ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εθνική Πινακοθήκη: Το σχέδιο «φυγάδευσης» του Πικάσο στο εξωτερικό - Είχαν βρει ενδιαφερόμενο

Εθνική Πινακοθήκη: Το σχέδιο «φυγάδευσης» του Πικάσο στο εξωτερικό - Είχαν βρει ενδιαφερόμενο

Εθνική Πινακοθήκη: Η «κλοπή του αιώνα» από την Εθνική Πινακοθήκη, όπως χαρακτηρίστηκε από πολλούς στην Ελλάδα, εξιχνιάστηκε μετά από 9 περίπου χρόνου, με τους πολύτιμους πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν να επιστρέφουν εκεί που ανήκουν.

Μια υπόθεση που εδώ και εννέα χρόνια απασχολούσε τις αρχές, εξιχνιάστηκε το βράδυ της Δευτέρας (28.06).

Ο πίνακας του Πικάσο με τίτλο «Γυναικείο Κεφάλι», ένας πίνακας μεγάλης αξίας του ολλανδικής καταγωγής ζωγράφου Πιτ Μοντριάν, και ένα σχέδιο ζωγραφικής του Ιταλού ζωγράφου Guglielmo Caccia (Moncalvo), βρέθηκαν ενώ συνελήφθη και ένας εκ των δραστών.

Ο 50χρονος δράστης που συνελήφθη, ομολόγησε πως έκρυβε τα πολύτιμα αντικείμενα σε μία αποθήκη στην περιοχή της Κερατέας, ενώ όταν ανακάλυψε ότι οι Αρχές τον πλησιάζουν, τον πήρε από εκεί και τον έκρυψε επιμελώς σε δύσβατο σημείο της ίδιας περιοχής.

Όλο αυτό τον καιρό η Αστυνομία αξιοποιούσε τα στοιχεία από παράνομες δημοπρασίες και προσπαθούσε να βρει μία λάθος κίνηση. Τον τελευταίο χρόνο, όμως, εντάθηκαν οι έρευνες και τελικά το απόγευμα της Δευτέρας ο 50χρονος βρέθηκε στη ΓΑΔΑ, «έσπασε» και ομολόγησε.

Ο πίνακας του Πικάσο «γυναικείο κεφάλι»

Δεν είχε καταφέρει να βγάλει τον πίνακα στο εξωτερικό

Πριν από πέντε χρόνια, όπως αποκάλυψε ο ιδιωτικός ερευνητής Γιώργος Τσούκαλης μιλώντας την Τρίτη (29.06.2021) στο Πρώτο Πρόγραμμα, υπήρξε η πληροφορία πως οι δράστες της κλοπής δεν είχαν καταφέρει να βγάλουν στο εξωτερικό τους αμύθητης περιουσίας πίνακες.

«Υπήρχε άνθρωπος που ενδιαφερόταν από το εξωτερικό, υπήρχε σχέδιο φυγάδευσης», είπε ο Γιώργος Τσούκαλης.

Αλλά κανείς από τους συλλέκτες που θα ήθελαν τον Πικάσο και τον Μοντριάν δεν είχε καταφέρει να τους αποκτήσει. Ήταν εξαιρετικά δύσκολο, όχι μόνο να μην γίνει αντιληπτό αυτό από τις αρχές, αλλά και να βγουν τα κλοπιμαία από την Ελλάδα.

Ο Γιώργος Τσούκαλης εξέφρασε τις αμφιβολίες του για το αν ο 49χρονος, στην κατοχή του οποίου βρέθηκαν οι πίνακες, είναι ο δράστης της κλοπής ή ο άνθρωπος που «φυλούσε» τα πολύτιμα κλοπιμαία.

«Το έκανε μόνος του; Όχι σύμφωνα με πληροφορίες που είχαμε από τον πρώτο καιρό», τόνισε ο γνωστός ερευνητής, που έχει ασχοληθεί σε βάθος με την υπόθεση. Όπως σημείωσε, οι πληροφορίες μιλούσαν για συνεργασία 2 ή 3 ατόμων, που διέρρηξαν την Εθνική Πινακοθήκη και πήραν τρία από τα «κοσμήματά» της.

Τα έργα που εκπλάπησαν

Πρόκειται για τον πίνακα του Πικάσο «γυναικείο κεφάλι» που είχε φιλοτεχνηθεί το 1939 και το δώρισε ο μεγάλος ζωγράφος το 1949 στον ελληνικό λαό ως τιμητική προσφορά για την γενναία αντίσταση κατά τη γερμανική κατοχή.

Ο δεύτερος είναι ένας πίνακας του Ολλανδού Πιέτ Μοντριάν του 1905 που απεικονίζει ένα ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού «Ο ανεμόμυλος Στάμμερ» ο οποίος αγοράστηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά, ο οποίος τον δώρισε στην συνέχεια στην Εθνική Πινακοθήκη.

Ο πίνακας του Ολλανδού Πιέτ Μοντριάν, «Ο ανεμόμυλος Στάμμερ»

Εκτός από τους δύο πίνακες που βρέθηκαν, από την Εθνική Πινακοθήκη είχε κλαπεί ένα ακόμη έργο και συγκεκριμένα ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια το οποίο όμως δεν βρέθηκε και εξακολουθεί να αναζητείται.

Σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης που αποδίδεται στον Ιταλό Γουλιέλμο Κάτσια

Το χρονικό της «κλοπής του αιώνα»

Υπενθυμίζεται ότι η μεγάλη κλοπή των πινάκων είχε γίνει τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012 .

Ο δράστης φέρεται να παραπλάνησε τον φύλακα με ψεύτικους συναγερμούς και κατάφερε να εισέλθει στο εσωτερικό της Εθνικής Πινακοθήκης παραβιάζοντας τζάμι στο ισόγειο του κτηρίου, έκοψε με κοπίδι τους πίνακες από τις κορνίζες και διέφυγε.

Είχε επιχειρήσει να κλέψει άλλον έναν πίνακα, το «Τοπίο» του Μοντριάν και πάλι, αλλά έγινε αντιληπτός από φύλακα και παράτησε την προσπάθειά του στη μέση, αφήνοντας πίσω κι έναν χαρτοκόπτη.

Κάμερες ασφαλείας της Πινακοθήκης κατέγραψαν τις κινήσεις του, ενώ φέρεται να εμπλέκεται και δεύτερο άτομο σε ρόλο τσιλιαδόρου.

Ο φύλακας είχε κάνει λόγο για έναν ψηλό και αδύνατο άνδρα, ο οποίος φορούσε σκούρα ρούχα αλλά δεν είχε καλύψει τα χαρακτηριστικά του προσώπου του.

Η κλοπή αποκάλυψε τα κενά ασφαλείας στην Εθνική Πινακοθήκη.

«Ο συγκεκριμένος πίνακας είχε εκτεθεί, χωρίς προστατευτικό υαλοπίνακα, χωρίς καν τζάμι, κρεμασμένος από μία πρόκα», είχε δηλώσει ο Μάνος Στεφανίδης, κριτικός τέχνης και πρώην επιμελητής της Εθνικής Πινακοθήκης.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Γλυκά Νερά: Ξεσπά ο πατέρας της Καρολάιν - «Ξεριζώθηκε η καρδιά μου, θα έσπαγα το κεφάλι του Μπάμπη»