ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τι θέλουν να ξέρουν οι πελάτες των δημοσκόπων!

Τι θέλουν να ξέρουν οι πελάτες των δημοσκόπων!

Κόμματα, πολιτικά πρόσωπα, τράπεζες και επιχειρηματίες, όλοι πελάτες των εταιρειών σφυγμομετρήσεων της κοινή γνώμης, μέσα σε αυτή τη ρευστή κατάσταση προσπαθούν εναγωνίως να διαβλέψουν τις προθέσεις των πολιτών οι οποίοι εσχάτως εμφανίζονται περισσότερο συμβιβασμένοι με το να υποστηρίξουν τον ΣΥΡΙΖΑ και την πολιτική του έναντι των δανειστών και των τελεσιγράφων τους.

-Οι ερωτήσεις των δημοσκόπων για λογαριασμό των πελατών τους σε σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ και τον Παπανδρέου.

Του Βασίλη Βασιλόπουλου

Μια μικρή έρευνα στις ερωτήσεις των εν εξελίξει δημοσκοπήσεων φανερώνει είτε τον πανικό, είτε το άγχος της πολιτικής ηγεσίας και ειδικότερα των δυο κομμάτων της συγκυβέρνησης.

Με τις στημένες ερωτήσεις και επιπρόσθετα με τις αυστηρά οριοθετημένες διαθέσιμες απαντήσεις, επιχειρείται σαφώς από τη μια πλευρά η χειραγώγηση της κοινής γνώμης και από την άλλη η άντληση πληροφοριών γύρω από τη συμπεριφορά των ψηφοφόρων, ενώ είναι ξεκάθαρη και η προσπάθεια να προβλεφθεί το τι πρόκειται να γίνει στο βραχύ χρονικό διάστημα έως την προεδρική εκλογή.

Σύμφωνα με τις ερωτήσεις, η κυβέρνηση «υποστηρίζει ότι βρίσκεται σε μια δύσκολη διαπραγμάτευση με τους δανειστές και ότι απαιτείται ψυχραιμία και ενότητα των πολιτικών δυνάμεων» και για αυτό ζητείται από τους πολίτες να εκφράσουν τη διαφωνία ή τη σύμφωνη γνώμη τους.

Το εάν η κυβέρνηση θα πρέπει να παρατείνει έστω και για λίγο διάστημα το μνημόνιο ώστε να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις ή να τα «σπάσει» με τους δανειστές, είναι το κορυφαίο ερώτημα που αποκαλύπτει ότι όποιος ζήτησε αυτή τη δημοσκόπηση (πιθανότατα η κυβερνητική εξουσία) σταθμίζει ακόμη και τις δυο πιθανότητες.

Η περίπτωση να διαπραγματευόταν καλύτερα ο ΣΥΡΙΖΑ με τους δανειστές, είναι μια Τρίτη σημαντικότατη ερώτηση η οποία προηγείται των ερωτήσεων για την ορθή ή όχι στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης να προκαλέσει πρόωρες εκλογές με αφορμή την εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας.

Εντέχνως, επιχειρούν οι δημοσκόποι να ισορροπήσουν τις αιτίες της δραματικής διαπραγμάτευσης με την τρόικα, τόσο στην αντικειμενικά δύσκολη κατάσταση της οικονομίας, όσο και στη ρευστότητα του πολιτικού σκηνικού σε μια λογική ενοχοποίησης του ΣΥΡΙΖΑ που ζητά άμεσα εκλογές.

Για αυτό το λόγο έπεται και η ερώτηση για το ποια κυβέρνηση μπορεί να διαπραγματευτεί καλύτερα με τους δανειστές στην σημερινή λεπτή φάση των διαπραγματεύσεων.

Η επιχείρηση τεμαχισμού της κοινής γνώμης περνά μέσα και από ερωτήσεις που αποσκοπούν στην καταγραφή των ποσοστών που είτε θεωρούν ότι «η Ελλάδα έχει πια ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς και μπορεί να σταθεί από τον Ιανουάριο μόνη της στις αγορές», είτε «η Ελλάδα πρέπει να ολοκληρώσει την διαπραγμάτευση και να ενταχθεί σε καθεστώς προληπτικής υποστήριξης γιατί δεν μπορεί να σταθεί μόνη της», ή τέλος, στο ότι «η Ελλάδα δεν πρέπει να συμφωνήσει με τους δανειστές και να επιδιώξει νέο γύρο διαπραγματεύσεων μετά από πρόωρες εκλογές».

Εντύπωση προκαλεί η απορία του πελάτη των εταιρειών δημοσκοπήσεων για το εάν η κ. Ντόρα Μπακογιάννη που πρότεινε να μην διαλυθεί η Βουλή για τις γιορτές και να επισπευσθεί η διαδικασία της Προεδρικής εκλογής, είναι τελικώς ενδεδειγμένη λύση.

Η άποψη των πολιτών για το εάν ο νέος Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει να ψηφιστεί από την παρούσα Βουλή, χωρίς πρόωρες εκλογές ή από νέα Βουλή μετά τις εκλογές , ενδιαφέρει τους ερευνητές για να καθοδηγήσουν και τους πελάτες τους στις σχετικές πρωτοβουλίες.

Η γνώμη του πολίτη για το εάν νομίζει ότι μπορεί να συγκεντρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός των 180 βουλευτών για την εκλογή προέδρου είναι επίσης σημαντική σύμφωνα με τις ερωτήσεις των εταιρειών.

Αίσθηση προκαλεί επίσης η προσπάθεια των πελατών των δημοσκόπων να περάσουν στους πολίτες τη βεβαιότητα ότι για την προσεχή δεκαετία θα συνεχιστούν οι ίδιες ακραίες καταστάσεις και μέσω του φοβικού συνδρόμου να εξάγουν απαντήσεις για το ποια κυβέρνηση θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις.

Αστειότητα μέσα σε αυτό το περιβάλλον, θεωρείται η προσπάθεια να περισωθεί το κύρος του Α. Σαμαρά. Η προσπάθεια των δημοσκόπων είναι να πάρουν απάντηση περί καταλληλότητας στην πρωθυπουργία σε σύγκριση με τον Α. Τσίπρα, μολονότι ο δείκτης αυτός είναι μια δημοσκοπική εφεύρεση – ελληνική πρωτοτυπία.

Αίφνης νοιάζονται για τον Παπανδρέου

Οι εταιρείες δημοσκοπήσεων ερωτούν πλέον τους πολίτες για το εάν συμφωνούν με τον Γιώργο Παπανδρέου και τις πρωτοβουλίες του να ανατρέψει τον Ευάγγελο Βενιζέλο ή να δημιουργήσει νέο κόμμα.

Καλούνται λοιπόν οι ερωτώμενοι στα focus groups να δηλώσουν εάν συμφωνούν με την κίνηση του Γιώργου Παπανδρέου. Για το εάν αυτή εκδηλώθηκε την κατάλληλη στιγμή ή θα έπρεπε να γίνει αργότερα (μετά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με την Τρόικα ή την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας)!

Ζητείται μάλιστα απάντηση για την πρόθεση ψήφου των πολιτών σε ένα πιθανό κόμμα Παπανδρέου, κάτι που θα μπορούσε να ενδιαφέρει πρωτίστως τον κ. Βενιζέλο και δευτερευόντως τη ΝΔ , όπερ σημαίνει ότι αυτοί οι δύο θα μπορούσαν να παραγγείλουν τα σχετικά ερωτήματα.

Στην «πασοκική» ενότητα των ερευνών κοινή γνώμης, εντάσσεται και η απόδοση της ευθύνης για τη συρρίκνωση του κόμματος και το ποιος την προκάλεσε. Ο Παπανδρέου ή ο Βενιζέλος έχουν την ευθύνη για τη μείωση των ποσοστών? Μεταξύ των δυο, οι πελάτες των εταιρειών νοιάζονται και για τη δομική ευθύνη της αποδυνάμωσης του ΠΑΣΟΚ και για το ποιος από τους προέδρους του έχει τη μεγαλύτερη ευθύνη.

Σχετικές ειδήσεις