ΕΛΛΑΔΑ

Τέμπη: Στο στόχαστρο και άλλοι υπεύθυνοι του ΟΣΕ για τις βάρδιες - Έρχονται νέες διώξεις

Τέμπη: Στο στόχαστρο και άλλοι υπεύθυνοι του ΟΣΕ για τις βάρδιες - Έρχονται νέες διώξεις
Newsbomb.gr/Χάρης Γκίκας

Εργαζόμενοι του ΟΣΕ οι οποίοι όφειλαν να ελέγχουν το πρόγραμμα των βαρδιών για τους σταθμάρχες ενδέχεται να έρθουν αντιμέτωποι με διώξεις τις επόμενες ημέρες για την τραγωδία στα Τέμπη.

Η λίστα με τα φερόμενα ως υπεύθυνα πρόσωπα για την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη αναμένεται να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο και νέα άτομα να μπουν στο «κάδρο».

Ήδη βρίσκεται στη φυλακή ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος έκανε το μοιραίο λάθος να στείλει την αμαξοστοιχία Intercity 62 στη γραμμή καθόδου όπου το κινούνταν το εμπορικό τρένο ενώ ποινικές διώξεις ασκήθηκαν σήμερα, Πέμπτη (09/03) σε άλλα τρία άτομα.

Πρόκειται για τον επιθεωρητή του ΟΣΕ που όρισε τις βάρδιες της επίμαχης νύχτας και για τους δύο σταθμάρχες που όφειλαν να είναι παρόντες στο πόστο τους έως τις 11 το βράδυ.

Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, οι ποινές που θα αντιμετωπίσουν ανέρχονται από 10 χρόνια έως και ισόβια, για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών, ενώ τις επόμενες ημέρες θα κληθούν από την ανακρίτρια για να απολογηθούν.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΣΚΑΪ για τα επόμενα βήματα της έρευνας, στο στόχαστρο βρίσκονται οι υπέυθυνοι στα κεντρικά του ΟΣΕ, οι οποίοι λάμβαναν έναν μήνα νωρίτερα τις λίστες με τις βάρδιες και όφειλαν να ελέγξουν αν έχουν τοποθετηθεί σωστά οι σταθμάρχες και αν καλύπτονται οι ανάγκες.

Σημειώνεται επίσης ότι η διεύρυνση του κύκλου των κατηγορουμένων έρχεται μία ημέρα πριν τη σύγκληση της Ολομέλειας Εφετών Λάρισας, που αναμένεται να εγκρίνει την αναβάθμιση της έρευνας και να ορίσει δύο εφέτες ειδικούς ανακριτές για την ταχύτερη διενέργεια της κύριας ανάκρισης για την υπόθεση.

Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων: Το μοιραίο λάθος ήταν που έμεινε μόνος

Αποκαλυπτικός για το μοιραίο βράδυ που εκτυλίχθηκε η τραγωδία με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, είναι ο ο πρώτος άνθρωπος που βρέθηκε στο σταθμαρχείο Λάρισας.

Πρόκειται για τον σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων, Γιώργο Ζήνδρο, ο οποίος αναφέρθηκε στην κατάσταση που βρισκόταν το συνάδελφός του στην Λάρισα, που όπως είπε χαρακτηριστικά έδειχνε να τα έχει χαμένα και να μην έχει καταλάβει το μέγεθος της καταστροφής.

Ο σταθμάρχης της Λάρισας σύμφωνα με τον κ. Ζήνδρο, ήταν άπειρος και επιπόλαιος, «τα είχε χαμένα, δεν μπορούσε να λειτουργήσει», ενώ ήταν αυτός που ανακάλυψε αρχικά τι είχε συμβεί. Αμέσως ειδοποίησε το δεύτερο σταθμάρχη της Λάρισας -ο οποίος ήταν και πιο έμπειρος- και είχε αποχωρήσει πριν συμβεί η τραγωδία.

Ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων άφησε σαφείς αιχμές κατά του επιθεωρητή, τονίζοντας ότι τοποθέτησε στον κρίσιμης σημασίας σταθμό της Λάρισας ένα άπειρο νέο σταθμάρχη.

Ο ίδιος επέρριψε τις ευθύνες και στον μηχανοδηγό του Intercity ο οποίος έχασε τη ζωή του κατά την σύγκρουση, υπογραμμίζοντας ότι θα μπορούσε -όταν αντιλήφθηκε ότι βρίσκεται στην άνοδο- να σταματήσει το τρένο και να κάνει εκφώνηση ότι πήγαινε ανάποδα.

Σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ, ο Γιώργος Ζήνδρος, μάλιστα, έδωσε τηλεφωνικά, συμπληρωματική κατάθεση στην ανακρίτρια, η οποία ζήτησε να μάθε περισσότερα για την ευθύνη των μηχανοδηγών.

Ερ.: Εσείς μπήκατε πρώτος στο σταθμαρχείο της Λάρισας μετά τη σύγκρουση - Τι είδατε και τι έφταιξε; Μόνο η απειρία του σταθμάρχη;

Ζήνδρος: «Επιπόλαιος ήταν. Άπειρος ήταν. Σαν άνθρωπος ήταν καλός. Και όρεξη είχε στη δουλειά, δεν μπορείς να τον κατηγορήσεις ότι ήταν πέρα βρέχει. Ένα μήνα σταθμάρχης είχε. Έχει καμία σχέση με μένα που είμαι 30 χρόνια; Μεγάλο λάθος που τον άφησε και ο άλλος. Και ο επιθεωρητής άφησε μόνο τον Σ. να δουλέψει στη νυχτερινή βάρδια, νέος εδώ. Εγώ ήρθα 23:30. Εγώ το ανακάλυψα. Τι να καταλάβει;

Δεν μπορούσε να καταλάβει το μέγεθος της καταστροφής, όχι δεν είχε καταλάβει. Είχε καταλάβει πολύ καλά. Αφού τον ενημέρωσε η Πυροσβεστική τι ήταν. Ένα τρένο, τίποτα εκεί τα έχασε. Από εκεί. Εκεί που πήγε να κάνει λάθος με τα κλειδιά εκεί. Κάνανε λίγο πίσω (και του λένε) ''γιατί κάναμε πίσω;'' και δεν απαντάει. Από εκεί τα έχασε και από εκεί ξέχασε τη διαγώνιο.

Ερ.: Προσπαθήσατε να επικοινωνήσετε και με τον σταθμάρχη - τον εμπειρότερο της βάρδιας που εφυγε νωρίτερα; Τι σας είπε;

Ζήνδρος: Εγώ τον πήρα μετά, 22:45. Τα κατέθεσα στην ανακρίτρια αυτά. Μου είπε πόσο να καθίσω αυτόν να φυλάω; Είχε δίκαιο το παιδί. Να καθίσει για να βάλει μέσα τον προαστιακό; Άμα δεν μπορεί να βάλει έναν προαστιακό μέσα…

Ο Π. πέρασε τριάντα τρένα ρε παιδιά. Τι κάνετε έτσι; Ο Π. του πέρασε τριάντα τρένα. Άφησε ένα τρένο στον Σ.. Ένα τρένο τον προαστιακό, το Intercity δεν το κάλυπτε ο Π. Το Intercity το κάλυπτε ο Σ. ήταν 23:05 εδώ.

Δεν τον άφησε με 15 τρένα. Εγώ στο Παλαιοφάρσαλο είχα, 22:00 με 23:00 είχα πέντε τρένα. Μέσα στο σταθμό μου. Αλλά δεν σηκώθηκα να φύγω να αφήσω τον πιτσιρικά εκεί να τον κάψω. Είχα έναν πιτσιρικά εγώ, με μπλοκάκι. Συμβασιούχοι και αυτοί. Αλλά εντάξει είχα 5 τρένα. Δεν είχα ένα ή δύο.

Δύο τρένα είχε. Ένα του προαστιακού και μετά ερχόταν αυτό το 62, αυτό το περιβόητο. Ποιο φόρτο. Δυο τρένα είχε το 2597 που έπρεπε να μπει στην άκρη. Εκεί που έλεγε ο άλλος ''γιατί κάνουμε πίσω''. Το τρένο αυτό. Δεν κάθισε ο Π.. Ο Π. πάλεψε 31 τρένα όλο το απόγευμα.

Ερ.: Τελικά έφυγε και ο συμβασιούχος μαζί με τον έμπειρο;

Ζήνδρος: Ο συμβασιούχος σχολάει δέκα η ώρα. Τι το μπλέκουν το παιδί αυτό δεν μπορώ να το καταλάβω. Γιατί γράφει στο χαρτί (βαρδιών) 14:00 έως 23:00. Για τον πιτσιρικά τον Χ., με το μπλοκάκι. Αυτός, έπρεπε ο Ν. (Επιθεωρητής) να το ξεχωρίζει. 14:00 έως 22:00, απαγορεύεται να γράφει υπερωρία. Ο Χ. τώρα μπορεί να τον κυνηγήσει τον Ν. (Επιθεωρητής).

Ερ.: Πώς επρεπε να εχει αντιδρασει ο μηχανοδηγος;

Ζήνδρος: Τη μεγαλύτερη ευθύνη τη φέρνει ο μηχανοδηγός. Ο μηχανοδηγός εγώ το μόνο που ξέρω, μπορούσε να σταματήσει το τρένο πάνω στα κλειδιά ακριβώς, ούτε καν να περάσει απέναντι. Μπορούσε να κάνει εκφώνηση ότι φεύγει αντίθετα. Δεν έκανε… Έπρεπε να σταματήσει πάνω στη διαγώνιο όχι να περάσει απέναντι. Αυστηρώς να σταματήσει στη διαγώνιο, αυστηρώς. Το τρένο διέσχισε απέναντι σαν φίδι. Δεν κατάλαβε ότι πήγε απέναντι;

Τέμπη: Η πρώτη δήλωση του επιθεωρήτη του ΟΣΕ για τα αίτια της τραγωδίας - «Έγιναν πολλάπλα λάθη»

Για πολλάπλα λάθη αλλά και εγκατάλειψη θέσεων τη μοιραία νύχτα της σύγκρουσης των δύο τρένων στα Τέμπη, κάνει λόγο ο επιθεωρητής του ΟΣΕ σε βάρος του οποίου ασκήθηκε ποινική δίωξη για την τραγωδία στα Τέμπη.

Συγκεκριμένα σε δήλωση που πραγματοποίησε μέσω του δικηγόρου του, Ιωάννη Γλύκα, ο επιθεωρητής στην πρώτη αυτή δήλωσή του ανέφερε πέρα από τις ευθύνες τις οποίες επιρρίπτει αναφέρει επίσης ότι «πρέπει να γίνει σεβαστό το τεκμήριο αθωότητάς του και το δικαίωμα σε δίκαιη δίκη».

«Πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες και η μη συνακόλουθη τήρηση του ωραρίου, η μη έγκαιρη και επιβεβλημένη ενημέρωση εκ μέρους των απολειπομένων μηχανοδηγών περί της εισόδου στη γραμμή καθόδου με την παράλληλη μη ενημέρωσή τους με τον οιονδήποτε τρόπο από τον αρμόδιο σταθμάρχη, σε συνδυασμό με την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης, συνθέτουν το σκηνικό του τραγικού δυστυχήματος», λέει χαρακτηριστικά.

Ολόκληρη η δήλωση του επιθεωρητή:

Αναντίρρητα, η επιλογή μέχρι και σήμερα περί της σιωπής, γίνεται ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού προς τα θύματα και τις οικογένειές τους, των οποίων ο πόνος είναι αβάσταχτος.

Σεβαστό εντούτοις, πρέπει να είναι και το τεκμήριο αθωότητας μου όπως και το δικαίωμα μου σε Δίκαιη Δίκη και θέτω τον εαυτό μου ενώπιον των Αρχών, όντας ανά πάσα ώρα και στιγμή στη διάθεσή τους. Άλλωστε, από την πρώτη στιγμή, ήτοι την 03/03/2023 κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας, μετέβην περί την ώρα 13:00 αυτοβούλως ενώπιον του Γ ́Ανακριτικού Τμήματος Πρωτοδικών Λάρισας προσκομίζοντας σχετικά έγγραφα προς γνώση και καταθέτοντας επί τέσσερις (4) ώρες.

Αναφορικά, με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου 2023 κοντά στον οικισμό Ευαγγελισμός Τεμπών Λάρισας και αφορούσε τη μετωπική σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας της της εταιρείας Hellenic Train με την εμπορική αμαξοστοιχία:

Η Διοίκηση του ΟΣΕ τον μήνα Μάιο του έτους 2022, προσέλαβε κλειδούχους ενώ τον μήνα Αύγουστο προχώρησε στην πρόσληψη εβδομήντα οκτώ (78) σταθμαρχών με δελτίο παροχής υπηρεσιών, εκ των οποίων οι δεκατρείς (13) τοποθετήθηκαν στη Λάρισα.

Εν προκειμένω, να διευκρινιστεί το εξής προς αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων των ανωτέρω αναφερομένων.

Αφενός, ο κλειδούχος, ως πόστο εργασίας στον σιδηρόδρομο, έχει ως βασική αποστολή του να επικουρεί τον σταθμάρχη, παίρνοντας εντολές από τον τελευταίο. Αν συμβεί η οιαδήποτε βλάβη στο αυτόματο σύστημα ή αν χρειαστεί, ο κλειδούχος θα αλλάξει χειροκίνητα τα κλειδιά με εντολή πάντα του σταθμάρχη. Να τονιστεί ότι μέχρι και το έτος 2019, η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε στο τμήμα Λάρισας – Παλαιοφαρσάλου – Κατερίνης, εντούτοις, εξαιτίας πυρκαγιάς τέθηκε εκτός λειτουργίας έως και σήμερα.

Αφετέρου, οι σταθμάρχες μέσω θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης – μαθητεία-, λαμβάνουν τη σχετική συνακόλουθη πιστοποίηση από τον Οργανισμό για την ανάληψη των καθηκόντων τους.

Η διαδικασία εκπαίδευσης των σταθμαρχών περιλαμβάνει με βάση τα εσωτερικά πρωτόκολλα του ΟΣΕ, συνολικά 716 ώρες θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης. Από αυτές οι 524 ώρες αφορούν σε θεωρητική εκπαίδευση και οι υπόλοιπες 192 ώρες θεωρίας, παράλληλα με πρακτική εκπαίδευση.

Προς διευκρίνηση, η ιδιότητα του Επιθεωρητή ουδένα ρόλο διαδραματίζει στην ως άνω περιγραφόμενη εκπαίδευση, καθώς δεν μετέχουμε σ‘ αυτή. Άπαντες οι εργαζόμενοι θεωρούνται ισότιμοι και ικανοί εκτελώντας τα ανατιθέμενα καθήκοντά τους. Ακόμη και στην περίπτωση των νεοπροσληφθέντων, ουδεμία ειδική μεταχείριση λαμβάνει χώρα. Σημειωτέων, όλες οι Επιθεωρήσεις του δικτύου (από Πάτρα έως Αλεξανδρούπολη) τοποθέτησαν τους πιστοποιημένους σταθμάρχες στα κύρια καθήκοντά τους σε όλους τους σταθμούς, σε κυκλωματική εργασία.

Άλλωστε το φύλλο παρουσίας των εργαζομένων κοινοποιείται στην αρμόδια Διεύθυνση Κυκλοφορίας καθώς και στην αρμόδια Διεύθυνση Προσωπικού, προ μηνός, συντασσόμενο από την εκάστοτε Επιθεώρηση. Άπαντες συνεπώς, είχαν γνώση περί των εργαζομένων που πρόκειται να τοποθετηθούν την οιαδήποτε βάρδια στο οιοδήποτε σημείο!

Εν προκειμένω, την 28η/02/2023 ευρισκόμουν καθ‘ όλη τη διάρκεια της ημέρας ένεκα υπηρεσιακών αναγκών στο Σταθμό του Βόλου. Το χρονικό διάστημα από την ώρα 23:40 έως και 23:55 ενημερώνομαι το πρώτον ότι οι αμαξοστοιχίες 62 και 80563 δεν απαντούν! Τονίζεται στο σημείο αυτό ότι, υπό κανονικό δρομολόγιο – χωρίς καθυστέρηση –, η αμαξοστοιχία 62 θα αναχωρούσε από τον σταθμό Λάρισας 22.11, όπου κατά το διάστημα 22.00-23.00 υπήρχαν βάσει προγράμματος 3 σταθμάρχες.

Αφού προέβην σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες κάλεσα τους αρμόδιους σταθμάρχες ως όφειλα να πράξω. Την 23:55 επιβεβαιώνεται ότι οι άνω αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν. Περί την ώρα 00:10 αναχωρώ πλέον μετά του γραμματέως για το σημείο της σύγκρουσης. Όταν φθάσαμε στο σημείο και αφού αντιλήφθηκα τι έχει λάβει χώρα, στη συνέχεια ενημέρωσα τον κ. Διευθυντή, αναφέροντας επακριβώς το μέγεθος της καταστροφής.

Πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες και η μη συνακόλουθη τήρηση του ωραρίου, η μη έγκαιρη και επιβεβλημένη ενημέρωση εκ μέρους των απολειπομένων μηχανοδηγών περί της εισόδου στη γραμμή καθόδου με την παράλληλη μη ενημέρωσή τους με τον οιονδήποτε τρόπο από τον αρμόδιο σταθμάρχη, σε συνδυασμό με την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης, συνθέτουν το σκηνικό του τραγικού δυστυχήματος.

Σχετικές ειδήσεις