σελίδα των Συχνών Ερωτήσεων: https://www.koinonikomerisma.gr/Home/Info