ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο 70% του ΑΕΠ της Ελλάδας η αξία του ελληνόκτητου στόλου

Στο 70% του ΑΕΠ της Ελλάδας η αξία του ελληνόκτητου στόλου
Στο 70% του ΑΕΠ της Ελλάδας η αξία του ελληνόκτητου στόλου
ΑΠΕ - ΜΠΕ

Ο ελληνόκτητος στόλος παραμένει ο μεγαλύτερος του κόσμου με 5.774 πλοία, 410 εκατ. dwt και 242,3 εκατ. gt.

Σύμφωνα με την Clarksons research αποτελεί με όρους τονάζ το 16,5% του παγκοσμίου στόλου, ενώ πριν από δέκα χρόνια αποτελούσε μόλις το 13,6%.

Κατά την Clarksons η αξία του ελληνόκτητου στόλου ανέρχεται στα 141,7 δισ. δολάρια σήμερα ή περίπου στο 70% του ελληνικού ΑΕΠ.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες διαθέτουν τον μεγαλύτερο στόλο δεξαμενόπλοιων στον κόσμο (1.566 πλοία, 163,4 εκατ. dwt, μερίδιο 24% του παγκοσμίου στόλου), τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο φορτηγών πλοίων (2.479 πλοία, 203,8 εκατ. dwt και 23% μερίδιο του παγκοσμίου στόλου).

Επίσης κατέχουν το 20% του παγκοσμίου στόλου πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (122 πλοία, 10,9 εκατ. dwt).

Να σημειωθεί πως ο ελληνόκτητος στόλος θα παραμείνει σε αυξητική τροχιά και την επόμενη τριετία. Σύμφωνα με την έκθεση Bimco ICS Seafarer Workforce 2021, στις αρχές του 2021 ο εμπορικός παγκόσμιος στόλος αποτελούνταν από 74.505 πλοία σε 11 κύριους κλάδους και αναμένεται να φτάσει τα 79.282 πλοία έως το τέλος του 2025.

Από το 2021 και μετά, η Bimco προβλέπει ότι ο στόλος θα έχει σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 1,25% σε ένα βασικό σενάριο έως τις αρχές του 2026. Το CAGR για τα προηγούμενα πέντε χρόνια είναι 1,44%. Εκτός από το βασικό, περιγράφονται επίσης ένα λιγότερο και ένα πιο αισιόδοξο σενάριο αναλόγως των πιθανών εξελίξεων.

Η Bimco αναφέρει ότι η πορεία του στόλου εξαρτάται και από την πορεία του παγκόσμιου εμπορίου. Σε ένα σενάριο στο οποίο εξετάζεται μια πιο αδύναμη από την αρχική προοπτική του παγκόσμιου εμπορίου, ο στόλος θα αναπτυχθεί με βραδύτερο ρυθμό και αναμένεται να έχει σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 0,75%.

Στο σενάριο χαμηλής ανάπτυξης, θα υπάρχουν κατά μέσο όρο 567 πλοία που εισέρχονται στον στόλο κάθε χρόνο, μια σημαντική μείωση από τον μέσο όρο των 955 πλοίων στο βασικό σενάριο.

Σε περίπτωση καλύτερης πορείας του παγκόσμιου εμπορίου ο παγκόσμιος στόλος αναμένεται να υπερβεί τα 80.000 πλοία το 2025, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 1,75%.