Ο γρίφος των μεταλλάξεων του κορονοϊού:Τι είναι, πόσο πρέπει να μας ανησυχούν - Ο ρόλος των εμβολίων

Συναγερμό στους επιστήμονες προκαλεί μία νέα παραλλαγή του κορονοϊού που εντοπίστηκε στη Βρετανία και συνδυάζει τη βραζιλιάνικη και τη νοτιοαφρικανική μετάλλαξη.

Τα νέα στελέχη που εντοπίζονται πλέον έχουν εγκαινιάσει μια νέα φάση στην πανδημία που καθιστά τους εμβολιασμούς ακόμη πιο απαραίτητους.

Oι έρευνες ωστόσο συνεχίζονται καθώς οι επιστήμονες, εμφανίζονται διχασμένοι όσον αφορά στις επιπτώσεις ορισμένων μεταλλάξεων.

Η χαρτογράφηση και η κατανόησή τους είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη των στρατηγικών καταπολέμησης του κορονοϊού, μίας εξαιρετικά μεταδοτικής ασθένειας που προκύπτει από τον ιό SARS-CoV-2.

Οι ιοί μεταλλάσσονται συνεχώς και μερικές από αυτές τις μεταλλάξεις οδηγούν σε νέες παραλλαγές υ που μπορεί να εξαπλωθούν πιο εύκολα ή να οδηγήσουν σε πιο σοβαρή ασθένεια με την πάροδο του χρόνο.

Τα εμβόλια μπορεί να αποδειχθούν λιγότερο αποτελεσματικά έναντι μιας παραλλαγής από ότι κατά του ίδιου του ιού, ενάντια στον οποίο είχαν αρχικά αναπτυχθεί.

Οι ερευνητές ωστόσο μπορούν να εντοπίσουν ποιες παραλλαγές είναι πιο διαδεδομένες και να προετοιμάσουν τα «αντίδοτά» τους. Όταν ο ιός αλλάζει τη μέθοδο που επιτίθεται, πρέπει και εμείς να αλλάξουμε τη μέθοδο που αμυνόμαστε, λένε οι επιστήμονες.

Οι παραλλαγές του κορονοϊού

Πολλές παραλλαγές του ιού που προκαλούν τη νόσο COVID-19 ενδέχεται να κυκλοφορούν παγκοσμίως. Ιδού οι πιο αξιοσημείωτες που προκαλούν ανησυχία:

Παραλλαγή B.1.1.7- «Βρετανική» μετάλλαξη: Οι ειδικοί πιστεύουν ότι εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο Ηνωμένο Βασίλειο τον Σεπτέμβριο του 2020. Μετάλλαξη στην περιοχή δέσμευσης υποδοχέα της πρωτεΐνης ακίδας. Αυτό συμβαίνει στη θέση 501

Παραλλαγή B.1.351: «Νοτιο-αφρικανική» μετάλλαξη: Εντοπίστηκε για πρώτη φορά στη Νότιο Αφρική τον Οκτώβριο του 2020.

Παραλλαγή P.1- «Βραζιλιάνικη» μετάλλαξη : Οι ειδικοί την εντόπισαν για πρώτη φορά σε 4 ταξιδιώτες που έφθασαν από τη Βραζιλία στην Ιαπωνία τον Ιανουάριο του 2021.

Τι συμβαίνει στον ιό;

Οι ιοί μεταλλάσσονται συνεχώς. Κάθε φορά που ένας ιός αντιγράφει, ή δημιουργεί αντίγραφα του εαυτού του στο σώμα του ξενιστή, μπορεί να σημειώνονται μικρές γενετικές αλλαγές που έχουν ως αποτέλεσμα μεταλλάξεις.

Διαφορετικές παραλλαγές έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά. Πολλές μεταλλάξεις μπορεί να μην έχουν σημαντικά αποτελέσματα επειδή δεν μεταβάλλουν σημαντικές πρωτεΐνες.

Μια μετάλλαξη σε μια σημαντική πρωτεΐνη, όπως η ακίδα πρωτεΐνης του SARS-CoV-2, μπορεί να επιτρέψει στον ιό να εξαπλωθεί πιο εύκολα ή να προκαλέσει πιο σοβαρή ασθένεια.

Οι σημαντικές μεταλλάξεις είναι πιο σπάνιες από τις ασήμαντες. Είναι σημαντικό ωστόσο οι επιστήμονες να παρακολουθούν τις μεταλλάξεις, καθώς ορισμένες μπορεί να οδηγήσουν σε αλλαγές στη μεταδοτικότητα του ιού.

Η Εξάπλωση των Παραλλαγών

Η διεθνής βάση δεδομένων GISAID παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο αναφορές παραλλαγών κορωνοϊού σε εργαστήρια σε όλο τον κόσμο.

Για παράδειγμα, αναφέρει ότι οι περισσότερες περιπτώσεις που αφορούν στην παραλλαγή B.1.1.7 έχουν καταγραφεί στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Δανία, το Βέλγιο, τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Γαλλία.

Τα Aμερικανικά Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC) σημειώνουν ότι στις ΗΠΑ, κρούσματα κορονοϊού προήλθαν από λοιμώξεις και από τρεις από τις πιο αξιοσημείωτες παραλλαγές.

Είναι οι νέες παραλλαγές πιο επικίνδυνες ;

Η έρευνα βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, αλλά προς το παρόν, δεν προκύπτει ότι κάποια νέα παραλλαγή προκαλεί σοβαρότερη ασθένεια. Ωστόσο, μερικές μεταλλάξεις μπορεί να εξαπλωθούν πιο εύκολα και πιο γρήγορα.

Για παράδειγμα, η παραλλαγή B.1.1.7 μπορεί να είναι από 30 έως και 50% πιο μεταδοτική από τον αρχικό ιό. Ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι αυτή η παραλλαγή μπορεί επίσης να σχετίζεται με ελαφρώς υψηλότερο κίνδυνο θανάτου, οι ερευνητές ωστόσο αναγνωρίζουν ότι ο κίνδυνος αυτός παραμένει χαμηλός.

Είναι σημαντικό για τους επιστήμονες να συνεχίσουν να παρακολουθούν νέες παραλλαγές και τα χαρακτηριστικά τους.

Η παρακολούθηση της αλληλουχίας του γονιδιώματος

Η διαρκής επαγρύπνηση επιτρέπει στους ερευνητές να εντοπίζουν νέα δείγματα και ακολουθίες του ιού. Αυτό τους επιτρέπει να ερευνήσουν τις επιδράσεις στη μετάδοση ιών, τη σοβαρότητα της νόσου και τη χρησιμότητα των εμβολίων και των φαρμάκων.

Πρόκειται για μια εργαστηριακή τεχνική που περιλαμβάνει την ανάγνωση του γενετικού κώδικα και επιτρέπει στους επιστήμονες να εντοπίζουν παραλλαγές του SARS-CoV-2 και τα χαρακτηριστικά τους.

Πολλοί επιστήμονες σε όλο τον κόσμο συνεργάζονται για να παρακολουθήσουν τον ιό και να καταλάβουν πώς αλλάζει.

Πόσο αποτελεσματικά είναι τα εμβόλια απέναντι στις μεταλλάξεις ;

Οι επιστήμονες σχεδίασαν τα εμβόλια για την πρόληψη του κορονοϊού ενάντια στις προηγούμενες παραλλαγές του SARS-CoV-2. Τα στοιχεία δείχνουν ότι τα διαθέσιμα εμβόλια μπορούν να προστατεύσουν και από νέες παραλλαγές, πιθανότατά όμως όχι τόσο καλά.

Τα αποτελέσματα μελέτης δείχνουν ότι το εμβόλιο των Pfizer-BioNTech εξακολουθεί να παρέχει προστασία έναντι των νέων παραλλαγών, αλλά είναι ελαφρώς λιγότερο αποτελεσματικό.

Μια προκαταρκτική μελέτη από την ομάδα των εμβολίων της Οξφόρδης και της AstraZeneca δείχνει ότι αυτό το εμβόλιο προσφέρει εξίσου αποτελεσματική προστασία έναντι της παραλλαγής B.1.1.7 αλλά ελαφρώς λιγότερη προστασία έναντι της παραλλαγής B.1.351.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) εξακολουθεί να συνιστά τη λήψη αυτού του εμβολίου. Κάθε εγκεκριμένο εμβόλιο COVID-19 μπορεί να παρέχει προστασία από την ασθένεια.

Οι επιστήμονες ωστόσο εξακολουθούν να δίνουν μάχη με το χρόνο για να επανασχεδιάσουν τα εμβόλια για να γίνουν πιο αποτελεσματικά έναντι των νέων παραλλαγών.

Πηγή: Medical News Today