ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δημοσκόπηση Newsbomb.gr - Prorata: Αντίθετοι οι πολίτες στο εμπάργκο των κομμάτων στα κανάλια

Δημοσκόπηση Newsbomb.gr - Prorata: Αντίθετοι οι πολίτες στο εμπάργκο των κομμάτων στα κανάλια

Δημοσκοπήσεις: Δείτε τα αποτελέσματα της πρώτης μεγάλης διαδικτυακής έρευνας που ξεκίνησε το Newsbomb.gr με την εταιρεία Prorata - Η πρώτη «Ερώτηση της Δευτέρας» απαντήθηκε από τους αναγνώστες του Newsbomb.gr και από τα αποτελέσματα εξάγονται εξόχως ενδιαφέροντα συμπεράσματα - Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας κ. Γιάννης Κωνσταντινίδης αναλύει τα ποιοτικά και τα ποσοτικά χαρακτηριστικά των ερευνών κοινής γνώμης.

ΜΕΓΑΛΗ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ - ΤΙ ΑΠΑΝΤΟΥΝ ΟΙ ΨΗΦΟΦΟΡΟΙ ΠΟΥ «ΣΥΜΠΑΘΟΥΝ» ΤΟΝ ΣΥΡΙΖΑ

Του Γιάννη Κωνσταντινίδη, Επίκουρου Καθηγητή Πανεπιστημίου Μακεδονίας & Επιστημονικού Διευθυντή Prorata

Εμείς οι δημοσιογράφοι γράφουμε συνήθως για αυτά που πιστεύουμε οι ίδιοι. Ήρθε η ώρα να γράφουμε και για αυτά που πιστεύετε εσείς. Είναι αλήθεια οι θέσεις της κοινής γνώμης για την επικαιρότητα ή για την πολιτική ή για τους πρωταγωνιστές της καθημερινότητάς μας αυτές που οι άνθρωποι των μέσων πιστεύουμε ότι είναι;

Το Newsbomb.gr ψάχνει την απάντηση. Και ξεκινά μια καινούργια συνεργασία με την εταιρεία Prorata προκειμένου να καταγράφει κάθε εβδομάδα τις θέσεις της κοινής γνώμης για ένα συγκεκριμένο ζήτημα.

Στην αρχή κάθε εβδομάδας απαντάτε στην «Ερώτηση της Δευτέρας» και θα διαβάζετε την ανάλυση των απαντήσεών σας κάθε Παρασκευή μόνο στo Newsbomb.gr.

Prorata 650x390

Η τήρηση ίσων αποστάσεων από τους πολιτικούς δρώντες στο δημοσιογραφικό λόγο δεν είναι κάτι εύκολο, πολύ περισσότερο μάλιστα στην περίπτωση της λεγόμενης νότιο-ευρωπαϊκής δομής των μίντια στην οποία τόσο ο κρατικός παρεμβατισμός, όσο και η ταύτιση επιχειρηματικών συμφερόντων με την ιδιοκτησία μέσων ενημέρωσης δημιουργούν συνθήκες εξάρτησης μεταξύ των πολιτικών κομμάτων και του κόσμου των μίντια.

Στο παιχνίδι της επικοινωνιακής προβολής των πολιτικών παικτών δεν μπορεί παρά να υπάρχουν φίλοι και εχθροί. Ωστόσο συχνά ορισμένοι παίκτες κάνουν ότι δε γνωρίζουν τους κανόνες του παιχνιδιού και επιδίδονται σε κυνήγι εντυπώσεων, κύρια χαρακτηριστικά των οποίων είναι αφενός η τεχνητή και αιφνίδια εξύψωση της αξίας της δημοσιογραφικής αμεροληψίας, αφετέρου η επίθεση στα μέσα εκείνα που δε διατηρούν φιλικές σχέσεις με τους συγκεκριμένους πολιτικούς παίκτες.

Κατά το τελευταίο διάστημα, η ελληνική κοινή γνώμη έχει αρκετά συχνά την εμπειρία τέτοιων συμπεριφορών. ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ έχουν επιλέξει να απέχουν από ειδησεογραφικές και πολιτικές εκπομπές συγκεκριμένων τηλεοπτικών καναλιών. Ποια είναι όμως η θέση της κοινής γνώμης για τις κινήσεις αυτές;

Η «Ερώτηση της Δευτέρας» από το Newsbomb.gr - που διενεργήθηκε από 24/09/2018 μέχρι και 26/09/2018 - ζήτησε από τους αναγνώστες του μέσου να δηλώσουν αν συμφωνούν ή διαφωνούν με το εμπάργκο των κομμάτων σε βάρος των τηλεοπτικών καναλιών.

pr1

Στην ερώτηση απάντησαν 8.570 μοναδικοί αναγνώστες, εκ των οποίων το 32% δήλωσαν ότι συμφωνούν και το 49% δήλωσαν ότι διαφωνούν.

pr 2

Οι απαντήσεις δεν εμφάνισαν διαφορές ως προς τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των αναγνωστών, ενώ και οι διαφορές ως προς τα πολιτικά χαρακτηριστικά τους ήταν μάλλον περιορισμένες.

Όσοι αναγνώστες αυτό-τοποθετήθηκαν στο κέντρο του άξονα «αριστερά-δεξιά» εξέφρασαν σε μεγαλύτερο ποσοστό τη διαφωνία τους, ενώ εκείνοι που αυτό-τοποθετήθηκαν προς το δεξιό άκρο του άξονα εξέφρασαν σε μεγαλύτερο ποσοστό τη συμφωνία τους με την τακτική του εμπάργκο.

Την πιο ενδιαφέρουσα κατανομή απαντήσεων εντοπίζουμε στην περίπτωση των αναγνωστών που δήλωσαν υψηλό βαθμό συμπάθειας για την κυβέρνηση Τσίπρα: από αυτούς το 40% εξέφρασαν συμφωνία και το 42% εξέφρασαν διαφωνία με τη στρατηγική του εμπάργκο.

Η θέση του ΣΥΡΙΖΑ να μη συμμετέχει σε εκπομπές συγκεκριμένου μη φιλικού τηλεοπτικού καναλιού δε γίνεται αποδεκτή παρά μόνο από τους μισούς περίπου ψηφοφόρους του.

Είναι βάσιμο να υποστηρίξουμε ότι ανάλογη θα είναι και η κατανομή για τους υποστηρικτές της ΝΔ. Η τακτική του εμπάργκο μοιάζει παρωχημένη στα μάτια της κοινής γνώμης και τελικά ίσως στοιχίζει στην ίδια την επικοινωνιακή στρατηγική ενός κόμματος για τον απλούστατο λόγο ότι μειώνει σημαντικά τις ευκαιρίες ευθείας αντιπαράθεσης με τον πολιτικό αντίπαλο και τελικά εκλαμβάνεται ως φυγομαχία.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗΣ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗΣ (Από 24/09/2018 μέχρι 26/09/2018)