ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Γιώργος Τζαχρήστας: Μυαλό «ξουράφι» από τα Γιάννενα στο βάθρο της Βαλκανιάδας Μαθηματικών

Γιώργος Τζαχρήστας: Μυαλό «ξουράφι» από τα Γιάννενα στο βάθρο της Βαλκανιάδας Μαθηματικών

O μαθητής από τα Γιάννενα, που κέρδισε το χάλκινο μετάλλιο στην μαθηματική Ολυμπιάδα, μιλά στο Newsbomb.gr.

«Τα μαθηματικά δεν είναι ένα απλό μάθημα για εμένα αλλά τρόπος σκέψης και φιλοσοφίας», λέει στο Newsbomb.gr o μαθητής της Β’ Λυκείου Γιώργος Τζαχρήστας o οποίος κατέκτησε το χάλκινο μετάλλιο στην Βαλκανική μαθηματική Ολυμπιάδα.

Ο Γιώργος μιλά για την μεγάλη του αγάπη τα μαθηματικά, για τους ανθρώπους που τον εμπνέουν, για τις μεγάλες μαθηματικές προσωπικότητες αλλά και για την «προπόνηση» που κάνει για να ξεπερνά συνεχώς τα εμπόδια των αριθμών.

Ο νεαρός μαθητής από τα Γιάννενα αποτελεί ένα υγιές παράδειγμα προς μίμηση και από άλλα παιδιά της ηλικίας του. Ο ίδιος μιλά για την μαγεία που κρύβουν οι αριθμοί και με γνώμονα αυτούς ονειρεύεται τα επόμενα του βήματα.

Χάλκινο μετάλλιο στην Βαλκανιάδα μαθηματικών… ήταν κάτι που περίμενες;

«To φετινό χάλκινο μετάλλιο στη Βαλκανιάδα μαθηματικών λυκείων ΒΜΟ 2021 ήρθε ένα χρόνο μετά από αργυρό μετάλλιο στην περσινή Βαλκανιάδα μαθηματικών γυμνασίων JBMO 2020 και σχεδόν δύο μήνες μετά από την καλύτερη ελληνική επίδοση στη φετινή Παγκοσμιάδα μαθηματικών λυκείων ΙΜΟ 2021, όπου διαγωνίστηκα ως αναπληρωματικός της εθνικής ομάδας, μην μπορώντας - ως εκ τούτου - να κατακτήσω επίσημα το χάλκινο μετάλλιο που αντιστοιχούσε σε εκείνη την επίδοσή μου. Έτσι, το χάλκινο μετάλλιο στη Βαλκανιάδα μαθηματικών λυκείων BMO 2021 ήταν για εμένα αναμενόμενο και πολυπόθητο!».

Πόσοι ήταν οι «αντίπαλοι» που έπρεπε να νικήσεις με τις πράξεις σου για να φθάσεις στο βάθρο;

«Σε κάθε σχολικό έτος, οι «αντίπαλοι» είναι αρχικά περίπου 15.000 στη χώρα μας (ανάλογο πλήθος ξεκινά σε όλες τις 11 επίσημες βαλκανικές χώρες, καθώς και στις 7 φιλοξενούμενες χώρες από την Ευρώπη), «διηθούνται» βαθμιαία σε περίπου 5.000, 500, 24 (μέσω των διαγωνισμών «Θαλής», «Ευκλείδης», «Αρχιμήδης» αντίστοιχα) και φτάνουν μετά και από τον «Προκριματικό» διαγωνισμό στην εξάδα των κύριων και στην εξάδα των αναπληρωματικών μελών της εθνικής ομάδας (χωριστά για γυμνάσια και λύκεια, βέβαια) για κάθε χώρα… Ναι, ο δρόμος για το βάθρο είναι μακρύς («Σαν βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη»…)».

Οι αθλητές κάνουν προπονήσεις για τους αγώνες, στην Βαλκανική μαθητική Ολυμπιάδα πως γίνεται η προπόνηση, με ασκήσεις, με γρίφους;

«Η προπόνηση ξεκινά με την προϋπόθεση της άριστης κατοχής τουλάχιστον της σχολικής μαθηματικής ύλης και προχωρά - σεβόμενη τους προσωπικούς ρυθμούς του καθενός - περνώντας από επίλυση γρίφων, ασκήσεων, δύσκολων προβλημάτων, αναρίθμητων θεμάτων παλαιότερων διαγωνισμών ομώνυμων ή ομόλογων σε άλλα κράτη, συνεχή συμμετοχή σε διαγωνισμούς, μελέτη θεωρίας μαθηματικών από βιβλία (ελληνικά και ξένα) και από διαδικτυακές πηγές επίσης…».

Τι τάξη πας;

«Φοιτώ πια στη Β’ Λυκείου, στα Δωδωναία Εκπαιδευτήρια των Ιωαννίνων και αισθάνομαι το περιβάλλον του σχολείου υποστηρικτικό για τη συνέχιση της ενεργού παρουσίας μου στην Εθνική Ομάδα Μαθηματικών».

Πώς σε αντιμετωπίζουν οι συμμαθητές σου μετά τη διάκρισή σου, χαίρονται για εσένα;

«Εισπράττω αποδοχή και εκτίμηση και νιώθω ότι συμμερίζονται τη χαρά μου και αντλούν από αυτή αισιοδοξία για τον εαυτό τους και για την υπαρκτή έννοια της δικαίωσης που έρχεται έπειτα από σκληρό αγώνα, όχι μόνο στα Μαθηματικά, αλλά γενικά σε όποιον τομέα επιλέξει κανείς να αφιερωθεί. Έχω αξιόλογους συμμαθητές, που προσδοκούν και στοχεύουν και αυτοί ψηλά, ο καθένας στον τομέα του».

Τι σημαίνουν για εσένα τα μαθηματικά;

«Τα μαθηματικά δεν είναι για εμένα απλά ένα μάθημα. Είναι τρόπος σκέψης, φιλοσοφία, αγαπημένο χόμπι, αλλά και βάση των επιστημών, τέχνη, έκφραση της αρμονίας και της τελειότητας του σύμπαντος. «Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί» και «πάντα κατ’ αριθμόν γίγνονται»!

Από μικρός είχες έφεση στα μαθηματικά;

«Κάποιοι λένε ότι μπορούσα να εκτελώ με το μυαλό πράξεις διψήφιων αριθμών από τα νήπια… Το σίγουρο είναι ότι η όποια έφεσή μου ενισχύθηκε από τη βοήθεια και τις μαθηματικές διακρίσεις του μεγαλύτερου αδελφού μου, Γιάννη, νυν διεθνώς διακεκριμένου φοιτητή στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, διακρίσεις που προηγήθηκαν των δικών μου… Και πιστεύω ότι η έφεση «μεταδίδεται» σιγά σιγά και στο μικρό μας αδερφό, Φάνη, που είναι μαθητής της ΣΤ΄ δημοτικού… Δεν έχω σαφή απάντηση στο ερώτημα «κληρονομικότητα ή περιβάλλον», αλλά αν συνυπολογίσω κάποιες διακρίσεις της μητέρας μου σε διαγωνισμούς της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας κατά τη δεκαετία του ’80 μαζί με την έμπνευση και τη βοήθεια που παρέχεται από το μεγαλύτερο προς τους μικρότερους αδερφούς, θα χαρακτηρίσω και τους δύο παράγοντες ως εξίσου σημαντικούς, αλλά βέβαια ανεπαρκείς χωρίς τη σκληρή προσωπική δουλειά, την πίστη, την υπομονή και την επιμονή!».

Ποιοι σε «επηρέασαν» για να ασχοληθείς με το μαγικό κόσμο των αριθμών;

«Σίγουρα η οικογένειά μου, κυρίως ο Γιάννης, αλλά και αρκετοί από τους δασκάλους και καθηγητές που είχα κατά καιρούς. Με επηρέασε ακόμη η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία με τις εκδόσεις, τα όμορφα καλοκαιρινά σχολεία, τα μαθήματα προετοιμασίας της εθνικής ομάδας και ακόμα η σχέση μου με το σχολείο, τις ξένες γλώσσες, τη μουσική, τα αθλήματα, το σκάκι και τους ανθρώπους που πίστευαν σε εμένα…».

Ο Πυθαγόρας είναι από τις αγαπημένες σου ιστορικές προσωπικότητες και αν ναι γιατί;

«Ναι, αγαπώ τον Πυθαγόρα, όπως και το Θαλή, τον Ευκλείδη, τον Αρχιμήδη, τον Euler, τον Gauss, τον Cauchy… Ο Πυθαγόρας ήταν μαθηματικός, φιλόσοφος, πολιτικός, συγγραφέας, μουσικολόγος και θεωρητικός της μουσικής! Όλα μαζί και το καθένα χωριστά δικαιώνουν την απόλυτη πανανθρώπινη υστεροφημία του με το Πυθαγόρειο Θεώρημα και ενισχύουν την άποψη ότι η καταξίωση και η απήχηση αναφέρονται τόσο στους ειδήμονες όσο και στους αδαείς. Ποιος δεν έχει ακουστά για το Πυθαγόρειο Θεώρημα; Πρόκειται για πανανθρώπινη κληρονομιά. Πιστεύω ότι ο Θεός φωτίζει το δρόμο κάποιων ανθρώπων μακριά προς το μέλλον και - μέσω αυτών των φωτισμένων δρόμων - φωτίζει και την πορεία όλης της ανθρωπότητας…».

Έχεις σκεφτεί τι θες να σπουδάσεις;

«Ναι. Μαθηματικός στο ΕΚΠΑ ή Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Υπολογιστών στο ΕΜΠ. Κάτι από αυτά τα δύο για αρχή… Στη ζωή μου θα ήθελα αργότερα να σπουδάσω και Οικονομικά, τα οποία θεωρώ απαραίτητα στο σύγχρονο κόσμο».

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.