ΨΩΝΙΖΩ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Παπαδημητρίου: Όταν το ελληνικό ξύδι γίνεται… βάλσαμο

Παπαδημητρίου: Όταν το ελληνικό ξύδι γίνεται… βάλσαμο

Μια οικογενειακή επιχείρηση με ιστορία 80 ετών και καινοτόμα προϊόντα που εξάγονται με τεράστια επιτυχία, γνωρίζοντας τις αρετές της μεσογειακής διατροφής σε όλον τον κόσμο.

Έξοδος από την κρίση; Μιλάμε για εξαγωγές προϊόντων που παράγονται από τα αγαθά της ελληνικής γης. Ακριβώς, δηλαδή, όπως το κάνει η οικογένεια Παπαδημητρίου, που το μπαλσάμικο ξύδι της είναι το τρίτο σε πωλήσεις σε ολόκληρη την Αυστραλία και το αγαπημένο των νεοϋορκέζικων delicatessen. Το πιο εντυπωσιακό είναι πως οι Παπαδημητρίου έτσι δούλευαν από πάντα. Δεν περίμεναν την κρίση να τους μάθει πώς να στήσουν μια σωστή επιχείρηση…

Το 1938 η Καλαμάτα ήταν ακόμη ένα λιμάνι με διεθνή δύναμη και τα προϊόντα της πελοποννησιακής γης είχαν παγκόσμια ζήτηση λόγω της υψηλής του ποιότητας. Ο Χρήστος Παπαδημητρίου ξεκίνησε, λοιπόν, εμπόριο σταφίδας με τη ματιά του στο εξωτερικό. Πολύ σύντομα έχτισε γερές σχέσεις με Βρετανούς εμπόρους και η κορινθιακή του σταφίδα γινόταν ανάρπαστη στην άλλη άκρη της Ευρώπης. Ήταν μια εποχή που η Ελλάδα μπορούσε να εξάγει μόνο πρώτη ύλη, αφού ούτε τα εργοστάσια υπήρχαν ούτε οι τεχνικές είχαν εξελιχθεί για την παρασκευή συσκευασμένων προϊόντων. Ακόμη κι έτσι, όμως, η εξωστρέφεια του Χρήστου Παπαδημητρίου τον κατέστησε γρήγορα έναν από τους πιο σημαντικούς επιχειρηματίες της Μεσσηνίας.

Πολύ νωρίς για κρασί, τέλειο timing για ξύδι!

Η εξαγωγική δραστηριότητά του, του έδωσε τη δυνατότητα να χτίσει σιγά σιγά μια σημαντική εταιρεία τροφίμων στη Θουρία, κοντά στην Καλαμάτα. Ανάμεσα στις επιχειρήσεις του υπήρχε κι ένα παλιό οινοποιείο. Ο Κώστας Παπαδημητρίου, ο γιός του, έφυγε για να σπουδάσει οινολόγος στο Παρίσι, την δεκαετία του ’70, με σκοπό να επιστρέψει και να φτιάξει ένα σπουδαίο κρασί στο οινοποιείο εκείνο. Η προσπάθειά του δεν άργησε να αποδώσει καρπούς, αλλά το timing του ήταν, δυστυχώς, ατυχές. Ήταν η εποχή, τότε στην δεκαετία του ’80, που οι Έλληνες έπιναν μόνο χύμα κρασί –και ήταν μάλιστα περήφανοι για την αυθεντικότητα της επιλογής τους. Το καλό, υψηλής οξύτητας και χαμηλής οξείδωσης, με διακριτά αρώματα φρούτων κρασί ήταν κάτι που κανείς δεν εκτιμούσε τότε. Κι έτσι το κρασί του Παπαδημητρίου ήταν μια επιχειρηματική αποτυχία, παρ’ ότι οινολογικά ήταν μια επιτυχία!

Ο Κώστας Παπαδημητρίου, όμως, δεν το έβαλε κάτω. Ο πατέρας του του είχε εξασφαλίσει τις πρώτες ύλες και οι γνώσεις που είχε αποκτήσει στις σπουδές του και στην προσπάθειά του να φτιάξει το κρασί που ονειρευόταν ήταν τέτοιες, που δεν θα μπορούσαν να πάνε χαμένες. Σκέφτηκε ότι η πατρίδα του, η Μεσσηνία, ήταν διάσημη για τις «ξυδάτες» ελιές της. Και του φαινόταν παράλογο, σε μια χώρα με τόσα αμπέλια, να μην υπάρχει παράδοση στο ξύδι. Άφησε, λοιπόν, στην άκρη το κρασί και χρησιμοποιήσε την ίδια πρώτη ύλη, τη μεσσηνιακή σταφίδα, για να δοκιμάσει να φτιάξει ξύδι, τόσο ποιοτικό όσο και οι ξυδάτες ελιές της πατρίδας του. Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 και μετά από πάρα πολλά πειράματα, ήταν έτοιμος να παρουσιάσει το πρωτοποριακό του προϊόν. Το μπαλσάμικο της Καλαμάτας αμέσως αναγνωρίστηκε ως ένα από τα πιο γευστικά της αγοράς και οι κόποι του Κώστα Παπαδημητρίου, που έκανε υψηλή… οινοποιεία στην οξοποιεία, ανταμείφθηκαν με τον καλύτερο τρόπο.

Η τρίτη γενιά Παπαδημητρίου

Η επιτυχία, όμως, δεν θα ήταν τόσο μεγάλη χωρίς λίγο καλό μάρκετινγκ. Εκεί ανέλαβε τα ηνία η νεότερη γενιά. Ο Χρήστος Παπαδημητρίου, γιός του Κώστα και εγγονός του ιδρυτή της εταιρείας, ανέλαβε τις πωλήσεις και το μάρκετινγκ το 2004, ενώ ο άλλος αδελφός, ο Δημήτρης, γραφίστας στο επάγγελμα, ανέλαβε την αισθητική αναβάθμισή της. Οι συσκευασίες Παπαδημητρίου βραβεύτηκαν για το όμορφο design τους και βοήθησαν στο να γίνει η οικογένεια από την Καλαμάτα ξακουστή σε όλη την Ελλάδα –και έξω από αυτήν- για τα ποιοτικά της προϊόντα.

Η συνταγή της επιτυχίας για την οικογένεια Παπαδημητρίου ελάχιστα άλλαξε αυτά τα 75 χρόνια. Χαρακτηριστικό της οικογενειακής παράδοσης υπήρξε ανέκαθεν η εμμονή στην διασφάλιση της άριστης ποιότητας για κάθε προϊόν και οι εξαιρετικές σχέσεις με τους διάφορους συνεργάτες της, τους προμηθευτές της, τους εργαζόμενους στην εταιρεία, αλλά και τους αγοραστές. Η τρίτη γενιά των Παπαδημητρίου πρόσθεσε δύο ακόμα χαρακτηριστικά: Την δημιουργική καινοτομία -σε προϊόν και συσκευασία- και την άμεση επαφή με τους καταναλωτές.

Μια οικονομικά εύρωστη επιχείρηση

Η «Παπαδημητρίου Χ.Κ. Α.Β.Ε.Τ.» διαθέτει ένα εργοστάσιο έκτασης 10.000 τ.μ στη Θουρία Μεσσηνίας, με υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις. Εκεί παράγονται και συσκευάζονται όλα τα προϊόντα της εταιρείας (Μουστάρδες, Βαλσάμικο ξύδι, Ελαιόλαδο, Σταφίδες) και, βεβαίως, στεγάζονται οι διοικητικές υπηρεσίες της. Εκεί βρίσκεται φυσικά και το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό που φροντίζει η ποιότητα των προϊόντων να είναι πάντα άριστη.

Απ’ όλα τα παραπάνω, καταλαβαίνει κανείς πως η οικογένεια Παπαδημητρίου αποτελεί ένα άριστο παράδειγμα επιχείρησης από αυτές που θέλουμε να φιλοξενούμε κάθε εβδομάδα στην στήλη «Ψωνίζουμε Ελληνικά». Συνδυάζει την πρώτη ύλη, τα αγαθά της ελληνικής γης, με την ποιοτική επεξεργασία τους, με την παραγωγή ενός άριστου προϊόντος και με το άψογο μάρκετινγκ που το καθιστά αναγνωρίσιμο στο εξωτερικό. Και όλα αυτά, βέβαια, υπό την ομπρέλα μιας σωστής διαχείρισης. Όχι τυχαία, η εταιρεία κατορθώνει να τα πηγαίνει περίφημα, ακόμη και στην δύσκολη οικονομική περίοδο που διανύουμε.

Περίπου τα τρία τέταρτα από τα έσοδα της «Παπαδημητρίου Χ.Κ.» έρχονται από τις εξαγωγές. Αυτό λέει πολλά για το πώς η εταιρεία καταφέρνει όχι απλά να επιβιώνει, αλλά να βγαίνει και πιο δυνατή από την κρίση. Και στην Ελλάδα, όμως, ειδικά το μπαλσάμικο ξύδι της εταιρείας τα πηγαίνει περίφημα. Καταλαμβάνει μερίδιο περίπου 30%, αφού οι καταναλωτές το βρίσκουν σχεδόν σε όλα τα σούπερ μάρκετ, και –όπως είναι λογικό- το προτιμούν από το διάσημο ιταλικό μπαλσάμικο (οι Ιταλοί ήταν οι πρώτοι που ξεκίνησαν την παραγωγή του και το συγκεκριμένο είδος ξυδιού έχει συνδεθεί στη συνείδηση των καταναλωτών διεθνώς με την περιοχή της Μόντενας) που είναι και ακριβότερο.

Σήμερα, η παραγωγή στο εργοστάσιο της Θουρίας ξεπερνάει τα 2.000.000 μπουκάλια το χρόνο. Η εταιρεία εξάγει σε 22 χώρες, σε μερικές από τις οποίες, όπως γράψαμε και στην αρχή, βρίσκεται στην κορυφή της προτίμησης των καταναλωτών. Ο λόγος της τεράστιας επιτυχίας του μπαλσάμικου ξυδιού Καλαμάτας στο εξωτερικό είναι κυρίως το γεγονός ότι η οικογένεια Παπαδημητρίου δεν χρησιμοποιεί καθόλου συντηρητικά και χρωστικές ουσίες. Όσον αφορά στο εσωτερικό και στην ζωή που δίνει η επιχείρηση στους Έλληνες παραγωγούς, φτάνει να αναφέρουμε ότι συνεργάζεται με περίπου 1.200 σταφιδοπαραγωγούς, σχεδόν αποκλειστικά και ότι στην ίδια την επιχείρηση, στις εγκαταστάσεις της στην Θουρία εργάζονται παραπάνω από 50 άτομα, αναλόγως και της γεωργικής περιόδου.