ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Το R360 Coupe είναι το αυτοκίνητο με το οποίο άρχισαν όλα για τη Mazda

Το R360 Coupe είναι το αυτοκίνητο με το οποίο άρχισαν όλα για τη Mazda

Ένα λιλιπούτειο κουπέ που παρουσιάστηκε πριν από 60 χρόνια καθόρισε το μετέπειτα DNA της Mazda.

Του Γιάννη Σκουφή

Ο περιορισμός του βάρους ήταν ανέκαθεν παράδοση της Mazda και χρονολογείται από το πρώτο της επιβατικό αυτοκίνητο. Ένα μικρό κουπέ που έγινε αμέσως ορόσημο στην κατηγορία των «microcars».

Ελάχιστα γνωστό εκτός Ιαπωνίας, το Mazda R360 έγινε best seller στην έδρα του. Μόνο την ημέρα που παρουσιάστηκε, το Μάϊο του 1960, το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο της εταιρείας πούλησε 4.500 μονάδες, και κατέλαβε σχεδόν τα 2/3 της ταχύτατα αναπτυσσόμενης κατηγορίας των «Κ-cars» (microcars) μέχρι το τέλος του ίδιου έτους, αλλά και πάνω από το 15% το της Ιαπωνικής αγοράς αυτοκινήτων.

Το R360 δεν ήταν το πρώτο «Κ-car» της αγοράς, έγινε όμως αμέσως το πιο δημοφιλές χάρη στη μοντέρνα του εμφάνιση, την ελαφριά του κατασκευή, το συμμετοχικό του χαρακτήρα στην οδήγηση, και το προσιτό του κόστος.

Ήταν επίσης και εξαιρετικά οικονομικό. Διέθετε έναν τετράχρονο κινητήρα που ήταν αθόρυβος, δεν ρύπαινε πολύ και ήταν ιδιαίτερα οικονομικός, σε σύγκριση με τους δίχρονους που χρησιμοποιούσε τότε ο ανταγωνισμός. Ο δικύλινδρος των 360 κυβικών του R360 είχε ισχύ 16 ίππων, τιμή όχι ιδιαίτερα εντυπωσιακή, είχε όμως να κινήσει ένα αμάξωμα που ζύγιζε μόλις 380 κιλά. Έτσι η τελική του ταχύτητα έφτανε τα 90 χλμ./ ώρα.

Με τον περιορισμό των διαστάσεων (3,00x1,30 μέτρα) και της χωρητικότητας του κινητήρα (360 κυβικά) στα K-cars, η Ιαπωνική κυβέρνηση, είχε στόχο να υποστηρίξει την τοπική βιομηχανία, ενώ η κατασκευή ενός όμορφου αυτοκινήτου με αυτούς τους περιορισμούς, απαιτούσε εξαιρετική οξυδέρκεια.

Με τον περιορισμό και στο μέγεθος του κινητήρα, η Mazda έστρεψε την προσοχή της σε τομείς που είχε τη δυνατότητα να ελέγξει, όπως ήταν η καινοτομία του σχεδιασμού και το βάρος. Αυτή ήταν και η απαρχή της στρατηγικής του... κυνηγιού των γραμμαρίων, μία εμμονή στον περιορισμό του βάρους. Καλύτερο δείγμα αυτής της προσέγγισης, η οποία αποτελεί και αναπόσπαστο στοιχείο όλων των σημερινών μοντέλων της Mazda, είναι και το θρυλικό MX-5.

Οι προσπάθειες αυτές έφεραν ως αποτέλεσμα την κατασκευή του ελαφρύτερου αυτοκινήτου στην κατηγορία του και του ελαφρύτερου 4θέσιου στον κόσμο.

Το χαμηλό βάρος συνέβαλε και στην βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς του R360. Μοναδική σε σχεδιασμό ήταν και η ανεξάρτητη ανάρτηση και στους 4 τροχούς, ενώ το αποτέλεσμα όλων αυτών, ήταν ένα αυτοκίνητο ευχάριστο, διασκεδαστικό που προωθούσε και τη συμμετοχή του οδηγού στην οδήγησή του.

Παρά την καινοτόμο τεχνολογία και τα σχετικά ακριβά υλικά, η αποδοτική παραγωγή επέτρεψε στη Mazda να διατηρήσει την τιμή του R360 στις 300,000 ¥ (στη συνέχεια γύρω στα 830$).