Διάστημα: Εντυπωσιακή «συλλογή» με 100 μαύρες τρύπες στο γαλαξία μας ανακάλυψαν οι επιστήμονες

Οι μαύρες τρύπες βρίσκονται στη μέση ενός αστρικού σμήνους, 80.000 έτη φωτός μακριά από εμάς. Είναι περίπου τρεις φορές περισσότερες από ότι περίμεναν να βρουν οι επιστήμονες. Μέσα στα επόμενα δισεκατομμύρια χρόνια, τα ίδια τα αστέρια θα «εκραγούν», αφήνοντας πίσω τους μόνο τις μαύρες τρύπες.

Το εύρημα μας βοηθά να κατανοήσουμε το μυστηριώδες σύμπλεγμα αστεριών, γνωστό ως Palomar 5, και πώς μπορεί να εξελιχθεί στο μέλλον. Αλλά μπορεί επίσης να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τη «μοίρα» άλλων παρόμοιων σφαιρικών συστάδων αστεριών στον γαλαξία μας.

Μπορεί επίσης να μας βοηθήσει να εξηγήσουμε τα παράξενα φαινόμενα που βρέθηκαν πρόσφατα στον γαλαξία μας, τις λεπτές ροές αστεριών που δεν φαίνεται να συνδέονται με ένα τέτοιο σύμπλεγμα.

Μεγάλα σμήνη γεμάτα μαύρες τρύπες, όπως το Palomar 5, θα μπορούσαν να έχουν «γεννήσει» αυτές τις ανεξήγητες ροές, πιστεύουν οι ερευνητές.

«Δεν ξέρουμε πώς σχηματίζονται αυτές οι ροές, αλλά μια ιδέα είναι ότι είναι διαταραγμένες συστάδες αστεριών», λέει ο Mark Gieles, ο οποίος εργάζεται στο Ινστιτούτο Επιστημών Cosmos του Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης και συνέγραψε τη μελέτη για τις μαύρες τρύπες.

«Ωστόσο, καμία από τις πρόσφατα ανακαλυφθείσες ροές δεν έχει συσχετιστεί με ένα αστέρι, επομένως δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι. Έτσι, για να καταλάβουμε πώς σχηματίστηκαν αυτές οι ροές, έπρεπε να μελετήσουμε μία που σχετίζεται με αστρικό σύστημα.

Το Palomar 5 είναι η μόνη περίπτωση, και αποτελεί το κλειδί για την κατανόηση του σχηματισμού ρεύματος. Γι'αυτό και το μελετήσαμε λεπτομερώς»,εξηγεί.

Βρίσκεται στο «γαλαξιακό φωτοστέφανο», το οποίο αποτελείται από παλιά αστέρια που βρίσκονται γύρω από τον Γαλαξία μας. Είναι ένα από τα πιο αραιά σμήνη του «φωτοστέφανου».

Είναι επίσης γνωστό για τις δύο μακριές «ουρές» του, που αποτελούνται από εκτεταμένες ροές αστεριών. Αυτές οι «ουρές» εκτείνονται σε όλο τον νυχτερινό ουρανό, επιτρέποντας στους επιστήμονες να τις χρησιμοποιήσουν ως βασικό τρόπο για να κατανοήσουν πώς σχηματίζονται σε όλο το σύμπαν.

Στη νέα έρευνα, οι επιστήμονες προσομοίωσαν «τις ζωές» των αστεριών του σμήνους ξεχωριστά. Οι ερευνητές δεν μπορούν να μελετήσουν τις ίδιες τις μαύρες τρύπες - όπως υποδηλώνει το όνομά τους, είναι αδύνατο να τις δουν - και έτσι η νέα μελέτη βασίζεται σε μια μέθοδο που βασίζεται στο πόσες μπορεί να υπάρχουν.

«Πιστεύεται ότι ένα μεγάλο τμήμα δυαδικών συγχωνεύσεων μαύρων οπών σχηματίζεται σε συστάδες αστεριών», δήλωσε ο Fabio Antonini, από το Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ, ο οποίος συνέγραψε επίσης τη μελέτη.

«Ένα μεγάλος άγνωστος Χ σε αυτό το σενάριο είναι πόσες μαύρες τρύπες υπάρχουν σε συστάδες, κάτι που είναι δύσκολο να απαντήσουμε γιατί δεν μπορούμε να δούμε τις μαύρες τρύπες.

Η νέα μας μέθοδος μας προσφέρει έναν τρόπο να μάθουμε πόσες μαύρες τρύπες υπάρχουν σε ένα σύμπλεγμα αστεριών κοιτάζοντας απλά τα αστέρια που εξάγουν».

Έδειξαν ότι αυτά τα δύο καθοριστικά χαρακτηριστικά - η αραιή δομή του και αυτές οι ουρές - θα μπορούσαν να είναι το αποτέλεσμα απο 100 μαύρες τρύπες που μαζί αποτελούν το 20% της μάζας του.

Υπάρχουν τόσες πολλές από αυτές τις μαύρες τρύπες, και είναι τόσο γιγαντιαίες που τα αστέρια θα χαθούν πιο γρήγορα από τις μαύρες τρύπες. Έτσι, στην προσομοίωση το σύμπλεγμα διογκώθηκε και η ουρά του μεγάλωσε.

Τελικά, οι μαύρες τρύπες θα έχουν τόση βαρυτική δύναμη μέσα στο σύμπλεγμα ώστε όλα τα αστέρια θα πεταχτούν έξω από αυτό, και θα αποτελείται τελικά μόνο από τις μαύρες τρύπες.

Τα ευρήματα αναφέρονται σε μια μελέτη, με τίτλο ‘A supra-massive population of stellar-mass black holes in the globular cluster Palomar 5’, published in Nature Astronomy, που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Nature Astronomy.