ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Γιατί πέφτουν τα Boeing 737 MAX 8; Αποκαλυπτική συνέντευξη του Ακριβού Τσολάκη στο Newsbomb.gr

Γιατί πέφτουν τα Boeing 737 MAX 8; Αποκαλυπτική συνέντευξη του Ακριβού Τσολάκη στο Newsbomb.gr
Πώς η πτήση της ΕΤ302 κατέληξε στο έδαφος
ASSOCIATED PRESS

Η αεροπορική τραγωδία της Ethiopian Airlines που σημειώθηκε το πρωί της Κυριακής (10/03/2019) περίπου 50 χλμ. νότια της Αντίς Αμπέμπα,  με θλιβερό απολογισμό 157 νεκρούς, θα μείνει καταγεγραμμένη στη χρονικά της Πολιτικής Αεροπορίας, ως ένα από τα χειρότερα δυστυχήματα των τελευταίων ετών. Τι συνέβη και πώς φτάσαμε στη συντριβή του μοιραίου Boeing 737 MAX; Το Newsbomb.gr, σε μια προσπάθεια να αναλύσει τα όσα συνέβησαν με την πτήση ET 302 το μοιραίο πρωινό της 10ης Μαρτίου, συνομίλησε με τον ειδικό πραγματογνώμονα, Ακριβό Τσολάκη*.

Ο κ. Τσολάκης δίνει μια πρώτη εικόνα σχετικά με τις αιτίες που οδήγησαν το αεροσκάφος των Αιθιοπικών Αερογραμμών να καταπέσει στο έδαφος.

«Υπάρχει ένα συγκεκριμένο σύστημα που σχετίζεται με την στάση του αεροπλάνου στον χώρο όπως λέμε, δηλαδή στον ουρανό. Οι παράμετροι πτήσης, το ύψος, η ταχύτητα, όλα τα στοιχεία που έχει στην διάθεσή του ένας πιλότος σχετίζονται με το εν λόγω σύστημα. Εάν υπάρχει ένα σφάλμα, τότε αυτόματα θα πάρει ο πιλότος και λανθασμένες ενδείξεις. Το 737 της Ethiopian έπαψε να στηρίζεται στον ουρανό και έπεσε στη γη σαν… βαρίδι», ήταν το σχόλιο του κ. Τσολάκη, ως πρώτη εικόνα για την μοιραία πτήση.

Τι συνέβη όμως στην πτήση ΕΤ 302; Ο έμπειρος πραγματογνώμονας προτιμά να διατηρεί επιφυλάξεις.

«Είμαι πραγματικά πολύ επιφυλακτικός. Θέλω να περιμένω πρώτα τα στοιχεία που έδωσαν τα μαύρα κουτιά, τα οποία και βρέθηκαν σε πολύ καλή κατάσταση, γιατί είναι πολύ μεγάλης ανθεκτικότητας. Επαναλαμβάνω, πως είμαι επιφυλακτικός, ωστόσο εικάζω πως το πρόβλημα ήταν στο σύστημα στήριξης του αεροπλάνου. Οι απαντήσεις όλες είναι στα μαύρα κουτιά».

Tι ακριβώς είναι τα μαύρα κουτιά;

Κάνουμε μια παρένθεση στη συζήτησή μας με τον κύριο Τσολάκη, για να εξηγήσουμε τι είναι τα... θρυλικά μαύρα κουτιά, τα οποία ουσιαστικά είναι πορτοκαλί!

Σε κάθε αεροπλάνο υπάρχουν –όχι ένα- αλλά δύο «μαύρα κουτιά». Το ένα καταγράφει τα πάντα σε σχέση με τις συνομιλίες των πιλότων μεταξύ τους και με τον πύργο ελέγχου. Το δεύτερο καταγράφει τα πάντα σχετικά με την πτήση και την επίδοση του αεροσκάφους. Για να μπορέσει μία ομάδα ερευνητών να καταλήξει σε ασφαλή συμπεράσματα μετά από μία πτώση αεροπλάνου, χρειάζεται και τα δύο.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr

Συνηθίσαμε να λέμε «μαύρο κουτί» αν και στην πραγματικότητα τα δύο αυτά κουτιά έχουν χρώμα πορτοκαλί. Και ο λόγος που έχουν αυτό το χρώμα είναι προφανής. Σε μία σκηνή δυστυχήματος όπου η ανακάλυψη των κουτιών είναι ζωτικής σημασίας, το χρώμα πρέπει να είναι τέτοιο που να διευκολύνεται η ανεύρεσή τους. Ένα... μαύρο κουτί δύσκολα θα εντοπιστεί. Αυτό λοιπόν είναι το πρώτο που απαντούμε εδώ. Έχει χρώμα πορτοκαλί για να μπορεί να εντοπιστεί ευκολότερα.

Το «μαύρο κουτί» είναι όρος. Στην επιστήμη, την πληροφορική και την μηχανική, το «μαύρο κουτί» είναι μία συσκευή της οποίας η εσωτερική λειτουργία είναι άγνωστη. Μπορεί να δώσει πληροφορίες μόνο αν συνδεθεί με άλλη συσκευή για να «διαβαστεί» το περιεχόμενο. Ο αντίθετος όρος, είναι το «clear box» ή το «glass box» («καθαρό κουτί» και «γυάλινο κουτί»).

Ομοιότητες με την αεροπορική τραγωδία της Lion Air - Ο ρόλος του πιλότου

Αυτό είναι το δεύτερο αεροπορικό δυστύχημα που σημειώνεται σε διάστημα πέντε μηνών με Boeing 737 MAX.

Στην Ινδονησία στις 29 Οκτωβρίου 2018, αεροσκάφος της Lion Air του ιδίου τύπου συνετρίβη στην θάλασσα της Ιάβας, με τραγικό απολογισμό 189 νεκρούς.

Σχετίζονται τα δυο δυστυχήματα; Είναι συνηθισμένο φαινόμενο, αεροπλάνα ιδίου τύπου να πέφτουν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα;

Ο Ακριβός Τσολάκης απαντά: «Στην Ιστορία της αεροναυπηγικής υπάρχουν πολλά τέτοια παραδείγματα. Σε ορισμένες περιπτώσεις υπήρχαν δυστυχήματα ιδίου τύπου αεροπλάνου που ήταν καινούργιο σε κυκλοφορία. Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν. Δυστυχώς οι κατασκευαστικές εταιρείες έχουν τεράστιο συναγωνισμό και αυτό μπορεί να κοστίσει. Ένα αεροπλάνο που πετάει για πρώτη φορά, είναι ήδη παλιό. Επειδή προχωρούν πολύ γρήγορα και βιάζονται οι εταιρείες να προλάβουν η μία την άλλη, υπάρχουν ορισμένα σφάλματα βιασύνης. Προς Θεού, δεν το κάνουν επίτηδες, αλλά πολλά συστήματα βγαίνουν σε λειτουργία άμεσα, ώστε να προλάβουν οι εταιρείες η μία την άλλη, χωρίς να έχουν γίνει οι απαραίτητοι έλεγχοι».

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr

Ο Yared Mulugeta, ήταν ο πιλότος της πτήσης ΕΤ302 που εκτελούσε το δρομολόγιο Αντίς Αμπέμπα - Ναϊρόμπι. Δεν πρόλαβε να κάνει και πολλά, καθώς τα ηλεκτρονικά συστήματα, όπως επισήμανε ο κύριος Τσολάκης, έχουν τον πρώτο λόγο στο πιλοτάρισμα ενός αεροπλάνου: «Δυστυχώς και λυπάμαι που το λέω, δεν μπορεί ο πιλότος να κάνει πολλά πια. Όση ικανότητα και αν έχει ένας πιλότος, με τα συστήματα που υπάρχουν, παρακάμπτεται η ικανότητά του να αντιδράσει μέχρι ένα σημείο. Ειδικά σε τέτοιου είδους αεροπλάνα, θα πρέπει ο πιλότος ανά πάσα ώρα και στιγμή να αναλάβει εξ ολοκλήρου τον χειρισμό του αεροπλάνου. Η τεχνολογία έχει παρακάμψει σε μεγάλο βαθμό πια τους πιλότους».

* Ο Ακριβός Τσολάκης είναι μέλος της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων. Ήταν ένας από τους ιπτάμενους που βρέθηκαν στον Πόλεμο της Κορέας, όπου προσέφερε τις υπηρεσίες του για δύο χρόνια ως μέλος του Ελληνικού Εκστρατευτικού Σώματος στο πλαίσιο ειρηνευτικής αποστολής του ΟΗΕ. Θεωρείται εξαιρετικά έμπειρος πιλότος με πολλές ώρες πτήσης.

Διαβάστε επίσης:

Συγκλονίζει ο Έλληνας που γλίτωσε από θαύμα: Έτσι σώθηκα από τη μοιραία πτήση της Ethiopian Airlines

Καιρός - Έκτακτο δελτίο ΕΜΥ: Σαρώνει τη χώρα η νέα κακοκαρία με χιόνια, καταιγίδες και πολλά μποφόρ

Αθώο ομόφωνα το 21χρονο μοντέλο με την κοκαΐνη στο Χονγκ Κονγκ

Σχετικές ειδήσεις