ΕΛΛΑΔΑ

Πανελλαδικές εξετάσεις: Χημεία-Πληροφορική σημειώσατε...

Πανελλαδικές εξετάσεις: Χημεία-Πληροφορική σημειώσατε...

Στη Χημεία ή στην Πληροφορική θα έπρεπε να εξετάζονται οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου, που διαγωνίζονται στις Πανελλήνιες εξετάσεις για την εισαγωγή τους στις σχολές Θετικών και Τεχνολογικών Επιστήμων;

Στο ερώτημα αυτό συμπυκνώνεται, στην απλοποιημένη της μορφή, η διαμάχη που έχει ξεσπάσει εδώ και αρκετούς μήνες μεταξύ καθηγητών Χημείας και καθηγητών Πληροφορικής. Αφορμή είναι η αλλαγή στα εξεταζόμενα μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων, που έφερε το «Νέο Λύκειο» του πρώην υπουργού Παιδείας, Κ. Αρβανιτόπουλου.

Ο ιδιότυπος «πόλεμος» ξέσπασε όταν το μάθημα «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον», στο οποίο μέχρι πρότινος εξετάζονταν οι μαθητές της τεχνολογικής κατεύθυνσης, καταργήθηκε από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα με το νόμο 4186/13 και περιλήφθηκε στα μαθήματα Γενικής Παιδείας, που είναι κοινά για όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως κατεύθυνσης. Σύμφωνα με τον ίδιο νόμο, η Χημεία Κατεύθυνσης έγινε εξεταζόμενο μάθημα για όλους τους μαθητές που στοχεύουν σε σχολές πολυτεχνικές, θετικών επιστημών, σχολές του κλάδου της Υγείας (Ιατρική, Φαρμακευτική κλπ.) καθώς και στη Γεωπονική.

Συνέπεια αυτής της εξέλιξης ήταν οι Πληροφορικοί να κάνουν λόγο για «διωγμό» του αντικειμένου, για «τεχνολογικό αναλφαβητισμό» και επιστροφή στο «απαρχαιωμένο σύστημα των δεσμών». Με την αλλαγή στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, η συζήτηση αναζωπυρώθηκε, καθώς η πλευρά των καθηγητών Πληροφορικής ζητά την αποκατάσταση της «αδικίας».

Ωστόσο, το ζήτημα είναι πολύ πιο ουσιαστικό από μια επιφανειακή αντιπαράθεση που εκλαμβάνεται συχνά ως συντεχνιακού χαρακτήρα. Το newsbomb.gr μίλησε με εκπροσώπους των δύο αρμόδιων επιστημονικών ενώσεων, της Ένωσης Ελλήνων Χημικών (Ε.Ε.Χ) και της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδος (Ε.Π.Ε.), για να παρουσιάσουν τα επιχειρήματα της κάθε πλευράς.

Η κ. Φιλλένια Σιδέρη, μέλος της Διοικούσας Επιτροπής της Ε.Ε.Χ, εξηγεί γιατί η προηγούμενη κατάσταση, όταν η Χημεία δεν ήταν προαπαιτούμενο μάθημα για την εισαγωγή στο Πολυτεχνείο, τη Γεωπονική, το Φυσικό, ακόμη και για το ίδιο το Χημικό, ήταν μια «εξαιρετικά οδυνηρή εμπειρία» με «ανυπολόγιστες συνέπειες για τους φοιτητές και τις οικογένειές τους, αλλά και το επίπεδο της εκπαίδευσης».

«Τα 15 χρόνια, κατά τα οποία το έλλειμμα Χημικής Εκπαίδευσης οδήγησε πολλούς φοιτητές στο να καθυστερήσουν τραγικά ή και να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους με πολύ μεγάλο κόστος για την πολιτεία και τις οικογένειές τους, δυσκόλεψε τη λειτουργία και υποβάθμισε το επίπεδο σπουδών πολλών τμημάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ήταν αρκετά ώστε το αίτημα για να είναι η Χημεία διδασκόμενο και εξεταζόμενο μάθημα να είναι ισχυρό στην ακαδημαϊκή κοινότητα».

Το ζήτημα αυτό είχαν αναδείξει, άλλωστε, με επιστολή τους 266 διδάσκοντες σε ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, προς τον πρώην υπουργό Παιδείας, κ. Αρβανιτόπουλο.

Και η κ. Σιδέρη συνεχίζει: «Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση οφείλει να παρέχει ένα στέρεο γνωστικό υπόβαθρο Χημείας στον αυριανό επιστήμονα που ασχολείται με την Τεχνολογία, τα Υλικά και τις Κατασκευές, τις Φυσικές Επιστήμες, την Επιστήμη των Τροφίμων, τη Γεωπονία, το Περιβάλλον, τις Επιστήμες Υγείας και γενικότερα σε όλους όσοι καλούνται να διδαχθούν το μάθημα της Χημείας και συναφή μαθήματα σε περισσότερες από 180 σχολές και τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ώστε να μπορεί να παρακολουθήσει τις σπουδές του και να εμβαθύνει στην επιστημονική γνώση, με στόχο στη διάρκεια της εκπαίδευσής του να αποκτήσει τα εφόδια για να αντιμετωπίσει τις ανάγκες της αγοράς εργασίας» τονίζει.

Για το ζήτημα του ψηφιακού εγγραμματισμού των μαθητών σημειώνει ότι σε καμία περίπτωση η Ένωση Ελλήνων Χημικών δεν υποτιμά τη συγκεκριμένη ανάγκη. «Αντιθέτως, υποστηρίζουμε ότι είναι τόσο μεγάλη αυτή η αναγκαιότητα που θα πρέπει να υλοποιείται και να ολοκληρώνεται στο τέλος της υποχρεωτικής 9ετούς εκπαίδευσης με την απόκτηση και της σχετικής πιστοποίησης, όπως προβλέπεται και από την πολιτεία» αναφέρει η κ. Σιδέρη. Επιπλέον υποστηρίζει ότι «η εξέταση της Πληροφορικής είναι αναγκαία για τα 33 τμήματα Πληροφορικής τα οποία έχει αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Επιστημονική Ένωση των καθηγητών Πληροφορικής. Γι' αυτό εκτιμούμε ότι οι σχολές Πληροφορικής είτε πρέπει να αποτελέσουν ξεχωριστό Επιστημονικό Πεδίο (ΕΠΕ), είτε να απαιτούν εξέταση σε ειδικό μάθημα, όπως η Αρχιτεκτονική, οι σχολές των Οικονομικών και των Ξένων Γλωσσών».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδος (Ε.Π.Ε), κ. Δημήτρης Κυριακός, ζητά από τον νέο υπουργό Παιδείας την επανεξέταση της κατάργησης του Πανελληνίου εξεταζόμενου μαθήματος της Γ' Λυκείου «Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον».

Όπως τονίζει, τα εκπαιδευτικά συστήματα τεχνολογικά προηγμένων χωρών (ΗΠΑ, Γαλλία, Γερμανία, Αγγλία, κ.ά.) είναι προσανατολισμένα στο να καλλιεργούν την αλγοριθμική σκέψη των μαθητών ήδη από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση ώστε να προετοιμάζουν καλύτερα εκείνους που θα ακολουθήσουν στη συνέχεια σπουδές τεχνολογικού χαρακτήρα.

Συντασσόμενος με τη σχετική ανακοίνωση των Προέδρων των τμημάτων Πληροφορικής των Πανεπιστημίων, υποστηρίζει: «Στην Ελλάδα μέχρι πρόσφατα την καλλιέργεια της αλγοριθμικής σκέψης υποστήριζε το μάθημα «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Περιβάλλον Προγραμματισμού» (ΑΕΠΠ) που διδάσκονταν στην τεχνολογική κατεύθυνση του Γενικού Λυκείου. Οι μαθητές που παρακολουθούσαν και εξετάζονταν με επιτυχία στο μάθημα αυτό διέθεταν σαφώς το απαραίτητο υπόβαθρο γνώσεων για σπουδές στα 21 συνολικά Τμήματα ΑΕΙ (Πανεπιστημιακά Τμήματα Πληροφορικής, Επιστήμης Υπολογιστών, Εφαρμοσμένης Πληροφορικής, Τμήματα Πολυτεχνείου Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ, κλπ.) καθώς και τα αντίστοιχα τμήματα των ΑΤΕΙ».

Η κατάργηση του μαθήματος ΑΕΠΠ ως πανελλαδικά εξεταζόμενου για τους υποψηφίους Τμημάτων Θετικών Επιστημών «συνιστά σαφώς οπισθοδρόμηση σε εποχές όπου δεν υπήρχε η σημερινή τεχνολογική εξέλιξη καθώς και η κατανόηση της αξίας της Αλγοριθμικής ως θεμελιώδους πεδίου γνώσης. Αποτελεί επίσης παρανόηση για το είδος των προαπαιτούμενων γνώσεων για τα προαναφερθέντα Τμήματα καθώς η Χημεία πόρρω απέχει από το να αποτελεί θεμελιώδες πεδίο γνώσης για αυτά.

Μάλιστα, χαρακτηρίζει «παγκόσμια αρνητική πρωτοτυπία το γεγονός πως το εκπαιδευτικό μας σύστημα υποχρεώσει τους υποψηφίους των ανωτέρω Τμημάτων να μελετούν και να εξετάζονται σε αντικείμενο παντελώς άσχετο με την ουσία των μετέπειτα σπουδών τους».

Η πρόταση της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδος είναι να συνεχίσει το μάθημα της Αλγοριθμικής να διδάσκεται και να εξετάζεται πανελλαδικά, εμπλουτισμένο με στοιχεία προγραμματισμού, καθώς και πολύ βασικά στοιχεία οργάνωσης υπολογιστών. «Το μάθημα αυτό θα πρέπει να είναι πανελλαδικά εξεταζόμενο (εναλλακτικά με τη Χημεία) για εκείνους τους υποψηφίους που επιθυμούν την εισαγωγή τους σε τεχνολογικού προσανατολισμού Τμήματα» προσθέτει ο κ. Κυριακός.

Όπως γίνεται φανερό, οι δύο πλευρές έχουν να παρουσιάσουν σοβαρά επιχειρήματα, με επιστημονική τεκμηρίωση, τα οποία το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να πάρει σοβαρά υπόψη του, ώστε να επιλύσει το θέμα προς όφελος των μαθητών και του ουσιαστικού χαρακτήρα της εκπαίδευσης.