ΕΛΛΑΔΑ

Το Norman Atlantic και η φθήνια στην ακτοπλοΐα...

Το Norman Atlantic και η φθήνια στην ακτοπλοΐα...

Η τραγωδία με το πλοίο Norman Atlantic της ιταλικής εταιρείας Visemar Di Navigazione SRI, δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη.

Της Γεωργίας Λινάρδου

Η λίστα των νεκρών -ήδη αριθμεί 13 ανθρώπους- αναμένεται να είναι μεγαλύτερη ακόμη και από τη λίστα με τους, επισήμως, 40 αγνοούμενους. Οι Ιταλοί το λένε αυτό. Οι Έλληνες έχουν άλλες δουλειές τον τελευταίο καιρό. Αφού ένιψαν τας χείρας τους και αποποιήθηκαν ευθυνών για τον 35ωρο εφιάλτη που έζησαν εκατοντάδες άνθρωποι, τώρα μπορούν να παρακολουθούν... ακαδημαϊκά τις εξελίξεις. Μέχρι το επόμενο Σάμινα ή το επόμενο Norman Atlantic...

norman atlantic


Ο πρόεδρος της Conifarma, της Συνομοσπονδίας Ιταλών Εφοπλιστών, Εμμανούελ Γκριμάλντι, σε συνέντευξη του σε ιταλικά μέσα υποστηρίζει ότι το Norman Atlantic ήταν ένα νέο πλοίο και πολύ καλή κατάσταση από άποψη ασφαλείας.

«Δωρεάν και αβάσιμες», χαρακτηρίζει τις κατηγορίες σε βάρος του Norman Atlantic. Εμφανίστηκε εκνευρισμένος για τα όσα λέγονται και γράφονται τις τελευταίες ημέρες.

Η αλήθεια είναι ότι το πλοίο είχε «μαύρες τρύπες» στα σωστικά του μέσα. Και επιπλέον λέγεται ότι το πλοίο δεν ήταν και τόσο καινούργιο. Ότι είχε κατασκευαστεί το 1994 (IMO Number 9435466) και ότι το 2009 απλά έγινε η μετασκευή του από οχηματαγωγό σε επιβατηγό-οχηματαγωγό. Όσοι γνωρίζουν καλά τα περί μετασκευών των πλοίων, αναφέρουν ότι συνήθως αυτές γίνονται με το μικρότερο δυνατό κόστος. Δηλαδή, με συνθήκες «έκπτωσης» και με ότι αυτό συνεπάγεται.

norman2

Ήταν, όμως, αυτό που οδήγησε σε έναν 35ωρο εφιάλτη εκατοντάδες ανθρώπους;

Μια φράση από την πρώτη ανακοίνωση στις 28 Δεκεμβρίου της πλοιοκτήτριας εταιρείας Visemar di Navigazione S.R.I ίσως και να κρύβει όλες τις απαντήσεις για τα όσα δραματικά ακολούθησαν την πυρκαγιά που ξέσπασε σε ένα από τα γκαράζ:

«Στο πλοίο επέβαιναν 422 επιβάτες και 56 άτομα πλήρωμα». Αργότερα ανακοινώθηκε ότι επέβαιναν 478 επιβάτες. Δηλαδή, τι μας είπε η πλοιοκτήτρια εταιρεία; Μια δραματική αλήθεια. Ότι σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, όπως αυτή της 28ης Δεκεμβρίου- αναλογούσε για κάθε έναν επιβάτη, 0,117... μέλη πληρώματος. Ή, διαφορετικά, για δέκα επιβάτες... σχεδόν ένα μέλος του πληρώματος. Σας φαίνεται υπερβολική η χρησιμοποίηση αυτής της αριθμητικής πράξης για να αποδοθεί μέρος της αλήθειας για τα όσα συνέβησαν στο πλοίο;

norman3

Και ακόμη δε γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό των επιβατών. Ο Ιταλός εισαγγελέας, Giuseppe Volpe ο οποίος διερευνά τα αίτια της τραγωδίας εκτιμά ότι ο αριθμός των νεκρών θα είναι πολύ μεγαλύτερος από την επίσημη λίστα των αγνοουμένων που είναι 40.

Η φωτιά στο Norman Atlantic ξέσπασε σε μία κομβική περίοδο για τη χώρα μας για να αποδείξει τι; Ότι ο βασιλιάς που εν τέλει είναι... γυμνός, ασθενεί βαριά και κάθε που φτερνίζεται μπορεί να προκαλέσει και... πνιγμούς!

Τα τελευταία χρόνια η ελληνική ακτοπλοΐα πορεύεται στην κόκκινη γραμμή. Η ανεργία στο ναυτικό επάγγελμα ίσως και να υπερβαίνει πια το 50%. Τα στοιχεία που είχε δώσει στη δημοσιότητα λίγο πριν από τον περασμένο Δεκέμβρη ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, Γιάννης Χαλάς, σαφώς και ήταν ενδεικτικά για το τί θα μπορούσε να επακολουθήσει. Διότι δεν είναι μόνον η ανεργία και τα υποστελεχωμένα πλοία σε πληρώματα, είναι οι μεγάλες μειώσεις στους μισθούς και φυσικά η «απληρωσιά». Γιατί απ' όσους εργάζονται, δε σημαίνει ότι πληρώνονται και όλοι. Το «έναντι», δίνει και παίρνει τα τελευταία δύο χρόνια.

Σύμφωνα με στοιχεία για το 2014 της Πανελλήνιας Ένωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού «η απλήρωτη ναυτική εργασία αφορά πάνω από το 70& των ακτοπλοϊκών πλοίων». Παράλληλα «παραβιάζονται συστηματικά τα ωράρια εργασίας, οι συλλογικές συμβάσεις και η ναυτική νομοθεσία».
Επιπλέον σε ένα πλαίσιο εκρηκτικού ανταγωνισμού, όπως αυτός έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια, τι θα περίμενε κάποιος σώφρων άνθρωπος εκτός από τον πλέον χειρότερο εφιάλτη, όπως μιας ναυτική τραγωδία;
Τώρα, ποιος ξέρει τι θα ξεβράσει το γκαράζ του πλοίου.
Πάντως, δεν ξέρω γιατί, αλλά η τραγωδία του Norman Atlantic μου θύμισε σε αρκετά σημεία εκείνη του Σάμινα. Τότε υπήρχε ο Παντελής Σφηνιάς ο άνθρωπος που ήθελε να «σαρώσει» όλα, αλλά τον πρόλαβε το ναυάγιο του Σάμινα και λίγο καιρό μετά αυτοκτόνησε. Σήμερα τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά. Το πρόσωπο που κυριαρχεί στην Αδριατική δεν είναι παρά αυτό του Ε.Γκριμάλντι. Του κυρίου Minoan Lines.

Ποιος είναι ο Εμμανουέλ Γκριμάλντι που ήθελε και θέλει την Αδριατική... δική του;

Τον Οκτώβρη του 2014, ο Ιταλός εφοπλιστής μεταξύ άλλων δήλωνε («18th Euro-Med Convention - From Land to Sea») πως: «Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που τις αποφάσεις για το πότε και πού θα δρομολογηθεί ένα πλοίο τις λαμβάνει μια παρέα φίλων. Αυτό δεν είναι ελεύθερη αγορά».

flegomeno-norman

Το 2014 όλοι μιλούσαν για έναν ελληνοϊταλικό επιχειρηματικό «πόλεμο» με την ιταλική σημαία, εν τέλει, να κυριαρχεί στην Αδριατική. Ήταν και είναι αυτή του Ομίλου Γκριμάλντι.

Εδώ να επισημάνουμε ότι η ιταλική κυβέρνηση επιδοτεί τις ασφαλιστικές εισφορές των ακτοπλοϊκών εταιρειών που τα πλοία τους έχουν την ιταλική σημαία. Αν αυτό σημαίνει κάτι με δεδομένο ότι οι αντίστοιχες ελληνικές σημαίες είναι κατά 50% επιβαρυμένες με μισθολογικό κόστος. Σημαίνει κάτι αυτό;

Το 2008 ο Εμμανουέλε Γκριμάλντι ορίζεται νέος πρόεδρος των Minoan Lines. To Νοέμβριο του 2013 ο ισχυρός άντρας της ιταλικής ακτοπλοϊας και όπως προέκυψε και της... ελληνικής, δήλωνε μεταξύ άλλων : «Δεν καταλαβαίνω γιατί θέλουμε υπουργική άδεια για να δρομολογήσουμε τα πλοία μας;». Σε κείνη τη συνέντευξη είπε αρκετές αλήθειες. Μεταξύ των οποίων και αυτή: «Κανείς δεν βάζει τα λεφτά του στις εταιρείες. Δεν τις ενισχύουν οικονομικά οι μέτοχοι, παρά μόνον οι τράπεζες».

Ο όμιλος Γκριμάλντι έχει έδρα τη Νάπολη. Είναι μία ιδιωτική ναυτιλιακή εταιρεία και διαθέτει γραφεία σε 25 χώρες. Ιδρύθηκε το 1947 και ακολουθεί το μοντέλο οικογενειακής επιχείρησης

Ο Εμμαουέλ Γκριμάλντι ο οποίος το 2013 ορίστηκε πρόεδρος στην Conifarma, την Συνομοσπονδία Ιταλών Εφοπλιστών είναι ένας σκληρός επιχειρηματίας ο οποίος γοητεύεται από τη λέξη «ανταγωνισμός». Τον ενδιαφέρει η ενίσχυση της ιταλική σημαίας στην Ευρώπη και όχι μόνον.

Norman-Atlantic4


Αυτός ο επιχειρηματίας συμπεριλαμβάνεται στη λίστα με τους 100 κορυφαίους εφοπλιστές διεθνώς σύμφωνα με τη λίστα του Loyd. Είναι ο απόγονος της εφοπλιστικής οικογένειας που έχτισε ο πατέρας του ο Guido Grimaldi. Είναι ο άνθρωπος που ονειρεύεται τη Νάπολη ως κορυφαίο σημείο... έλξης για τον τουρισμό και παλεύει γι' αυτό.

Τι σχέση έχουν όλα αυτά με το εάν ένα πλοίο είναι ασφαλές ή όχι, με το εάν ένα πλοίο διαθέτει το κατάλληλο πλήρωμα που θα μπορεί να αντεπεξέλθει σε δύσκολες καταστάσεις; Μεγάλη, όπως αποδεικνύεται εκ του δραματικού αποτελέσματος.

Σχετικές ειδήσεις