ΚΟΣΜΟΣ

Συμβόλαιο Ρωσίας-Ινδίας για μεταγωγικά αεροσκάφη

Συμβόλαιο Ρωσίας-Ινδίας για μεταγωγικά αεροσκάφη

Στις 12 Οκτωβρίου του 2012 η Ινδία και η Ρωσία υπέγραψαν συμβόλαιο για το πρώτο στάδιο εκπόνησης πολυλειτουργικού μεταγωγικού αεροσκάφους «MTA». Η ανάγκη δημιουργίας νέου αεροσκάφους αυτής της τάξης είναι αναμφίβολη, ωστόσο η εφαρμογή του σχεδίου ήδη έχει παραταθεί πέραν κάθε λογικού χρονικού ορίου.

Παραγγελέας του αεροσκάφους είναι η μεικτή ρωσο-ινδική επιχείρηση MTAL και εκτελεστές – η ρωσική εταιρία ««Ενωμένη εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών – Μεταγωγικά αεροσκάφη» («OAK-TS») και η ινδική Hindustan Aeronautics Limited (HAL). Εν τω μεταξύ, το πρωτόκολλο για την έναρξη της από κοινού εκπόνησης είχε υπογραφτεί από το 2001, το δε αεροσκάφος Il-214 προγραμματιζόταν να πετάξει κατά τα τέλη της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα. Σήμερα είναι προφανές ότι η πρώτη πτήση θα πραγματοποιηθεί όχι νωρίτερα από το 2017.

Η καθυστέρηση οφειλόταν στο ότι ως τον τελευταίο καιρό στον προϋπολογισμό δεν μπορούσαν να βρεθούν χρήματα για την κανονική χρηματοδότηση του προγράμματος. Η συνεργασία με την Ινδία, δεν αποκλείεται, αποτέλεσε σωσίβιο για το σχέδιο – οι Ινδοί, που δεν ενδιαφέρονται μόνο για το αεροσκάφος, αλλά και για τη λήψη πείρας κατασκευής τέτοιων αεροπλάνων, είναι πρόθυμοι να πληρώσουν χρήματα και να περιμένουν – εννοείται, αν η αναμονή δεν ξεπεράσει τα λογικά όρια.

Εκτός του αεροσκάφους μέσου ωφέλιμου φορτίου η Ρωσία έχει ανάγκη από ένα μικρό μεταγωγικό αεροσκάφος, ικανό να εφοδιάζει σε μικρό χρονικό διάστημα απομακρυσμένες βάσεις και να χρησιμοποιείται στα αεροδρόμια χαμηλής ποιότητας. Αυτό το ρόλο σήμερα μπορούν να τον διεκδικήσουν το Il-112 και το Αn-140.

Οι Ρώσοι στρατιωτικοί αξιωματούχοι, συμπεριλαμβανομένου και του υπεύθυνου για τον τομέα της Άμυνας Ντμίτρι Ρογκόζιν, δίνουν την προτίμησή τους στο Il-112. Ο λόγος είναι τυπικά η ουκρανική προέλευση του «Αn», ωστόσο η ορθότητα αυτής της θέσης είναι αμφίβολη.

Σε αντίθεση από το Il-112, το οποίο προς το παρόν δεν έχει μετακινηθεί από το στάδιο του σχεδίου, το An-140 ήδη βρίσκεται στη σειριακή παραγωγή, μεγάλο μέρος της οποίας πραγματοποιείται στο ρωσικό εργοστάσιο «Αβιακορ». Ήδη έχουν παραχθεί σχεδόν 30 αεροσκάφη, υπάρχει συμβόλαιο για την προμήθεια αυτών των αεροσκαφών (προς το παρόν σε εκδοχή για τη μεταφορά επιβατών και φορτίων) για το Υπουργείο Άμυνας και η δημιουργία στρατιωτικών μεταγωγικών εκδοχών θα χρειαστεί πολύ λιγότερο χρόνο και δυνάμεις, σε σύγκριση με τη δημιουργία από το μηδέν του Il-112.

ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ