ΑΠΟΨΕΙΣ

Επιλογή ηγεσίας στη Δικαιοσύνη: Η ώρα του Προέδρου της Δημοκρατίας

Επιλογή ηγεσίας στη Δικαιοσύνη: Η ώρα του Προέδρου της Δημοκρατίας

Μεγάλη συζήτηση έχει ανακύψει αναφορικώς με την επιλογή της Κυβέρνησης λίγες ημέρες πριν την προκήρυξη εκλογών να λάβει απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για την επιλογή της ηγεσίας της δικαιοσύνης. 

Θάνος Πλεύρης - Υποψήφιος βουλευτής Α' Αθηνών ΝΔ

Πλέον το Προεδρικό Διάταγμα βρίσκεται προς υπογραφή στον ΠτΔ, ο οποίος μέχρι τη λήξη της θητείας της νυν ηγεσίας του Αρείου Πάγου ήτοι την 30η Ιουνίου δεν πρόκειται να το υπογράψει και αναμένουμε άπαντες τι θα πράξει μετά τη λήξη της θητείας.

Κορυφαίοι συνταγματολόγοι της χώρας επεσήμαναν έγκαιρα ότι πρόκειται για κατάφωρη παραβίαση τόσο του πνεύματος όσο και του γράμματος του Συντάγματος και καταδολίευση αυτού, καθώς με την προκήρυξη των εκλογών, ακόμη και εάν δεν έχει ξεκινήσει επίσημα η προεκλογική περίοδος η κυβέρνηση έχει απωλέσει το δικαίωμα να αποφασίζει παρά μόνο για τα έκτακτα και τρέχουσα θέματα, πράγμα που δεν είναι η επιλογή ηγεσίας της δικαιοσύνης, όταν η θητεία της λήγει στις 30 Ιουνίου και για το διάστημα της πρώτης εβδομάδας του Ιουλίου μπορεί να καλυφθεί από τους αντικαταστάτες. Το θέμα μάλιστα δεν είναι απλά πολιτικό αλλά αμιγώς νομικό, καθώς τυχόν παράνομη επιλογή οδηγεί και σε ακυρότητα σειρά αποφάσεων και ενεργειών.

Η απάντηση της Κυβέρνησης είναι ότι από τη στιγμή που δεν έχουμε προκήρυξη επίσημα εκλογών η Κυβέρνηση λειτουργεί κυρίαρχα και επομένως δεν τίθεται θέμα. Για λόγους οικονομίας της συζήτησης ας αποδεχθούμε ως βάσιμη τη θέση της Κυβέρνησης. Και σε αυτήν την περίπτωση προφανώς τίθεται θέμα νομιμότητας και τούτο για τον εξής λόγο:

Η απόφαση για διορισμό της ηγεσίας του Αρείου Πάγου μπορεί να ελήφθη κατά τη θέση της Κυβέρνησης από Υπουργικό Συμβούλιο που δεν είχε προκηρύξει εκλογές επίσημα, αλλά η τυχόν υπογραφή του Προεδρικού Διατάγματος θα κριθεί από τον ΠτΔ σε χρόνο μετά την 30η Ιουνίου που λήγει η θητεία της ηγεσίας του Αρείου Πάγου. Σε χρόνο δηλαδή που πλέον η Κυβέρνηση θα είναι σε προεκλογική περίοδο όπου μόνο τρέχουσες εκκρεμότητες θα μπορεί να ρυθμίσει.

Επομένως ακόμη και με την άποψη της Κυβέρνησης να συνταχθούμε όταν κληθεί ο ΠτΔ να υπογράψει θα έχει στα χέρια του απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου που πλέον θα είναι «υπηρεσιακό» και θα έχει αποφασίσει σε προηγούμενο χρόνο αλλά για χρόνο πέρα της αρμοδιότητας του δηλαδή για μετά την 30η Ιουνίου, όπου μόνο τρέχοντα θέματα θα μπορεί να ρυθμίσει και η επιλογή της ηγεσίας του Αρείου Πάγου δεν είναι τρέχον θέμα.

Κανείς δεν θα υποδείξει στον ΠτΔ τι θα πράξει, αλλά απλώς επισημαίνουμε ότι τόσο με τη θέση των κορυφαίων συνταγματολόγων υπάρχει σαφής παράβαση του Συντάγματος, αλλά και με τη θέση της Κυβέρνησης θα κληθεί ο ΠτΔ να υπογράψει ένα Διάταγμα απόφασης Υπουργικού συμβουλίου που θα είναι υπηρεσιακό και θα ρυθμίζει μη τρέχουσα θέματα. Δεδομένου ότι ο ΠτΔ είναι διαπρεπής συνταγματολόγος έχουμε εμπιστοσύνη ότι η κρίση του θα διασφαλίζει τη συνταγματική νομιμότητα.