ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΟ ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΟ

Η επόμενη ημέρα μετά την έκδοση της NAVTEX

Η επόμενη ημέρα μετά την έκδοση της NAVTEX
Τι σημαίνει η έκδοση της νέας NAVTEX για την περιοχή όπου θα ερευνήσει το Sanco Shift
Marine Traffic

Η Αλεξία Τασούλη γράφει στο Newsbomb.gr και το «Διπλωματικό Διαβατήριο» για τις εξελίξεις που δρομολογεί η έκδοση NAVTEX από την Ελλάδα για τις έρευνες νότια της Κρήτης.

Η έκδοση της νέας NAVTEX για έρευνες νότιας της Κρήτης, είναι μια από τις πιο σοβαρές διπλωματικές κινήσεις της κυβέρνησης καθώς δεν είναι απλώς μια κίνηση με ισχυρό πολιτικό συμβολισμό αλλά ορίζει το πεδίο που η Τουρκία ενδεχομένως να κινηθεί ως αντίδραση.

Διότι σύμφωνα με αναλύσεις που προέρχονται από την Τουρκία, δεν αποκλείεται τις επόμενες ημέρες η Άγκυρα να εκδώσει δική της NAVTEX για να καθορίσει το σημείο ερευνών και δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να αφορά θαλάσσια περιοχή νότια της Κρήτης στη λιβυκή πλευρά του τουρκολιβυκού μνημονίου.

Διπλωματικά όλα δείχνουν ότι θα έχουμε επανάληψη των γεγονότων του 2019. Τότε, στις 2 Αυγούστου η Λιβύη με ρηματική διακοίνωση είχε ισχυριστεί ότι οι επιχειρήσεις των ερευνών θα μπορούσαν να έχουν ως αποτέλεσμα την πρόκληση βλάβης στα ζωτικά τους συμφέροντα στην περιοχή που η Λιβύη θα μπορούσε να έχει μερίδιο.

Η απάντηση τότε ήταν άμεση. Η Aθήνα εξέφρασε απορία όχι μόνο για το περιεχόμενο αλλά και για τη χρονική στιγμή του διαβήματος από την κυβέρνηση της Τρίπολης η οποία και τότε είχε τον εναγκαλισμό με την Άγκυρα.

Τότε η Αθήνα είχε καταστήσει σαφές ότι είχαν υπάρξει δύο προσκλήσεις ενδιαφέροντος για έρευνα και εκμετάλλευση για τις εν λόγω περιοχές. Η πρώτη ήταν το 2014 και η δεύτερη το 2017 και οι οποίες δημοσιεύθηκαν τόσο στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης όσο και στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε αυτές δεν υπήρξε καμία αντίδραση εκ μέρους της λιβυκής κυβέρνησης.

Οι λιβυκές αιτιάσεις ήταν λοιπόν αβάσιμες καθώς οι κινήσεις της Ελλάδας ήταν καθόλα νόμιμες καθώς οι περιοχές προς έρευνα και εκμετάλλευση βρίσκονται πλήρως εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, σύμφωνα με τον νόμο 4001/2011. Ο συγκεκριμένος νόμος ορίζει ότι σε περίπτωση έλλειψης διμερούς συμφωνίας για οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών, το εξωτερικό όριο της ελληνικής υφαλοκρηπίδας είναι η μέση γραμμή.

Το θέμα όμως είναι ότι δεν θα έχουμε μόνο επανάληψη των διαβημάτων του 2019, αλλά μπορεί να έχουμε επανάληψη του καλοκαιριού του 2020. Τότε το τουρκικό ερευνητικό σκάφος Oruc Reis είχε προχωρήσει σε έρευνες ανοιχτά το Καστελόριζου.

Και κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει τώρα ανάλογη κίνηση επί του πεδίου νότια της Κρήτης. Μόνο που τώρα ο αμερικανικός κολοσσός Exxon Mobil θα διαφυλάξει τα συμφέροντά του…

Ακολουθήστε το Newsbomb και στο κανάλι μας στο YouTube

Σχετικές ειδήσεις

Νέα NAVTEX για σεισμικές έρευνες νότια της Κρήτης

Αυτός είναι ο χάρτης της νέας NAVTEX για έρευνες για υδρογονάνθρακες

Δούρειο Ίππο τη Λιβύη θέλει η Τουρκία -Τα σενάρια ελληνικής αντίδρασης