ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανατροπές στον χάρτη των ενεργειακών προϊόντων φέρνουν Ουκρανικό και ενεργειακή κρίση

Οι ΗΠΑ είναι κερδισμένες την περίοδο αυτή καθώς αξιοποιώντας την κρίση κατάφεραν να γίνουν οι μεγαλύ
Οι ΗΠΑ είναι κερδισμένες την περίοδο αυτή καθώς αξιοποιώντας την κρίση κατάφεραν να γίνουν οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ξεπερνώντας και το Κατάρ.
AP

Η μεγάλη ενεργειακή κρίση που βρίσκεται σε εξέλιξη, σε συνδυασμό με το κλίμα πολεμικής σύγκρουσης στο Ουκρανικό, έχει φέρει τα πάνω κάτω στο εμπόριο και τη ζήτηση των ενεργειακών προϊόντων. 

Το πετρέλαιο από την πλευρά της ζήτησης φορτίων βρίσκεται στα «κάτω» αλλά άνθρακας και υγροποιημένο φυσικό αέριο στα «πάνω». Στο φυσικό αέριο η ζήτηση από την Ευρώπη αλλά και την Απω Ανατολή καλά κρατεί, με τις ΗΠΑ να είναι κερδισμένες την περίοδο αυτή καθώς αξιοποιώντας την κρίση κατάφεραν να γίνουν οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ξεπερνώντας και το Κατάρ.

Όμως η πορεία των ναύλων των πλοίων μεταφοράς LNG που δραστηριοποιούνται στη spot αγορά (είναι πολύ λίγα τα πλοία καθώς συνήθως προτιμώνται μακροχρόνια συμβόλαια), το τελευταίο διάστημα είναι μάλλον πτωτική σε σχέση με τις τιμές που είχαν καταγραφεί στην αρχή του χειμώνα όταν έφτασαν ανατολικά του Σουέζ στα 260.000 δολάρια την ημέρα και δυτικά του Σουέζ τα 200.000 δολάρια την ημέρα.

Ο ημερήσιος ναύλος βρίσκεται πλέον στα επίπεδα των 25.000 δολαρίων την ημέρα στη spot αγορά, ενώ τα ετήσιας διάρκειας συμβόλαια κυμαίνονται στα 75.000 δολάρια την ημέρα όταν πριν από έναν χρόνο ήταν στα 48.000 δολάρια και το ανώτερο όριο που έφτασαν κατά τη διάρκεια ενός χρόνου ήταν τα 102.000 δολάρια την ημέρα.

Οι πολύ υψηλές τιμές του LNG διαμόρφωσαν μια ασταθή ναυτιλιακή αγορά. Ετσι τους τελευταίους 18 μήνες από το τέλος του πρώτου ευρωπαϊκού lockdown για τον COVID-19 έχουν καταγραφεί ιστορικά υψηλά στους ναύλους των LNG Carriers, όπως και χαμηλά που είναι αυτά που καταγράφονται τις τελευταίες ημέρες. Και τούτο γιατί πολύ περισσότερα πλοία αυτή την περίοδο απομένουν στη λεκάνη του Ατλαντικού (λόγω της υψηλής ζήτησης της ΕΕ) και δεν πλέουν προς την Απω Ανατολή με αποτέλεσμα λιγότερα τονο-μίλια άρα πληθώρα πλοίων για τη μεταφορά των LNG.

Τα υπό κατασκευή terminals μέχρι το 2026 είναι 16, εκ των οποίων τα έξι θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2023 (τρία στις ΗΠΑ) και θα απαιτήσουν συνολικά επιπλέον 91 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.