Ιχθυόσαυρος: Το πρώτο γιγάντιο ζώο της γης ηταν μία... θαλάσσια σαύρα με κεφάλι σε μέγεθος πιάνου

To απολίθωμα του ιχθυόσαυρου

Το πρώτο γιγάντιο ζώο της Γης ήταν ένας ιχθυόσαυρος με κρανίο σε μέγεθος πιάνου, που έζησε πριν απο σχεδόν 250 εκατομμύρια χρόνια

Η προϊστορική θαλάσσια σαύρα είχε κεφάλι σε μέγεθος πιάνου και... μεγάλη όρεξη λένε οι επιστήμονες που περιγράφουν ένα γιγάντιο νέο είδος ιχθυόσαυρου που εξέλιξε το μέγεθος του σώματός του -μήκους 17 και πλέον μέτρων- μόνο λίγα εκατομμύρια χρόνια μετά την επιστροφή των σαύρων στις θάλασσες.

Οι παλαιοντολόγοι ανακάλυψαν σε μια ορεινή περιοχή της σημερινής βορειοδυτικής Νεβάδα των ΗΠΑ το εντυπωσιακό απολιθωμένο κρανίο ενός τεράστιου θαλάσσιου τέρατος, που ζούσε στην αρχή της εποχής των δεινοσαύρων, πριν από 246 εκατομμύρια χρόνια.

Το κρανίο του έφτανε σε μήκος τα δύο μέτρα -ήταν μεγαλύτερο και από του Τυραννόσαυρου-, το σώμα του ξεπερνούσε τα 17 μέτρα -περίπου όσο οι σημερινοί φυσητήρες- ενώ το βάρος του άγγιζε τους 45 τόνους. Πρόκειται για έναν απρόσμενα μεγάλο είδος ιχθυόσαυρου, το πρώτο γνωστό γιγάντιο ζώο της Γης.

Οι ιχθυόσαυροι ήσαν θαλάσσια ερπετά που έζησαν πριν από 249 έως 90 εκατομμύρια χρόνια, έμοιαζαν με ψάρια και τρομοκρατούσαν τις θάλασσες την εποχή που οι δεινόσαυροι κυριαρχούσαν στην ξηρά. Εξελίχθηκαν γρήγορα, φθάνοντας σε τόσο μεγάλο μέγεθος μέσα σε μόνο 2,5 έως τρία εκατομμύρια χρόνια.

Aναπαράσταση του γιγάντιου πλάσματοςAbramowicz/Natural History Museum of Los Angeles County

Μια ομάδα επιστημόνων περιέγραψε τον νέο ιχθυόσαυρο, τον οποίο ονόμασαν Cymbospondylus youngorum, και ανακατασκεύασαν τους ιστούς του σε μια εργασία που δημοσιεύτηκε την Πέμπτη (24/12) στο επιστημονικό περιοδικό Science. «Είναι σίγουρα έκπληξη», είπε ο Benjamin C. Moon, ερευνητής ιχθυόσαυρων στο Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ στην Αγγλία, ο οποίος δεν συμμετείχε στην έρευνα.

Ο ιχθυόσαυρος ανακαλύφθηκε για πρώτη φορά το 1998 στο Fossil Hill της Νεβάδα. Αλλά οι ανασκαφές ξεκίνησαν μόλις το 2011 επειδή τα οστά ακουμπούσαν σε απόκρημνα βουνά, δυσκολεύοντας τη μεταφορά εξοπλισμού στην τοποθεσία, είπε ο Λαρς Σμιτς παλαιοντολόγος στο Scripps College στην Καλιφόρνια και ένας απο τους συγγραφείς της εργασίας. «Ήταν πολύ επίπονο», είπε ο Δρ Σμιτς. «Απαιτούσε τεράστια προσπάθεια να το βγάλουμε έξω από το πεδίο».

H στιγμή της ανάσυρσης του απολιθώματοςMartin Sander

Για τον δρα Σμιτς, το μεγάλο μέγεθος του απολιθώματος ήταν σφηνωμένο ακόμη και μισοθαμμένο. «Σε κάνει να νιώθεις πολύ μικρός», είπε.

Το 2015, οι ερευνητές ολοκλήρωσαν τις ανασκαφές ό,τι είχε απομείνει από τον ιχθυόσαυρο - το κρανίο, τα οστά του ώμου και του χεριού του - και έστειλαν το απολίθωμα για προετοιμασία στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Κομητείας του Λος Άντζελες. «Ήταν συγκλονιστικό, όταν το είδα», είπε ο Χόρχε Βελέζ-Ζουάρμπε, συνεργάτης επιμελητής θαλάσσιων θηλαστικών στο μουσείο και συγγραφέας της εργασίας.

ichhtyosaurus.jpg
Aναπαράσταση ιχθυόσαυρου στο Μουσείο Παλαιοντολογίας του ΧιούστονΑ.Ρ

Ο ιχθυόσαυρος κολύμπησε στις θάλασσες της Τριαδικής Εποχής λίγο μετά την πιο σοβαρή μαζική εξαφάνιση στην ιστορία της Γης, η οποία σκότωσε το 81% της θαλάσσιας ζωής. Και οι ερευνητές δυσκολεύονται να απαντήσου στην ερώτηση: «Πώς έγινε τόσο μεγάλος;» είπε ο Δρ Σμιτς.

Η αφθονία στο σύγχρονο πλαγκτόν, που επιτρέπει στις φάλαινες να γίνουν τόσο μεγάλες, δεν υπήρχε όταν ζούσαν οι ιχθυόσαυροι, κάτι που μπορεί να υποδηλώνει ότι οι αρχαίοι ωκεανοί δεν είχαν αρκετή ενέργεια για να υποστηρίξουν ένα τόσο μεγάλο αρπακτικό.

Οι συγγραφείς προσφέρουν μια σειρά από πιθανές εξηγήσεις, οπως οτι μεταξύ άλλων τα μεγάλα μάτια και το γεγονός οτι τα ερπετά είναι ενδοθερμικά μπορεί να τα έκαναν καλύτερους κυνηγούς. Ή ίσως η μαζική εξαφάνιση πρόσφερε στη ζωή μια ευκαιρία διαφοροποίησης, μειώνοντας τον αριθμό των ανταγωνιστικών αρπακτικών.

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι η έρευνα για τους εξαφανισμένους θαλάσσιους γίγαντες μπορεί να προσφέρει μια εικόνα για τη διατήρηση των φαλαινών.

«Έζησαν μια μαζική εξαφάνιση και επέζησαν. Έζησαν την κλιματική αλλαγή», είπε ο Δρ Ντέλσετ για τους ιχθυόσαυρους. «Αν μπορείτε να κατανοήσουμε τη θαλάσσια εξέλιξη, θα είναι πιο εύκολο να φροντίσουμε καλύτερα τους ωκεανούς σήμερα».