ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπόμνημα στον Σαμαρά από Μίχαλο

Υπόμνημα στον Σαμαρά από Μίχαλο

Τι επισημαίνει ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος εν όψει της ΔΕΘ

Τις θέσεις και δέσμη προτάσεων για τη φορολογία, τις ασφαλιστικές εισφορές, τη ρευστότητα, την ανάπτυξη, τις σχέσεις κράτους – επιχειρήσεων και τις εξαγωγές έθεσε υπ’ όψιν του πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά ο πρόεδρος της Κεντρικής Ενώσεως Επιμελητήριων Ελλάδος κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος εν όψει της ΔΕΘ.

Ο κ. Κωνσταντίνις Μίχαλος απέστειλε το ίδιο υπόμνημα και στους πολιτικούς αρχηγούς όλων των κομμάτων που εκπροσωπούνται στη Βουλή, ώστε να πληροφορηθούν μέσω της ΚΕΕΕ τις απόψεις των επιχειρηματιών για ορθολογικότερη αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσεως.

Αναλυτικά το υπόμνημα έχει ως εξής:

«Οι αποφάσεις που αναμένεται να λάβει η ελληνική κυβέρνηση τις επόμενες μέρες θα είναι από τις κρισιμότερες στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας. Κυρίως διότι με βάση αυτές, θα κριθεί αν η χώρα μας θα παραμένει στο ευρώ ή θα επιστρέψει πίσω στο χάος της δραχμής.

Πριν όμως αποφασίσουμε τι μέτρα πρέπει να ληφθούν και προς ποια κατεύθυνση, το ΔΝΤ, οι Κεντρικές Τράπεζες και οι Ευρωπαίοι Εταίροι μας οφείλουν να γνωρίζουν τα ακόλουθα:

Η μερική εφαρμογή των δεσμεύσεων που η Ελλάδα ανέλαβε ως σήμερα, η αδυναμία προώθησης των διαρθρωτικών αλλαγών, το λανθασμένο μείγμα πολιτικής που της επιβλήθηκε σε συνδυασμό με τη βαθιά ύφεση και τη μαζική εκροή των καταθέσεων έχουν δημιουργήσει μια περίπλοκη κατάσταση για τη χώρα και την Ευρώπη.

Αν το δημόσιο χρέος δεν μειωθεί κι άλλο, δεν υπάρχει καμία ελπίδα.

Το δημόσιο χρέος παρά το PSI αναμένεται να φθάσει τα 335 δισ. ευρώ στα τέλη του 2012, υπό την προϋπόθεση ότι θα καταβληθούν οι επόμενες δόσεις από την τρόικα.

Παράλληλα, το ΑΕΠ θα συρρικνωθεί κατά 6%, αυξάνοντας το χρέος στο 166% του ΑΕΠ. Η ανεργία έχει ξεπεράσει το 23% και μισθοί έχουν μειωθεί κατά 16,7% σε σχέση με το 2007.

Η αύξηση του δημοσίου χρέους παρά τις μεγάλες θυσίες του ελληνικού λαού είναι αναμενόμενο ότι προκαλεί μεγάλες ανησυχίες πρώτα στον ελληνικό λαό και στη συνέχεια στις αγορές και στους θεσμικούς πιστωτές.

Όσες πρόσθετες θυσίες και να κληθεί να κάνει ο ελληνικός λαός είναι σαφές ότι το δημόσιο χρέος δεν είναι διαχειρίσιμο. Και αν το κόστος από το PSI το πλήρωσαν οι ιδιώτες επενδυτές, σε μια νέα αναδιάρθρωση με «κούρεμα» των ομολόγων, τις μεγαλύτερες απώλειες θα επωμισθεί η τρόικα, δηλαδή το ΔΝΤ, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και τα μέλη της Ευρωζώνης.

Αν λοιπόν το ΔΝΤ, η ΕΚΤ και οι Εταίροι μας θέλουν να αποφευχθεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο αντί να υπονομεύουν την πορεία της Ελλάδας με τις δηλώσεις που κάνουν κάθε τόσο, τότε θα πρέπει να βοηθήσουν την Ελλάδα να επανέλθει σε φερέγγυα κατάσταση.

Διότι δεν μπορεί να ζητάς αποκρατικοποιήσεις από την Ελλάδα και κάθε μέρα να βγαίνει ένας ευρωπαίος κυβερνητικός παράγοντας και να μιλάει για το ενδεχόμενο επιστροφής της Ελλάδας στη δραχμή. Ποιος αλήθεια επενδυτής θα βάλει τα λεφτά του σε ευρώ, όταν είναι ανοικτό ενδεχόμενο να εισπράττει σε δραχμή;

Διότι δεν μπορεί η ΕΚΤ να αγοράζει ελληνικά ομόλογα στο 70% της αξίας τους και να απαιτεί από το ελληνικό κράτος να τα αποπληρώνει στο 100% της αξίας τους. Αυτό δεν αποτελεί βοήθεια αλλά αποτελεί τον ορισμό της τοκογλυφίας.

Ποια βήματα πρέπει να κάνει η Ευρώπη για να καταστεί το ελληνικό δημόσιο χρέος βιώσιμο.

Το ΔΝΤ, η ΕΚΤ και οι Ευρωπαίοι Εταίροι πρέπει και οφείλουν να κάνουν τρία βασικά βήματα για να μειωθεί το χρέος της Ελλάδας κατά 40% του ΑΕΠ.

Πρώτον, η ΕΚΤ να πουλήσει τα ελληνικά ομόλογα στο EFSF στα 70 σεντς ανά ευρώ. Και στη συνέχεια το EFSF μπορεί να τα ανταλλάξει με νέο δάνειο μεγαλύτερης διάρκειας προς την Ελλάδα. Έτσι, το χρέος της Ελλάδα θα μειωθεί κατά 15 δισ. ευρώ ή 7,4% του ΑΕΠ δίνοντας μεγαλύτερα περιθώρια στην αποπληρωμή των δανείων της.

Δεύτερον, η ευρωζώνη θα μπορούσε να επιδοτήσει με δάνειο το EFSF την αγορά ελληνικών ομολόγων 62 δισ. ευρώ που προέκυψαν από το PSI. Μια προσφορά 25 σεντς ανά ευρώ είναι πολύ ελκυστική σε σχέση με τις τρέχουσες, χαμηλότερες τιμές στην αγορά.

Με μια τέτοια προσφορά ένα ποσοστό ιδιωτών επενδυτών θα μπορούσε να ανταλλάξει για παράδειγμα, ελληνικά ομόλογα 48 δισ. ευρώ με τίτλους 12,5 δισ. ευρώ από το EFSF, οδηγώντας στη μείωση του δημοσίου χρέους κατά 37,5 δισ. ευρώ ή 18,6% του ΑΕΠ. Μια τέτοια ανταλλαγή προϋποθέτει την εκχώρηση νέων πιστώσεων στην Ελλάδα που μπορούν να δοθούν με ενέχυρο κρατικά περιουσιακά στοιχεία που πρόκειται ούτως ή άλλως να ιδιωτικοποιηθούν. Έτσι κάθε ευρώ που θα αντλείται από μια ιδιωτικοποίηση θα ακύρωνε κρατικό χρέος τεσσάρων ευρώ.

Τρίτον, η Ελλάδα δικαιούται ίση μεταχείριση με την Ισπανία και άλλους αποδέκτες πακέτων διάσωσης. Να μπορέσει δηλαδή και η Ελλάδα να μεταφέρει από το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στον ESM τα κεφάλαια που δανείσθηκε για τη στήριξη των εγχωρίων τραπεζών, όταν ασφαλώς δημιουργηθεί ένα ενιαίο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις τράπεζες της ευρωζώνης.

Οι τέσσερεις μεγαλύτερες τράπεζες έχουν λάβει ήδη 18,5 δισ. ευρώ από το EFSF και υπολογίζεται ότι θα χρειασθούν ακόμη 12 δισ. ευρώ. Έτσι θα μπορούσε να μειωθεί το ελληνικό χρέος κατά 30,5 δισ. ευρώ ή 15,1% του ΑΕΠ.

Συνεπώς, αν υιοθετηθούν τα παραπάνω τρία βήματα, το δημόσιο χρέος της Ελλάδα μπορεί να μειωθεί κατά 83 δισ. ευρώ ή 41,1% του ΑΕΠ. Να φθάσει δηλαδή το δημόσιο χρέος της Ελλάδας στο 120% του ΑΕΠ, ένα ποσοστό που θεωρείται βιώσιμο στην Ευρώπη.

Και το οποίο θα άρει τις οποιεσδήποτε αμφιβολίες για την παραμονή της Ελλάδα στο ευρώ, με μεγάλες θετικές συνέπειες τόσο για την επιστροφή καταθέσεων όσο και για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων.

Κυρίως όμως, μια τέτοια εξέλιξη θα βοηθούσε στην ανάκτηση της φερεγγυότητας της Ελλάδας και στην αλλαγή της ψυχολογίας στην οικονομία, που είναι η βασική προϋπόθεση για να εισέλθει και πάλι σε φάση ανάπτυξης.

Για να κάνουν όμως οι Ευρωπαίοι τα παραπάνω βήματα, αφενός η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να τα διεκδικήσει αφετέρου θα πρέπει να σεβαστεί τις υποχρεώσεις της. Το έλλειμμα πρέπει να μηδενιστεί, οι διαθρωτικές αλλαγές πρέπει να προχωρήσουν.

Δεν χωρούν άλλες δικαιολογίες. Άλλωστε, εδώ που φθάσαμε δεν έχουμε κανένα περιθώριο επιλογής. Μοιάζουμε με τον ασθενή που έχει να επιλέξει ανάμεσα στον ακαριαίο θάνατο και την ελπίδα για ζωή που δίνει η είσοδος στην εντατική.

Πέρα από το Μνημόνιο χρειάζεται και εθνική πολιτική ανάπτυξης και ελπίδας.

Οι θεσμικοί πιστωτές είναι σαφές ότι απαιτούν άμεσα μέτρα περιορισμού του ελλείμματος. Καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να ξεφύγει από τη μέγγενη αυτή χωρίς να προχωρήσει σε άμεσες θυσίες από τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους. Αυτές οι θυσίες, όμως, μπορεί να είναι πρόσκαιρες αρκεί η κυβέρνηση να εφαρμόσει μια εθνική πολιτική πέραν από τις άμεσες υποχρεώσεις του μνημονίου.

Διότι, όταν η φοροδιαφυγή στο ΦΠΑ σου στερεί έσοδα 8-10 δισ. ευρώ ετησίως, είναι έγκλημα οι ταμιακές μηχανές να μην έχουν συνδεθεί ηλεκτρονικά με τη ΓΓΠΣ.

Διότι, όταν το παραεμπόριο σού στερεί ετήσια έσοδα 6 δισ. ευρώ, είναι έγκλημα να μην έχει συστήσει το κράτος Ειδικό Σώμα Δίωξης Παραεμπορίου.

Διότι, όταν συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες δηλώνουν πολύ λιγότερα στην εφορία, είναι έγκλημα να μην κάνεις τίποτα και από την άλλη να απαιτείς από τις επιχειρήσεις ή από τους φορολογούμενους να πληρώνουν τον ένα φόρο μετά τον άλλο και την μια έκτακτη εισφορά μετά την άλλη.

Διότι, όταν μειώνεις μισθούς και συντάξεις, είναι έγκλημα να μην έχεις αξιοποιήσει τη δημόσια ακίνητη περιουσία.

Διότι, όταν πληρώνεις κάθε χρόνο τόσο υψηλά τοκοχρεολύσια, είναι έγκλημα να μην προχωρείς στις αποκρατικοποιήσεις, οι οποίες και μπορούν για κάθε ένα ευρώ που εισπράττεις να μειώνεις το δημόσιο χρέος τέσσερα ευρώ.

Διότι, όταν η ανεργία στον ιδιωτικό τομέα της ανεργίας έχει φθάσει στο 23%, είναι έγκλημα το κράτος να συνεχίσει να συντηρεί άχρηστους και ζημιογόνους δημόσιους οργανισμούς και να μην προχωρά σε συγχωνεύσεις, καταργήσεις και κλείσιμο αυτών.

Διότι, όταν η οικονομία είναι σε ύφεση, είναι έγκλημα να μην αξιοποιείς τους κοινοτικούς πόρους ή να μην κάνεις τίποτα για να υλοποιηθούν τα μεγάλα αυτοχρηματοδοτούμενα μεγάλα έργα υποδομής.

Διότι, όταν τα μεγαλύτερα κοινοτικά προγράμματα των εταίρων μας αφορούν τη στήριξη και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, είναι έγκλημα οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα να λαμβάνουν από τα κοινοτικά προγράμματα τα ελάχιστα.

Διότι, όταν στην αγορά υπάρχουν κλάδοι που κρατούν τις τιμές σε υψηλό επίπεδο, είναι έγκλημα να μην εισάγεις τεχνογνωσία από το εξωτερικό ώστε να γίνει εφικτή η χαρτογράφηση των αγορών αυτών και στη συνέχεια ο θεσμικός έλεγχός τους.

Διότι, όταν είσαι τουριστική χώρα, είναι έγκλημα να αφήνεις το κέντρο της Αθήνας να καίγεται και να καταλαμβάνεται από όποιον θέλει και ό,τι ώρα θέλει.

Διότι, όταν θέλεις να προσελκύσεις επενδύσεις και τουρισμό, είναι έγκλημα να αφήνεις το χρόνο να τρέχει και να μην κάνεις τίποτα για το Ελληνικό, το Βοτανικό, το Φαληρικό Όρμο, τις προβλήτες για τα κρουαζιερόπλοια, τις μαρίνες, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τους οργανωμένους χώρους αθλητισμού και ψυχαγωγίας.

Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει και οφείλει να παρουσιάσει ένα εθνικό πρόγραμμα αλλαγών και μεταρρυθμίσεων με το οποίο θα είναι εφικτή η αντικατάσταση των δυσβάστακτων μέτρων που μας επιβάλει το μνημόνιο. Στην πράξη και όχι στα λόγια.

Τέλος, η ΚΕΕΕ καταθέτει τις θέσεις της για το τι αλλαγές και προς ποια κατεύθυνση πρέπει να γίνουν.

Διεκδικούμε για την επιχειρηματικότητα

Φορολογία:

-Μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις στο 15%. Γιατί καμία σοβαρή επένδυση δεν μπορεί να γίνει, όσο η Ελλάδα φορολογεί την επιχείρηση 4 φορές υψηλότερα, σε σύγκριση με τις γειτονικές της χώρες.

-Την εξάντληση στην πηγή του φόρου επί των μερισμάτων των επιχειρήσεων.

-Μείωση του ΦΠΑ σε βασικά είδη διαβίωσης, όπως επίσης σε αγαθά και υπηρεσίες που συνιστούν τους πυλώνες της στρατηγικής ανάπτυξης της χώρας (π.χ. τουριστικές υπηρεσίες και αγροτικά προϊόντα μεσογειακής διατροφής και υψηλής προστιθέμενης αξίας).

-Κατάργηση του Κ.Β.Σ. διότι με τις πολύπλοκες και χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες που προβλέπει, ενισχύει τα φαινόμενα διαφθοράς στις συναλλαγές με τις φορολογικές αρχές, αυξάνει το γραφειοκρατικό κόστος και το καθεστώς αβεβαιότητας για τις επιχειρήσεις.

-Σαφής προσδιορισμός, στο φορολογικό νόμο, των δαπανών που εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα των επιχειρήσεων.

-Σύνδεση των φορολογικών στοιχείων των επιχειρήσεων on line με το Υπουργείο Οικονομικών. Με τον τρόπο αυτό θα μειωθεί σημαντικά το διαχειριστικό κόστος των επιχειρήσεων.

-Την κατάργηση του θεσμού των μη ανταποδοτικών φόρων υπέρ τρίτων και την υποκατάστασή τους (όπου οι σχετικοί πόροι καλύπτουν δικαιολογημένες κοινωνικές ανάγκες), από τον κρατικό προϋπολογισμό.

-Απαλλαγή από τη φορολόγηση της αξίας του συνόλου των ακινήτων που ιδιοχρησιμοποιούνται για την παραγωγή ή την άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

-Την ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση των δαπανών έρευνας και καινοτομίας.

-Κίνητρα (ασφαλιστικά και φορολογικά), που να ενθαρρύνουν τη διανομή μέρους των κερδών των επιχειρήσεων σε εργαζόμενους με αυξημένη παραγωγικότητα.

-Κατάργηση του χαρτοσήμου 3,6% επί των ταμειακών διευκολύνσεων και γενικότερα των δανείων που παρέχουν μέτοχοι στις επιχειρήσεις στις οποίες συμμετέχουν.

-Κατάργηση του Φόρου Συγκέντρωσης Κεφαλαίου, γιατί προκαλεί σημαντική επιβάρυνση στις επιχειρήσεις, χωρίς ανάλογο αντίκρισμα στα έσοδα του κράτους.

-Αναγνώριση της ζημιάς της απορροφώσας εταιρείας, κατά τον μετασχηματισμό (συγχώνευση) εταιρειών.

-Εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας για τις συγχωνεύσεις. Γιατί το μέλλον απαιτεί ισχυρότερες και μεγαλύτερες επιχειρήσεις.

-Μείωση και απλούστευση της φορολογίας ακινήτων γιατί διαφορετικά ούτε αγορά real estate δεν πρόκειται να ανακάμψει, ούτε το κράτος θα μπορέσει να αξιοποιήσει τη μεγάλη δημόσια ακίνητη περιουσία του.

-Κανένας νέος νόμος να μην ψηφίζεται χωρίς να συνοδεύεται από έκθεση για τις επιπτώσεις στην ανάπτυξη και στην επιχειρηματικότητα.

Ασφαλιστικές εισφορές

-Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 10%, ώστε να ευνοηθούν οι προσλήψεις.

-Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 50% τα τρία πρώτα χρόνια, για τις νέες επιχειρήσεις.

-Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και της άμεσης φορολογίας κατά 50% τα πρώτα τρία χρόνια, για επιχειρήσεις που δημιουργούν νέοι κάτω των 30 ετών.

Ρευστότητα

Όσο οι διεθνείς αγορές θα παραμένουν κλειστές για τη χώρα μας, το πρόβλημα ρευστότητας για τις επιχειρήσεις θα εξακολουθεί να υφίσταται. Γι’ αυτό θα πρέπει να χαραχθεί μια εθνική στρατηγική, ώστε να στηριχθεί η επιχειρηματικότητα με μέτρα όπως:

-Η μείωση της φορολογικής και ασφαλιστικής επιβάρυνσης των επιχειρήσεων.

-Ενίσχυση των πόρων από το ΕΣΠΑ και επιτάχυνση των δράσεων ενίσχυσης των επιχειρήσεων μέσω του ΕΤΕΑΝ και των Τραπεζών.

-Κατάργηση της εισφοράς 0,6% επί των καταναλωτικών και επιχειρηματικών δανείων και 0,12% επί των στεγαστικών δανείων (ν.128/75).

-Άμεση ενεργοποίηση του Ταμείου Ανάπτυξης Νέας Οικονομίας.

-Ενίσχυση των πόρων για τη δράση «Εξωστρέφεια» του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (ΟΑΕΠ), μέσω της οποίας παρέχεται σε εξαγωγικές ΜμΕ ρευστότητα με χαμηλά επιτόκια δανεισμού.

-Ενθάρρυνση του τραπεζικού συστήματος, ώστε να παρέχει ρευστότητα σε επιχειρήσεις μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοδότησης και συγκεκριμένα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Όπου υπάρχει η δυνατότητα, να δανειοδοτηθούν με χαμηλά επιτόκια επιχειρήσεις που θέλουν να επενδύσουν και δραστηριοποιούνται στον τουρισμό, τη βιοτεχνία, τη βιομηχανία, τις υπηρεσίες, τις υποδομές ενέργειας κ.α.

-Άμεση εξόφληση χρεών του Δημοσίου προς τις επιχειρήσεις, ή παροχή ανάλογης εγγύησης που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ενέχυρο στις τράπεζες. Αυτοδίκαιο συμψηφισμό των οφειλών επιχειρήσεων προς το Δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης.

-Εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, σύμφωνα με την οποία το Δημόσιο οφείλει να εξοφλεί τις επιχειρήσεις σε ένα διάστημα 30 ημερών, με εξαίρεση τους φορείς της υγείας (έως και 60 ημέρες).

-Άμεση τακτοποίηση οφειλών των ΟΤΑ προς τις επιχειρήσεις εντός έτους.

Κράτος-Επιχειρήσεις: Καθαρές σχέσεις

-Θέσπιση «ηλεκτρονικής υπογραφής» και «ηλεκτρονικής ταυτότητας» των επιχειρήσεων, που θα περιλαμβάνουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την πιστοποίηση της ενημερότητας τους (φορολογική, ασφαλιστική κ.λπ.) και θα τις διευκολύνουν να διεκπεραιώνουν ταχύτερα όλες τις συναλλαγές τους με το Δημόσιο. Υποχρέωση αποδοχής από όλες τις δημόσιες υπηρεσίες αιτήσεων, εγγράφων κ.λπ. που αποστέλλονται ηλεκτρονικά.

-Απλοποίηση της διαδικασίας συμμετοχής των επιχειρήσεων σε διαγωνισμούς του Δημοσίου, με την υιοθέτηση της «ταυτότητας της επιχείρησης» για κάθε νόμιμη χρήση, σε όλες τις σχέσεις με τις δημόσιες υπηρεσίες.

-Άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος των απαρχαιωμένων ή ελλιπών τεχνικών προδιαγραφών στους διαγωνισμούς για τις προμήθειες του ελληνικού Δημοσίου.

Βήματα για την Ανάπτυξη

-Πλήρης ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και άμεση αποκομματικοποίηση των διοικήσεων όλων των Δημοσίων Επιχειρήσεων. Η επιλογή διοικήσεων στις Δημόσιες Επιχειρήσεις να απαιτεί αυξημένη πλειοψηφία τουλάχιστον 180 βουλευτών.

-Βελτίωση του Νέου Αναπτυξιακού Νόμου.

-Ενεργοποίηση του Νόμου για τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Όταν το κράτος μειώνει τις δημόσιες επενδύσεις, τουλάχιστον ας δώσει την ευκαιρία στον ιδιωτικό τομέα να καλύψει το κενό.

-Νομοθετική και αργότερα και συνταγματική κατοχύρωση των ισοσκελισμένων προϋπολογισμών.

-Πρόσθετος δανεισμός της χώρας μόνο με αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών.

-Κίνητρα για την επιστροφή των άμεσων ξένων επενδύσεων.

-Συστηματική και τολμηρή αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας.

-Άμεση και χωρίς εκπτώσεις απελευθέρωση όλων των κλειστών επαγγελμάτων.

-Κατάργηση του κρατικού προσδιορισμού ελάχιστων αμοιβών και τιμών, που στρεβλώνει τον ανταγωνισμό και επιβαρύνει τον καταναλωτή.

-Μετατροπή των αεροδρομίων και λιμανιών της χώρας σε πόλους τοπικής ανάπτυξης κατά το πρότυπο του «Ελευθέριος Βενιζέλος» (με μεγαλύτερο χρόνο αξιοποίησης από τον ιδιώτη επενδυτή, έτσι ώστε και η ποιότητα του έργου να είναι καλύτερη και τα τέλη χρήσης να είναι μικρότερα, ώστε να ευνοηθεί η ανταγωνιστικότητα κρίσιμων κλάδων όπως ο τουρισμός και οι μεταφορές)

-Απεμπλοκή και επανεκκίνηση των έργων για την κατασκευή των μεγάλων Οδικών Αξόνων, που γίνονται με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης, ώστε να βγει η Περιφέρεια από την απομόνωση και να καταστεί ελκυστική σε νέες επενδύσεις.

-Ολοκληρωμένο πρόγραμμα κατασκευής ιδιωτικών μαρίνων σε όλη την περιφέρεια της χώρας, για την προσέλκυση του τουρισμού υψηλού εισοδήματος.

-Σύγχρονο μεγάλο εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο για την περαιτέρω ενίσχυση του συνεδριακού τουρισμού και την προβολή της ελληνικής παραγωγής.

-Δημιουργία ενός τουλάχιστον Δημοπρατηρίου Προϊόντων Πρωτογενούς Παραγωγής ανά περιφέρεια της χώρας, προκειμένου να εξυγιανθεί και να γίνει διάφανο το σύστημα διακίνησης προϊόντων από τον παραγωγό στον καταναλωτή.

-Δημιουργία Σώματος Δίωξης του Παραεμπορίου για την προστασία της μικρομεσαίας επιχείρησης, του ισότιμου ανταγωνισμού, αλλά και των εσόδων του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων.

- Μέτρα στήριξης και κίνητρα υπέρ των κλάδων που παράγουν διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά και φέρνουν έσοδα, θέσεις εργασίας και πλούτο στη χώρα.

- Δημιουργία Εμπορικού Αεροδρομίου.

- Δύο μεγάλες εμπορευματικές αποθήκες στην Αττική και μία τουλάχιστον σε κάθε περιφέρεια της χώρας.

Στήριξη εξαγωγών

-Μείωση του αριθμού των απαιτούμενων διαδικασιών και εγγράφων για πραγματοποίηση εξαγωγών.

-Επιτάχυνση του έργου του ηλεκτρονικού τελωνείου. Λειτουργία των τελωνείων 7 ημέρες την βδομάδα.

-Άμεση επιστροφή ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις.

-Προώθηση του Brand Made in Greece στη διεθνή αγορά.

-Επανεξέταση του κόστους εκτελωνισμού, το οποίο αντιστοιχεί σε 3-5% της αξίας του εμπορεύματος, με μέρος μόνο να είναι η αμοιβή του εκτελωνιστή. Αναγνώριση της δαπάνης του εκτελωνιστή από την εφορία.

-Εκσυγχρονισμός των εμπορικών υπηρεσιών των Πρεσβειών της Ελλάδας στο εξωτερικό.

Μεταφορές

-Άμεση και πλήρης απελευθέρωση έκδοσης αδειών κυκλοφορίας Ι.Χ. βυτιοφόρων αυτοκινήτων μεταφοράς υγρών καυσίμων που χορηγούνται στις εταιρείες πετρελαιοειδών.

-Πλήρης και ουσιαστική απελευθέρωση της αγοράς ταχυδρομικών υπηρεσιών.

-Κατάργηση της εισφοράς υπέρ τρίτων, επί των διοικητικά καθορισμένων αμοιβών φορτωτών σε κεντρικές αγορές.

Στήριξη τοπικών αγορών

-Αποτελεσματικότερη πάταξη του παραεμπορίου.

-Μείωση Δημοτικών Τελών.

-Αντιμετώπιση κυκλοφοριακών προβλημάτων με χώρους στάθμευσης, σύστημα ελεγχομένης στάθμευσης, ανάπτυξη δικτύου ΜΜΜ σταθερής τροχιάς και πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Εύρυθμη λειτουργία των αγορών

-Απλοποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου της αγοράς προϊόντων, το οποίο είναι από τα πιο παρεμβατικά μεταξύ των χωρών - μελών του ΟΟΣΑ.

-Κωδικοποίηση και απλοποίηση του αγορανομικού κώδικα.

-Κωδικοποίηση νομοθεσίας όλων των εμπλεκόμενων με τα τρόφιμα υπηρεσιών, σε ενιαίο κείμενο.

-Bake Off: Ουσιαστική απελευθέρωση, με άρση των περιορισμών όσον αφορά τα ελάχιστα εμβαδά.

-Ενεργοποίηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού

- Διευκόλυνση της έναρξης και επέκτασης επιχειρήσεων

-Εναρμόνιση των Περιφερειακών Χωροταξικών (που είναι θεσμοθετημένα από τις αρχές της δεκαετίας) με τον Εθνικό Χωροταξικό Σχεδιασμό και τα Ειδικά Πλαίσια.

-Ολοκλήρωση της εξαγγελθείσας αναθεώρησης του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον Τουρισμό.

-Θεσμοθέτηση Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον παράκτιο χώρο και τους ορεινούς όγκους

-Εκπόνηση δασολογίου.

-Εκπόνηση Β’ φάσης Κτηματολογίου.

Η απουσία των παραπάνω δημιουργεί καθυστερήσεις στις πρόδρομες διαδικασίες αδειοδότησης. Επιπλέον, προκαλεί ανασφάλεια δικαίου, αποτρέπει επενδύσεις, απαξιώνει περιουσιακά στοιχεία, δημιουργεί το πελατειακό κράτος.

-Θεσμοθέτηση προδιαγραφών Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

-Εκπόνηση Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης, μόνο για νέες εγκαταστάσεις (εκτός Βιομηχανικών και Επιχειρηματικών Πάρκων)

-Καθιέρωση ρήτρας άπρακτων προθεσμιών.

-One Stop Shops για υποδοχή φακέλων και ανάθεση φακέλου σε project manager για το συντονισμό των διαδικασιών.

-Outsourcing του ελέγχου Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (μετά από κατάλληλη πιστοποίηση/διαπίστευση).

-Άμεση ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την πλήρη λειτουργία του ΓΕΜΗ, ώστε να απλοποιηθούν και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ίδρυσης επιχειρήσεων».

Χ.Κ. Λαζαρόπουλος

Ρoή Ειδήσεων