Στο σφυρί το Νόμπελ του «πατέρα» του DNA

Περισσότερα από δύο εκατομμύρια δολάρια έδωσε ένας Κινέζος επιχειρηματίας, για να αποκτήσει ένα από τα διασημότερα μετάλλια Νόμπερλ, αυτό που δόθηκε το 1962 στον «πατέρα» του DNA Φράνσις Κρικ.

Ο Βρετανός βιολόγος Φράνσις Κρικ, μαζί με τον Αμερικανό Τζέιμς Γουότσον και τον επίσης Βρετανό Μόρις Γουίλκινς, ανακάλυψαν στο πανεπιστήμιο Κέμπριτζ τη διπλή έλικα του μορίου του DNA. Το μετάλλιο για αυτή την ανακάλυψη βγήκε σε δημοπρασία και αποκτήθηκε από έναν κινεζο-αμερικανό επιχειρηματία αντί 2,27 εκατ, δολαρίων, έναντι αρχικής εκτίμησης 500.000 δολαρίων.

Είναι η δεύτερη μόλις φορά στην ιστορία που ένα μετάλλιο Νόμπελ πουλιέται σε δημόσια δημοπρασία. Είχε προηγηθεί η δημοπράτηση του μεταλλίου που είχε πάρει το 1975 ο Δανός φυσικός Νιλς Μπορ, το οποίο όμως είχε «πιάσει» μόλις 50.000 δολάρια περίπου. Φέτος τον Ιούνιο, βγαίνει σε δημοπρασία από τον οίκο Σόθμπις ένα τρίτο Νόμπελ, αυτή τη φορά λογοτεχνίας, που είχε πάρει ο Αμερικανός συγγραφέας Γουίλιαμ Φόκνερ το 1950.

Το μετάλλιο του Νόμπελ Ιατρικής-Φυσιολογίας, φτιαγμένο από χρυσό 23 καρατίων, βγήκε στο σφυρί από την οικογένεια του Κρικ, δημιουργώντας κάποια δυσφορία στους επιστημονικούς κύκλους για την ασυνήθιστη κίνηση, μαζί με τη συνοδευτική επιστολή του μεταλλίου και άλλα προσωπικά αντικείμενα, όπως μια λερωμένη εργαστηριακή ποδιά του.

Επίσης, μια επτασέλιδη επιστολή του Κρικ, από τις 19 Μαρτίου 1953, στην οποία περιέγραφε στον 12χρονο γιο του Μάικλ την ανακάλυψη της διπλής έλικας, δημοπρατήθηκε ακόμα πιο ακριβά, αντί 5,3 εκατ. δολαρίων, πολύ περισσότερο από τις αρχικές εκτιμήσεις. Μάλιστα, σύμφωνα με τον οίκο Κρίστις, επρόκειτο για ρεκόρ δημοπράτησης επιστολής (το προηγούμενο κατείχε μια επιστολή του Αβραάμ Λίνκολν, που είχε αποκτηθεί έναντι 3,4 εκατ. δολαρίων το 2008).

Ένα μέρος των εσόδων από τις δημοπρασίες θα δοθούν για την ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας. Η εγγονή του Κρικ, Κέντρα, δήλωσε ότι η οικογένεια αποφάσισε να προχωρήσει στη δημοπράτηση των προσωπικών αντικειμένων του επιφανούς βιολόγου, εν μέρει επειδή ήθελε να αντλήσει χρήματα υπέρ ενός νέου ινστιτούτου ιατρικής έρευνας στο Λονδίνο, που θα φέρει το όνομα του παππού της, ο οποίος πέθανε το 2004, σε ηλικία 88 ετών.