ΕΛΛΑΔΑ

Ακρίβεια - Ρεπορτάζ Newsbomb.gr: Κύμα ανατιμήσεων σε λαϊκές, λιανεμπόριο, εστιατόρια

Ακρίβεια - Ρεπορτάζ Newsbomb.gr: Κύμα ανατιμήσεων σε λαϊκές, λιανεμπόριο, εστιατόρια
Oι επιχειρήσεις βρίσκονται αντιμέτωπα με ένα νέο πιο επιθετικό κύμα ακρίβειας.
ΙΝΤΙΜΕ

Ένα νέο κύκλο αβεβαιότητας για την οικονομία και τις ελληνικές επιχειρήσεις ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει την ώρα που αυξάνονται οι πληθωριστικές πιέσεις – Όσο το κόστος της ενέργειας «καλπάζει», τα πράγματα στο λιανεμπόριο, την εστίαση και τις λαϊκές αγορές πάνε από το κακό στο χειρότερο – Τι λένε στο Newsbomb.gr εκπρόσωποι των κλάδων

Στη δίνη ενός νέου γύρου αυξήσεων στα κόστη της ενέργειας και των τιμών πρώτων υλών, - με τις ανατιμήσεις στα βασικά προϊόντα διατροφής να αποτελούν μονόδρομο - τόσο το οργανωμένο λιανεμπόριο όσο και άλλοι σημαντικοί κλάδοι της διατροφής.

Σύμφωνα με όσα αναφέρουν στο Newsbomb.gr. εκπρόσωποι των κλάδων τα ελληνικά νοικοκυριά, οι επιχειρήσεις και οι παραγωγοί αγροτικών προϊόντων βρίσκονται αντιμέτωπα με ένα νέο πιο επιθετικό κύμα ακρίβειας, η διάρκεια και η ένταση του οποίου θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία.

Φαινόμενα αισχροκέρδειας

Για την κατάσταση στην εστίαση, μίλησε στο Newsbomb.gr, ο κ. Μιχάλης Χιωτάκης, μέλος της Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών Νομού Θεσσαλονίκης: «Δεν ξέρω κατά πόσο αν μειωθεί η τιμή της βενζίνης θα μειωθούν και οι τιμές στα προϊόντα όπως τα δικά μας που αφορούν το φαγητό. Θεωρώ ότι κάποιοι μεγαλέμποροι εκμεταλλεύονται αυτές τις δύσκολες καταστάσεις όπως έχουν διαμορφωθεί για να κερδίσουν περισσότερα. Αυτή την στιγμή για παράδειγμα ξαφνικά παρατηρείται μία έλλειψη στο ηλιέλαιο. Δεν είναι δυνατόν να συνέβη ξαφνικά. Κάποιο το κρύβουν για το πουλήσουν ακριβότερα».

Οι τιμές στο σουβλάκι

Και πρόσθεσε: «Θα πρέπει να γνωρίζεται ότι ο κλάδος μας θα προσπαθήσει να απορροφήσει τις αυξήσεις αυτές για να παραμείνει ανταγωνιστικός. Στην Θεσσαλονίκη το σάντουιτς έχει πάει από 3,20 στα 3,90 ευρώ. Είναι μια λογική αύξηση για όλα αυτά που συμβαίνουν ενώ και το σουβλάκι έχει πάει στα 3,90 ευρώ. Θα προσπαθήσουμε αν μείνει εκεί. Επίσης να πούμε ότι η ποσότητα που φτιάχνουμε εμείς στα προϊόντα αυτά σε σχέση με άλλες περιοχές της Ελλάδας είναι πολύ μεγαλύτερες. Παίζει και αυτό ένα ρόλο».

Διπλασιάστηκε το κόστος παραγωγής αγροτικών προϊόντων

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Παραγωγών Λαϊκών Αγορών, Παντελής Μόσχος τονίζει στο Newsbomb.gr: «Τα πράγματα είναι κάθε μέρα και χειρότερα. Η ψυχολογία των καταναλωτών με τον πόλεμο στην Ουκρανία δεν είναι καθόλου καλή και αυτό αποτυπώνεται στην αγορά. Έχουμε συνεχόμενες ανατιμήσεις σε όλα, καύσιμα, λιπάσματα και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την μεγάλή αύξηση του κόστους παραγωγής. Το τελευταίο δίμηνο το κόστος παραγωγής αν δεν έχει διπλασιαστεί καταγράφει αύξηση πάνω από 70%. Επίσης η καταναλωτική δύναμη μειώνεται αφού όλοι μας έχουμε να πληρώσουμε μεγάλους λογαριασμούς στο ρεύμα, το αέριο και το πετρέλαιο».

Τιμές στις λαϊκές αγορές

Επιπλέον ο κ. Μόσχος σημειώνει: «αυξήσεις σημειώνονται και στα προϊόντα. Το τελευταίο δίμηνο η αύξηση αυτή φτάνει στο 15% και δεν είναι μεγαλύτερο γιατί προσπαθούμε να απορροφήσουμε τις αυξήσεις αυτές.

Αναλυτικά οι τιμές σε βασικά προϊόντα διαμορφώνονται ως εξής:

Ντομάτες: από 1,20 έως ένα 1,50 ευρώ το κιλό

Αγγουράκια: 2 ευρώ το κιλό

Λάχανα: 80 λεπτά το κιλό

Πατάτες: 90 λεπτά το κιλό

Όσον αφορά το θέμα της επισιτιστικής κρίσης που πολλοί κάνουν λόγο πιστεύω ότι αυτό θα συμβεί αν δεν υπάρξουν μέτρα.

Θα δούμε ανατιμήσεις στην λιανική που θα φτάσουν το 10%

«Δυστυχώς επίκεινται ανατιμήσεις, διότι όταν η αλυσίδα προμήθειας, το πετρέλαιο, οι πρώτες ύλες, ό,τι είναι παράγωγο ενέργειας ανεβαίνει δεν μπορεί να είναι στατικό το προϊόν που παράγεται από όλη αυτή την αλυσίδα των ανατιμήσεων» επισήμανε μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης (ΣΕΛΠΕ) Αντώνης Μακρής.

«Αν αύριο το πρωί, έπρεπε οι εταιρείες που πουλάνε τρόφιμα να ισοφαρίσουν, όχι να κερδίσουν, την διαφορά του ρεύματος, έπρεπε να ανεβάσουν 5% οριζόντια όλα τα προϊόντα. Αυτό που σώζει και τον καταναλωτή και εμείς είναι ο ανταγωνισμός» σημείωσε ο κ. Μακρής.

«Επειδή το 73%-74% των προϊόντων που πουλάμε είναι εισαγόμενα και ακόμα και αυτά που νομίζουμε ότι ιδιοπαράγονται, δεν ιδιοπαράγονται αλλά εξαρτώνται πάλι από το εξωτερικό, ό,τι συμβαίνει απ’ έξω έρχεται κατευθείαν στην τσέπη μας και στο τραπέζι μας. Τα γεγονότα μας τρέχουν, δεν τα τρέχουμε, άρα βλέπουμε τις τιμές να ανεβαίνουν και αιφνιδιαζόμαστε και εμείς» προσέθεσε ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ.

Χωρίς να είναι δυνατόν να προβεί σε ακριβείς εκτιμήσεις, λόγω της ρευστής κατάστασης, για τις ανατιμήσεις που έρχονται στα προϊόντα λιανικής, ο κ. Μακρής προέβλεψε πάντως ότι σε περιπτώσεις θα διαμορφωθούν και σε ποσοστά της τάξης του 10%-15%.

«Κάθε εταιρεία ανάλογα με το προϊόν που προμηθεύεται, τι έχει στην αποθήκη, τι έχει καταφέρει στην πίεση με τον προμηθευτή να πάρει σε σχέση με την τιμή, σε ποιους απευθύνεται, αν πρέπει να το κάνει προωθητικά για να τραβήξει τον καταναλωτή, αυτά τα πράγματα μπαίνουν σταδιακά, άρα δεν έχουν προσδιορισμό χρονικό ούτε ποσοστιαίο».

Διαβάστε επίσης:

Ακρίβεια: Απελπισία για τις αυξήσεις - Σε ποιες κατηγορίες τροφίμων έρχονται μεγάλες ανατιμήσεις