ΡΕΠΟΡΤΑΖ NEWSBOMB.GR

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καλάθι του νοικοκυριού: Γιατί αντιδρούν κρεοπώλες και αρτοποιοί

Καλάθι του νοικοκυριού: Γιατί αντιδρούν κρεοπώλες και αρτοποιοί
Φωτογραφία αρχείου / EUROKINISSI

Θα δημιουργηθούν αντίστοιχα «καλάθια» από αρτοποιεία και κρεοπωλεία; Τι λένε φορείς των κλάδων και εκπρόσωποι των καταναλωτών στο Newsbomb.gr.

Σε εφαρμογή είναι για δεύτερη εβδομάδα το «Καλάθι του νοικοκυριού» ενώ παράλληλα έχουν ξεκινήσει οι «ζυμώσεις» μεταξύ αρτοποιών και κρεοπώλων ώστε να δημιουργήσουν τα δικά τους «καλάθια», καθώς βλέπουν τους τζίρους τους συνεχώς να μειώνονται.

Ο Αναστάσιος Βαζάκας, ιδιοκτήτης αρτοποιείου στη Λυκόβρυση, μίλησε στο Newsbomb.gr για τις περικοπές που κάνει το νοικοκυριό στην αγορά βασικών προϊόντων λόγω των υπέρογκων λογαριασμών που καλείται να πληρώσει.

«Είναι δύσκολα τα πράγματα, θα αναγκαστούμε να κάνουμε περικοπές. Ο κόσμος τα λεφτά τα διοχετεύει σε μια μαύρη τρύπα... στην ενέργεια, στους λογαριασμούς που πρέπει να πληρώσει».

Και συμπλήρωσε: «Έχω δει τον τζίρο να μειώνεται, είναι κάτω από 20% με 25% τα τελευταία δύο χρόνια. Έχω στο αρτοποιείο 26 με 27 υπαλλήλους. Δύσκολα τα βγάζουμε πέρα».

«Με εμάς το παράδοξο είναι ότι ακόμα και να ζητάμε υπαλλήλους δεν μπορούμε να βρούμε. Έρχονται, δουλεύουν δύο μέρες και μετά φεύγουν. Τα επιδόματα, μαζί με το χαρτζιλίκι της οικογένειας αποτρέπει τους νέους να πιάσουν δουλειά», ανέφερε ο κος Βαζάκας.

«Δεν είναι πιο φθηνά τα προϊόντα στο "καλάθι του νοικοκυριού"»

«Το «καλάθι του νοικοκυριού» στα σούπερ μάρκετ, δεν είναι τίποτα περισσότερο από το φυλλάδιο των προσφορών τους. Τα προϊόντα που δίνουν δεν είναι πιο φθηνά, καθώς με το «καλάθι» γίνεται συγκράτηση του ποσοστού κέρδους των συγκεκριμένων προϊόντων», είπε ο κος Βαζάκας.

Και συνέχισε λέγοντας πως «όταν ένας φούρνος δεν έχει ανεβάσει το ψωμί εδώ και τρεις μήνες, αυτό δείχνει ότι υπάρχει συγκράτηση τιμών. Το ψωμί το πήγαμε από 70 λεπτά στα 90, ο καταναλωτής θα βρει ψωμί φρέσκο, χειροποίητο, και όχι κατεψυγμένο, προψημένο και βιομηχανοποιημένο όπως υπάρχει στο super market. Ξέρετε γιατί συγκρατούμε τιμές; Γιατί έχουμε προσωπικές σχέσεις με τον πελάτη και βάζουμε αρκετή προσωπική εργασία. Στο αρτοποιείο δουλεύει όλη η οικογένεια».

«Η κίνηση με το «καλάθι του νοικοκυριού» οδηγεί τον κόσμο στα ολιγοπώλια, στρέφει τον κόσμο στα σούπερ μάρκετ. Προσέξτε, ο κλάδος των αρτοποιών είναι αυτός έχει συγκρατήσει τιμές εδώ και ένα χρόνο», κατέληξε ο κος Βαζάκας.

Το «καλάθι του κρεοπώλη»

Ο Νίκος Κακαφίκας, γενικός γραμματέας Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών, ανέφερε στο Newsbomb.gr πως «το 70% της κατανάλωσης του κρέατος γίνεται στα κρεοπωλεία. Ο κόσμος προτιμά να αγοράσει το κρέας του από τον δικό του κρεοπώλη. Ο καταναλωτής γνωρίζει πως δεν θα βρει στα σούπερ μάρκετ την ποιότητα του κρεοπωλείου. Εκτός όμως από αυτό, εμείς με τους πελάτες μας έχουμε και φιλική σχέση, σχέση εμπιστοσύνης για αυτό που θα αγοράσουν».

Ο κος Κακαφίκας διευκρίνησε πως στα κρεοπωλεία δεν βρεις τυποποιημένα κρέατα άγνωστης προέλευσης.

«Στο σούπερ μάρκετ με το «καλάθι του νοικοκυριού» ο καταναλωτής αγοράζει συσκευασμένο χοιρινό κρέας χωρίς να αναγράφεται η χώρα προέλευσης, κάτι που δεν επιτρέπεται. Εμείς στα κρεοπωλεία είμαστε υποχρεωμένοι και αναγράφουμε τα πάντα για οποιοδήποτε κρέας πουλάμε, χοιρινό, μοσχάρι, κοτόπουλο».

Η πρόταση των κρεοπωλών στο Υπουργείο

«Κάτι αντίστοιχο με το «καλάθι του νοικοκυριού» ζητήσαμε και εμείς από το Υπουργείο. Συναντήσαμε τον Υπουργό και του κάναμε πρόταση να βάζουμε κάθε εβδομάδα ένα προϊόν σε έκπτωση. Παράδειγμα, αυτή την εβδομάδα το μοσχάρι σε όλα τα κρεοπωλεία της Ελλάδας, τα οποία είναι 20.000, να το έχουν με έκπτωση 10%. Αυτό θα ωθούσε τον κόσμο να επισκεφθεί τα κρεοπωλεία και να κάνει τις αγορές του εκεί. Ο Υπουργός είδε θετικά την πρότασή μας».

Τέλος επεσήμανε πως «τον τελευταίο μήνα έχει πέσει ο τζίρος περίπου 10%, το «καλάθι του νοικοκυριού» έβαλε το δικό του λιθαράκι στη μείωση αυτή».

Τα 51 προϊόντα

Όπως προβλέπεται στην Υπουργική Απόφαση, κατ' εφαρμογήν του άρθρου 87 του Ν. 4986/2022, οι επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων και άλλων προϊόντων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής πώλησης (super markets) με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000 ευρώ ετησίως, υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων («καλάθι του νοικοκυριού») που είναι απαραίτητα για αξιοπρεπή διαβίωση και ειδικότερα ένα τουλάχιστον προϊόν από τις εξής 51 κατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο «καλάθι του νοικοκυριού»:

  1. Ρύζι
  2. Ψωμί για τοστ
  3. Ψωμί φραντζόλα (τυποποιημένο/συσκευασμένο)
  4. Φρυγανιές
  5. Μακαρόνια Νο 6
  6. Αλεύρι για όλες τις χρήσεις
  7. Όσπρια (ένα τουλάχιστον είδος)
  8. Γαλοπούλα ή/και πάριζα
  9. Κατεψυγμένα ψάρια
  10. Νωπό χοιρινό (συσκευασμένο ή μη)
  11. Νωπό κοτόπουλο (συσκευασμένο ή μη)
  12. Γάλα φρέσκο πλήρες
  13. Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά
  14. Γάλα εβαπορέ
  15. Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
  16. Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά
  17. Τυρί φέτα
  18. Τυρί γκούντα
  19. Τυρί με χαμηλά λιπαρά
  20. Χυμός τομάτας διατηρημένος
  21. Αυγά (κλωβοστοιχίας και αχυρώνα)
  22. Μαργαρίνες
  23. Παρθένο ελαιόλαδο
  24. Ηλιέλαιο
  25. Κατεψυγμένα λαχανικά (τουλάχιστον ένα από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια)
  26. Λευκή ζάχαρη
  27. Φόρμουλα μωρών (παιδικές τροφές)
  28. Γάλα βρεφικής ηλικίας (παιδικές τροφές)
  29. Ελληνικός καφές
  30. Στιγμιαίος καφές
  31. Γαλλικός καφές
  32. Τσάι ή χαμομήλι
  33. Κακάο σε σκόνη
  34. Χυμός πορτοκάλι
  35. Απολυμαντικά χεριών / αντισηπτικά
  36. Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη - όχι ταμπλέτες)
  37. Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών - χλωρίνες
  38. Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
  39. Χαρτί κουζίνας
  40. Χαρτί υγείας
  41. Οδοντόκρεμες
  42. Σερβιέτες
  43. Ταμπόν
  44. Σαμπουάν
  45. Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
  46. Πάνες ακράτειας
  47. Πάνες για μωρά
  48. Μωρομάντηλα
  49. Σαμπουάν για μωρά
  50. Τροφές για σκύλους
  51. Τροφές για γάτες

Ο κατάλογος των καταναλωτικών προϊόντων πρέπει να αποστέλλεται σε εβδομαδιαία βάση, κάθε Τετάρτη έως τις 9:00 π. μ.. Η αποστολή του καταλόγου προϊόντων για τις επιχειρήσεις που είναι υπόχρεες αποστολής στοιχείων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis, θα γίνεται μέσω της ίδιας πλατφόρμας. Για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, η αποστολή των καταλόγων γίνεται με λίστα στην ηλεκτρονική διεύθυνση gen-sec@mindev.gov.gr .

Η ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού για τα προϊόντα που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού» μπορεί να γίνεται και μέσω ειδικού σήματος που τοποθετείται επί των προϊόντων ή στο φυσικό ή στον ηλεκτρονικό χώρο πώλησής τους ή σε κάθε μέσο με το οποίο τα προϊόντα διαφημίζονται στον καταναλωτή.

Οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού» μπορούν να αποκτούν πρόσβαση στο ειδικό σήμα αποστέλλοντας σχετικό αίτημα στην ηλεκτρονική διεύθυνση gen-sec@mindev.gov.gr. Απαγορεύεται η χρήση του ειδικού σήματος της παρ. 1 από επιχειρήσεις που δεν συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού». Στις επιχειρήσεις που παραβιάζουν την ως άνω απαγόρευση επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις, σύμφωνα με το άρθρο 13α του ν. 2251/1994.

Αρμόδια αρχή για τον έλεγχο εφαρμογής του «καλαθιού του καταναλωτή» ορίζεται η Διεύθυνση Διαχείρισης Δεδομένων, Στατιστικής και Εποπτείας Ηλεκτρονικού Εμπορίου της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.). Οι κυρώσεις για μη αποστολή ή ελλιπή αποστολή καταλόγου προϊόντων από τους υπόχρεους (διοικητικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποστολής πλήρους καταλόγου) επιβάλλονται με απόφαση του Διοικητή της ΔΙ.Μ.Ε.Α. Κατά της απόφασης επιβολής προστίμου χωρεί προσφυγή ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων, εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας.

Οι επιβαλλόμενες κυρώσεις εισπράττονται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.) και αποδίδονται στον κρατικό προϋπολογισμό.

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Μειώθηκε η τιμή στο γάλα σε 4 σούπερ μάρκετ

Το κόστος που έχει το «καλάθι του νοικοκυριού» σε κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ δημοσιοποίησε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, την Τετάρτη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της νέας λίστας με τα προϊόντα.

Ο κ. Γεωργιάδης σε ανάρτησή του στο Twitter δημοσιοποίησε μια λίστα με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και το κόστος σε κάθε μια που έχει το «καλάθι του νοικοκυριού» σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.

Στη λίστα που έκανε γνωστή ο αρμόδιος υπουργός καταγράφεται η διαφορά στις τιμές σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα λειτουργίας και το ποσοστό της ιδιωτικής ετικέτας στα προϊόντα που συμμετέχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού» κάθε αλυσίδας σούπερ μάρκετ.

Μάλιστα ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε πως ήδη έχουμε σοβαρές μειώσεις σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και τόνισε ότι η μεγαλύτερη μείωση στις τιμές καταγράφεται στην αλυσίδα Μασούτης.