BeReal: Το app που θέλει να «σπάσει» κάθε στερεότυπο των social media
Πηγή: Chris Eades/Getty Images
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

BeReal: Το app που θέλει να «σπάσει» κάθε στερεότυπο των social media

Πάνω από 20 εκατ. άτομα λαμβάνουν καθημερινά ειδοποίηση από το BeReal να ανεβάσουν μια αυθόρμητη φωτογραφία από οτιδήποτε κάνουν εκείνη τη στιγμή. Πόσο βιώσιμο όμως είναι αυτό στον «πλαστό» κόσμο των μεσών κοινωνικής δικτύωσης;

Μέσα σε όλο αυτό το πληροφοριακό χάος που επικρατεί στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, υπάρχει μια εφαρμογή η οποία ζητά από τους χρήστες της το εξής απλό: «Να είναι αληθινοί». Αυτό αποτελεί το μότο της εφαρμογής BeReal η οποία συχνά αποκαλείται «αντι-Instagram», ένας χαρακτηρισμός που δεν της έχει δοθεί καθόλου τυχαία. Όχι, προς το παρόν δεν ισχυρίζεται κανείς ότι πρόκειται να αντικαταστήσει το Instagram, ωστόσο πάει κόντρα στις νόρμες που κατά κάποιο τρόπο μας έχει επιβάλλει.

GettyImages-1243399400.jpg

Πρόκειται για άλλο ένα app όπου οι χρήστες μοιράζονται φωτογραφίες τους, με τη διαφορά ότι η ίδια εφαρμογή επιλέγει τη στιγμή που θα το κάνουν. Τι σημαίνει αυτό; Ότι σε ανύποπτο χρόνο μέσα στην ημέρα οι χρήστες θα λάβουν μια ειδοποίηση και θα έχουν δύο λεπτά να τραβήξουν μια φωτογραφία με «διπλή» όψη και με τη βοήθεια της εξωτερικής και εσωτερικής κάμερας του κινητού τους. Μπορεί αυτό να συμβεί στις 2 το μεσημέρι, μπορεί να συμβεί και στις 12 τα μεσάνυχτα, αλλά μικρή σημασία έχει. Είτε είναι κατά την ώρα του μαγειρέματος, είτε την ώρα που έχουν βγει βόλτα με τον σκύλο τους ή εν ώρα εργασίας, οι χρήστες πρέπει να καταγράψουν ό,τι κάνουν. Αλλιώς αν επιλέξουν να κάνουν «skip» και να μην ολοκληρώσουν την πρόκληση, χάνουν τη δυνατότητα να δουν αντίστοιχα ό,τι «ανέβασαν» οι φίλοι τους. Αλλά δεν έγινε κάτι... μπορούν να ξαναδοκιμάσουν την επόμενη μέρα.

Υπάρχουν βέβαια ορισμένοι «κανόνες» καθώς η φωτογραφία πρέπει να τραβηχτεί σε πραγματικό χρόνο και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν φίλτρα, ενώ φαίνεται αν κάποιος χρειάστηκε παραπάνω από μια προσπάθεια για να πετύχει το επιθυμητό «κλικ».

Ίσως όλο αυτό να ακούγεται λίγο ανούσιο όμως εξυπηρετεί ένα σκοπό που σπάνια τον συναντάμε στα social media και για να τον αντιληφθούμε ας δούμε τη μεγάλη εικόνα.

Χρόνια τώρα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βασίζονται στην ιδέα ότι μας προσφέρουν τη δυνατότητα να μοιραζόμαστε τις πιο ξεχωριστές στιγμές από τις ζωές μας, προβάλλοντάς μας ταυτόχρονα συγκεκριμένα πρότυπα ομορφιάς και δημιουργώντας μια νοοτροπία ότι κάθε ατέλεια πρέπει να αποδοκιμάζεται.

Το BeReal έρχεται για να «σπάσει» αυτά τα στερεότυπα επειδή ακριβώς η πραγματική ζωή στερείται «σκηνοθεσίας» και συνήθως δεν είναι όλα τέλεια. Δίνει χώρο στις ανέμελες στιγμές και ανοίγει ένα παράθυρο αυθεντικότητας στην «πλαστή» πραγματικότητα που κυριαρχεί στις κοινωνικές πλατφόρμες.

Ακόμη ένα στοιχείο το οποίο ανήκει στα «συν» για την εφαρμογή είναι ότι δεν σε βάζει σε πειρασμό για ατελείωτο «σκρολάρισμα». Υπάρχει μεν η ενότητα discovery που μπορεί κάποιος να βλέπει τις φωτογραφίες που ανέβασαν άτομα εκτός της λίστας των φίλων του, ωστόσο για να το κάνει αυτό πρέπει το προφίλ του να είναι δημόσιο.

Η αναγνώριση έφερε και... έσοδα

Το πολύ δύσκολο και επαναστατικό εγχείρημα που θέλει να φέρει εις πέρας η εφαρμογή, άργησε λίγο αλλά τελικά βρήκε ανταπόκριση από την Gen Z. Το 2022 εξελίχθηκε σε ονειρική χρονιά για τους δημιουργούς του ΒeReal. Αν και η εφαρμογή είναι διαθέσιμη από το 2020, πάνω από τo 65% των downloads έχουν πραγματοποιηθεί φέτος σύμφωνα με το Forbes.

Μετρά περισσότερους από 22 εκατ. μηνιαίους χρήστες, ενώ σε 10 εκατ. ανέρχονται οι ενεργοί χρήστες καθημερινά, έχοντας καταγράψει αύξηση πάνω από 315%. Η ανοδική πορεία του BeReal φυσικά προσέλκυσε και επενδυτές. Εταιρίες όπως οι Andreessen Horowitz και Accel έβγαλαν από τα ταμεία τους 30 εκατ. δολάρια για το app ενώ ακολούθησε η DST Global που επένδυσε 85 εκατομμύρια δολάρια.

Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα η αξία του BeReal να υπολογίζεται πλέον στα 600 εκατ. δολάρια. Μπορεί να βρίσκεται πολύ πιο κάτω από το 1 δισ. αξίας του κολοσσού Instagram, αλλά πλέον είναι ένας υπολογίσιμος αντίπαλος.

Είναι όλα ιδανικά; Υπάρχει και μια άλλη πλευρά

Το νόμισμα έχει δύο όψεις. Έτσι, στην περίπτωση του BeReal φαντάζει δύσκολο να παραμείνουν όλα τόσο ρομαντικά. Δεδομένου ότι η εφαρμογή έχει πλέον διαδοθεί είναι ορατό το ενδεχόμενο να εμπορευματοποιηθεί με συνέπεια να μην αποκλείεται μια «εισβολή» από εταιρείες και influencers με στόχο (προφανώς) να διαφημίσουν τα προϊόντα τους.

Από την άλλη, η πετυχημένη της συνταγή είναι πολύ πιθανό να υιοθετηθεί από άλλες μεγάλες εφαρμογές καθώς το Instagram και το TikTok έχουν ήδη δοκιμάσει να προσθέσουν χαρακτηριστικά αντίστοιχα με αυτά του BeReal. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να χάσει μέρος της δυναμικής της, όπως έγινε το 2016 με το Snapchat όταν το Instagram και αργότερα το Facebook «αντέγραψαν» την ιδέα των Stories.

Σε κάθε περίπτωση, μένει να φανεί αν η εφαρμογή είναι ένα «πυροτέχνημα» ή ήρθε στον ψηφιακό κόσμο για να μείνει και να αλλάξει τελείως τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τα social media. Μέχρι στιγμής πάντως στο «challenge» που θέτει το BeReal μεγάλο μέρος της νέας γενιάς απαντά «accepted».

Διαβάστε ακόμη:

Dark web: Από το «κρεμμύδι» project στους εγκληματίες του διαδικτύου

Δείτε όλο το Weekend Edition εδώ