ΥΓΕΙΑ

Προϋπολογισμός: Ξανθός - Δίνουμε μάχη με το χρόνο και τις αντοχές των ανθρώπων

Προϋπολογισμός: Ξανθός - Δίνουμε μάχη με το χρόνο και τις αντοχές των ανθρώπων

Ειδήσεις | Προϋπολογισμός 2017Χωρίς διάθεση ωραιοποίησης για τα μεγέθη του κρατικού προϋπολογισμού του 2017, ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός, παραδέχτηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, ότι ο «σκληρός πυρήνας» των πολιτικών λιτότητας και της επιβάρυνσης των πολιτών παραμένει άθικτος.

Ο κ. Ξανθός, κατά τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό την Παρασκευή (09/12/2016), αναφέρθηκε στο πολιτικό σχέδιο του υπουργείου Υγείας, με στόχο την άμβλυνση της αναντιστοιχίας των αυξημένων κοινωνικών αναγκών και των διαθέσιμων πόρων και άξονες τη «μεροληψία» υπέρ του Δημοσίου Συστήματος Υγείας, την προτεραιότητα και αναβάθμιση του ΕΣΥ και την επικουρικότητα του ιδιωτικού τομέα, καθώς και τη στροφή στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και την πρόληψη.

Ο υπουργός Υγείας αναφέρθηκε εκτενώς στο σχεδιασμό προσλήψεων μόνιμου και επικουρικού προσωπικού, με παντός τύπου συμβάσεις, στις δημόσιες δομές υγείας.

Ως προς τη χρηματοδότηση, ο Ανδρέας Ξανθός τόνισε την αύξηση του ορίου αγορών για τα δημόσια νοσοκομεία και τις Υγειονομικές Περιφέρειες: «Τα 1,388 δισ. ευρώ που ήταν ο αρχικός προϋπολογισμός (όριο αγορών) του 2015 έγιναν 1,556 με την "ένεση" χρηματοδότησης που κάναμε τον Οκτώβριο του 2015 ανακατανέμοντας κρατικούς πόρους υπέρ του ΕΣΥ. Το 2016 έγιναν 1.634 δισ. ευρώ, ποσό που διατηρείται σταθερό μέχρι το 2018 στο πλαίσιο του νέου Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2015-2018. Αυτό σημαίνει επιπλέον 268 εκατ. ευρώ το 2016 (230 εκατ. για τα νοσοκομεία και 38 εκατ. ευρώ για ΥΠΕ/ΠΕΔΥ) και 252 εκατ. (214 και 38 αντίστοιχα) το 2017, πέραν των προβλέψεων του ΜΠΔΣ της προηγούμενης κυβέρνησης που προέβλεπε 1,404 δισ. το 2016 και 1,420 δισ. το 2017 - 2018.

Ειδικά για την ΠΦΥ που αποτελεί κεντρική πολιτική προτεραιότητα για την κυβέρνηση, οι δαπάνες για τα Κέντρα Υγείας και τις δομές του ΠΕΔΥ είναι για το 2017 συνολικά (μαζί με μισθούς, λειτουργικά έξοδα κλπ.) 451 εκατ. ευρώ, όταν το 2016 ήταν 373 εκατ. και το 2015 ήταν 363 εκατ. ευρώ».

Ο Ανδρέας Ξανθός επικαλέστηκε στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τα οποία οι δημόσιες δαπάνες υγείας ως ποσοστό του ΑΕΠ έχουν ανέβει από το 4,6-4,9% της προηγούμενης 3ετίας στο 5,1% το 2015 και το 2016. «Προφανώς είναι σε δραματική απόσταση από το μέσο όρο των χωρών της ΕΕ (6,5-7,0%), γεγονός που μας υποχρεώνει να προωθήσουμε πολιτικές σύγκλισης μετά την απεμπλοκή από τις μνημονιακές δεσμεύσεις και τη δημοσιονομική επιτροπεία».

Αναφορικά με τον προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ και τη μείωσή του κατά 200 εκατ. ευρώ, ο υπουργός Υγείας υποστήριξε: «Η πραγματική αλήθεια είναι ότι μειώνεται η κρατική χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ κατά 200 εκατ. ευρώ αλλά αυξάνεται αντίστοιχα η απόδοση εισφορών υγείας από τον ΕΦΚΑ (Ασφαλιστικά Ταμεία) και σε κάθε περίπτωση ο προϋπολογισμός αγορών του ΕΟΠΥΥ πλην φαρμάκων είναι αυξημένος κατά 123 εκατ. ευρώ (1,525 δισ.) σε σχέση με τη μνημονιακή πρόβλεψη (ν. 4336/2015) του 1,402 δισ. ευρώ».

Για την πορεία αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων του ΕΣΥ και του ΕΟΠΥΥ, ο κ. Ξανθός ανέφερε ότι σήμερα έχουν πληρωθεί 850 εκατ. ευρώ σε προμηθευτές των νοσοκομείων και αναμένεται μέχρι τέλος του 2016 να έχει αποδοθεί 1,024 δισ., ενώ σε προμηθευτές του ΕΟΠΥΥ η αντίστοιχη πληρωμή είναι 470 εκατ. ευρώ. Επίσης, τόνισε την αποζημίωση των παρόχων του ΕΟΠΥΥ στο 100% με βάση το νέο σύστημα τυχαιοποιημένων ελέγχων, ενώ στις αρχές του 2017 το υπουργείο Υγείας αναμένει να μην παράγονται πλέον ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις στην Υγεία.

Το στοίχημα, πάντως, είναι να καλύψει ο ΕΟΠΥΥ μεγάλο μέρος των υποχρεώσεών του προς το ΕΣΥ –εφόσον λειτουργήσουν οι αναμενόμενες ροές πόρων από τα ασφαλιστικά ταμεία προς τον Οργανισμό. Για το θέμα αυτό, ο Ανδρέας Ξανθός ανέφερε ότι η απόδοση περίπου 400 εκατ. ευρώ προς τα νοσοκομεία (όταν τα προηγούμενα χρόνια δεν ξεπερνούσε τα 90 εκατ.) «πρακτικά σημαίνει αύξηση των δεδουλευμένων εσόδων των νοσοκομείων, σημαίνει αναπροσανατολισμό δημόσιων πόρων προς τις δημόσιες δομές και αποτελεί, επίσης για πρώτη φορά, την έμπρακτη συνέργεια πόρων ( pool funding) μεταξύ Κράτους και Κοινωνικής Ασφάλισης για τη χρηματοδότηση του ΕΣΥ».

Για να «βγει», ωστόσο, το πολιτικό σχέδιο του υπουργείου Υγείας ως προς το θέμα των πόρων, ο κ. Ξανθός ανέδειξε τέσσερις κρίσιμες προϋποθέσεις:

- Τον αποτελεσματικό έλεγχο της ζήτησης με «κλειδωμένα» διαγνωστικά-θεραπευτικά πρωτόκολλα, «φίλτρα» στη συνταγογράφηση και μηχανισμό αξιολόγησης τεχνολογίας υγείας ( ΗΤΑ).

- Κεντρικοποίηση των προμηθειών Υγείας.

- Μέτρα για τον περιορισμό της σπατάλης και διαφθοράς στο Σύστημα Υγείας.

- Τη συστηματική διαπραγμάτευση βιώσιμων τιμών αποζημίωσης στα φάρμακα, ιδιαίτερα στα καινοτόμα – Φάρμακα Υψηλού Κόστους.

«Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να αντιστρέψουμε τις προτεραιότητες και να πάμε από την τεκμηριωμένη υγειονομική ανάγκη στην πολιτική οικονομία της Υγείας» πρόσθεσε ο κ. Ξανθός και κατέληξε: «Με απεριόριστο σεβασμό στον αγώνα του ανθρώπινου δυναμικού του ΕΣΥ να κρατήσει όρθια τη δημόσια περίθαλψη, δίνουμε μάχη με το χρόνο και τις αντοχές των ανθρώπων. Εκτός από την αξιολόγηση των δανειστών που πρέπει φυσικά να ολοκληρωθεί, μας ενδιαφέρει πρωτίστως η αξιολόγηση της κοινωνίας».

Σχετικές ειδήσεις