«Ασφυξία» από το κυκλοφοριακό της Αττικής – 7 προτάσεις πριν την πλήρη παράλυση
Ο Κίμων Λογοθέτης μιλώντας στο Newsbomb.gr αναδεικνύει τα σοβαρά προβλήματα κυκλοφορίας στην Αττική, με αιχμή την έλλειψη υποδομών στάθμευσης, τις αρρύθμιστες διασταυρώσεις και την παράνομη χρήση των λεωφορειολωρίδων, προτείνοντας λύσεις για να αποτραπεί το «οριστικό μποτιλιάρισμα»
Ατελείωτες «χαμένες» ώρες περνά ο κάθε Έλληνας στο δρόμο. Ο Σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας, Κίμων Λογοθέτης, μιλώντας στο Newsbomb.gr αναφέρθηκε στην κατάσταση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην Αττική, την αύξηση της χρήσης των ιδιωτικών οχημάτων, καθώς και στις ανάγκες που προκύπτουν για βελτίωση των υποδομών και της διαχείρισης της κυκλοφορίας.
O Κίμων Λογοθέτης ανέλυσε τα προβλήματα, τους παράγοντες που τα επιδεινώνουν, καθώς και τις προτάσεις του για βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες λύσεις.
Αύξηση οχημάτων και ανεπάρκεια θέσεων στάθμευσης
Oι οδηγοί πρέπει να είναι «οπλισμένοι» με τεράστια υπομονή όταν κινούνται στο Λεκανοπέδιο και κυρίως σε δρόμους όπως η Ιπποκράτους, που έχουν μετατραπεί σε αυτοσχέδιους χώρους στάθμευσης, επιδεινώνοντας την κυκλοφοριακή ροή.
«Η κίνηση και η εξέλιξή της είναι ραγδαία τον τελευταίο χρόνο. Τα οχήματα έχουν αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό και έχουμε συγκεκριμένα στοιχεία από τους εμπόρους, που δείχνουν ότι περίπου 140.000 νέα αυτοκίνητα προστέθηκαν στο λεκανοπέδιο. Ταυτόχρονα, η έλλειψη υποδομών στάθμευσης αποτελεί ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα για τη διαχείριση της κυκλοφορίας. Οι νόμιμες θέσεις στάθμευσης πλέον δεν επαρκούν, ακόμη και τα ιδιωτικά πάρκινγκ είναι υπερκορεσμένα», ανέφερε αρχικά.
«Αυτό έχει οδηγήσει σε μια κατάσταση όπου οι λωρίδες κυκλοφορίας χρησιμοποιούνται συστηματικά ως θέσεις πάρκινγκ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Ιπποκράτους, στο κέντρο της Αθήνας, η οποία, ενώ είναι λεωφορειόδρομος, έχει μετατραπεί σε έναν ατέλειωτο χώρο στάθμευσης», πρόσθεσε.

Η επίδραση του τουρισμού στην κίνηση
Φυσικά η κίνηση είναι στο «κόκκινο» με το άνοιγμα της τουριστικής σεζόν καθώς αρκετοί επισκέπτες κινούνται με ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, ταξί ή λεωφορεία.
«Η αυξημένη χρήση των οχημάτων εντείνεται ακόμη περισσότερο με το άνοιγμα της τουριστικής σεζόν, από τα τέλη Μαρτίου έως τις αρχές Απριλίου, όταν οι επισκέπτες στην Αττική πολλαπλασιάζονται. Πολλοί από αυτούς κυκλοφορούν με ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, ταξί ή λεωφορεία, αυξάνοντας τη ζήτηση για τροφοδοσία καταστημάτων, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές για τη διαχείριση αυτής της κίνησης», σημείωσε.
«Σε κεντρικούς δρόμους, όπως η Αλεξάνδρας, είναι καθημερινό φαινόμενο τα φορτηγά να ξεφορτώνουν σε σημεία του ανοδικού ρεύματος, δημιουργώντας επιπλέον κυκλοφοριακή συμφόρηση. Το ίδιο παρατηρείται και σε άλλες βασικές αρτηρίες, όπως η Πατησίων και η Αχαρνών. Συχνά, δεν τηρείται το ωράριο τροφοδοσίας και οι απαγορεύσεις στάθμευσης, ενώ σε πολλούς δρόμους οι λωρίδες έχουν άτυπα μετατραπεί σε θέσεις στάθμευσης», τόνισε.
«Επιπλέον, η διατομή πολλών δρόμων έχει στενέψει, λόγω της αυξημένης ζήτησης και της κακής διαχείρισης. Ένα παράδειγμα είναι η Ελευθερίου Βενιζέλου και άλλοι κεντρικοί δρόμοι, οι οποίοι καλούνται να εξυπηρετήσουν περισσότερα αυτοκίνητα από όσα μπορούν. Εάν συνεχιστεί η ραγδαία αύξηση της χρήσης των Ι.Χ. όπως το 2023 και το 2024, πολύ σύντομα θα φτάσουμε στο οριστικό μποτιλιάρισμα», σημείωσε.

Μείωση ταχύτητας και επιβάρυνση περιοχών
Στη κίνηση των οχημάτων συμβάλλει και η χαμηλή ταχύτητα των λεωφορείων.
«Για παράδειγμα, η μέση ταχύτητα των λεωφορείων των μέσων μαζικής μεταφοράς έχει μετρηθεί στα 11 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ σε ώρες αιχμής, η μέση ταχύτητα των οχημάτων σε βασικούς δρόμους, όπως η Κηφισίας, η Βασιλίσσης Σοφίας και η Βασιλέως Κωνσταντίνου, πέφτει κάτω από τα 8 χιλιόμετρα την ώρα. Αυτό δείχνει ότι η κατάσταση επιδεινώνεται δραματικά», είπε.
Και πρόσθεσε: «Περιοχές όπως η Γλυφάδα, το Χαλάνδρι, η Κηφισιά, το Μαρούσι και το Παγκράτι, που ήδη αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, θα υποστούν περαιτέρω επιβάρυνση, ενώ οι εμπορικές αξίες και η ελκυστικότητα για διαμονή και επιχειρηματική δραστηριότητα θα μειωθούν. Πολλοί θα στραφούν σε περιοχές εκτός του κέντρου, όπως ο Άγιος Στέφανος, η Βάρη και τα Μεσόγεια, αναζητώντας καλύτερη ποιότητα ζωής».

Οι προβληματικές λεωφορειολωρίδες και τα φανάρια
Μεγάλο πρόβλημα δημιουργούν και τα αρρύθμιστα φανάρια, όπως λέει ο Κίμων Λογοθέτης η έλλειψη προσωπικού εμποδίζει την επικαιροποίηση των φαναριών, επιδεινώνοντας το κυκλοφοριακό πρόβλημα σε βασικές αρτηρίες, όπως η Βασιλέως Κωνσταντίνου και η Κηφισίας.
«Ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα είναι η λανθασμένη χρήση των λεωφορειολωρίδων και τα αρρύθμιστα φανάρια. Στην Αττική υπάρχουν περίπου 2.500 διασταυρώσεις που ρυθμίζονται με φωτεινούς σηματοδότες. Η αρμοδιότητα της ρύθμισής τους ανήκει αποκλειστικά στην Περιφέρεια Αττικής, όπου μόνο 5 συγκοινωνιολόγοι είναι υπεύθυνοι για τη διαχείρισή τους. Αυτοί οι σηματοδότες χρειάζονται συνεχώς επικαιροποίηση, καθώς τα δεδομένα αλλάζουν, είτε λόγω έργων είτε λόγω αλλαγής χρήσης των δρόμων», ανέφερε.

«Για παράδειγμα, η Βασιλέως Κωνσταντίνου έχει διαφορετική χρήση μετά το κλείσιμο της Όλγας, αλλά τα φανάρια δεν έχουν προσαρμοστεί. Το ίδιο ισχύει για την Κηφισίας και την παραλιακή λεωφόρο. Υπάρχουν φανάρια που δεν έχουν επικαιροποιηθεί εδώ και χρόνια, λόγω της έλλειψης προσωπικού. Στην πραγματικότητα, θα χρειάζονταν τουλάχιστον 40 άτομα για να διαχειρίζονται σωστά τις ρυθμίσεις», πρόσθεσε.
Άμεσα και μακροπρόθεσμα μέτρα αντιμετώπισης
Ο Κίμων Λογοθέτης προτείνει την εισαγωγή έξυπνων φαναριών, την απομάκρυνση παραβατικών οχημάτων, καθώς και τη δημιουργία νέων υποδομών, όπως η επέκταση της περιφερειακής Υμηττού και του κόμβου Σκαραμαγκά.
«Για να μην φτάσουμε στο οριστικό μποτιλιάρισμα, πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα. Πρώτον, η ορθή λειτουργία των λεωφορειολωρίδων και η εντατική αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης είναι κρίσιμες. Δεύτερον, πρέπει να εισαχθούν έξυπνοι φωτεινοί σηματοδότες, οι οποίοι θα προσαρμόζουν τον χρόνο του πράσινου και του κόκκινου σε πραγματικό χρόνο», τόνισε.
«Επιπλέον, απαιτείται απομάκρυνση των παραβατικών οχημάτων που ρυπαίνουν και κυκλοφορούν παράνομα, καθώς και ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Παράλληλα, χρειάζονται μακροπρόθεσμες λύσεις, όπως τα νέα έργα υποδομών στον κόμβο του Σκαραμαγκά, η επέκταση της περιφερειακής Υμηττού και η δημιουργία του αυτοκινητόδρομου της Υλίκης», εξήγησε.
«Ωστόσο, μέχρι να ολοκληρωθούν αυτά τα έργα, πρέπει να ενισχυθούν οι βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις. Για παράδειγμα, απαιτείται διαγράμμιση στον Κηφισό και ενίσχυση των πλατφορμών που απομακρύνουν τα ακινητοποιημένα οχήματα. Προς το παρόν, υπάρχει μόνο μία πλατφόρμα της Περιφέρειας Αττικής, η οποία δεν επαρκεί.
Είναι απαραίτητο να γίνουν όλα αυτά για να μην φτάσουμε σε κατάσταση πλήρους παράλυσης των δρόμων. Ήδη, η καθημερινότητα των οδηγών είναι απελπιστική, με πολλές ώρες χαμένες στο τιμόνι, και τα φαινόμενα κυκλοφοριακής συμφόρησης εντείνονται συνεχώς».
Για 10 χιλιόμετρα θέλουμε περί τα 30 λεπτά στην Αθήνα
Η Αθήνα κατατάσσεται όγδοη σε χρόνους διαδρομής 10 χιλιομέτρων στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασαν ο καθηγητής ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου και ο γενικός γραμματέας του ΣΕΣ, Κωστής Κουρέτας, κατά την ημερίδα του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων(ΣΕΣ), που πραγματοποιήθηκε χθες στο αμφιθέατρο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ο μέσος χρόνος για να διανύσει κανείς 10 χιλιόμετρα μέσα στην πόλη είναι σχεδόν 30 λεπτά, φέρνοντας την Αθήνα στην όγδοη θέση στην Ευρώπη.
Στην πρώτη θέση βρίσκεται το Λονδίνο (33:17 λεπτά) και ακολουθούν Δουβλίνο (32:45), Βαρκελώνη (31:13), Βουκουρέστι (31:09), Μπορντώ (31:08), Βρυξέλλες (30:22) και Ρώμη (29:59). Βάσει των μετρήσεων, τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη οι οδηγοί περνούν πάνω από το 1/3 της ημέρας (34%) σε συμφόρηση με τις δύο πόλεις να κατατάσσονται στον παγκόσμιο πίνακα στην 114η και την 123η θέση αντίστοιχα. Μόνο στα χρόνια μεταξύ 2021 - 2024, η μέση ταχύτητα κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας μειώθηκε κατά 11% στις κύριες οδούς και κατά 17% στις δευτερεύουσες. Και αυτό οφείλεται στο γεγονός πως πολλές μετακινήσεις γίνονται με ΙΧ, στην περιορισμένη χωρητικότητα οδικού δικτύου και στη συμπεριφορά των οδηγών.
Όπως είπε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Θανάσης Τσιάνος, η βελτίωση των μετακινήσεων στην Αττική (κυκλοφοριακό και Μ.Μ.Μ.), δεν λύνεται ούτε με πρόχειρες προτάσεις ούτε με ευχολόγια. Αποτελεί μια συνεχή διαδικασία που περιλαμβάνει μελέτες, συντονισμό, αξιολόγηση και σημαντικό οικονομικό κόστος. Η διαδικασία αυτή διακόπηκε κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Ωστόσο, όπως είπε, σήμερα υπάρχει σημαντική αύξηση της ζήτησης των μετακινήσεων, όπως ήταν αναμενόμενο, και αναδεικνύει με τον πιο εμφατικό τρόπο τις συνέπειες της αποεπένδυσης στον χώρο των μεταφορών κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.
Διαβάστε επίσης