Πρόταση προανακριτικής ΠΑΣΟΚ: Όλες οι λεπτομέρειες για την παραπομπή 8 πολιτικών
Επανέρχεται το θέμα των Τεμπών ως κυρίαρχο στην επικαιρότητα μετά την πρόταση του ΠΑΣΟΚ και εν αναμονή άλλων προτάσεων
Ανοίγει και επισήμως μια ακόμη περίοδος όπου το θέμα των Τεμπών θα κυριαρχήσει στην επικαιρότητα μετά τη χθεσινή κατάθεση πρότασης σύστασης προανακριτικής εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ σε βάρος των πρώην υπουργών Κώστα Αχ. Καραμανλή και Χρήστου Σπίρτζη και των συνολικά έξι υφυπουργών τους.
Το ΠΑΣΟΚ κατηγορεί τα 8 πολιτικά στελέχη με την κακουργηματικού χαρακτήρα κατηγορία της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και αφορά τους: Κ. Καραμανλή και τους πρώην υφυπουργούς του Ι. Κεφαλογιάννη, Γ. Καραγιάννη, Μ. Παπαδόπουλου, καθώς και Χρ. Σπίρτζη και τους υφυπουργούς του Μ. Χρυσοβελώνη, Ν. Μαυραγάνη και Αθ. Μωραΐτη.
Η βασική κατηγορία και το σκεπτικό της πρότασης
Η βασική κατηγορία που απευθύνεται στην πρόταση είναι ότι «τόσο οι υπηρεσιακοί παράγοντες όσο και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων είχαν κατ’ επανάληψη προειδοποιήσει – όχι μόνο προφορικά αλλά και εγγράφως – την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου» και ότι παρόλα αυτά, «ο Υπουργός και οι Υφυπουργοί Μεταφορών και Υποδομών, έχοντας σχετικές συναρμοδιότητες βάσει των δημοσιευμένων στο ΦΕΚ αποφάσεων ανάθεσης αρμοδιοτήτων, αν και ήταν νόμιμα επιφορτισμένοι με το καθήκον εποπτείας και υλοποίησης της ασφάλειας της σιδηροδρομικής συγκοινωνίας, με πράξεις και παραλείψεις τους παραβίασαν ουσιώδη μέτρα ασφαλείας και παρέλειψαν να ενεργήσουν καθοριστικά για την ασφαλή λειτουργία της κυκλοφορίας παρότι είχαν ιδιαίτερη νομική υποχρέωση προς αυτό».
Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ συνοδεύεται από αναλυτικό νομικό σκεπτικό το οποίο αναφέρει ότι από την ανάγνωση της ογκώδους δικογραφίας προκύπτει ότι: «παρόλο που τελούσαν σε πλήρη γνώση, ενόψει της ιδιότητάς τους και των προεκτεθέντων στις οικείες θέσεις εγγράφων, του κινδύνου από την έλλειψη των ως δικλίδων ασφαλείας, όπως και των προπεριγραφόμενων ελλείψεων – παραλείψεων στην ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας,(…) δεν μερίμνησαν για την πλήρη λειτουργία των ουσιωδών και κρίσιμων συστημάτων ασφαλείας, επικοινωνίας και διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας επί του δικτύου του ΟΣΕ. Ομοίως δεν μερίμνησαν ώστε ο ΟΣΕ να προβαίνει σε έγκαιρο έλεγχο, επίβλεψη, συντήρηση, ανάταξη και αποκατάσταση βλαβών, προκειμένου να επιτυγχάνεται ασφαλής σιδηροδρομική κυκλοφορία επί του σιδηροδρομικού δικτύου».
Το κρίσιμο σημείο του δόλου
Ένα από τα κρισιμότερα, αλλά και νομικά πιο περίπλοκα ζητήματα είναι το ζήτημα του ενδεχόμενου δόλου, στελέχη του ΠΑΣΟΚ εξηγούν ότι η πρόταση δεν αφορά το έγκλημα της ανθρωποκτονίας, αλλά της διακινδύνευσης της ασφάλειας των συγκοινωνιών (291 ΠΚ). Ουσιαστικά δηλαδή, αυτό που λέει το ΠΑΣΟΚ είναι ότι η πολιτική ηγεσία, αν και γνώριζε τα προβλήματα και είχε προειδοποιηθεί για τους κινδύνους, δεν εμπόδισε, αλλά επέτρεψε και ανέχθηκε την λειτουργία μιας σιδηροδρομικής γραμμής και γενικά ενός συστήματος μεταφοράς που ήταν ανασφαλή και επικίνδυνα για το επιβατικό κοινό.
Η περίπτωση Σπίρτζη
Το ΠΑΣΟΚ εξηγεί μέσω στελεχών του ότι έχει λάβει υπόψη την αποσβεστική προθεσμία, δηλαδή την παραγραφή των ενδεχόμενων αδικημάτων του πρώην υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο διαμηνύει ότι η κρίση επί αυτού του ζητήματος αφορά τη Βουλή και το Δικαστικό Συμβούλιο και όχι την κατάθεση προτάσεων από τα κόμματα.
Επίσης, σημειώνεται ότι ο ίδιος ο Χρήστος Σπίρτζης έχει ζητήσει να συμπεριληφθεί στην προανακριτική επιτροπή ως κατηγορούμενος προκειμένου να καταθέσει.
Πηγές της Χαριλάου Τρικούπη σημειώνουν ότι «η τραγική κατάσταση του σιδηροδρόμου, οι μεγάλες καθυστερήσεις στην εκτέλεση της σύμβασης 717 και οι διάφορες προειδοποιήσεις, ή η κατάργηση της δεύτερης θέσης σταθμάρχη κλπ. ξεκινούν ήδη από τη θητεία Σπίρτζη. Προφανώς υπάρχει η αποσβεστική προθεσμία, όμως η Βουλή και το Δικαστικό Συμβούλιο είναι αρμόδιοι να το κρίνουν και όχι εμείς. Άλλωστε, αν τα πρόσωπα αυτά το επιθυμούν, μπορούν να ζητήσουν τη διερεύνηση της κατηγορίας βάσει του αρ.5 του νόμου περί ευθύνης Υπουργών, να ελεγχθεί η περίοδος καθηκόντων τους».
Από την πλευρά τους, στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ ξεκαθαρίζουν ότι «δε θα αποδεχτούμε καμία επιχείρηση συμψηφισμού επί όλων των ζητημάτων γιατί η ασφάλεια στον σιδηρόδρομο κατεδαφίστηκε επί Μητσοτάκη-Καραμανλή. Για το έγκλημα των Τεμπών και τη συγκάλυψη υπάρχουν τεράστιες ευθύνες της κυβέρνησης ΝΔ που πρέπει να διερευνηθούν» και σημειώνουν: «Ο ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ και ο ίδιος ο Χρήστος Σπίρτζης έχει ζητήσει πλήρη διερεύνηση και καθώς υπάρχει το ζήτημα της αποσβεστικής προθεσμίας έχουμε ζητήσει ήδη και εκ των προτέρων ενεργοποίηση του άρθρου 86 παρ. 5 όπως αναφέρει επί της ουσίας και η πρόταση του ΠΑΣΟΚ ΚΙΝΑΛ».
Ανατροπές στα σενάρια
Η πληρότητα της πρότασης του ΠΑΣΟΚ δημιουργεί διαφορετικά δεδομένα.
Ήδη το ΚΚΕ έχει δηλώσει ότι θα τη στηρίξει, ενώ στην πρώτη τους αντίδραση στελέχη της Κουμουνδούρου δήλωσαν ότι στον ΣΥΡΙΖΑ εξετάζουν διεξοδικά το αίτημα του ΠΑΣΟΚ, αφήνοντας έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενο να το στηρίξουν.
Αν αυτό συμβεί, ανατρέπεται το κυρίαρχο σενάριο της κατάθεσης μιας τρίτης πρότασης προανακριτικής από τον ΣΥΡΙΖΑ και τη Νέα Αριστερά και η κοινοβουλευτική «μάχη» θα δοθεί ανάμεσα στην πρόταση του ΠΑΣΟΚ και σε αυτή που αναμένεται μετά βεβαιότητας να καταθέσει η ΝΔ, η οποία εκτιμάται ότι θα εντοπίζει πλημμεληματικές και όχι κακουργηματικές κατηγορίες.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, δεν είναι δεδομένο ότι ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Αριστερά θα στηρίξουν πράγματι την πρόταση του ΠΑΣΟΚ, με τα δύο κόμματα να ζυγίζουν αυτή τη στιγμή τη στάση τους. Άλλωστε, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλης Κόκκαλης δήλωσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα καταθέσει δική του πρόταση.
Επίσης, εξετάζεται το αν η πρόταση της ΝΔ θα περιλαμβάνει και τον Χρήστο Σπίρτζη, καθώς ενώ πολιτικά θεωρείται επιβεβλημένο να το κάνει ώστε να διατηρήσει στο κάδρο των ευθυνών και άλλα κόμματα, αλλά από την άλλη ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης έχει ζητήσει να συμπεριληφθεί ως κατηγορούμενος με στόχο να επιβάλει από αυτή τη θέση η προανακριτική να μη γίνει με τη fast track διαδικασία που ακολουθήθηκε στην περίπτωση Τριαντόπουλου.
Διαβάστε επίσης