Κόμιξ
Ο Μπάτμαν που δεσπόζει από το relax-comic της Σολωμού, πίσω σκίτσα φίλων του μαγαζιού
Πηγή: Λευτέρης Θεοδωρακόπουλος
ΕΛΛΑΔΑ

Αναζητώντας υπέρ (και μη) ήρωες στα στενά της Αθήνας

Με αφορμή την ταινία του Μπάτμαν το Newsbomb.gr βρέθηκε στα κομιξαδικά της πρωτεύουσας

Εδώ και λίγες ημέρες ο κορυφαίος (κατά πολλούς) ήρωας της DC έκανε «απόβαση» στην Ελλάδα και σκεφτήκαμε να τον αναζητήσουμε εκτός των κινηματογραφικών αιθουσών στα κομιξάδικα της Αθήνας. Στο ταξίδι αυτό, εκεί όπου η 9η τέχνη απλώνεται με χρώματα και η φαντασία αστείρευτη καλεί να την χαρτογραφήσουμε ο χρόνος παγώνει και δίνει την δική του οντότητα στον γαλαξία που η ιστορία διαδραματίζεται μέσα σε κελιά.

Ήρωες με υπερφυσικές δυνάμεις, γαλλοβέλγοι ψύχραιμοι που πίνουν μαγικά φίλτρα ή πυροβολούν πιο γρήγορα από την σκιά τους ακόμη και Έλληνες που τολμούν μέσα από το πενάκι τους να θίξουν και πολιτικά ζητήματα είναι συγκεντρωμένοι και περιμένουν υποψήφιους φανατικούς αναγνώστες. Σίγουρα οι εποχές που η οθόνη έχει τον κυρίαρχο ρόλο δεν καταφέρνει να επισκιάζει τους χάρτινους ήρωες. Ή μήπως τελικά συμβαίνει το αντίθετο οι ήρωες των κόμικ είναι τόσο ισχυροί που επιβάλουν τον νόμο τους ακόμη και στην τηλεόραση, στον κινηματογράφο, στο youtube ακόμη και στο Netflix.

Ποιοι είναι στην Αθήνα οι φανατικοί ακολούθοι τους; Ποιοι δεν χάνουν τεύχος κόμικ; Ποιοι παραμένουν ρομαντικοί και ζητούν από τον Λούκυ-Λουκ ακόμη μέχρι σήμερα να συναγωνίζεται την σκιά του;

Το Newsbomb.gr βρέθηκε στο κέντρο της Αθήνας εκεί που δεσπόζουν τα κομιξάδικα. Οι άνθρωποι που είναι πίσω από τους πάγκους έχουν ενσωματώσει στην φιλοσοφία τους και στον τρόπο ζωής τους τα κόμικς. Μας μιλάνε για τις ηλικίες που αγοράζουν κόμικ, τι προτιμούν οι νεότεροι αλλά και τι οι παλιότεροι πελάτες τους. Πραγματικά ένα ταξίδι στην φαντασία που κάποιοι λένε ότι οι φανταστικές ιστορίες των κόμικς ήταν προφητικές.

Μυρτώ Τριανταφύλλου, comicstrip: Η αγάπη της για τα κόμικ την έκανε να δημιουργήσει κατάστημα

Πρώτος σταθμός του οδοιπορικού μας στην πόλη το comicstrip στην Σόλωνος.

Εκεί μας υποδέχεται η Μυρτώ Τριανταφύλλου, «Δεν δυσκολεύτηκα να το αποφασίσω για να ανοίξω το comicstrip. Είμαι χρόνια στη δουλειά και εργαζόμουν σε παρόμοιο μαγαζί», λέει χαρακτηριστικά στο Newsbomb.gr η ιδιοκτήτρια η οποία αγαπά το χώρο του κόμικ και αυτό φαίνεται από τον τρόπο που έχει στήσει το comicstrip το οποίο λειτουργεί από το 2012.

«Εδώ έχουμε ότι έχει μεταφραστεί στα ελληνικά. Φεύγουν πιο πολύ το γαλοβελγικά κόμικ.

Κόμικ αγοράζουν μικρά παιδάκια έως άνθρωποι 80 χρονών. Συνήθως οι παππούδες φέρνουν τα παιδάκια τους. Επειδή είναι τα manga πολύ της μόδας τα παιδιά από μόνα τους έρχονται και ζητάνε αυτά που βλέπουν από τα animation».

Άγγελος Ζαμπάρας, relax comic: Το ξενόγλωσσο κομιξάδικο στη Σολωμού

Ο Άγγελος Ζαμπάρας είναι ένας πολύ cool τύπος. Πολύ διαβασμένος και ψαγμένος. Το relax comic είναι από τα ορόσημα όχι μόνο της Αθήνας αλλά ανήκει σε ένα δίκτυο αναγνωρισμένων σε όλο τον κόσμο κομιξάδικο. Μάλιστα σε εξώφυλλο του spiderman, ο άνθρωπος αράχνη φαίνεται να διαβάζει την daily bugle η οποία έχει στο πρωτοσέλιδο της την φωτογραφία του relax comic της Σολωμού.

Στα ράφια του μπορεί κανείς να βρει νέες σειρές και ολοκληρωμένες limited series αγγλόφωνων κόμικς στην αυθεντική τους έκδοση.

Όπως λέει ο Άγγελος Ζαμπάρας στο Newsbomb.gr οι αναγνώστες που επιλέγουν το κατάστημα είναι από 16 χρονών έως 74. Μάλιστα κάποιοι είναι και συνδρομητές.

Σε ότι αφορά τις τάσεις ο Άγγελος Ζαμπάρας λέει στο Newsbomb.gr: «Τα τελευταία 4 χρόνια έχουν αυξητικές τάσεις τα ανεξάρτητα κόμικ αλλά τα σουπερ ηρωϊκά είναι αυτά που τραβάνε περισσότερο λόγω του κινηματογράφου. Οι πιο πολλές προτιμήσεις αφορούν τον Μπάτμαν και τον Σπάιντερμαν».

Αναστασία Ρενιέρη, comicon-shop: Η πρώτη φορά σε ένα μαγαζί κόμικ

Επόμενη μας στάση το comicon-shop στην Σόλωνος, εκεί συναντήσαμε την κα. Αναστασία Ρενιέρη η οποία μας περιέγραψε τις πρώτες επισκέψεις παιδιών στο κατάστημα της, με την παρουσία των τους.

«Όταν έρχεται ένα παιδάκι συζητάμε με τον γονέα του τι θα ήταν προτιμότερο να αγοράσει. Όσο περνάνε τα χρόνια σχηματίζει το δικό του χαρακτήρα και τα ενδιαφέροντα στον κόσμο των κόμικ και διαλέγει μόνο του. Σαφώς πλέον τα παιδιά επηρεάζονται πάρα πολύ από την τηλεόραση, από το youtube, από το Netflix και αυτό δεν είναι το καλύτερο καθώς υπάρχουν κάποια κόμικ που δεν είναι απευθύνονται στην παιδική ηλικία.

Υπάρχουν άνθρωποι που τους αρέσει πολύ το γαλλοβελγικό κόμικ (όπως είναι ο Λούκυ-Λουκ, ο Αστερίξ, ο Τεν-Τεν) και μπορεί να τους αρέσει το υπερηρωικό όπως είναι ο Μπάτμαν. Ή μπορεί να τους αρέσει το εναλλακτικό κόμικ. Σε εμάς εδώ ως μαγαζί μας αρέσει και το κόμικ που είναι λίγο πολιτικό ιστορικό, κοινωνικό που είναι από Έλληνες δημιουργούς. Είμαστε πιο πολύ εκεί και όχι στο υπερωικό. Υπάρχουν και κάποιοι που είναι νοσταλγοί του ιταλικού κόμικ, διαβάζουν από Μπονέλι», λέει χαρακτηριστικά.

Δέσποινα Παπαδοπούλου, Solaris: Μέσα από την οθόνη υπάρχουν ερεθίσματα για να ψάξει κάποιος για τα κόμικς

Η Δέσποινα Παπαδοπούλου είναι ιδιοκτήτρια του παλιότερου βιβλιοπωλείο κόμικς στην Αθήνα του Solaris. Η προϋπηρεσία της ήταν στο βιβλιοπωλείο Παρα Πέντε και στη Βαβέλ. Άνοιξε το Solaris μια εποχή που το κοινό στην Ελλάδα προμηθευόταν τα κόμικς μόνο από τα περίπτερα στο Σύνταγμα και στην Ομόνοια. Στο Solaris μπορεί κανείς να βρει αγγλόφωνα και ελληνικά κόμικς. Η ίδια μιλά στο Newsbomb.gr για τους κύκλους που κάνει η βιομηχανία των κόμικ αλλά και για το πως τα κόμικ έχουν επηρεάσει τις κινηματογραφικές παραγωγές. Συγκεκριμένα λέει, Κόμικ παίρνουν από 8 χρονών μέχρι και 70 και 80. Τα κόμικ που παίρνει ο κόσμος είναι αυτά που προωθεί η βιομηχανία κόμικς, δηλαδή ταινίες. Τα παιδιά μαθαίνουν τους σούπερ-ήρωες από τις ταινίες, manga σειρές τα ιαπωνικά, τα είδαν στην καραντίνα διάφορες σειρές και τώρα ζητάνε το χαρτί, σε κόμικ. Πιο μεγάλες ηλικίες από 25 χρονών και πάνω παίρνουν ελληνικά. Η ένατη τέχνη δεν εξελίσσεται, κάνει κύκλους. Δεν φτιάχνεται-πλέον για την τέρψη των ανθρώπων αλλά για το πόσα χρήματα και πόσο θα κινηθεί η αγορά για να βγάλουν και άλλα κόμικς». Στην συνέχεια κάνει λόγο για τις γενιές που γνώρισαν τους ήρωες τους αρχικά στην οθόνη. «Νομίζω μέσα από την οθόνη υπάρχουν ερεθίσματα για να ψάξει κάποιος για τα κόμικς. Το ζήτημα είναι εάν τα ερεθίσματα αυτά βρίσκουν γόνιμο έδαφος για να αποδοθούνε . Όταν το παιδί είναι προσηλωμένο να παίξει παιχνίδια κάποια και επικίνδυνα και πια γίνεται brainwash μετά είναι πολύ δύσκολο να το τραβήξεις από την οθόνη και να το βάλεις στο κατάστημα και μετά στο χαρτί. Είναι και θέμα παιδιού αλλά και θέμα γονέων».

Γιώργος Καρανικολάς, Tilt: Τα κόμικς έχουν βγει…προφητικά

Το Tilt στην Ασκληπιού φέρνει κατά κύριο λόγο αγγλόφωνα κόμικς, πολύ λίγα ελληνόφωνα και αυτό-εκδόσεις Ελλήνων κομιστών, πολλές από τις οποίες δεν κυκλοφορούν αλλού, μάλιστα δίπλα από το γραφείο του Γιώργου Καρανικόλα υπάρχει ένα παλιό σιδερένιο ντουλάπι στο οποίο φυλάει ευλαβικά τα κόμικ των εδώ και χρόνια συνδρομητών.

Ο ίδιος μιλά στο Newsbomb.gr για όλα αυτά που έχει δει τα τελευταία 27 χρόνια ενώ δηλώνει με καμάρι «εμείς είμαστε αυτοί που φέραμε πρώτοι τα manga».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η θεματολογία των κόμικς που μπορεί να βρει κανείς στο Tilt δεν περιορίζεται στο υπερηρωικό κομμάτι αλλά επεκτείνεται και σε άλλες κατηγορίες, όπως η αυτοβιογραφία, η φιλοσοφία και η ιστορία.

«Κάποιος που διαβάζει Marvel από μικρός μπορεί να το κάνει έως τα 60 του. Το κόμικ δεν έχει ηλικία προτίμησης. Οι ηλικίες είναι μεγάλη γκάμα που διαβάζουν κόμικ. Εμείς φέραμε πρώτοι τα manga, τα ιαπωνικά κόμικ στην Ελλάδα», λέει χαρακτηριστικά.

Στην συνέχεια τονίζει ο κόσμος τα κόμικ δεν τα θέλει ντελίβερι στο σπίτι προτιμά να έρχεται μαγαζί να τα βλέπει, να πιάνει το χαρτί στα χέρια του.

«Κάθε μήνα πλέον βγαίνουν περίπου 600 τίτλοι. Βέβαια υπάρχει και το site μας που δέχεται παραγγελίες και στέλνουμε σε επαρχία και στο εξωτερικό ακόμη. Εμείς έχουμε προπαραγγελίες από αναγνώστες που έχουμε χρόνια και είναι φανατικοί αναγνώστες.

Ο κόσμος των κόμικ απλώνεται σε μια γκάμα μεγάλη, πολλές φορές και ειδικά τώρα στην εποχή μας έχουν βγει προφητικά και σε επιστημονικό επίπεδο και στην επιστημονική φαντασία και στην πραγματική ζωή και στην εξέλιξη της ζωής.

Η νέα γενιά έχει μπει πολύ στα κόμικς πλέον, δηλαδή οι ήρωες των videogames φιγουράρουν και στα κόμικς και αυτό φέρνει πολλούς νέους αναγνώστες. Οι νέοι την ψάχνουν πολύ την ιστορία, κάνουν τις έρευνες τους στο διαδίκτυο και είναι πολύ πληρφορημένοι για τους ήρωες, για τις εκδόσεις».