ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Υπόθεση Μαρινόπουλος: Η έρευνα της Οικονομικής Εισαγγελίας και τα φορολογικά πιστοποιητικά

Υπόθεση Μαρινόπουλος: Η έρευνα της Οικονομικής Εισαγγελίας και τα φορολογικά πιστοποιητικά

Καθώς ξετυλίγεται το κουβάρι με τα «φέσια» του 1,2 δισ. ευρώ που άφησε στο Δημόσιο η Μαρινόπουλος Ανώνυμη Εταιρεία Γενικού Εμπορίου , ημέρα με την ημέρα προσωποποιούνται και οι ευθύνες για την υπόθεση.

Μάλιστα, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος της οφειλής αφορά σε απώλειες από ΦΠΑ που είχε εισπραχθεί από τους καταναλωτές όταν λειτουργούσε ο όμιλος, αλλά δεν αποδόθηκε ποτέ στην εφορία, η διερεύνηση της υπόθεσης δεν θεωρείται σύνθετη.

Ο προϊστάμενος της Οικονομικής Εισαγγελίας Χρήστος Μπαρδάκης φέρεται να έχει επιδείξει μεγάλο ενδιαφέρον για την υπόθεση και την απόδοση ευθυνών. Καθώς η απαίτηση του Δημοσίου από τη Μαρινόπουλος προέρχεται κυρίως από φοροκλοπή ΦΠΑ δεν τελεί υπό παραγραφή. Αλλά αν και δεν έχουν θέμα χρόνου, οι Εισαγγελείς θεωρούν πως θα πρέπει να υπάρξει προτεραιότητα στη διαλεύκανση της υπόθεσης και να εντοπισθεί το πού πήγαν τα χρήματα που δεν αποδόθηκαν στο Δημόσιο.

Και αρωγή στη συγκεκριμένη περίπτωση αναμένεται να παρασχεθεί και από την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.

Πρέπει να σημειωθεί πως τα φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις που έχουν καθυστερήσει να πληρώσουν ποσά φόρων άνω των 50.000 ευρώ για περισσότερους από τέσσερις μήνες μετά την ημερομηνία λήξης των προβλεπόμενων προθεσμιών, βρίσκονται κατά το νόμο αντιμέτωπα με μηνυτήριες αναφορές από τις αρμόδιες ΔΟΥ για το αδίκημα της μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο. Εκτός από τις ποινικές διώξεις για τη μη πληρωμή των οφειλών τους στο Δημόσιο, πολλοί εξ αυτών κατηγορούνται και για το αδίκημα της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, δηλαδή για ξέπλυμα «μαύρου» χρήματος.

Αυτό διότι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (Ν.4557/2018), οι ΔΟΥ, τα Ελεγκτικά Κέντρα και το ΣΔΟΕ κάθε φορά που διαπιστώνουν φορολογικά αδικήματα που διώκονται ποινικά υποχρεούνται να υποβάλλουν αναφορές προς την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες προκειμένου οι κατηγορούμενοι να ελέγχονται και για το εάν διέπραξαν το αδίκημα του ξεπλύματος «μαύρου» χρήματος.

Όπως προαναφέρθηκε, από τους ελέγχους της Εφορίας Ανώνυμων Εταιρειών, οι οποίοι έγιναν αφού πρώτα είχε προηγηθεί εισαγγελική παραγγελία, προέκυψε πως η φοροκλοπή των εταιρειών της Μαρινόπουλος ήταν τεράστια, είτε αφορούσε ΦΠΑ, είτε φόρους μισθωτών υπηρεσιών, είτε φόρο εισοδήματος.

Αυτό επιτρέπει - βάσει της κείμενης νομοθεσίας - στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες να κινηθεί για να διασφαλίσει το συμφέρον του Δημοσίου, «παγώνοντας» μια σειρά από περιουσιακά στοιχεία των Διοικούντων τον Όμιλο Μαρινόπουλος, τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος.

Η Αρνητική Γνώμη του ορκωτού

Αλλά οι κακουργηματικής φύσης φορολογικές ατασθαλίες της Μαρινόπουλος Ανώνυμη Εταιρεία Γενικού Εμπορίου δεν πρέπει να αιφνιδιάζουν.

Είναι ενδεικτικό πως ο ορκωτός ελεγκτής της εταιρείας, η Grant Thorton είχε δώσει «Αρνητική Γνώμη» για τις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας για το 2015, οι οποίες απετέλεσαν και τον «κορμό» στον οποίο βασίσθηκε το σχέδιο εξυγίανσης.

Μεταξύ άλλων ανέφερε τα εξής:

«Όπως αναφέρεται στη σημείωση 25, η Εταιρεία, για τη χρήση 2015, αποφάσισε τη μη λήψη φορολογικού πιστοποιητικού Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών, που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 65Α, Ν. 4173/2013 ενώ είναι σε εξέλιξη μερικός έλεγχος από τις φορολογικές αρχές. Ως εκ τούτου, τα φορολογικά αποτελέσματα της χρήσης αυτής δεν έχουν καταστεί οριστικά.

Η Εταιρεία δεν έχει προβεί σε εκτίμηση των πρόσθετων φόρων και των προσαυξήσεων που πιθανόν καταλογιστούν σε μελλοντικό φορολογικό έλεγχο και δεν έχει σχηματίσει σχετική πρόβλεψη για αυτή την ενδεχόμενη υποχρέωση. Από τον έλεγχό μας δεν κατέστη εφικτό να αποκτήσουμε εύλογη διασφάλιση για την εκτίμηση του ύψους της πρόβλεψης που τυχόν απαιτείται».

Να σημειωθεί πως η Μαρινόπουλος Ανώνυμη Εταιρεία Γενικού Εμπορίου δεν είχε ελεγχθεί από τις φορολογικές αρχές, για τις χρήσεις από το 2010 και μετά. Για τις χρήσεις 2011, 2012 και 2013 ελέγχθηκε από τον ορκωτό ελεγκτή της εταιρείας σύμφωνα με το άρθρο 82 παρ.5 τον Ν.2238/1994 και για την χρήση 2014 ελέγχθηκε ομοίως σύμφωνα με το άρθρο 65Α παρ. 1 του Ν. 4174/2013 και έλαβε φορολογικό πιστοποιητικό από τους ορκωτούς. Ωστόσο, υπό το φως των νέων αποκαλύψεων προκύπτει πως και τα συγκεκριμένα φορολογικά πιστοποιητικά είναι προβληματικά.