Παράξενα ραδιοκύματα φθάνουν στη Γη από άγνωστη πηγή στο κέντρο του γαλαξία μας

Μια νέα, άγνωστη πηγή ραδιοκυμάτων φτάνει προς τον πλανήτη μας τους τελευταίους μήνες - Τι μετρούν οι επιστήμονες στο Κέντρο του Γαλαξία μας;

Η νέα άγνωστη πηγή, που πιθανώς είναι μικρή σε μέγεθος και διαθέτει ισχυρό μαγνητικό πεδίο, έρχεται να προστεθεί σε άλλα μυστηριώδη ραδιο-αντικείμενα που έχουν ανακαλυφθεί σχετικά πρόσφατα κοντά στο γαλαξιακό κέντρο και έχουν επίσης μεταβαλλόμενη φωτεινότητα (γι' αυτό ονομάστηκαν "Galactic Centre Radio Transients").

Μέσα στην επόμενη δεκαετία θα τεθεί σε λειτουργία το μεγάλο διασυνδεμένο μέσω διαδικτύου διηπειρωτικό ραδιοτηλεσκόπιο SKA (Square Kilometer Array), το οποίο ελπίζεται να ρίξει περισσότερο φως σε αυτά τα μυστηριώδη αντικείμενα.

Σύμφωνα πάντως με τα όσα είναι γνωστά μέχρι σήμερα σε επιστημονικό επίπεδο, οι αστρονόμοι έχουν εντοπίσει στο παρελθόν το λεγόμενο «GCRT J1745−3009», μια πηγή εκπομπής χαμηλών συχνοτήτων που βρίσκεται προς την κατεύθυνση του γαλαξιακού κέντρου. Δεν είναι δηλαδή η πρώτη φορά που λαμβάνουν τέτοιες συχνότητες.

Μια ομάδα αστρονόμων από το Sweet Briar College και το Ναυτικό Εργαστήριο Έρευνας εντόπισαν παροδικές εκπομπές από δύο πηγές ήδη από το 1998, ενώ μελετούσαν το Γαλαξιακό Κέντρο. Στη συνέχεια άρχισαν να παρακολουθούν την περιοχή ειδικά αναζητώντας παροδικές πηγές και εντόπισαν πέντε ριπές ραδιοκυμάτων μήκους κύματος περίπου 1 μέτρου (συχνότητα 330 MHz) σε διάστημα επτά ωρών από τις 30 Σεπτεμβρίου έως την 1η Οκτωβρίου 2002.

Οι πέντε ριπές είχαν την ίδια φωτεινότητα, με την καθεμία να διαρκεί περίπου 10 λεπτά και να συμβαίνει κάθε 77 λεπτά. Σε αυτές τις ριπές δόθηκε ο χαρακτηρισμός GCRT , συντομογραφία που προέρχεται από τις λέξεις: Galactic Center Radio Transient. Η πηγή φέρει και το παρατσούκλι burper. Η ομάδα των επιστημόνων δεν βρήκε κάποια πηγή αντίστοιχη ακτίνων Χ ή ακτίνων γ στο αντικείμενο.

Μια άλλη έκρηξη από την ίδια πηγή ανακαλύφθηκε και αργότερα, στα δεδομένα που καταγράφηκαν στις 28 Σεπτεμβρίου 2003, και μια ασθενέστερη έκρηξη ανακαλύφθηκε και σε δεδομένα που καταγράφηκαν στις 20 Μαρτίου 2004.

Πηγή: Με πληροφορίες από ΑΠΕ ΜΠΕ