ΑΠΟΨΕΙΣ

Ο ΦΠΑ στα καύσιμα και το στατιστικά παρωχημένο κυβερνητικό επιχείρημα

Παρωχημένα στοιχεία της απογραφής του 2011 επικαλείται η κυβέρνηση προκειμένου να μη μειώσει τη φορο
Παρωχημένα στοιχεία της απογραφής του 2011 επικαλείται η κυβέρνηση προκειμένου να μη μειώσει τη φορολογία στα καύσιμα.
INTIME

Παρωχημένα στοιχεία της απογραφής του 2011 επικαλείται η κυβέρνηση προκειμένου να δικαιολογήσει την πολιτική της επιλογή να μην μειώσει τη φορολογία στα καύσιμα.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης υποστήριξε πως το 30% των ελληνικών νοικοκυριών δεν έχει αυτοκίνητο και πως από αυτό το 30%, το 70% ζει με εισόδημα κάτω από τον κατώτατο μισθό. Στη βάση αυτή εξήγησε πως αν λαμβάνονταν μέτρα για τα καύσιμα κίνησης, αυτά τα 2,5 εκατομμύρια πληθυσμού, δεν θα ωφελούνταν!

Αλλά η επιχειρηματολογία αυτή στηρίζεται σε παρωχημένα στοιχεία του 2011. Σύμφωνα με την απογραφή του 2011, το σύνολο των νοικοκυριών της Ελλάδας ανερχόταν σε 4.134.540, από τα οποία 1.255.683 (ποσοστό 30,4%) δεν διέθετε αυτοκίνητο, 1.881.231 (ποσοστό 45,5%) διέθετε ένα (1) αυτοκίνητο, 839.035 (ποσοστό 20,3%) διέθεταν δύο (2) αυτοκίνητα και 158.591 νοικοκυριά (ποσοστό 3,8%) διέθεταν περισσότερα από δύο (2) αυτοκίνητα.

Ωστόσο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ACEA, της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων το 2020 κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα 5.315.875 επιβατικά αυτοκίνητα, ποσοστό 8% αυξημένο σε σχέση με το 2011.

Αυτό αυτομάτως σημαίνει πως τα μεγέθη της απογραφής του 2011 έχουν διαφοροποιηθεί σημαντικά και πως έχει αυξηθεί ο αριθμός των νοικοκυριών που διαθέτουν τουλάχιστον 1 αυτοκίνητο.

Σε κάθε περίπτωση, το επιχείρημα Σκυλακάκη είναι προσχηματικό, καθώς η έστω και προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στα καύσιμα δεν θα ελαφρύνει μόνον τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, αλλά και τις επιχειρήσεις, καθώς θα περιοριστούν τα κόστη τους και ειδικά τα μεταφορικά. Και έτσι θα αποκλιμακωθούν οι τιμές στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Ενδεικτικά, εάν η κυβέρνηση μείωνε μόνον τον ΦΠΑ στα καύσιμα (όχι τον ΕΦΚ) από το 24% στο 6% η τιμής της απλής αμόλυβδης βενζίνης θα μειωνόταν κατά 25 λεπτά ανά λίτρο, η σούπερ αμόλυβδη κατά 27 λεπτά και το ντίζελ κίνησης κατά 20 λεπτά. Αυτομάτως ένας καταναλωτής θα εξοικονομούσε έως και 15 ευρώ ανά γέμισμα.