Αποστολή στην Αφροδίτη ανακοίνωσε και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος

Αφροδίτη
NASA / JAXA / ISAS / DARTS / Damia Bouic / VR2Planets

Την αποστολή EnVision, με προορισμό την Αφροδίτη, ανακοίνωσε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος.

Στόχος είναι να αποκτηθεί μια «ολιστική» εικόνα του πλανήτη, από τον εσώτερο πυρήνα του μέχρι τα ανώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας, προκειμένου να διαπιστωθεί πώς και γιατί η Αφροδίτη και η Γη εξελίχθηκαν τόσο διαφορετικά.

Η αποστολή επελέγη από την Επιτροπή Επιστημονικών Προγραμμάτων του ΕΟΔ στις 10 Ιουνίου, με σκοπό την εκτόξευση στις αρχές της δεκαετίας του 2030.

«Μία νέα εποχή στην εξερεύνηση του κοντινότερου, μα συνάμα εντελώς διαφορετικού, γείτονα στο Ηλιακό Σύστημα μας περιμένει» είπε ο Γκίντερ Χέισινγκερ, διευθυντής Επιστημών του ΕΟΔ. «Μαζί με τις πρόσφατα ανακοινωθείσες αποστολές της NASA στην Αφροδίτη, θα έχουμε ένα εξαιρετικά εκτενές επιστημονικό πρόγραμμα σε αυτόν τον αινιγματικό πλανήτη την επόμενη δεκαετία».

Ένα ερώτημα- κλειδί στις πλανητικές επιστήμες είναι γιατί, αν και έχει περίπου το ίδιο μέγεθος και σύσταση με τη Γη (έχει χαρακτηριστεί «αδελφή» της Γης) η Αφροδίτη βίωσε μια τόσο δραματική κλιματική αλλαγή: Αντί να εξελιχθεί σε έναν κατοικήσιμο κόσμο σαν τη Γη, έχει τοξική ατμόσφαιρα και είναι καλυμμένη από πυκνά, πλούσια σε θειϊκό οξύ νέφη.

Το μεγάλο ερώτημα είναι τι βίωσε η Αφροδίτη για να φτάσει σε αυτή την κατάσταση, και αν αυτό προοικονομεί τη μοίρα της ίδιας της Γης, σε περίπτωση που βιώσει ένα καταστροφικό φαινόμενο του θερμοκηπίου. Επίσης, υπάρχουν και άλλα ερωτήματα: Είναι η Αφροδίτη ακόμα γεωλογικά ενεργή; Θα μπορούσε να είχε κάποτε έναν ωκεανό ή να φιλοξενούσε ζωή; Τι άλλα μαθήματα μπορούμε να πάρουμε από αυτήν για την εξέλιξη των πλανητών γήινου τύπου γενικότερα, καθώς ανακαλύπτουμε περισσότερους εξωπλανήτες σαν τη Γη;

Το EnVision θα επιχειρήσει να απαντήσει στα ερωτήματα αυτά με ένα «πακέτο» καινοτόμων ευρωπαϊκών οργάνων, μεταξύ των οποίων ένα για τη μελέτη της διαστρωμάτωσης του υπεδάφους, καθώς και φασματομέτρων για τη μελέτη της ατμόσφαιρας και της επιφάνειας, προκειμένου να βρεθούν μεταβολές που μπορεί να υποδεικνύουν ηφαιστειακή δραστηριότητα. Ένα ραντάρ που θα παρέχει η NASA θα καταγράψει/ χαρτογραφήσει την επιφάνεια, ενώ θα διεξαχθεί και ένα πείραμα με σκοπό τη μελέτη της εσωτερικής δομής του πλανήτη και το βαρυτικό του πεδίο- όπως επίσης και της δομής και σύστασης της ατμόσφαιρας.

Το EnVision ακολουθεί στα χνάρια του Venus Express (2005-2014) του ΕΟΔ, που εστίαζε κυρίως στην ατμοσφαιρική έρευνα, ωστόσο έκανε και σημαντικές ανακαλύψεις που υπέδειξαν πιθανές εστίες ηφαιστειακής δραστηριότητας στην επιφάνεια του πλανήτη.

Το διαστημόπλοιο Akatsuki της JAXA μελετά επίσης την ατμόσφαιρα της Αφροδίτης από το 2015. Το EnVision αναμένεται να αποφέρει δεδομένα σημαντικά καλύτερα από αυτά του Magellan της NASA τη δεκαετία του 1990, και, σε συνεργασία με το DAVINCI+ και το VERITAS, στόχος είναι να διεξαχθεί η εκτενέστερη έρευνα που έχει γίνει ποτέ πάνω στην Αφροδίτη.

Μετά τον σχεδιασμό του σκάφους, θα επιλεγεί μια ευρωπαϊκή βιομηχανία για να κατασκευάσει και να δοκιμάσει το EnVision εν όψει της εκτόξευσής του με πύραυλο Ariane 6. To νωρίτερο παράθυρο εκτόξευσης είναι το 2031, με άλλες πιθανές επιλογές το 2032 και το 2033. Το σκάφος θα χρειαζόταν περίπου 15 μήνες για να φτάσει στον πλανήτη.