ΚΟΣΜΟΣ

Μπολόνια: Έξω φρενών οι οδηγοί για το όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώρα - Κηρύσσουν «πόλεμο» στο δήμαρχο

Mάχη για το όριο ταχύτητας στην Μπολόνια
Mάχη για το όριο ταχύτητας στην Μπολόνια
ΑΡ

Οι οδηγοί διαμαρτύρονται καθώς η Μπολόνια έγινε η πρώτη πόλη στην Ιταλία που θέσπισε όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώρα. Στα «όπλα», πολίτες αλλά και επαγγελματίες αυτοκινητιστές

Μία πομπή αυτοκινήτων προκάλεσε χάος στους δρόμους την πρώτη ημέρα εφαρμογής του νέου ορίου ταχύτητας, αλλά ο δήμαρχος της Μπολόνια είπε ότι οι περισσότεροι προσαρμόζονται στην αλλαγή

Ο κοσμηματοπώλης Σέρτζιο Μπαλντάτσι πήγαινε στη δουλειά του στο κέντρο της Μπολόνια το πρωί της Τετάρτης, όταν εντόπισε δύο αστυνομικούς της τροχαίας να κρατούν πινακίδες που έδειχναν το μέγιστο όριο ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα. Ο ίδιος οδηγούσε με σταθερή ταχύτητα 25 χλμ/ώρα, οπότεθεώρησε οτι είχε γλιτώσει το πρόστιμο. Καθώς συνέχιζε το ταξίδι του, ανέβασε ταχύτητα, για να συναντήσει μια άλλη ομάδα αστυνομικών, αυτή τη φορά με κάμερες ταχύτητας.

Ο κοσμηματοπώλης ειναι πλέον γνωστός ως ο πρώτος άνθρωπος στην πόλη Eμίλια- Ρομάνια που δέχθηκε κλήση υπερβολικής ταχύτητας, αφού οι αρχές της πόλης υιοθέτησαν την πολύ αμφισβητούμενη ιδέα του Città 30 (City 30) σε μια προσπάθεια να μειώσουν τα τροχαία ατυχήματα, καθώς και την ατμοσφαιρική ρύπανση και την ηχορρύπανση.

Η Μπολόνια είναι η πρώτη μεγάλη πόλη στην Ιταλία που θεσπίζει ένα τέτοιο μέτρο, το οποίο ισχύει για το δίκτυο των βασικών αστικών δρόμων της. «Ήξερα ότι ήταν η πρώτη μέρα του μέτρου, αλλά παρόλα αυτά, πήγαινα μόνο με 39 χλμ. ώρα και τώρα κρατάω το μετάλλιο ως ο πρώτος που τερμάτισα», είπε ο Μπαλντάτζι στον Guardian. «Είναι λίγο γελοίο πραγματικά».

Πλήρωσε αμέσως το πρόστιμο των 29 ευρώ, γιατί αν δεν διευθετηθεί εντός πέντε ημερών, αυξάνεται στα 42 ευρώ. Το όριο των 30 χλμ./ώρα έχει προκαλέσει οργή σε ορισμένους οδηγούς στην πόλη, όπου ο δήμαρχος, Ματέο Λεπόρε, έχει ήδη απαγορεύσει την κυκλοφορία από την περιοχή γύρω από τον «κλίνοντα πύργο» της πόλης, που ονομάζεται Garisenda. Και αυτό γιατί πραγματοποιούνται έρευνες εν μέσω φόβων ότι το μεσαιωνικο κτίσμα γέρνει επισφαλώς.

Την ημέρα που οι τοπικές εφημερίδες ονόμασαν «D-day», μια πομπή αυτοκινήτων σταμάτησε την κυκλοφορία σε ένδειξη διαμαρτυρίας, ενώ οι οδηγοί ταξί απείλησαν να αυξήσουν τους ναύλους τους ως απάντηση στο ότι αναγκάζονταν να οδηγούν πιο αργά. Μια διαμαρτυρία οδηγών έξω από το δημαρχείο έχει προγραμματιστεί για το απόγευμα της Παρασκευής, εφόσον ο καιρός το επιτρέψει, ενώ οι αντίπαλοι του Λεπόρε σχεδιάζουν δημοψήφισμα για το θέμα.

«Υπάρχει πολλή οργή στη Μπολόνια αυτή τη στιγμή», ισχυρίστηκε ο Αντρέα Σπετόλι, ένας από τους διοργανωτές της διαμαρτυρίας. «Αυτός ο νόμος αλλάζει εντελώς ζωές». Ο ίδιος είπε ότι έχει πλημμυρίσει από κλήσεις ανθρώπων που λένε ότι το νέο όριο ταχύτητας τους κάνει να καθυστερήσουν, είτε να φτάσουν στη δουλειά είτε να αφήσουν τα παιδιά τους στο σχολείο. «Ένας εργάτης μου είπε ότι δεν έχει πια χρόνο να οδηγήσει στο σπίτι για μεσημεριανό γεύμα, οπότε πρέπει να αρκεστεί σε ένα σάντουιτς», πρόσθεσε.

Το προηγούμενο όριο ταχύτητας ήταν 50 χλμ/ώρα. Οι οδηγοί λεωφορείων εξέφρασαν επίσης την ανησυχία τους ότι η χαμηλότερη ταχύτητα θα μπορούσε να διαταράξει τα χρονοδιαγράμματα, ενώ άλλοι υποστήριξαν ότι το να πρέπει να παρακολουθούν επιμελώς το ταχύμετρό τους αντί του δρόμου θα μπορούσε να αυξήσει τα ατυχήματα.

Η διοίκηση του Λεπόρε εμπνεύστηκε από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, συμπεριλαμβανομένων των Βρυξελλών, του Παρισιού και του Γκρατς στην Αυστρία, το οποίο εφαρμόζει παρόμοιο μέτρο από το 1992. Περισσότεροι από τους μισούς δρόμους στο Λονδίνο έχουν όριο 32 χλμ/ώρα.

Οι υποστηρικτές της κίνησης της Μπολόνια λένε ότι οι αυτοκινητιστές θα προσαρμοστούν σταδιακά στην αλλαγή όπως έχουν κάνει σε άλλα μέρη και ότι θα χρειαστεί χρόνος για να αποδώσει καρπούς το μέτρο. «Ποιο είναι το τίμημα για αυξημένη ασφάλεια, λιγότερη κίνηση, λιγότερο θόρυβο και ρύπανση;» η Bologna30, μια ομάδα υπέρ του «City 30» είπε.

Ο ίδιος ο δήμαρχος είπε ότι τα λίγα πρόστιμα που μοιράστηκαν την πρώτη μέρα του προγράμματος –μόλις επτά, συμπεριλαμβανομένου του Μπαλτάτζι– ήταν απόδειξη ότι οι περισσότεροι οδηγοί προσαρμόζονταν στον νέο κανόνα, έστω και με δυσαρέσκεια. «Θα προχωρήσουμε μπροστά καθώς είμαστε πεπεισμένοι ότι σύντομα θα δούμε αποτελέσματα όσον αφορά την οδική ασφάλεια», είπε.