ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Λίστα Βαρουφάκη: Το ημερολόγιο της συμφωνίας και όλες οι αντιδράσεις

Λίστα Βαρουφάκη: Το ημερολόγιο της συμφωνίας και όλες οι αντιδράσεις

Την αρχή της μάχης, σε όλα τα επίπεδα, σήμανε η συνεδρίαση του Eurogroup το βράδυ της περασμένης Παρασκευής (20/2/2015).Μετά από ασφυκτικές πιέσεις η Ελλάδα κατορθώνει να βρει ένα κοινό τόπο με τους δανειστές οι οποίοι περιμένουν μετά από τρεις ημέρες τη Δευτέρα (23/2) το πρώτο δείγμα γραφής ως αναφορά τις μεταρρυθμίσεις που προκρίνει για να πάρει τον χρόνο που χρειάζεται.

 

Η συνεδρίαση του Eurogroup δίνει το πράσινο φως και η συνέχεια παίζεται σε ένα πυρετώδες από συναντήσεις, τηλεφωνικές επαφές, διαβουλεύσεις, τελεσίγραφα, Σαββατοκύριακο, που τελικά κλείνει με την αποστολή του ελληνικού υπομνήματος, ξημερώματα Τρίτης.

Η Ελλάδα μιλά για νίκη, αλλά και για "συνεσταλμένο" βήμα, ενώ τη θέση στο βάθρο των νικητών διεκδικούν και οι εταίροι με πρωταγωνιστή το Βερολίνο, που δεν σταματά να υπενθυμίζει ότι τα δύσκολα είναι μπροστά. Στο ίδιο μοτίβο και τα μηνύματα που στέλνει το ΔΝΤ, διά των στελεχών τoυ, ικανοποίησης και αιχμών...

dow joneso baroufakis mpike sto eurogroup me kamera.w l

Παράλληλα, στην κυβέρνηση Τσίπρα και κυρίως στο οικονομικό επιτελείο ασκείται δριμύτατη κριτική για την κατάληξη των διαπραγματεύσεων.... στο εσωτερικό της χώρας από τα κόμματα που άφησε πίσω η κάλπη της 25ης Ιανουαρίου, αλλά και από τους εσωτερικούς συσχετισμούς του ΣΥΡΙΖΑ. Σε μια προσπάθεια να κατέβουν οι τόνοι, σε αυτές τις φωνές, κινήθηκε η πολύωρη συνεδρίαση της Κ.Ο. χθες, 25/2 και η απαίτηση του πρωθυπουργού για ψηφοφορία διά ανατάσεως της χειρός, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στα χρονικά, ώστε να διερευνήσει προθέσεις....

baroufakis eurogroup diloseis

Το πόνημα Βαρουφάκη που προκάλεσε τον συμβιβασμό και την ένταση

Αναλυτικά μεταφρασμένη η λίστα των μεταρρυθμίσεων

"Αγαπητέ Πρόεδρε του Eurogroup. Στο Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου η ελληνική κυβέρνηση κλήθηκε να παρουσιάσει στους θεσμούς, μέχρι τη Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2015, μια πρώτη περιεκτική λίστα των σχεδιαζόμενων μεταρρυθμιστικών μέτρων που θα εξειδικευτεί περαιτέρω και θα συμφωνηθεί μέχρι το τέλος του Απριλίου 2015.
Πέραν της κωδικοποίησης της μεταρρυθμιστικής της ατζέντας, σύμφωνα με τις προγραμματικές δηλώσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο ελληνικό κοινοβούλιο, η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύτηκε να εργαστεί σε στενή συνεργασία με τους ευρωπαίους εταίρους και θεσμούς, καθώς και με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, και να αναλάβει δράσεις που ενισχύουν τη δημοσιονομική βιωσιμότητα, εγγυώνται την οικονομική σταθερότητα και προωθούν την οικονομική ανάκαμψη.
Ακολουθεί η πρώτη περιεκτική λίστα των μεταρρυθμιστικών μέτρων, όπως την οραματίζεται η ελληνική κυβέρνηση. Είναι πρόθεσή να τις εφαρμόσουμε, βασιζόμενοι ταυτόχρονα στην τεχνική βοήθεια και χρηματοδότηση από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία
Ειλικρινώς,
Γιάνης Βαρουφάκης
Υπουργός Οικονομικών
Ελληνική Δημοκρατία".

Ι. Δημοσιονομική πολιτική
Φορολογική πολιτική – Η Ελλάδα δεσμεύεται για

• Μεταρρύθμιση της πολιτικής για τον ΦΠΑ, τη διαχείριση και την επιβολή του. Ιδιαίτερες προσπάθειες θα γίνουν για την βελτίωση της είσπραξης φόρων και την πάταξη φοροαποφυγής με πλήρη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων και άλλων τεχνολογικών καινοτομιών. Η πολιτική γύρω από τον ΦΠΑ θα εξορθολογιστεί με τρόπο που θα μεγιστοποιεί τα πραγματικά έσοδα χωρίς αρνητικές επιπτώσεις στην κοινωνική δικαιοσύνη και με στόχο τον περιορισμό των εξαιρέσεων και την εξάλειψη των παράλογων εκπτώσεων.
• Τροποποίηση της φορολογίας των συλλογικών επενδύσεων και του φόρου εισοδήματος των δαπανών οι οποίες θα ενσωματωθούν στο κώδικα φορολογίας εισοδήματος.
• Διεύρυνση του ορισμού της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής με ταυτόχρονη καταλυση της φορολογικής ασυλίας.
• Αποφασιστική επιβολή και βελτίωση της νομοθεσίας σχετικά με τις τιμές μετάβασης
• Εργασία προς τη δημιουργία μιας νέας κουλτούρας επάνω στη φορολογική συμμόρφωση για να εξασφαλιστεί ότι όλα τα τμήματα της κοινωνίας, και ιδιαίτερα οι έχοντες, θα συνεισφέρουν δίκαια στην χρηματοδότηση της δημόσιας πολιτικής. Σε αυτό το πλαίσιο, θα δημιουργηθεί, με τη βοήθεια των ευρωπαίων και των διεθνών εταίρων, μια υγιής βάση δεδομένων που θα βοηθά τις φορολογικέ αρχές στην εκτίμηση της εγκυρότητας των προηγούμενων φορολογικών δηλώσεων εισοδήματος.

Δημοσιοοικονομική διαχείριση –
Η Ελλάδα θα:
• Υιοθετήσει τροποποιήσεις στον νόμο κατάρτισης του Προϋπολογισμού και θα λάβει μέτρα για τη βελτίωση της διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών. Η εκτέλεση του προϋπολογισμού θα βελτιωθεί και διευκρινιστεί, όπως και ο έλεγχος και η κατανομή των αρμοδιοτήτων. Οι διαδικασίες πληρωμών θα εκμοντερνιστούν και θα επιταχυνθούν με την ταυτόχρονη παροχή ενός υψηλότερου βαθμού οικονομικής και δημοσιονομικής ευελιξίας καθώς και λογοδοσίας για τους ανεξάρτητους ή/και ρυθμιστικών φορέων.
• Εκπονήσει και εφαρμόσει μια στρατηγική σχετικά με την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, των επιστροφών φόρων και των συνταξιοδοτικών αξιώσεων.
• Εργαστεί για τη μετατροπή του ήδη ορισθέντος (αν και μέχρι σήμερα αδρανούς) Δημοσιονομικού Συμβουλίου σε μια πλήρως λειτουργική οντότητα.
Διαχείριση των εσόδων – η Ελλάδα θα εκσυγχρονίσει τις φορολογικές και τελωνειακές διοικήσεις που επωφελούνται από τη διαθέσιμη τεχνική βοήθεια. Για το σκοπό αυτό, η Ελλάδα θα:
• Ενισχύσει την ανοικτή και διαφανή διαδικασία με την οποία διορίζεται, παρακολουθείται σε σχέση με τις επιδόσεις του και αντικαθίσταται ο ενικός Γραμματέας της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων
• Ενδυναμώσει την ανεξαρτησία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (GSPR), μέσω, αν χρειαστεί, περαιτέρω νομοθεσίας, από κάθε είδους παρεμβολή (πολιτική ή με άλλο τρόπο), ενώ εγγυάται την πλήρη λογοδοσία και τη διαφάνεια των δραστηριοτήτων της. Για το σκοπό αυτό, η κυβέρνηση και η GSPR θα κάνει πλήρη χρήση της διαθέσιμης τεχνικής βοήθειας.
• Εκπονήσει και να εφαρμόσουν μια στρατηγική σχετικά με την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, των επιστροφών φόρων και των συνταξιοδοτικών αξιώσεων.
•Στελεχώσει κατάλληλα, τόσο ποιοτικά όσο και προσωπικά, την ΓΓΔΕ, και ειδικά τους τομείς δημόσιας διοίκησης υψηλού πλούτου και μεγάλων οφειλετών και να διασφαλίσει ότι διαθέτει ισχυρές αρμοδιότητες καθώς και πόρους ερευνών/ διώξεων ώστε να στοχεύει αποτελεσματικά κατά της φοροδιαφυγής από και φορολογικών οφειλών. Να εξετάσει τέλος τα πλεονεκτήματα της ενσωμάτωσης του ΣΔΟΕ στην ΓΓΔΕ.
• Αυξήσει τους ελέγχους και τη συλλογή εσόδων επιδιώκοντας παράλληλα να ενσωματώσει τις λειτουργίες της κοινωνικής ασφάλισης και τις είσπραξης των εσόδων.
Δημόσια διαχείριση και διαφθορά η Ελλάδα θέλει να εκμοντερνίσει τη δημόσια διαχείριση - Ελλάδα δεσμεύεται να:

• Κάνει τον αγώνα κατά της διαφθοράς εθνική προτεραιότητα και να θέσει σε πλήρη λειτουργία το Εθνικό Σχέδιο κατά της Διαφθοράς.

• Στοχεύσει κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων και τσιγάρων, να ελέγχει τις τιμές των εισαγόμενων αγαθών (προκειμένου να

• Μειώσει (α) τον αριθμό των υπουργείων (από 16 σε 10), (β) τον αριθμό των «ειδικών συμβούλων» της κυβέρνησης και (γ) τις πρόσθετες παροχές των υπουργών, των βουλευτών και ανώτατων αξιωματούχων (π.χ. αυτοκίνητα, τα έξοδα ταξιδίου, επιδόματα)

• Αυστηροποιήσει τη νομοθεσία που αφορά τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και περιλαμβάνει τα μέγιστα επίπεδα του δανεισμού από χρηματοπιστωτικά και άλλα ιδρύματα.

• Ενεργοποιήσει άμεσα την τρέχουσα (αν και αδρανή) νομοθεσία ρύθμισης των εσόδων των μέσων μαζικής ενημέρωσης (έντυπα και ηλεκτρονικά) διασφαλίζοντας (με κατάλληλα σχεδιασμένες δημοπρασίες) ότι θα πληρώνουν τις τιμές της αγοράς για τις συχνότητες, και απαγορεύοντας τη συνέχιση της λειτουργίας του μονίμως ζημιογόνων μέσα μαζικής ενημέρωσης (χωρίς μια διαφανή διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης)

• Προχωρήσει στη δημιουργία διαφανούς, ηλεκτρονικού και σε πραγματικό χρόνο θεσμικού πλαισίου για τις δημόσιες συμβάσεις / προμήθειες – αποκαθιστώντας την ΔΙΑΥΓΕΙΑ (ένα ηλεκτρονικό δημόσιο μητρώο των δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τις δημόσιες συμβάσεις)

• Μεταρρυθμίσει το μισθολόγιο του δημόσιου τομέα, με σκοπό την αποσυμπίεση της κατανομής των μισθών μέσω της βελτίωσης της παραγωγικότητας και των κατάλληλων πολιτικών προσλήψεων χωρίς μείωση των σημερινών κατώτατων μισθών, αλλά και τη διασφάλιση του ότι είναι ο μισθός στον δημόσιο τομέα δεν θα αυξηθεί.

• Εξορθολογίσει της παροχές μη μισθολογικού κόστους, να μειώσει τις συνολικές δαπάνες, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο τη λειτουργία του δημόσιου τομέα και σε συνέχεια τις καλές πρακτικές της ΕΕ

• Προωθήσει μέτρα για την: Βελτίωση των μηχανισμών πρόσληψης, ενθάρρυνση των αξιοκρατικών διορισμών προπονητών, αξιολογήσεις των υπαλλήλων με βάση την πραγματική αξιολόγηση, και θέσπιση δίκαιων διαδικασιών για τη μεγιστοποίηση της κινητικότητας των ανθρώπινων και άλλων πόρων εντός του δημόσιου τομέα

Δημόσιες δαπάνες - Οι ελληνικές Αρχές θα:

• Αναθεωρήσουν και ελέγξουν τις δαπάνες σε κάθε τομέα των δημόσιων δαπανών (για παράδειγμα: εκπαίδευση, άμυνα, μεταφορές, αυτοδιοίκηση, κοινωνική πρόνοια)

• Εργαστούν στην κατεύθυνση της δραστικής βελτίωσης της αποδοτικότητας των τμημάτων που διοικούνται από την κεντρική και την τοπική διακυβέρνηση επικεντρώνοντας στις διαδικασίες προϋπολογισμών, την αναδιάρθρωση της διοίκησης και την μετακίνηση μέσων που χρησιμοποιούνται με μη αποδοτικό τρόπο

• Προσδιορίσουν μέτρα εξοικονόμησης μέσω λεπτομερούς αναθεώρησης δαπανών σε κάθε Υπουργείο και εξορθολογισμού μη μισθολογικών και μη συνταξιοδοτικών δαπανών οι οποίες, επί του παρόντος, αντιστοιχούν σε ένα εντυπωσιακό 56% των συνολικών δημόσιων δαπανών

• Εισάγουν νομοθεσίες (επί του παρόντος σε μορφή προσχεδίων στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους) για την αναθεώρηση των μη μισθολογικών δαπανών για επιδόματα σε όλο το φάσμα του Δημοσίου

• Υπολογίσουν τα επιδόματα με διασταυρωμένους ελέγχους εντός των σχετικών Αρχών και αρχείων (για παράδειγμα, μητρώο ΑΦΜ και μητρώο ΑΜΚΑ), ώστε να εντοπιστούν άτομα που τα εισπράττουν χωρίς να τα δικαιούνται

• Ελέγξουν τις δαπάνες Υγείας και θα βελτιώσουν τις πρόνοιες και την ποιότητα των ιατρικών υπηρεσιών, ταυτόχρονα με την εξασφάλιση της παροχής τους σε όλους. Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση σκοπεύει να καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις σε συνεργασίες με ευρωπαϊκούς και διεθνείς θεσμούς, μεταξύ τους και τον ΟΟΣΑ.

Μεταρρύθμιση Κοινωνικής Ασφάλισης - Η Ελλάδα δεσμεύεται να συνεχίσει τον εκσυγχρονισμό του συνταξιοδοτικού συστήματος. Οι Αρχές θα:

• Συνεχίσουν να εργάζονται επάνω σε διοικητικά μέτρα για την ενοποίηση και επιτάχυνση των συνταξιοδοτικών πολιτικών και την εξάλειψη των «παραθύρων» και των αντικινήτρων που έχουν οδηγήσει σε υπέρμετρη αύξηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων μέσω της οικονομίας και, ειδικότερα, στον τραπεζικό κλάδο και το Δημόσιο.

• Ενοποιήσουν τα ασφαλιστικά ταμεία για εξοικονόμηση πόρων.

• Καταργήσουν τις επιβαρύνσεις «υπέρ τρίτων» με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο.

• Θεσμοθετήσουν στενότερο δεσμό μεταξύ των συνταξιοδοτικών εισφορών και του εισοδήματος, θα τελειοποιήσουν το καθεστώς των επιδομάτων, θα ενισχύσουν τα κίνητρα για την δήλωση της αμειβόμενης εργασίας και θα παρέχουν στοχευμένη υποστήριξη σε εργαζόμενους από 50 ως 65 ετών, μεταξύ άλλων μέσω ενός σχήματος Εγγυημένου Βασικού Εισοδήματος, με τρόπο ώστε να εξαφανίσουν την κοινωνική και πολιτική πίεση για πρόωρη συνταξιοδότηση που έχει εξουθενώσει τα ασφαλιστικά Ταμεία.

ΙΙ. Οικονομική Σταθερότητα

Η Ελλάδα δεσμεύεται να:

• Βελτιώσει άμεσα, σε συμφωνία με τους θεσμούς, τη νομοθεσία για τις αποπληρωμές οφειλών σε εφορίες φόρων και κ καθυστερημένων ασφαλιστικών εισφορών

• Ρυθμίσει τα σχήματα εφαρμογής με τρόπο που να βοηθά τον αποτελεσματικό διαχωρισμό μεταξύ (α) στρατηγικών χρεοκοπίας/μη πληρωμής και (β) αδυναμίας πληρωμής• θα στοχοποιήσουν τις περιπτώσεις της κατηγορίας (α) προσώπων και επιχειρήσεων, μέσω αστικών και ποινικών διαδικασιών (ειδικά σε ομάδες υψηλού εισοδήματος) και ταυτόχρονα θα παρέχουν σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις της κατηγορίας (β) όρους αποπληρωμής κατά τρόπο που θα επιτρέψει σε πιθανώς χρεοκοπημένες επιχειρήσεις να επιβιώσουν, θα αποτρέπει την κακή εκμετάλλευση πόρων, θα αποκλείει ηθικούς κινδύνους και θα ισχυροποιεί εκ νέου την κοινωνική υπευθυνότητα, μαζί με την κατάλληλη κουλτούρα αποπληρωμής

• Αποποινικοποίηση των οφειλετών χαμηλών εισοδημάτων με μικρές οφειλές

-Εντατικοποίηση των μεθόδων και διαδικασιών επιβολής του νόμη, συμπεριλαμβανομένου νομικού πλαισίου για την συλλογή μη καταβληθέντων φόρων και την αποτελεσματική εφαρμογή των μηχανισμών εφαρμογής της

Τραπεζικά και μη εξυπηρετούμενα δάνεια - Η Ελλάδα δεσμεύεται για:

• Λειτουργία των τραπεζών με θεμιτές εμπορικές/τραπεζικές αρχές

• Πλήρης αξιοποίηση του ελληνικού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας -σε συνεργασία με τον SSM, την ΕΚΤ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή- διασφαλίζοντας ότι θα παίξει καλά τον καθοριστικό της ρόλο για την εξασφάλιση της σταθερότητας του τραπεζικού τομέα και το δανεισμού σε εμπορική βάση και σε συμφωνία τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

• Αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων κατά τρόπο που θα λαμβάνει πλήρως υπόψη την κεφαλαιοποίηση των τραπεζών, τη λειτουργία του δικαστικού συστήματος, την κατάσταση στην αγορά ακινήτων, τα θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης και τον αρνητικό αντίκτυπο στη δημοσιονομική θέση της χώρας.

• Συνεργασία με τις διοικήσεις και τους θεσμούς των τραπεζών ώστε να αποφύγει, στην προσεχή χρονική περίοδο πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας νοικοκυριών κάτω από ένα ορισμένο εισόδημα, καθώς και στρατηγική τιμωρία των παραβατών με στόχο: α) να διατηρηθεί η υποστήριξη προς το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα της κυβέρνησης, β) αποτροπή περαιτέρω πτώσης των τιμών των ακινήτων (που επηρέασαν αρνητικά το χαρτοφυλάκιο των τραπεζών), γ) μείωση των δημοσιονομικών επιπτώσεων από την αύξηση των αστέγων και δ) προώθηση μίας ισχυρής κουλτούρας πληρωμής. Τα μέτρα θα ληφθούν για τη στήριξη των πιο ευάλωτων νοικοκυριών, που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους.

• Ευθυγράμμιση της νομοθεσίας για τις εξωδικαστικές διευθετήσεις με τις ρυθμίσεις μετά την προσαρμογή τους ώστε να περιοριστεί ο κίνδυνος στα δημοσιονομικά και στη νοοτροπία πληρωμών, ενώ παράλληλα θα διευκολύνεται η αναδιάρθρωση ιδιωτικών χρεών

• Εκσυγχρονισμός του πτωχευτικού δικαίου και διευθέτηση των υποθέσεων που εκκρεμούν.

ΙΙΙ. Πολιτικές για την προώθηση της ανάπτυξης

Ιδιωτικοποιήσεις και διαχείριση δημόσιων περιουσιακών στοιχείων

Για την προσέλκυση επενδύσεων σε βασικούς τομείς και τη χρησιμοποίηση κρατικών περιουσιακών στοιχείων αποτελεσματικά οι ελληνικές αρχές:

• δεσμεύονται να μην ανακαλέσουν ιδιωτικοποιήσεις που έχουν ήδη ολοκληρωθεί, όπου η διαδικασία υποβολής προσφορών έχει ήδη ξεκινήσει, η κυβέρνηση θα σεβαστεί τη διαδικασία σύμφωνα με τον νόμο.

• η κυβέρνηση θα διασφαλίσει την παροχή βασικών δημοσίων αγαθών και υπηρεσιών από τις ιδιωτικοποιημένες εταιρείες- βιομηχανίες σύμφωνα με τους στόχους της εθνικής πολιτικής και σε συμφωνία με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

• επαναθεωρήσει τις ιδιωτικοποιήσεις που δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει με σκοπό την βελτίωση των όρων έτσι ώστε να μεγιστοποιήσει τα μακροπρόθεσμα οφέλη του κράτους να παραγάγει έσοδα, να ενισχύσει τον ανταγωνισμό των τοπικών οικονομιών, να προωθήσει την εθνική οικονομική ανάκαμψη και να τονώσει προοπτικές μακροπρόθεσμης ανάπτυξης.

• να υιοθετήσει από εδώ και στο εξής μία προσέγγιση κατά την οποία κάθε νέα περίπτωση (σ.σ. ιδιωτικοποιήσεις) θα εξετάζεται ξεχωριστά και αξιοκρατικά με έμφαση στις μακροχρόνιες υπενοικιάσεις και κοινοπραξίες (συνεργασίες ιδιωτικού –δημοσίου τομέα) και συμβόλαια που μεγιστοποιούν όχι μόνο τα έσοδα της κυβέρνησης αλλά επίσης τα μελλοντικά επίπεδα ιδιωτικών επενδύσεων.

• να ενοποιήσει (το ΤΑΙΠΕΔ) με διάφορους οργανισμούς διαχείρισης δημόσιων περιουσιακών στοιχείων (που προς το παρόν βρίσκονται διασκορπισμένες στο δημόσιο τομέα) με σκοπό την ανάπτυξη της κρατικής περιουσίας και την ενδυνάμωση της αξίας τους μέσα από μικροοικονομικές μεταρρυθμίσεις και μεταρρυθμίσεις που αφορούν τα περιουσιακά δικαιώματα.

Μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας - Η Ελλάδα δεσμεύεται να:

• επιτύχει τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές μέσα από την εργατική νομοθεσία μέσα από μία διαδικασία συνεννόησης με τους κοινωνικούς εταίρους ενώ την ίδια στιγμή θα επωφελείται από την τεχνογνωσία και την υφιστάμενη συνεισφορά του διεθνούς ινστιτούτου εργασία του ΟΟΣΑ και της διαθέσιμης τεχνικής βοήθειας.

• Επεκτείνει και αναπτύξει το υπάρχον σχήμα που παρέχει προσωρινή απασχόληση σε ανέργους, σε συμφωνία με τους εταίρους και όταν τα δημοσιονομικά περιθώρια το επιτρέψουν και να βελτιώσει τα προγράμματα στήριξης της ενεργούς αγοράς εργασίας με στόχο την αναβάθμιση των ικανοτήτων των μακροχρόνια ανέργων.

• Να υιοθετήσει μία νέα «έξυπνη» προσέγγιση στις συλλογικές διαπραγματεύσεις που εξισορροπεί τις ανάγκες της ευελιξίας με το δίκαιο. Αυτή περιλαμβάνει τη φιλοδοξία να βελτιώσει και να αυξήσει εν ενθέτω χρόνο τον κατώτατο μισθό κατά τρόπο που διασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα και τις προοπτικές της απασχόλησης. Το εύρος και ο χρόνος των αλλαγών στον κατώτατο μισθό θα γίνουν με διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους και τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς θεσμούς συμπεριλαμβανομένου και του Διεθνούς Ινστιτούτου Εργασίας, θα λάβει δε πλήρως υπόψη τις συμβουλές ενός νέου ανεξάρτητου οργανισμού για το κατά πόσον οι αλλαγές στους μισθούς συμβαδίζουν με τις εξελίξεις στην παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα.

Μεταρρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων και καλύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον- Ως τμήμα της νέας μεταρρυθμιστικής ατζέντας η Ελλάδα παραμένει δεσμευμένη να:

• αφαιρέσει τα εμπόδια στον ανταγωνισμό με βάση την συμβολή (σ.σ..εργαλειοθήκη) του ΟΟΣΑ, ενδυναμώσει την ελληνική επιτροπή ανταγωνισμού, αναλάβει δράσεις ώστε να μειώσει τα διοικητικά βάρη και τα βάρη της γραφειοκρατίας σε συμφωνία με τη συμβολή του ΟΟΣΑ, συμπεριλαμβανομένης νομοθεσίας που απαγορεύει από δημόσιες υπηρεσίες να ζητούν (από πολίτες και επιχειρήσεις) έγγραφα που πιστοποιούν πληροφορίες που το κράτος έχει ήδη στην κατοχή του (είτε στην ίδια είτε σε άλλη υπηρεσία).

• Να κάνει καλύτερη διαχείριση γαιών συμπεριλαμβανομένων πολιτικών που σχετίζονται με τον χωροταξικό σχεδιασμό, τη χρήση γης και την ολοκλήρωση ενός κατάλληλου κτηματολογίου.

• Να καταβάλει προσπάθειες για να άρει μη δικαιολογημένους και άνισους περιορισμούς σε κλειστά επαγγέλματα ως τμήμα μιας συνολικής στρατηγικής για την αντιμετώπιση κεκαλυμμένων συμφερόντων.

• Να ευθυγραμμίσει την αγορά ηλεκτρικού και φυσικού αερίου με τις ευρωπαϊκές πρακτικές και νομοθεσία.

Μεταρρύθμιση του δικαστικού συστήματος - Η ελληνική κυβέρνηση θα:

• βελτιώσει την οργάνωση των δικαστηρίων διαμέσου μεγαλύτερης εξειδίκευσης και σε αυτό το πλαίσιο υιοθετήσει έναν νέο αστικό κώδικα.

• Προωθήσει την ψηφιοποίηση του αστικού κώδικα και του συστήματος ηλεκτρονικής υποβολής και διαχείρισης του δικαστικού συστήματος.

Στατιστική υπηρεσία - Η ελληνική κυβέρνηση επαναβεβαιώσει την ετοιμότητά της να:

• τιμήσει πλήρως τη δέσμευση εμπιστοσύνης για τα στατιστικά στοιχεία και ειδικά την θεσμική ανεξαρτησία της ΕΛΣΤΑΤ, διασφαλίζοντας οτι η ΕΛΣΤΑΤ έχει τους καταλλήλους πόρους για να εφαρμόσει το έργο της.

• Διασφαλίσει την διαφάνεια και την καταλληλότητα των διαδικασιών ορισμού προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ τον Σεπτέμβριο του 2015 σε συνεργασία με τη Eurostat

ΙV . Ανθρωπιστική κρίση
Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται για
• την αντιμετώπιση αναγκών που προκύπτουν από την πρόσφατη αύξηση της απόλυτης φτώχειας με στοχευμένα μέτρα όπως π.χ. τα κουπόνια τροφίμων
• να το κάνει με τρόπο που να είναι χρήσιμη για την αναμόρφωση της δημόσιας διοίκησης και την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας / της διαφθοράς (π.χ. την έκδοση του Πολίτη έξυπνη κάρτα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μια ταυτότητα, στο σύστημα υγείας, καθώς και για την απόκτηση πρόσβαση στο πρόγραμμα κουπονιών τροφίμων, κλπ).
• αξιολόγηση του πιλοτικού συστήματος του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος με σκοπό την επέκτασή του σε εθνικό επίπεδο.
• διαβεβαίωση ότι η καταπολέμηση της ανθρωπιστικής κρίσης δεν έχει καμία αρνητική δημοσιονομική επίπτωση.

draft1

Αντιδράσεις

Το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων και η συμφωνία έτυχαν πολλαπών σχολίων, ερμηνειών και κριτικής τόσο από την αντιπολίτευση όσο και από το εσωτερικό του κυβερνώντος κόμματος. Ενδεικτική υπήρξε η παρέμβαση Γλέζου – Θεοδωράκη.

Ακολούθησαν ανακοινώσεις επί ανακοινώσεων από τη ΝΔ και από το ΠΑΣΟΚ

Εξ αφορμής των διαφορετικών ερμηνειών κυβερνητικοί κύκλοι χθες Τετάρτη όσον αφορά τη συμφωνία που πέτυχε η κυβέρνηση έδωσαν στη δημοσιότητα τους άξονες Βαρουφάκη σε σύγκριση με το email Χαρδούβελη

Τι προβλέπει η συμφωνία της κυβέρνησης με τους εταίρους.
1.Διαπραγμάτευση
Η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε, αφορά 4 μήνες και οι εταίροι συμφώνησαν με την κυβέρνηση σε μια σειρά ζητήματα, όπως:
* Διαχωρισμό δανειακής σύμβασης από μνημόνια.
* Απεμπλοκή από μνημόνια, δηλαδή το πλαίσιο πολιτικής λιτότητας.
* Ενδιάμεση συμφωνία, 4μηνης διάρκειας, η οποία δίνει χώρο για διαπραγματεύσεις χωρίς πίεση.
* Αποφυγή ενός σχεδίου που στόχευε στην οικονομική και δημοσιονομική ασφυξία και ουσιαστικά απέβλεπε σε «αντιμνημονιακή παρένθεση» της κυβέρνησης.

* Τέλος των εξωπραγματικών πρωτογενών πλεονασμάτων. Για το 2015 προβλεπόταν πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ ή 5,5 δισ. ευρώ. Με τη συμφωνία προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα που θα «λάβει υπόψη του τις οικονομικές συνθήκες του 2015».

* Ομαλότητα στο χρηματοπιστωτικό σύστημα με την επίτευξη της συμφωνίας στο Eurogroup.

2. Ανθρωπιστική κρίση

Στο κείμενο της συμφωνίας εμπεριέχεται ο πρώτος πυλώνας της Θεσσαλονίκης για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης. Δηλαδή:

* Δωρεάν ρεύμα σε 300.000 νοικοκυριά που βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας.

* Πρόγραμμα επιδότησης διατροφής με κουπόνια σίτισης για 300.000 άπορες οικογένειες.

* Δωρεάν ιατρική περίθαλψη για όλους.

* Δραστική μείωση συμμετοχής για φαρμακευτική δαπάνη.

* Πρόγραμμα εξασφάλισης στέγης (30.000 διαμερισμάτων σε πρώτη φάση).

* Ειδική κάρτα μετακίνησης με τα μαζικά μέσα μετακίνησης.

3. Ανάκαμψη οικονομίας

Μέτρα για την άμεση ανάκαμψη της πραγματικής οικονομίας.

* Κατάργηση της εξίσωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης.

* Κόκκινα δάνεια.

Αποτροπή πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας με ορισμένο ύψος οικογενειακού εισοδήματος. Το «πάγωμα» των πλειστηριασμών θα ισχύει για ένα χρόνο με διευρυμένα κριτήρια και θα αφορά στα επίπεδα των 300.000 ευρώ. Όποιος δανειολήπτης ενταχθεί στη διάταξη θα πρέπει να καταβάλει από 0-20% του εισοδήματός του, ενώ σε ότι αφορά στα όρια, με 500.000 ευρώ συνολική ακίνητη περιουσία και έως 25.000 εισόδημα ο δανειολήπτης θα καταβάλλει το 10% και από εκεί και πάνω έως τις 50.000 το ποσοστό θα ανέρχεται στο 20%.

Θα συσταθεί ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης στον οποίο θα μεταφερθούν τα προβληματικά δάνεια από τις τράπεζες. Τα δάνεια θα πουληθούν από τις τράπεζες στο 50% της αξίας τους και στη συνέχεια ο δανειολήπτης θα πληρώσει στο φορέα της οφειλής ενώ ένα τρίτο μέρος θα καλυφθεί από το δημόσιο.

* Ρύθμιση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία. Διευκρινίζεται ότι θα υπάρχει διάκριση μεταξύ αυτών που σκόπιμα δεν πληρώνουν και σε όσους έχουν πραγματική αδυναμία πληρωμής.

4. Δημόσια διοίκηση – διαφθορά

Αποτελεί εθνική προτεραιότητα ο αγώνας για μια σύγχρονη δημόσια διοίκηση, της και ο πόλεμος κατά της διαφθοράς. Στο στόχαστρο μπαίνουν:

* Λαθρεμπόριο καυσίμων και καπνού.

* Ξέπλυμα μαύρου χρήματος.

* Αυστηρότερη νομοθεσία χρηματοδότησης πολιτικών κομμάτων.

* Μέγιστο όριο δανεισμού των κομμάτων.

* Είσπραξη από το κράτος του τιμήματος για τις συχνότητες που χρησιμοποιούν τα μέσα ενημέρωσης.

5. Φορολογία

* Δίκαιο φορολογικό σύστημα.

* Κατάργηση φορολογικής αμνηστίας.

* Καταπολέμηση της φοροδιαφυγής / φοροαποφυγής.

* Όλα τα τμήματα της κοινωνίας, και κυρίως οι πλούσιοι, θα συμβάλλουν αναλογικά στη χρηματοδότηση των δημόσιων πολιτικών.

* Δημιουργία περιουσιολογίου / ολοκλήρωση κτηματολογίου.

6. Εργασιακά

Στη λίστα γίνεται αναφορά και στα εργασιακά. Δεν γίνεται αναφορά σε επαναπρόσληψη απολυμένων στο Δημόσιο, διότι, όπως ο αρμόδιος υπουργό έχει δηλώσει, αυτές θα ενταχθούν στις ήδη προγραμματισμένες προσλήψεις που αναφέρονται στον προϋπολογισμό.

* Το πιθανότερο εντός του Μαρτίου θα προχωρήσει η κατάθεση του νομοσχεδίου για την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων. Θα αφορά και την μετενέργεια και επεκτασιμότητα.

7. Ιδιωτικοποιήσεις

* Όσες ιδιωτικοποιήσεις έχουν κλείσει δεν θα αναιρεθούν. Θα επανεξεταστούν, όμως, όλες όσες είναι σε εξέλιξη -και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια-, όπως είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός κ. Γιώργος Σταθάκης.

8. Το email Χαρδούβελη

Θυμίζουμε ότι η κυβέρνηση Σαμαρά είχε συμφωνήσει στο email Χαρδούβελη, για:

* Αύξηση του ΦΠΑ σε τουριστικές επιχειρήσεις από 6,5% στο 13%. Η κυβέρνηση Σαμαρά, μάλιστα, συζητούσε την αύξηση του ΦΠΑ σε νησιά. Η νέα ελληνική κυβέρνηση διαψεύδει κατηγορηματικά οποιαδήποτε αύξηση του ΦΠΑ σε νησιά.

* Ανατιμήσεις, που θα έφταναν ακόμη και στο 18%, σε τρόφιμα, ηλεκτρικό ρεύμα, φάρμακα, εισιτήρια αστικών συγκοινωνιών, βιβλία, εφημερίδες, εισιτήρια κινηματογράφου και θεάτρων καθώς και σε διάφορα ακόμα προϊόντα και υπηρεσίες λόγω ενοποίησης των διαφορετικών συντελεστών του ΦΠΑ.

* Επιβολή ΦΠΑ και στη λαχειοφόρο αγορά.

* Περικοπές σε κύριες και επικουρικές συντάξεις.

* Κατάργηση του ΕΚΑΣ.

* Αύξηση φόρου σε καπνό - αλκοόλ.

* Πρωτογενές πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ, δηλαδή 5,5 δισ. ευρώ!

* Αύξηση των ελάχιστων ενσήμων για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος από 4.500 σε 6.000, ενώ θα αυξάνονταν και άλλο, σταδιακά.

* Μονιμοποίηση της «έκτακτης» εισφοράς αλληλεγγύης.

* Αύξηση στα τέλη που σχετίζονται με την έκδοση πιστοποιητικών αδειών κυκλοφορίας, κ.ά.