ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι προβληματικές ειδικές εκκαθαρίσεις των τραπεζών, τα bonus στην ΕΑΒ και οι πραγματικοί δικαιούχοι

Οι προβληματικές ειδικές εκκαθαρίσεις των τραπεζών, τα bonus στην ΕΑΒ και οι πραγματικοί δικαιούχοι

Το Newsbomb.gr μέσα από τη στήλη «Over the Counter», φιλοδοξεί να προσφέρει στους αναγνώστες του μια σταθερή πηγή πληροφόρησης για τα τεκταινόμενα στο οικονομικό, επιχειρηματικό και χρηματιστηριακό παρασκήνιο της χώρας.

Γέφυρα ρευστότητας

Οι ειδικές εκκαθαρίσεις τραπεζών στην Ελλάδα είναι μια πονεμένη υπόθεση. Από το 2016, οπότε η PQH διορίστηκε από την Τράπεζα της Ελλάδος ως Ενιαίος Ειδικός Εκκαθαριστής για όλα τα πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα υπό ειδική εκκαθάριση στην Ελλάδα έως και σήμερα, τα αποτελέσματα των ειδικών εκκαθαρίσεων των 18 τραπεζών που τελούν υπό ειδική εκκαθάριση είναι απογοητευτικά. Παραδοχή αυτής της αποτυχίας είναι άλλωστε ο εν εξελίξει διαγωνισμός για το χαρτοφυλάκιο κόκκινων δανείων με την επωνυμία «Αριάδνη», που έχει βγάλει προς πώληση η PQH. Το χαρτοφυλάκιο «Αριάδνη» αποτελεί το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο κόκκινων δανείων που έχει βγει προς πώληση στην ελληνική αγορά, καθώς η λογιστική αξία του διαμορφώνεται στα 5,2 δισ. ευρώ, αλλά σε όρους συνολικής ονομαστικής απαίτησης (μαζί με τους εξωλογιστικούς τόκους) η αξία φθάνει στα 13,9 δισ. ευρώ. Και ενώ η διαδικασία πώλησης του χαρτοφυλακίου «Αριάδνη» αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη Ιουνίου με το τίμημα να κινείται πέριξ των 700 εκατ. ευρώ, η κυβέρνηση κατάθεσε στη Βουλή διάταξη που διευκολύνει την PQH να διαχειρίζεται ειδικές εκκαθαρίσεις, όταν αντιμετωπίζει ελλείψεις ρευστότητας. Συγκεκριμένα, με την εν λόγω διάταξη δίνεται η δυνατότητα μεταφοράς διαθεσίμων μεταξύ λειτουργικά ενοποιημένων ειδικών εκκαθαρίσεων για την ταχεία ικανοποίηση πιστωτών άλλου υπό ειδική εκκαθάριση πιστωτικού ιδρύματος υπό τον ίδιο ειδικό εκκαθαριστή. Στην πράξη μιλάμε για «γέφυρα ρευστότητας» από ένα υπό ειδική εκκαθάριση ίδρυμα σε άλλο. Η διάταξη περιέχει ασφαλιστικές δικλίδες ώστε να μην υφίσταται καμία πιθανότητα κάποιος πιστωτής του υπό εκκαθάριση πιστωτικού ιδρύματος που διέθεσε το ποσό να βρεθεί σε χειρότερη θέση λόγω της διάθεσης αυτού. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι το ποσό που χρησιμοποιήθηκε πρέπει να επιστρέφεται στο υπό ειδική εκκαθάριση πιστωτικό ίδρυμα που το διέθεσε σε εύλογο χρονικό διάστημα, ώστε να μην καθυστερούν το πέρας της εκκαθάρισης και η ικανοποίηση των πιστωτών του πιστωτικού ιδρύματος από το οποίο προέρχονται τα διαθέσιμα. Πάντως, από μόνη της η κατάθεση της σχετικής διάταξης δείχνει το πόσο προβληματικά εξελίσσονται οι ειδικές εκκαθαρίσεις των τραπεζών.

Bonus στην ΕΑΒ

Bonus παραγωγικότητας ίσο με ένα μηνιαίο μισθό θα λαμβάνουν εφεξής οι εργαζόμενοι στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ). Διάταξη που κατατέθηκε στη Βουλή προβλέπει την καταβολή ειδικού κινήτρου παραγωγικότητας στους εργαζόμενους στην ΕΑΒ, αλλά και τη δυνατότητα αύξησης του ύψους του κινήτρου αναλογικά με την αύξηση των ιδίων εσόδων της εταιρείας. Το bonus θα δίνεται στη βάση ειδικής απόφασης του υπουργού Οικονομικών και θα συνδέεται με την ποιοτική και χρονική επίτευξη στόχων υλοποίησης προγραμμάτων και συμβατικών υποχρεώσεων της ΕΑΒ, ιδίως όσον αφορά στις συμβατικές υποχρεώσεις αναφορικά με την παράδοση έργων στο πλαίσιο του εξοπλιστικού προγράμματος του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το ύψος του bonus θα κλιμακώνεται ανάλογα με την εμπλοκή κάθε υπηρεσίας και θέσης εργασίας στην παραγωγική διαδικασία, κατόπιν τεκμηριωμένης εισήγησης της Διοίκησης της ΕΑΒ. Το συνολικό ύψος του ετήσιου κινήτρου δεν θα μπορεί να υπερβεί το ύψος ενός μηνιαίου βασικού μισθού, αλλά θα μπορεί να προσαυξάνεται περαιτέρω έως και 20% στο τέλος κάθε οικονομικού έτους αναλόγως της αύξησης των ιδίων εσόδων της εταιρείας, με τρόπο ώστε σε κάθε περίπτωση η αύξηση των ιδίων εσόδων να υπερκαλύπτει το ύψος κινήτρου.

Μητρώο δύο ταχυτήτων

Εάν έχετε εταιρεία και θεωρείτε πως αντιμετωπίζετε κίνδυνο εξαπάτησης, απαγωγής, εκβιασμού, εκβίασης, παρενόχλησης, βίας ή εκφοβισμού τότε μπορείτε να ζητήσετε να εξαιρεθείτε από την ανοικτή προβολή των στοιχείων σας στο Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων. Το ίδιο ισχύσει εάν ο πραγματικός δικαιούχος της επιχείρησης είναι ανήλικος ή ανίκανος για δικαιοπραξία. Για όσους δεν το γνωρίζουν, οι εταιρικές και άλλες νομικές οντότητες που είτε έχουν μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα και είναι υπόχρεοι σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, είτε έχουν έδρα στην Ελλάδα, υποχρεούνται να συλλέγουν και να φυλάσσουν σε ειδικό μητρώο που τηρούν στην έδρα ή τη μόνιμη εγκατάστασή τους επαρκείς, ακριβείς και επίκαιρες πληροφορίες σχετικά με τους πραγματικούς δικαιούχους τους. Δηλαδή να αποκαλύπτουν τα φυσικά πρόσωπα που είναι ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων. Αυτή είναι υποχρέωση που απορρέει από την 4η Κοινοτική Οδηγία για την Αντιμετώπιση του Ξεπλύματος Χρήματος. Ωστόσο, η ίδια η Οδηγία προέβλεψε πως σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όταν η πρόσβαση στο Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων μπορεί να εκθέσει τον πραγματικό δικαιούχο επιχείρησης σε «δυσανάλογο κίνδυνο» εξαπάτησης, απαγωγής, εκβιασμού, εκβίασης, παρενόχλησης, βίας ή εκφοβισμού ή εάν ο πραγματικός δικαιούχος είναι ανήλικος ή άλλως νομικά ανίκανος, τα κράτη μέλη δύνανται να προβλέπουν κατά περίπτωση εξαίρεση από την πρόσβαση στο σύνολο ή σε μέρος των πληροφοριών σχετικά με τον πραγματικό δικαιούχο. Θα καταχωρούνται στο Μητρώο, αλλά δεν θα εμφανίζονται σε όσους έχουν πρόσβαση στο Μητρώο. Αυτό κάνει πλέον και η Ελλάδα με το νομοσχέδιο για το ΤΧΣ που κατατέθηκε την Παρασκευή στη Βουλή. Το νομοσχέδιο προβλέπει πως προκειμένου να παρέχεται περιορισμένη πρόσβαση στο σύνολο ή μέρος των πληροφοριών που αφορούν στον πραγματικό δικαιούχο που θεωρεί πως απειλείται, θα πρέπει να εκδίδεται σχετική απόφαση του υπουργού Οικονομικών, η οποία μάλιστα δεν θα δημοσιεύεται! Πάντως, αυτές οι περιπτώσεις θα γνωστοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα αποτυπώνονται στατιστικά με ειδικό τρόπο. Αντιλαμβανόμαστε πως εκείνοι που θα επιδιώξουν να υπαχθούν σε αυτό το καθεστώς θα είναι πολλοί. Και έτσι θα δημιουργηθεί ένα Μητρώο δύο ταχυτήτων.

Οι έλεγχοι του ΣΔΟΕ και τα πρόστιμα

Με τις ίδιες διατάξεις που εμπεριέχονται στο νομοσχέδιο για το ΤΧΣ επέρχεται και μια άλλη σημαντική αλλαγή ως προς τον έλεγχο του Κεντρικού Μητρώου Πραγματικών Δικαιούχων. Ανατίθεται στη Γενική Διεύθυνση Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, το ΣΔΟΕ, η αρμοδιότητα του ελέγχου για τη διακρίβωση της τήρησης και ακρίβειας των στοιχείων που καταχωρίζονται στο Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων. Το ΣΔΟΕ αποκτά έτσι άμεση πρόσβαση στο Μητρώο, χωρίς κανέναν περιορισμό και χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας. Παράλληλα, επιβάλλεται υποχρέωση στις αρμόδιες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ να παρέχουν στο ΣΔΟΕ όλες τις πληροφορίες και τα στοιχεία που απαιτούνται για την εκπλήρωση του ελεγκτικού της έργου και να εξασφαλίζουν άμεση πρόσβαση εξουσιοδοτουμένων υπαλλήλων τους ΣΔΟΕ στην εφαρμογή του Μητρώου της ΑΑΔΕ. Αν το ΣΔΟΕ διαπιστώνει πως μια επιχείρηση δεν έχει υποβάλλει αρχική ή τροποποιητική δήλωση καταχώρισης των στοιχείων των πραγματικών δικαιούχων στο Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων, ή έχει υποβάλει ελλιπή ή ανακριβή δήλωση ή δεν τηρεί στο ειδικό μητρώο τις πληροφορίες τότε θα μπορεί να επιβάλει πρόστιμα από 5.000 ευρώ έως 40.000 ευρώ. Εάν μια επιχείρηση έχει υποβάλλει εκπρόθεσμα αρχική ή τροποποιητική δήλωση καταχώρισης των στοιχείων των πραγματικών δικαιούχων τότε θα της επιβάλλεται πρόστιμο από 100 ευρώ, έως 500 ευρώ ανάλογα με την καθυστέρηση της υποβολής (από 1 έως 3 μήνες).

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στη στήλη Over the Counter προσφέρονται προς τους επισκέπτες/τριες/χρήστες/τριες της αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς, δεν δύνανται σε καμιά περίπτωση να εκληφθούν ως προτροπή, προσφορά, άποψη, ή σύσταση της στήλης για αγορά ή πώληση οποιουδήποτε χρεογράφου και δεν συνθέτουν νομική, φορολογική, λογιστική, ή επενδυτική συμβουλή ή υπηρεσία σχετικά με την αποδοτικότητα ή καταλληλότητα οποιουδήποτε χρεογράφου ή επένδυσης. Κατά συνέπεια, δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.