Πρωτοποριακή έρευνα κατά του καρκίνου: «Πειραγμένα» κύτταρα ανοσοποιητικού προσφέρουν ελπίδα

Τα ίδια τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος του σώματος χρησιμοποιούνται εναντίον καρκίνου προχωρημένου σταδίου. Ακούγεται σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας, η θεραπεία είναι ωστόσο πέρα για πέρα αληθινή και προσφέρει ελπίδα σε εκατομμύρια ασθενείς που δίνουν μάχη με διάφορες μορφές καρκίνου.

Τα κύτταρα του ίδιου του ασθενούς «εκπαιδεύονται» για να κυνηγήσουν και να εξαλείψουν τον καρκίνο και στη συνέχεια να παραμείνουν στο σώμα για να σταματήσουν την επανεμφάνιση της νόσου.

Η πρωτοποριακή θεραπεία CAR T-cell βασίζεται πάνω σε δεκαετίες ερευνών πάνω στον τρόπο με τον οποίο το ανοσοποιητικό σύστημα αλληλεπιδρά με τον καρκίνο και πώς μπορεί να ελεγχθεί για να πολεμήσει τη νόσο. Μέχρι τώρα η θεραπεία προσφέρεται για λέμφωμα και λευχαιμία, ωστόσο οι έρευνες συνεχίζονται και σε άλλα είδη και αποτελούν ένα απο τα μεγαλύτερα «όπλα» της επιστήμης απέναντι στην ασθένεια.

Τα αποτελέσματα σύμφωνα με δημοσίευμα της Daily Mail, είναι εκπληκτικά, ενώ οι έρευνες συνεχίζονται. Ασθενείς που είχαν εξαντλήσει όλες τις άλλες επιλογές και σύμφωνα με τους γιατρούς είχαν μόλις λίγους μήνες ζωής, ανέκαμψαν. Άλλοι θεραπεύτηκαν με μόλις μία δόση.

Στις κλινικές δοκιμές, όλα τα σημάδια καρκίνου εξαφανίστηκαν σε περισσότερο από το 80% των ασθενών με λεμφοβλαστική λευχαιμία - τον πιο κοινό καρκίνο στα παιδιά - μετά τη λήψη κυττάρων CAR Τ.

Το 2012 η 16χρονη σήμερα Έμιλι Γουάιτχεντ έγινε το πρώτο παιδί στον κόσμο που έλαβε μέρος στην πρωτοποριακή θερεπεία για τον καρκίνο.
Οι γιατροί είχαν πει τότε πως έχει μόνο λίγες εβδομάδες ζωής, καθώς η λευχαιμία της ήταν «ανθεκτική» στις συμβατικές θεραπείες. Εκανε την επαναστατική θεραπεία στο Παιδικό Νοσοκομείο της Φιλαδέλφειας στις ΗΠΑ όταν ήταν έξι ετών. Και σήμερα χαίρει άκρας υγείας.

Η εν λόγω θεραπεία χρησιμοποιήθηκε πριν από δύο χρόνια από το Εθνικό Σύστημα Υγείας της Βρετανίας σε παιδιά με σπάνιο καρκίνο του αίματος, πλέον όμως συστήνεται για τουλάχιστον τέσσερις μορφές της ασθένειας - και μπορεί να ακολουθήσουν πολύ περισσότερες. Επίσης δοκιμάζεται σε έναν αριθμό άλλων καρκίνων αίματος, όπως μυέλωμα, λέμφωμα μη Hodgkin και χρόνια λεμφοκυτταρική λευχαιμία και θα μπορούσε να είναι σύντομα διαθέσιμο για αυτούς τους ασθενείς.

Προκαταρκτικές έρευνες δείχνουν ότι μπορεί επίσης να αντιμετωπίσει συμπαγείς όγκους. Μια νέα μελέτη έδειξε ότι μια νέα γενιά CAR Τ-κυττάρων με πιο προηγμένη γενετική μηχανική θα μπορούσε να βοηθήσει στη θεραπεία του μεσοθηλιώματος, του καρκίνου των ωοθηκών και του θανατηφόρου καρκίνου του εγκεφάλου σε ποντίκια, χωρίς παρενέργειες, ανέφερε το περιοδικό Science Translational Medicine.

Οι τρέχουσες χρήσεις της θεραπείας με «πειραγμένα» κύτταρα ειναι «μόνο η κορυφή του παγόβουνου», λέει ο Δρ Aντριου Φάρνες, σύμβουλος ιατρικής, ογκολόγος στο νοσοκομείο Royal Marsden του Λονδίνου. «Οι γιατροί και οι επιστήμονες εργάζονται ακούραστα για να επεκτείνουν την εμβέλειά του σε πολλούς περισσότερους ασθενείς» λέει.
Με τη θεραπεία CAR T--T κυττάρων, τα ανοσοκύτταρα που ονομάζονται Τ-κύτταρα κατασκευάζονται για να αναζητήσουν και να καταστρέψουν τα καρκινικά κύτταρα. Στο πλαίσιο της θεραπείας αυτής εισάγονται στον ασθενή δισεκατομμύρια κύτταρα ανοσοποιητικού, τα οποία έχουν «πειραχθεί»/ ενισχυθεί εκτός σώματος σε ειδική εγκατάσταση, προκειμένου να αναζητήσουν και να καταστρέψουν όγκους.

Η διαδικασία κατασκευής αυτών των οπλισμένων Τ-κυττάρων βέβαια είναι μακρά, περίπλοκη και δαπανηρή. Ξεκινά με τη σύνδεση του ασθενούς με ένα μηχάνημα (παρόμοιο με ένα μηχάνημα αιμοκάθαρσης που χρησιμοποιείται για νεφροπαθείς) που παίρνει δείγμα αίματός του και διαχωρίζει τα Τ-κύτταρα του, πριν επιστρέψει το υπόλοιπο αίμα στο σώμα του.

Το μηχάνημα επαναλαμβάνει τη διαδικασία έως ότου συλλέξει 200 ml Τ-κυττάρων, διαδικασία που μπορεί να διαρκέσει έξι ώρες. Στη συνέχεια, τα θαυματουργά Τ-κύτταρα πολλαπλασιάζονται στο εργαστήριο, πριν από την έγχυση 200 εκατομμυρίων κυττάρων στον ασθενή.

Η όλη διαδικασία κοστίζει περίπου 250.000 λίρες (περίπου 289.000 ευρώ) για κάθε ασθενή. Από τη συλλογή των Τ-κυττάρων στη μετάγγιση των τροποποιημένων κυττάρων στον ασθενή διαρκεί περίπου ένα μήνα.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ διαφορετικών κατασκευαστών κατά πάσα πιθανότατα θα μειώσει το κόστος, λένε ειδικοι στη Daily Mail.