ΚΟΣΜΟΣ

Ιαπωνία: Πώς έμαθαν οι πιλότοι του A350 για τη φωτιά, μετά τη σύγκρουση με άλλο αεροσκάφος

Ιαπωνία: Πώς έμαθαν οι πιλότοι του A350 για τη φωτιά, μετά τη σύγκρουση με άλλο αεροσκάφος

Η εκκένωση και των 379 επιβατών της πτήσης 516 της Japan Airlines προχώρησε με ακρίβεια που αποδείχθηκε σωτήρια

Οι πιλότοι του Airbus A350 της Japan Airlines που συγκρούστηκε με ένα μικρότερο αεροπλάνο στο αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο αρχικά δεν γνώριζαν ότι το αεροσκάφος τους είχε πάρει φωτιά και ενημερώθηκαν από αεροσυνοδό για το τι συμβαίνει στο φτερό του αεροσκάφους, μεταδίδει το BBC.

Έπειτα από αυτό, η εκκένωση και των 379 επιβατών της πτήσης 516 της Japan Airlines προχώρησε με ακρίβεια που αποδείχθηκε σωτήρια. Πέντε από τους έξι επιβαίνοντες στο μικρότερο αεροσκάφος της ακτοφυλακής, ένα Bombardier Dash-8, έχασαν τη ζωή τους.

«Αμέσως μετά την προσγείωση του αεροπλάνου, ο πιλότος ένιωσε ένα ξαφνικό σοκ και έχασε τον έλεγχο, προσπαθώντας να παραμείνει στον διάδρομο προσγείωσης. Υπήρξε φωτιά, αλλά οι πιλότοι δεν την αναγνώρισαν στην αρχή και έμαθαν γι' αυτήν [μέσω] του αεροσυνοδού καμπίνας», δήλωσε ο εκπρόσωπος της JAL.

Στο αεροσκάφος επέβαιναν τρεις πιλότοι και 12 αεροσυνοδοί όταν συνέβη το περιστατικό. Το σύστημα ανακοινώσεων του αεροσκάφους είχε υποστεί ζημιά, με αποτέλεσμα το πλήρωμα να χρησιμοποιεί μεγάφωνα και τις δικές του φωνές για να φωνάζει οδηγίες.

«Το πρώτο πράγμα που έκαναν οι αεροσυνοδοί [αφού συνειδητοποίησαν ότι υπήρχαν] επιβάτες που αναγνώριζαν ότι το αεροπλάνο τους είχε πάρει φωτιά, ήταν να τους κάνουν να παραμείνουν ήρεμοι και να μην σηκωθούν, κάτι που θα μπορούσε να κάνει τη διαφυγή πολύ δύσκολη. Το σύστημα αναγγελιών ήταν άχρηστο και έτσι οι οδηγίες αυτές έγιναν χωρίς αυτό».

Τα ιαπωνικά μέσα ενημέρωσης περιέγραψαν την εκκένωση ως «το θαύμα των 18 λεπτών». Οι επιβάτες άφησαν τις χειραποσκευές τους, έτρεξαν στις εξόδους κινδύνου και γλίστρησαν έξω από το αεροσκάφος πριν αυτό τυλιχθεί στις φλόγες.

«[Καθώς] ο καπνός άρχισε να μπαίνει στην καμπίνα και να εξαπλώνεται... οι αεροσυνοδοί [άρχισαν να φωνάζουν] στους επιβάτες, [λέγοντας]: "Αφήστε τα πράγματά σας!", "Βγάλτε τα ψηλά σας τακούνια" και "Κάτω το κεφάλι"», δήλωσε ο εκπρόσωπος και συνέχισε «Η συνεργασία τους... ήταν [το] κλειδί για να [μπορέσουν] όλοι οι επιβάτες να διαφύγουν γρήγορα και με ασφάλεια».

Δεν είχε άδεια το μικρό αεροσκάφος

Οι ιαπωνικές αρχές δήλωσαν αργά την Τετάρτη ότι το αεροσκάφος της ακτοφυλακής δεν είχε άδεια απογείωσης στον διάδρομο προσγείωσης της Χανέντα. Το αεροπλάνο ήταν προγραμματισμένο να παραδώσει προμήθειες ανακούφισης σε σεισμόπληκτες περιοχές.

Σύμφωνα με τους αξιωματούχους, η πτήση της JAL είχε άδεια προσγείωσης στον διάδρομο 34R του Χανέντα, ενώ το αεροσκάφος της ακτοφυλακής ενημερώθηκε να «τροχοδρομήσει στο σημείο αναμονής C5» - ένα σημείο στο σύστημα τροχοδρόμων του αεροδρομίου όπου τα αεροσκάφη περιμένουν την άδεια να εισέλθουν στον ενεργό διάδρομο για απογείωση.

Η απομαγνητοφώνηση δείχνει ότι το αεροσκάφος της ακτοφυλακής επιβεβαίωσε την κλήση της εναέριας κυκλοφορίας να τροχοδρομήσει στο σημείο αναμονής - την τελευταία του μετάδοση πριν από τη σύγκρουση.

Οι απομαγνητοφωνήσεις φαίνεται να έρχονται σε αντίθεση με τον κυβερνήτη του αεροσκάφους της ακτοφυλακής - τον μοναδικό από το εξαμελές πλήρωμα που επέζησε - ο οποίος δήλωσε στους ερευνητές ότι του είχε δοθεί άδεια να εισέλθει στον διάδρομο προσγείωσης στον οποίο προσέγγιζε το αεροσκάφος της JAL.

Το BBC βρήκε επίσης πληροφορίες που υποδηλώνουν ότι η σειρά των φώτων στο σχετικό σημείο αναμονής μπορεί να μην λειτουργούσε. Όμως οι ειδικοί επισημαίνουν ότι υπάρχουν και άλλα οπτικά στοιχεία, όπως ζωγραφισμένες σημάνσεις που θα έδειχναν πού έπρεπε να σταματήσουν τα αεροσκάφη κοντά στον διάδρομο προσγείωσης.