ΕΛΛΑΔΑ

Το ανθρώπινο δράμα πίσω από το ναυάγιο των Κυθήρων - «Είναι αποστολή αυτοκτονίας»

Το ανθρώπινο δράμα πίσω από το ναυάγιο των Κυθήρων - «Είναι αποστολή αυτοκτονίας»
Ανείπωτος θρήνος στα Κύθηρα

Αποστολή αυτοκτονίας χαρακτηρίζουν το ταξίδι από τις τουρκικές στις ιταλικές ακτές συγγενείς των αγνοουμένων και των θυμάτων του ναυαγίου των Κυθήρων.

Ο Samim ταξίδεψε από τη Γερμανία όπου ζει στα Κύθηρα. Βρέθηκε για ώρες στα βράχια όπου χάθηκαν ανθρώπινες ζωές αναζητώντας τον αδερφό του. Οι δυο τους γεννήθηκαν στο Αφγανιστάν. Οι δρόμοι τους χώρισαν κάποια στιγμή. Ο Samim έφυγε μετανάστης στη Γερμανία. Πίσω έμεινε ο αδερφός του. Μέχρι που και εκείνος αποφάσισε να εγκαταλείψει το Αφγανιστάν. Επιβιβάστηκε στο μοιραίο ιστιοφόρο με τους 95 επιβαίνοντες, με προορισμό την Ιταλία.

Μόλις ο Samim έμαθε για το ναυάγιο, πήρε την πρώτη πτήση από Γερμανία για Ελλάδα. Το πρωί του Σαββάτου οι βατραχάνθρωποι του Λιμενικού ανέσυραν από τη θάλασσα έξι άψυχα σώματα. Ο Samim ήταν ένας από τους συγγενείς των αγνοουμένων που κλήθηκαν στο λιμεναρχείο για να αναγνωρίσουν τις σορούς. Συντετριμμένος αναγνώρισε τη σορό του αδερφού του από κάποια χαρακτηριστικά σημάδια στο πρόσωπο.

Μιλώντας στο newsbomb καλεί τους πρόσφυγες να μην επιχειρήσουν ποτέ να κάνουν αυτό το δρομολόγιο-θανάτου: «Έχω ένα μήνυμα για τους ανθρώπους που έρχονται εδώ. Σας παρακαλώ μην κάνετε αυτό το ταξίδι. Είναι αυτοκτονία! Δεν θα επιβιώσετε!».

Στα Κύθηρα βρέθηκαν συγγενείς θυμάτων και αγνοουμένων από διάφορες χώρες της Ευρώπης, όπως η Δανία, η Φινλανδία και η Γερμανία. Ανάμεσα στους επιβαίνοντες του ιστιοφόρου ήταν ένας ανώτατος δικαστικός του Αφγανιστάν και ένας αθλητής της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου του Αφγανιστάν (στην κατηγορία των εφήβων). «Στο παρελθόν έβγαζα διαζύγια στο Αφγανιστάν. Μετά ο νόμος της Σαρία τα απαγόρευσε. Όποιος είναι δημοκράτης είναι υπό διωγμό στη χώρα μου», είπε δικηγόρος που διασώθηκε. Ο καθένας τους πλήρωσε από 9.000-10.000 ευρώ για το ταξίδι. Το συνολικό κέρδος για το δουλεμπορικό δίκτυο αγγίζει το 1 εκατομμύριο ευρώ.

Ένας από τους διασωθέντες εξηγεί στο newsbomb: «Δώσαμε ότι είχαμε για να πληρώσουμε. Στην αρχή μου είπαν ότι στο σκάφος θα επιβιβαστούν 15 άτομα. Όταν έφτασε η ώρα όμως να ξεκινήσουμε είδα μπροστά μου 100 ανθρώπους».

Οι Αρχές εκτιμούν ότι το δίκτυο διακινητών έχει «συνδέσμους» στο Αφγανιστάν, στην Τουρκία, στην Ιταλία και στην Ελλάδα. Τα απευθείας δρομολόγια από τις τουρκικές στις ιταλικές ακτές έχουν διπλασιαστεί τον τελευταίο χρόνο. Η εμπειρία έχει δείξει στο Λιμενικό ότι στα ιστιοφόρα επιβαίνουν δύο διακινητές-κυβερνήτες. Και αυτό διότι το ταξίδι διαρκεί συνήθως έξι μέρες και χρειάζονται δύο χειριστές.

Το ίδιο συνέβη με το μοιραίο ιστιοφόρο των Κυθήρων. Ο ένας διακινητής, με καταγωγή από τη Συρία, ήταν ανάμεσα στους διασωθέντες και συνελήφθη. Ο δεύτερος αγνοείται. Ένας από τους διασωθέντες δήλωσε στο newsbomb: «Τον είδαμε να πέφτει στη θάλασσα. Δεν τον ξαναείδαμε έκτοτε». Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές ενημέρωσης, ο Σύρος διακινητής που συνελήφθη ομολόγησε και μάλιστα ήταν συνεργάσιμος με τις ελληνικές Αρχές. Η κατάθεσή του χαρακτηρίζεται ιδιαιτέρως σημαντική.
Οι βατραχάνθρωποι της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών (ΜΥΑ) ανέσυραν το Σάββατο έξι νεκρούς και την Κυριακή δύο. Συνολικά διασώθηκαν 80 άνθρωποι, βρέθηκαν οχτώ νεκροί και αγνοούνται ακόμα εφτά πρόσφυγες. Οι αναφορές του Λιμενικού έκαναν λόγο για συνολικά 95 επιβαίνοντες. Πηγή από το Λιμενικό Σώμα εξηγεί: «Οι δύτες σάρωσαν την περιοχή του ναυαγίου. Δεν βρέθηκαν άλλα άψυχα σώματα. Τα ρεύματα στη θαλάσσια περιοχή είναι ισχυρά. Κανείς δε μπορεί να ξέρει που μπορεί να είναι οι αγνοούμενοι».

Στο νησί των Κυθήρων διενεργεί έρευνα και κλιμάκιο της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, στο πλαίσιο της προσπάθειας που γίνεται για τη χαρτογράφηση των δουλεμπορικών δικτύων που οργανώνουν τα δρομολόγια-θανάτου. Τέσσερις ημέρες πριν το ναυάγιο των Κυθήρων, ένα άλλο ιστιοφόρο με 42 πρόσφυγες και μετανάστες προσάραξε στο νησί και εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Στο σύνολό τους οι επιβαίνοντες σώθηκαν. Οι λιμενικοί προχώρησαν σε τέσσερις συλλήψεις διακινητών.