ΕΛΛΑΔΑ

Ετοιμαστείτε για «βαφτίσια»: Η Ελλάδα θα δώσει όνομα σε εξωπλανήτη και στο άστρο ΗΑΤ-Ρ-42

pixabay

Αν βαρεθήκατε να προτείνετε ονόματα για μωρά, έχετε τώρα την ευκαιρία για κάτι πιο «εξωτικό».  Να επιλέξετε το όνομα ενός εξωπλανήτη και ενός άστρου που η χώρα σας έχει «υιοθετήσει».

Η Διεθνής Αστρονομική Ένωση (IAU) ξεκίνησε μια διεθνή εκστρατεία, η οποία δίνει το δικαίωμα σε πολλές χώρες να δώσουν όνομα σε ένα επιλεγμένο εξωπλανήτη και στο μητρικό άστρο του. Η Ελλάδα είναι μια από τις χώρες που συμμετέχει στην «υιοθεσία» και στα «βαφτίσια».

Με αφορμή τον εορτασμό των 100 ετών από την ίδρυση της το 1919 (η Ελλάδα ήταν ένα από τα πέντε πρώτα ιδρυτικά μέλη της), η IAU -η οποία έχει ως μέλη της περισσότερους από 13.500 επαγγελματίες αστρονόμους σε πάνω από 100 χώρες- οργάνωσε την πρωτοβουλία "NameExoWorlds" (Ονομάστε τους Εξω-Κόσμους).

Σχεδόν 100 χώρες -μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα- έχουν ήδη αποφασίσει να οργανώσουν μια εθνική καμπάνια που θα δώσει στο κοινό την ευκαιρία να ψηφίσει.

Απώτερος στόχος της IAU είναι να ανοίξουν οι ορίζοντες των ανθρώπων για τη θέση μας στο σύμπαν και για την πιθανότητα άλλων πολιτισμών σε άλλους πλανήτες.

Οι αστρονόμοι -24 χρόνια μετά την ανακάλυψη του πρώτου εξωπλανήτη- έχουν πλέον ανακαλύψει περίπου 4.000 εξωπλανήτες και πλανητικά συστήματα γύρω από κοντινά και πιο μακρινά άστρα. Μερικοί πλανήτες είναι μικροί και βραχώδεις σαν τη Γη, ενώ άλλοι είναι αέριοι γίγαντες σαν το Δία. Οι επιστήμονες εκτιμούν πλέον ότι τα περισσότερα άστρα στο σύμπαν έχουν πλανήτες γύρω τους. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένας... αστρονομικός αριθμός πλανητών, κάτι που καθιστά πιθανή την ύπαρξη εξωγήινης ζωής (ίσως και νοήμονος).

Οι ονομασίες

Η Διεθνής Αστρονομική Ένωση είναι ο αρμόδιος διεθνής φορέας για την επίσημη ονοματοδοσία των ουρανίων σωμάτων. Η πρώτη καμπάνια NameExoWorlds, που είχε πραγματοποιηθεί το 2015, είχε «βαφτίσει» 31 εξωπλανήτες σε 19 πλανητικά συστήματα. Τώρα, για δεύτερη φορά, η Ένωση προσφέρει σε κάθε ενδιαφερόμενη χώρα την ευκαιρία να ονομάσει το «δικό της» πλανητικό σύστημα, που θα αποτελείται από ένα άστρο και ένα συνοδό εξωπλανήτη.

Η αρμόδια επιτροπή της IAU μοίρασε ένα σύστημα άστρου-εξωπλανήτη σε κάθε ενδιαφερόμενη χώρα, φροντίζοντας το άστρο κάθε χώρας να είναι ορατό από τη συγκεκριμένη χώρα και επαρκώς φωτεινό για να μπορεί να παρατηρηθεί με μικρά τηλεσκόπια.

Έχουν επιλεχθεί για ονοματοδοσία επιβεβαιωμένοι εξωπλανήτες, οι περισσότεροι των οποίων ανακαλύφθηκαν από επίγεια τηλεσκόπια έως το 2012, ώστε να έχουν μεσολαβήσει αρκετά χρόνια για τη μελέτη τους.

Είναι πιθανό ότι πολλά από αυτά τα πλανητικά συστήματα έχουν και άλλους εξωπλανήτες, που θα ανακαλυφθούν στο μέλλον.

Σε κάθε χώρα έχει δημιουργηθεί μια εθνική επιτροπή για να αναλάβει τη διαδικασία της ονοματοδοσίας σε εθνικό επίπεδο, φροντίζοντας για τη συμμετοχή του κοινού. Η ψηφοφορία θα λάβει χώρα μεταξύ Ιουνίου και Νοεμβρίου και η επισημοποίηση κάθε ονόματος που θα επιλεγεί από κάθε χώρα, καθώς και ο τελικός κατάλογος με τα νέα ονόματα των εξωπλανητών και των άστρων τους, θα γνωστοποιηθεί από την IAU φέτος το Δεκέμβριο. Τα επιλεχθέντα ονόματα θα χρησιμοποιούνται πλέον παράλληλα με τα υφιστάμενα επιστημονικά.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr

Στην Ελλάδα το άστρο ΗΑΤ-Ρ-42

Στην Ελλάδα έχουν «κληρωθεί» το άστρο ΗΑΤ-Ρ-42, ένας κίτρινος νάνος αστέρας της Κύριας Ακολουθίας, φασματικού τύπου G (όπως και ο Ήλιος), ο οποίος είναι ορατός από το ημισφαίριο μας στον αστερισμό της Ύδρας, σε απόσταση 1.458 ετών φωτός από τη Γη (ένα έτος φωτός ισούται με 9,5 τρισεκατομμύρια χιλιόμετρα περίπου), καθώς και ο εξωπλανήτης του ΗΑΤ-Ρ-42b, ο οποίος ανακαλύφθηκε το 2012. Πρόκειται για ένα αέριο γίγαντα πλανήτη με μάζα παρόμοια του Δία, ο οποίος χρειάζεται 4,64 μέρες (η διάρκεια του έτους του) για να κάνει μια κυκλική πλήρη περιφορά γύρω από το μητρικό άστρο του, από το οποίο απέχει 0,057 αστρονομικές μονάδες.

Πρόεδρος της δεκαμελούς εθνικής επιτροπής της πρωτοβουλίας Name ExoWorlds στην Ελλάδα είναι ο ομότιμος καθηγητής αστροφυσικής Κανάρης Τσίγκανος του Τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος έχει διατελέσει διευθυντής του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (2011-16) και είναι σήμερα υπεύθυνος επικοινωνίας της IAU στην Ελλάδα για τα 100 χρόνια από την ίδρυσή της.

Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ, «η ευκαιρία να ‘υιοθετήσουμε' και να ‘βαφτίσουμε' στην Ελλάδα ένα νέο πλανητικό σύστημα, είναι ιδιαίτερα σημαντική, επειδή ο Ελληνικός πολιτισμός, η Ελληνική γλώσσα και η Ελληνική μυθολογία έχουν χρησιμοποιηθεί κατά κόρον από την Διεθνή Επιστημονική Ένωση για την ονοματοδοσία των ουρανίων σωμάτων, όπως όλων των πλανητών και των μεγαλύτερων αστεροειδών του πλανητικού μας συστήματος».

Ο κ.Τσίγκανος τόνισε ότι «υπολογίζοντας, με τις πλέον συντηρητικές προβλέψεις, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι στον Γαλαξία μας πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον περί τα 50 δισεκατομμύρια πλανήτες. Έστω ότι στο ένα χιλιοστό εξ αυτών, δηλαδή σε 50 εκατομμύρια κόσμους, μπορεί να υπάρχουν συνθήκες παρόμοιες με αυτές της Γης. Επομένως, ακόμη και με τις πιο συντηρητικές προβλέψεις, στο Σύμπαν των περίπου 100 δισεκατομμυρίων γαλαξιών θα πρέπει να υπάρχουν πολλά δισεκατομμύρια τρισεκατομμυρίων παρόμοιοι της Γης πλανήτες. Κάποιοι θα φιλοξενούν περισσότερο αναπτυγμένους πολιτισμούς από εμάς και κάποιοι λιγότερο. Τυχόν επικοινωνία με ένα τέτοιο ανεπτυγμένο πολιτισμό θα είναι η μεγαλύτερη ανακάλυψη που θα έχει γίνει ποτέ εδώ στη Γη - ίσως με απρόβλεπτες συνέπειες..!»

Η Ελληνική Επιτροπή προτρέπει να γίνουν προτάσεις με ονόματα από την πλούσια ελληνική ιστορία, τον ελληνικό πολιτισμό και την μυθολογία μας. Από τα ονόματα που θα προταθούν, θα επιλεγεί με ψηφοφορία το τελικό, το οποίο και θα σταλεί στην IAU για να αποτελέσει την επίσημη ονομασία του νέου αυτού πλανητικού συστήματος από την Ελλάδα.

Ο διαγωνισμός στην Ελλάδα θα είναι ανοικτός από σήμερα και μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου για όλους μέσω της ιστοσελίδας.

Κάντε κλικ ΕΔΩ για να προτείνετε το δικό σας όνομα!

Google News Publisher Ακολούθησε το Newsbomb.gr
στο Google News

Άρση μέτρων: Τουρισμός: Πότε και πώς ανοίγουν τα χερσαία και θαλάσσια σύνορα

07 Ιουν 2020 08:50

Τραγωδία: Καρχαρίας κατασπάραξε σέρφερ

07 Ιουν 2020 08:43

Πώς αλλάζει ο άνθρωπος μέσα σε 25 χρόνια

07 Ιουν 2020 08:40

Ηλεκτροκίνηση: Αυτά είναι τα κίνητρα και η διαδικασία για την απόκτηση οχήματος

07 Ιουν 2020 08:36

Ρίχνει βαμβάκι με ξύδι στον κάδο πριν την σακούλα - Δείτε γιατί και θα το κάνετε (pics)

07 Ιουν 2020 08:32

Άλαν Τούρινγκ: Ο άνθρωπος που έσωσε εκατομμύρια ψυχές

07 Ιουν 2020 08:30

Προβλέψεις για τα αισθηματικά του ζωδίου σου, σήμερα 07/06

07 Ιουν 2020 08:20

Γκίκας Μαγιορκίνης: Το άνοιγμα στον τουρισμό κίνηση με ρίσκο

07 Ιουν 2020 08:18

Tα παράδοξα των τελευταίων δημοσκοπήσεων: Ποιον θεωρούν οι Έλληνες, ηγέτη;

07 Ιουν 2020 08:12

Ελληνίδες μαμάδες φόρεσαν μαγιό & τρέλαναν κόσμο με τις αναλογίες τους

07 Ιουν 2020 08:11

Πιστεύετε ότι ο πρωθυπουργός πρέπει να προχωρήσει σε ανασχηματισμό;

07 Ιουν 2020 08:10

Πανελλήνιες 2020:Τα «SOS» για την προετοιμασία και την ώρα της εξέτασης

07 Ιουν 2020 08:02

Για πόσο μπορεί να λειτουργήσει ένας κινητήρας χωρίς καθόλου λάδι;

07 Ιουν 2020 08:00

Αγίου Πνεύματος 2020: Πώς θα λειτουργήσουν σούπερ μάρκετ, τράπεζες και εμπορικά

07 Ιουν 2020 07:50

Ελληνοτουρκικά: Η Τουρκία των αισθήσεων και η Ελλάδα των ψευδαισθήσεων

07 Ιουν 2020 07:48

Αρίωνας & Αέλια: Τα παιδιά της Κατερίνας Καραβάτου σε τρελές βουτιές

07 Ιουν 2020 07:42

Αναδρομικά: Η κρίσιμη απόφαση του ΣτΕ και το παρασκήνιο

07 Ιουν 2020 07:40

Επίθεση με βιτριόλι: Τα 2 λεπτά και 34 δευτερόλεπτα που πρόδωσαν την μαυροντυμένη

07 Ιουν 2020 07:30

Just The Two Of Us: Το Twitter απελπίστηκε με το ντουέτο - έκπληξη

07 Ιουν 2020 07:20

Έτσι θα φτιάξετε τις πιο τραγανές πατάτες τηγανιτές! Τρομερό κόλπο (vid)

07 Ιουν 2020 07:16

Καιρός: Τοπικές βροχές με άνοδο της θερμοκρασίας και σκόνη - Πού θα βρέξει

07 Ιουν 2020 07:10

Η φράση - κλειδί του ζωδίου σου για σήμερα, 07/06

07 Ιουν 2020 07:00

Κορονοϊός: 749 νέοι θάνατοι σε ένα 24ωρο στις ΗΠΑ

07 Ιουν 2020 06:40

Φορολογικές δηλώσεις: Ποιοι θα πληρώσουν λιγότερο - Σε 8 δόσεις ο φόρος εισοδήματος

07 Ιουν 2020 06:20

Δες τι προβλέπουν τα Ταρώ για σένα, σήμερα 07/06!

07 Ιουν 2020 06:10

Κορονοϊός - Βραζιλία: Η κυβέρνηση κατηγορείται ότι «κάνει αόρατους» τους θανάτους

07 Ιουν 2020 06:00

Δίαιτα των βραστών αυγών: Χάστε 10 κιλά σε δύο εβδομάδες (vid)

07 Ιουν 2020 05:30

Ο καιρός σήμερα, Κυριακή 7 Ιουνίου

07 Ιουν 2020 05:00

GNTM: Άννα Αμανατίδου: Το Instagram και οι ανήθικες προτάσεις (Pics-Vid)

07 Ιουν 2020 04:30

Η μάχη του δημοσιογράφου Βασίλη Τσεκούρα και η κατάσταση της υγείας του

07 Ιουν 2020 04:00

Κρήτη: Τι κατέθεσε ο 40χρονος για το νέο περιστατικό στον Μυλοπόταμο

07 Ιουν 2020 03:40

Ο Έλληνας που παραλίγο να παίξει τον Τζέιμς Μποντ!

07 Ιουν 2020 03:21

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τις μυρμηγκιές

07 Ιουν 2020 03:20

Θεσσαλονίκη: Σε καραντίνα αστυνομικοί εξαιτίας γυναίκας με συμπτώματα κορoνοϊού

07 Ιουν 2020 03:00

Σεξ: Η νέα μόδα που αξίζει να δοκιμάσεις!

07 Ιουν 2020 02:42

Η Σπυροπούλου σχολιάζει για πρώτη φορά το «αντίο» της Μενεγάκη στην TV!

07 Ιουν 2020 02:40