ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο αντίκτυπος του Ουκρανικού στις ναυλώσεις πλοίων

Η διεθνής ναυτιλία καταστρώνει τα σχέδια έκτακτης ανάγκης για να προσαρμοσθεί στα νέα δεδομένα
Η διεθνής ναυτιλία καταστρώνει τα σχέδια έκτακτης ανάγκης για να προσαρμοσθεί στα νέα δεδομένα
ΑΠΕ - ΜΠΕ

Μπορεί μέχρι στιγμής οι ναύλοι εμπορευματοκιβωτίων να μην έχουν επηρεαστεί από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ωστόσο οι οικονομικές και χρηματοοικονομικές κυρώσεις που αποφάσισε να επιβάλει η Δύση προς τη Ρωσία θα μπορούσαν να έχουν πολλές επιπτώσεις στο κόστος της μεταφοράς εμπορευμάτων. 

Αυτό αναφέρουν αναλυτές της Alphaliner, υπογραμμίζοντας ότι βραχυπρόθεσμα η διακοπή δρομολογίων από και προς Ρωσία και Ουκρανία θα έχει ως αποτέλεσμα αλλαγές στα δρομολόγια φορτίων επιδεινώνοντας τις καθυστερήσεις σε λιμάνια και τερματικούς σταθμούς, πολλά από τα οποία ήδη υποφέρουν από σοβαρά προβλήματα συνωστισμού.

Οπως εξηγούν, περισσότερη συμφόρηση στα λιμάνια σημαίνει και μεγαλύτερη συγκράτηση της ναυτιλιακής μεταφορικής ικανότητας και περαιτέρω πίεση στην προσφορά χωρητικότητας, η οποία συμβάλλει στη διατήρηση των ναύλων σε υψηλά επίπεδα. Επιπρόσθετα, σπεύδουν να προσθέσουν, η ζήτηση για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ιδιαίτερα για μικρότερα πλοία, θα μπορούσε να επηρεαστεί αρνητικά εάν τα δρομολόγια παραμείνουν σε αναστολή, με τους μεταφορείς να χρειάζονται πιθανώς λιγότερα ή μικρότερα πλοία για να καλύψουν εμπορικές διαδρομές που κάποτε περιλάμβαναν τη Ρωσία ή την Ουκρανία.

Την ίδια στιγμή, σε σοβαρό πρόβλημα για τις ναυτιλιακές εξελίσσεται η εκτίναξη των τιμών των καυσίμων, με το καύσιμο χαμηλού θείου (VLSFO) να αγγίζει τα 1.000 δολάρια ανά τόνο σε ορισμένα λιμάνια την Τρίτη, το υψηλότερο επίπεδο που καταγράφηκε ποτέ.

Αυτό, σε συνδυασμό με τον αυξανόμενο αντίκτυπο των κυρώσεων σε φορτία που σχετίζονται με τη Ρωσία τις επόμενες εβδομάδες και την επιστροφή των ναύλων σε πιο φυσιολογικά επίπεδα από τα ιστορικά υψηλά, θα μπορούσε τελικά να φέρει νέα μεγάλα προβλήματα στον κλάδο μεταφορών παγκοσμίως.

Προς το παρόν ωστόσο οι θεμελιώδεις αρχές της έλλειψης χωρητικότητας και της ισχυρής ζήτησης για όλα τα μεγέθη πλοίων παραμένουν σταθερές. Οι ναύλοι στο μεταξύ συνεχίζουν να αυξάνονται, έχοντας φτάσει τις τελευταίες ημέρες σε περαιτέρω ιστορικά υψηλά σε διάφορα μεγέθη πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.