ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακρίβεια: Οι εταιρείες έχουν μειώσει τους τιμοκαταλόγους τους 5% - 35%

Ακρίβεια: Οι εταιρείες έχουν μειώσει τους τιμοκαταλόγους τους 5% - 35%

Η μείωση των τιμοκαταλόγων, σε μόνιμη βάση, είναι το μέτρο που ήθελε η αγορά για την καταπολέμηση της ακρίβειας

Από 5% μέχρι 35% ανακοίνωσαν οι εταιρείες ότι μείωσαν τους τιμοκαταλόγους τους, προκειμένου να καταπολεμηθεί η ακρίβεια, είπε στο ΕΡΤNEWS ο πρόεδρος της Ένωσης Μικρομεσαίων Σουπερμάρκετ Ελλάδας Γιάννης Πηλίδης.

«Κάνουν αυτό που ζητούσε πάντοτε και η κυβέρνηση και όλος ο κόσμος, να έχουν δηλαδή μόνιμα χαμηλές τιμές. Η μόνιμα χαμηλωμένη τιμή είναι κέρδος για τον καταναλωτή», υπογράμμισε ο κ. Πηλίδης.

Πρόσθεσε ότι «υπάρχουν όμως και εταιρείες που δεν κάνανε μειώσεις τιμοκαταλόγου. Σε αυτές έχουν απαγορεύσει να κάνουν προσφορές, άρα τα προϊόντα τους παραμένουν ακριβά στο ράφι και προφανώς δεν πουλάνε», είπε.

Ο κ. Πηλίδης δήλωσε ότι η πλειονότητα των εταιρειών έχει μπει στη λογική της μείωσης των τιμοκαταλόγων.

«Αυτό το μέτρο, αν διαρκέσει σε μόνιμη βάση, είναι αυτό που ήθελε και η αγορά», κατέληξε.

Μειώσεις τιμών σε πλήθος προϊόντων

Σημειώνεται ότι από σήμερα Παρασκευή οι καταναλωτές αναμένεται να δουν μειώσεις στις τιμές σε πλήθος προϊόντων, μετά τα νέα μέτρα της κυβέρνησης κατά της ακρίβειας του υπουργείου Ανάπτυξης.

Πρόκειται για 4 μέτρα-παρεμβάσεις που εφαρμόζονται για πρώτη φορά στην Ευρώπη και αποσκοπούν στη μόνιμη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Χθες, στο υπουργικό συμβούλιο ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «προσδοκούμε οι αρχικές τιμές σε 1.500 προϊόντα να είναι μειωμένες από αρχές Μαρτίου», ενώ έκανε λόγο για ακόμα «πιο προσιτές τιμές στο ράφι».

Οι κατηγορίες των προϊόντων με τη μείωση τιμών

Η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στη μεταρρύθμιση που υποχρεώνει τους προμηθευτές να μειώσουν κατά 30% τις προσφορές προς τις εταιρείες λιανεμπορίου, με την υποχρέωση να μειώσουν ισόποσα τις τιμές τιμοκαταλόγου, οδήγησε σε μειώσεις σε περισσότερα από 3.000 προϊόντα (1.500 είχαν φτάσει στο ΥΠΑΝ έως την ώρα έναρξης του Υπουργικού Συμβουλίου). Οι κατηγορίες περιλαμβάνουν γενικά καθαριστικά προϊόντα (απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες) και προϊόντα προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες).

Η μεταρρύθμιση έχει επιφέρει σημαντική μέση μείωση τιμών χονδρικής σε έξι κατηγορίες προϊόντων. Συγκεκριμένα, στα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα conditioner 17%, στις οδοντόκρεμες 15,1%, στα απορρυπαντικά ρούχων 15,6%, στα απορρυπαντικά πιάτων 16%, στα καθαριστικά παντός είδους 15,8% και στα σαπούνια 12,7%.

Μέση μείωση τιμών χονδρικής ανά κατηγορία προϊόντος:

  • Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner: -17,0%
  • Απορρυπαντικά πιάτων: -16,0%
  • Καθαριστικά παντός είδους: -15,8%
  • Απορρυπαντικά ρούχων: -15,6%
  • Οδοντόκρεμες: -15,1%
  • Σαπούνια: -12,7%

Το μέτρο που απαγορεύει στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες στα προϊόντα αυτά αφορά σχεδόν το σύνολο των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ. Εξαιρούνται τα νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια) και ορισμένα διαρκή καταναλωτικά αγαθά (π.χ. ρούχα).

Χαρακτηριστικό είναι ότι τον Φεβρουάριο 2024, μετά την εφαρμογή του μέτρου, ανατιμήθηκαν 890 κωδικοί προϊόντων, όταν την ίδια περίοδο πέρυσι (Φεβρουάριος 2023) ανατιμήθηκαν 3.760 κωδικοί προϊόντων. Η εφαρμογή της ρύθμισης συνεισέφερε στον περιορισμό των ανατιμήσεων κατά 76% από το ένα έτος στο άλλο.