ΚΟΣΜΟΣ

Στο Τik Tok «δικάζουν» τη Μέγκαν και την Καμίλα - Οι θεωρίες συνωμοσίας, τα fake news και τα like

Η βασιλική σύζυγος Καμίλα και η Μέγκαν Μαρκλ «δικάζονται» στο Τik Tok
Η βασιλική σύζυγος Καμίλα και η Μέγκαν Μαρκλ «δικάζονται» στο Τik Tok
Α.Ρ

Αναρτήσεις που περιέχουν προσβολές και παραπληροφόρηση για τη Μέγκαν Μαρκλ και τη «βασιλική σύζυγο» Kαμίλα συγκεντρώνουν like από εκατομμύρια χρήστες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Καθώς οι επίσημες αναφορές για το θάνατο της βασίλισσας κυριαρχούσαν στα τηλεοπτικά δελτία και στους τίτλους των εφημερίδων, στο διαδίκτυο ένα άλλο είδος «βασιλικού περιεχομένου» προσέλκυε εκατομμύρια προβολές.

Αναρτήσεις που περιείχαν προσβλητικά σχόλια και παραπληροφόρηση κοινοποιήθηκαν ευρέως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις ημέρες μετά την είδηση του θανάτου της Ελισάβετ. Πολλές από αυτές στόχευαν την Camilla, τη νέα σύζυγο της βασίλισσας. Οι φωτογραφίες της Δούκισσας του Σάσεξ και οι αναρτήσεις που ισχυρίζονταν ότι η βασίλισσα Ελισάβετ δολοφονήθηκε επειδή γνώριζε μυστικά για πολιτικούς ή σκοτώθηκε από το εμβόλιο κατά της Covid-19, κοινοποιήθηκαν επίσης ευρέως, δείχνει η ανάλυση.

Στο TikTok, την ταχύτερα αναπτυσσόμενη πηγή ειδήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο, της οποίας η βάση χρηστών κυριαρχείται από τη γενιά Z, τα κλιπ με τις περισσότερες προβολές στην ενότητα των βασιλικών θεμάτων, περιλάμβαναν εκείνα που χλεύαζαν την εμφάνιση της Καμίλα και την έβαζαν ενάντια στην αείμνηστη Νταϊάνα, Πριγκίπισσα της Ουαλίας.

Ένα βίντεο, που συγκέντρωσε 1,1 εκατομμύρια like στο TikTok από τότε που δημοσιεύτηκε πριν από μια εβδομάδα, περιείχε μοντάζ με φωτογραφίες της Καμίλα και της Νταϊάνα. Οι λεζάντες έγραφαν: «Η γυναίκα με την οποία την απάτησε… Η γυναίκα την οποία απάτησε», προκαλώντας έντονες συγκρίσεις μεταξύ των γυναικών στην ενότητα σχολίων.

Άλλοι αποκαλούσαν την Καμίλα «cow(αγελάδα)milla» ή «κακιά μάγισσα» και υποστήριζαν ότι «αγωνίζεται να μη δείξει «πόσο χαρούμενη είναι» για τον θάνατο της Βασίλισσας. Πολλοί προωθήθηκαν από λογαριασμούς που ισχυρίζονταν ότι διοικούνται από θαυμαστές της Νταϊάνα.

Στο στόχαστρο και η Μέγκαν

Άλλοι λογαριασμοί μοιράστηκαν παραποιημένες φωτογραφίες της Μέγκαν, υποδηλώνοντας ότι είχε φωτογραφηθεί φορώντας ένα μπλουζάκι με τις λέξεις «η βασίλισσα είναι νεκρή». Στο Twitter, μια ανάρτηση που περιείχε την εικόνα με τη λεζάντα «Δεν μπορώ να πιστέψω ότι η Μέγκαν πήγε εκεί» συγκέντρωσε χιλιάδες like.

Στο TikTok, πολλά βίντεο ισχυρίστηκαν ότι δείχνουν τη Μέγκαν στην κηδεία της Βασίλισσας και την επέκριναν επειδή αντέγραψε μια παλιά εμφάνιση της Νταϊάνα. Ένα απο αυτά είχε 3,7 εκατομμύρια like αν και η κηδεία, που είναι προγραμματισμένη για τη Δευτέρα, δεν είχε ακόμη πραγματοποιηθεί.

Το περιεχόμενο δίνει μια εικόνα για τη φύση ορισμένων από τις πληροφορίες σχετικά με τη βασιλική οικογένεια που προωθούνται σε όσους λαμβάνουν τα νέα τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ενώ η Μέγκαν Μάρκλ έχει στοχοποιηθεί επανειλημμένα με κακοποίηση στο διαδίκτυο, η συκοφαντία της Καμίλα είναι ένα νεότερο φαινόμενο μεταξύ των νέων.

Για χρόνια μετά τη διάλυση του γάμου της Νταϊάνα με τον Κάρολο το 1996, η Καμίλα χαρακτηριζόταν από ορισμένα μέσα ενημέρωσης ως η γυναίκα που κατέστρεψε το γάμο τους, κατηγορούμενη από πολλούς για τον χωρισμό τους και τον μετέπειτα θάνατο της πριγκίπισσας. Οι επικριτές της έχουν πλέον ηρεμήσει, εστιάζοντας πλέον στο φιλανθρωπικό της έργο και παρουσιάζοντάς την ως φιλική και προσιτή.

Οι ενεργές κοινότητες για τους θαυμαστές της Νταϊάνα και τους επικριτές της Καμίλα λειτουργούν ακόμη, αλλά η απήχησή τους περιορίζεται σε μεγάλο βαθμό στις ομάδες του Facebook, όπου τα μέλη επιλέγουν να συμμετέχουν. Στο TikTok το περιεχόμενο κατά της Καμίλα, το οποίο έχει αυξηθεί σε δημοτικότητα μετά τη μετάδοση του δράματος The Crown στο Netflix, έχει προωθηθεί ευρέως στους νέους τις τελευταίες ημέρες.

Η δρ Λόρα Κλάνσι, λέκτορας μέσων ενημέρωσης στο Πανεπιστήμιο του Λάνκαστερ που έχει μελετήσει τις αναπαραστάσεις των μέσων ενημέρωσης για τη βασιλική οικογένεια, είπε ότι η «αρνητική κάλυψη σταγόνα σταγόνα» θα μπορούσε να έχει επίδραση στη διαμόρφωση των απόψεων της Gen Z για τη βασιλική οικογένεια, σε μια εποχή που έχουν ενταθεί οι συζητήσεις για το ρόλο της στη σύγχρονη κοινωνία.

Τα social media διαμορφώνουν απόψεις

Για πολλούς, η πρώτη τους έκθεση σε πληροφορίες σχετικά με τη βασιλική σύζυγο θα μπορούσε να είναι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Ενώ πολλές από αυτές δεν είναι ρητά κατά της μοναρχίας, σίγουρα δημιουργούν έναν λόγο γύρω από τη μοναρχία με τρόπο που δεν ορίζεται από την επίσημη αφήγηση», είπε η Κλάνσι.

Ερευνητές από το Κέντρο Καταπολέμησης του Ψηφιακού Μίσους (CCDH) εντόπισαν 16 κανάλια στην εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων Telegram όπου μοιράζονταν θεωρίες συνωμοσίες, με ένα κοινό σύνολο 1.369.444 ακολούθων.

Μια ανάρτηση στο TikTok ισχυρίζεται ότι δείχνει τη Μέγκαν στην κηδεία της αείμνηστης βασίλισσας που δεν έχει ακόμη τελεστεί. Μια άλλη ανάρτηση που κυκλοφόρησε ευρέως στο διαδίκτυο ισχυριζόταν ψευδώς ότι πριν πεθάνει, η βασίλισσα ανακοίνωσε ότι είχε πληροφορίες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη σύλληψη της πρώην υποψήφιας για την προεδρία των ΗΠΑ Χίλαρι Κλίντον.

Ο ισχυρισμός ταιριάζει με μια παλιά θεωρία συνωμοσίας ότι η Χίλαρι Κλίντον και ο σύζυγός της, Μπιλ Κλίντον, σκοτώνουν τους πολιτικούς τους αντιπάλους, σύμφωνα με ελεγκτές στοιχείων για το πρακτορείο ειδήσεων AFP.

Αν και τα κίνητρα για τη δημοσίευση αντιβασιλικού περιεχομένου ποικίλλουν, κάτι τέτοιο μπορεί να δημιουργήσει μεγάλες αποδόσεις για τους κατόχους λογαριασμών με τη μορφή προβολών, likes, followers και διαφημιστικών εσόδων. Όπως συμβαίνει με τις εφημερίδες και τους ιστότοπους, το βασιλικό περιεχόμενο μπορεί να δημιουργήσει επισκεψιμότητα για τους δημιουργούς των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι αναζητήσεις στο Google κυριαρχούνται από ερωτήματα σχετικά με τα μέλη της βασιλικής οικογένειας μετά τον θάνατο της βασίλισσας, με εννέα από τους 10 κορυφαίους όρους αναζήτησης που περιλαμβάνουν αναφορές στην Ελισάβετ, ή τον διάδοχό της βασιλιά Κάρολο.

Μερικοί από τους λογαριασμούς που δημοσιεύουν περιεχόμενο κατά της Καμίλα και της Mέγκαν φαίνεται ότι άρχισαν να το κάνουν ειδικά για να κεφαλαιοποιήσουν το αυξημένο ενδιαφέρον για τα βασιλικά μέλη. Η δρ Σόφι Μπίσοπ ειδικός στην κουλτούρα των επιρροών και στους αλγόριθμους κοινωνικών μέσων στη σχολή διοίκησης του Sheffield University, είπε ότι οι λογαριασμοί συχνά ανταμείβονται για την προώθηση «τεράστιων όγκων» περιεχομένου και ότι οι πιο πολωτικές αναρτήσεις συχνά αποδίδουν καλύτερα. «Ακόμα κι αν [δημοσιεύετε] ένα βίντεο επειδή το επικρίνετε, εξακολουθείτε να το ενισχύετε», είπε.

Πολλοί επιδιώκουν να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία μεγάλων γεγονότων ειδήσεων διαδίδοντας παραπληροφόρηση και περιεχόμενο μίσους που στη συνέχεια «ενισχύεται» από πλατφόρμες για να ενισχύσουν τη δέσμευση. Είναι αναμφισβήτητο ότι οι πλατφόρμες ενισχύουν αυτού του είδους το περιεχόμενο επειδή κάνει τους ανθρώπους να μιλούν και να αντιπαρατίθενται, γεγονός που οδηγεί σε έσοδα.

Πηγή: Guardian