ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το στοίχημα των 2 δισ. ευρώ του Φορέα Ακινήτων, η «δημοκρατία» του φωτοβολταϊκού και η Ecoera

Το στοίχημα των 2 δισ. ευρώ του Φορέα Ακινήτων, η «δημοκρατία» του φωτοβολταϊκού και η Ecoera

Το Newsbomb.gr μέσα από τη στήλη «Over the Counter», φιλοδοξεί να προσφέρει στους αναγνώστες του μια σταθερή πηγή πληροφόρησης για τα τεκταινόμενα στο οικονομικό, επιχειρηματικό και χρηματιστηριακό παρασκήνιο της χώρας.

Το στοίχημα του Φορέα

Σε εξέλιξη είναι η διεθνής διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση των καθηκόντων και των αρμοδιοτήτων του Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων, με την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους να υποδέχεται φακέλους εκδήλωσης ενδιαφέροντος έως και τις 19 Ιουλίου 2022.Ο Φορέας θα αποκτά την πρώτη κατοικία των ευάλωτων οφειλετών και ακολούθως θα τους την επαναμισθώνει για 12 έτη. Το Ελληνικό Κράτος θα παρέχει μηνιαίο επίδομα στέγασης, ύψους έως 210 ευρώ, για την υποστήριξη των ευάλωτων οφειλετών, το οποίο θα καταβάλει ως μίσθωμα στον Φορέα. Κατά τη διάρκεια, καθώς και στο τέλος της 12ετίας, οι οφειλέτες θα έχουν δικαίωμα επαναγοράς της μισθωμένης κατοικίας. Η προκήρυξη του διαγωνισμού προβλέπει πως το σύνολο των κεφαλαίων που μέσω της σύμβασης παραχώρησης θα δεσμευτεί να δαπανήσει ο Φορέας σε αγορές πρώτων κατοικιών ευάλωτων οφειλετών θα ανέρχονται έως 2 δισ. ευρώ. Όπως σημειώνεται, η σύμβαση παραχώρησης θα προβλέπει μηχανισμό, βάσει του οποίου, πριν από την εξάντληση των αρχικών οικονομικών δεσμεύσεων του Φορέα, ο τελευταίος θα έχει το δικαίωμα να επιλέξει να αυξήσει τις οικονομικές του δεσμεύσεις, σε κάθε περίπτωση παρατείνοντας και χρονικά την υποχρέωσή του για απόκτηση κύριας κατοικίας από ευάλωτους οφειλέτες. Σε διαφορετική περίπτωση, το Δημόσιο θα δύναται να παραχωρήσει εκ νέου τις υποχρεώσεις και αρμοδιότητες του Φορέα και σε άλλο νομικό πρόσωπο, δίχως να επηρεάζονται οι υφιστάμενες μισθώσεις οι οποίες έχουν συναφθεί με τον Φορέα. Η ίδια συμμετοχή του αναδόχου στα επενδυμένα κεφάλαια του Φορέα, η οποία μπορεί να εισφερθεί ως μετοχικό ή δάνεια μειωμένης εξασφάλισης, θα ανέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστο 20% σε κάθε χρονική στιγμή επί των συνολικών κεφαλαιακών αναγκών, ενώ το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο του Φορέα θα ανέρχεται κατ’ ελάχιστον σε 9 εκατ. ευρώ. Πέραν της ίδιας συμμετοχής, ο Φορέας θα δύναται να χρηματοδοτεί τις αγορές ακινήτων και την εν γένει δραστηριότητά του με δανειακά κεφαλαία από «αποδεκτές πηγές» χρηματοδότησης. Ωστόσο, το Δημόσιο δεν θα παρέχει οποιαδήποτε απευθείας χρηματοδοτική συμβολή στα κεφάλαια του Φορέα. Από όλα τα παραπάνω καταλαβαίνει κανείς πως ο διαγωνισμός για το Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων, αποτελεί μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση.

Η δημοκρατία του φωτοβολταϊκού

Μια ενδιαφέρουσα ενεργειακή επιχειρηματική ιστορία είναι σε εξέλιξη στη Βόρειο Ελλάδα. Προ ημερών πήραν όρους σύνδεσης από τον ΑΔΜΗΕ επιχειρηματίες και ενεργειακές κοινότητες που κατέθεσαν ένα κοινό αίτημα για υποσταθμό με σημείο σύνδεσης στο Κιλκίς. Το αίτημα ήταν ένα , αλλά αφορούσε σε 508 διαφορετικά έργα, συνολικής ισχύος 364,7 MW ! Η εξέλιξη αυτή προκαλεί εντύπωση, καθώς ο ΑΔΜΗΕ όλο το προηγούμενο διάστημα διατεινόταν πως ο κατακερματισμός πολλών έργων δημιουργεί ανασφάλεια στο σύστημα. Και αυτό είναι σωστό, καθώς εν όψει της συμμετοχής στην αγορά εξισορρόπησης και των φωτοβολταϊκών ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να ξέρει σε πραγματικό χρόνο τί είναι διαθέσιμο και τί όχι. Και αυτό δεν μπορεί να γίνει εύκολα όταν θα πρέπει να ελέγχεις τη διαθεσιμότητα 508 έργων ημέρα με την ημέρα. Μαθαίνουμε ακόμη πως στα προαναφερόμενα 508 έργα ανήκουν και έργα πρώην πολιτευτών της περιοχής, ωστόσο δεν θεωρούμε πως αυτό συνδέεται απαραίτητα με τη χορήγηση όρων σύνδεσης από τον ΑΔΜΗΕ. Σε κάθε περίπτωση, την εξέλιξη αυτή δεν την είδε με καλό μάτι μεγάλος ενεργειακός όμιλος που ανέπτυσσε 460 MW στην περιοχή και ο οποίος δεν θα πάρει όρους σύνδεσης, αν και είχε ενιαίο έργο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση επικράτησε η δημοκρατία του φωτοβολταϊκού και η κολεκτίβα. Αλλά μεσοπρόθεσμα θα πρέπει να αποδειχθεί το κατά πόσον τα εν λόγω σχήματα είναι ευέλικτα και ικανά να διασφαλίσουν τη σταθερότητα της παραγωγής ενέργειας.

ΑΠΕ και σε αρχαία μνημεία

Παραμένουμε στο χώρο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και σας ενημερώνουμε για μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη. Τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή διευκολύνεται η διαδικασία παραχώρησης ακινήτων του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με σκοπό την εγκατάσταση ΑΠΕ σε αυτά, έναντι τιμήματος. Ειδικότερα, με απόφαση ειδικού οργάνου του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων θα παραχωρούνται έναντι τιμήματος ακίνητα του υπουργείου, ανεξαρτήτως έκτασης, για εγκατάσταση συστημάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας χωρίς δημοπρασία. Την προσοχή σας τώρα. Η παραχώρηση ακινήτων για την εγκατάσταση ΑΠΕ θα αφορά και σε ακίνητα τα οποία αποτελούν αρχαιολογικούς χώρους, αρχαιολογικές ζώνες προστασίας, ιστορικούς τόπους και τόπους πλησίον μνημείων. Η μόνη προϋπόθεση είναι να έχει δοθεί η σύμφωνη γνώμη των κατά τόπο και καθ' ύλην αρμόδιων Υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Θα μπορούσατε να φανταστείτε ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά πέριξ των Μυκηνών, της Αρχαίας Ολυμπίας και των Δελφών; Κάποιοι μπορούν.

Performance Budgeting

Προϋπολογισμούς Επιδόσεων (Performance Budgeting) θα εκτελούν μεσοπρόθεσμα οι δημόσιοι φορείς, εξέλιξη που θα οδηγήσει σε σημαντική εξοικονόμηση και λογοδοσία. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής Θανάση Πετραλιά δημιουργήθηκε στη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικής Πολιτικής και Προϋπολογισμού του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους ομάδα εργασίας που ανέλαβε την άμεση και συστηματική ανταλλαγή απόψεων μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών και του Ελεγκτικού Συνεδρίου με στόχο την εξέταση και διαμόρφωση των παραμέτρων και διαδικασιών του Προϋπολογισμού Επιδόσεων. Στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι η κατάρτιση Προϋπολογισμού Επιδόσεων το 2023 και η εκτέλεσή του για το οικονομικό έτος 2024, στη βάση και της επιτυχούς υλοποίησης της λογιστικής μεταρρύθμισης. Η εφαρμογή του Προϋπολογισμού Επιδόσεων αναμένεται να γίνει όχι μόνο από την κεντρική διοίκηση, αλλά από όλους τους φορείς της γενικής κυβέρνησης, δηλαδή και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, έτσι ώστε να καταστεί πλήρως εφικτή η αξιολόγηση της αποδοτικής διαχείρισης των δημοσίων πόρων. Η κατάρτιση προϋπολογισμού βάσει επιδόσεων συνίσταται στη συστηματική χρήση πληροφοριών σχετικά με τις εκροές, τα αποτελέσματα και τον αντίκτυπο, οι οποίες συνεκτιμώνται, επηρεάζουν και καθορίζουν την κατανομή των δημόσιων πόρων. Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) ορίζει τρεις ευρείες κατηγορίες προϋπολογισμού βάσει επιδόσεων: προϋπολογισμό που περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με τις επιδόσεις (presentational), έμμεσα συνδεδεμένο με τις επιδόσεις (performance-informed) και βασισμένο στις επιδόσεις (performance-based). Ο τελευταίος είναι αυτός που αναμένεται να εφαρμοσθεί στη χώρα μας.

Η Ecoera Investments

Η Φλοράλις Ανώνυμη Εταιρεία Παραγωγής και Εμπορίας Φαρμακευτικής Κάνναβης έχει λάβει άδεια από το υπουργείο Ανάπτυξης για να αναπτύξει σε ενιαία έκταση 37,954 στρεμμάτων, στο αγρόκτημα Σταυροχώρι του Δήμου Κιλκίς, μονάδα καλλιέργειας, επεξεργασίας, μεταποίησης και παραγωγής τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης. Η Φλοράλις, η οποία έχει ως Πρόεδρο και CEO τον Ομότιμο Καθηγητή Οφθαλμολογίας Λάκη - Συμεών Λάκε, αποτελεί επενδυτικό εγχείρημα της Ecoera Investments , της λονδρέζικης επενδυτικής φίρμας που τρέχει ο Έλληνας Αλέξανδρος Γιάννης. Εκτός από την φαρμακευτική κάνναβη, η Ecoera έχει τα τελευταία χρόνια επενδύσει σε φωτοβολταϊκά πάρκα, αλλά και σε εστιατόρια με μενού προσανατολισμένο στη διατροφή Kosher, ήτοι στους διατροφικούς κανόνες του Ιουδαϊσμού. Και όπως πληροφορούμαστε η Ecoera Investments εξετάζει και άλλες παρόμοιες επενδύσεις στην Ελλάδα.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στη στήλη Over the Counter προσφέρονται προς τους επισκέπτες/τριες/χρήστες/τριες της αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς, δεν δύνανται σε καμιά περίπτωση να εκληφθούν ως προτροπή, προσφορά, άποψη, ή σύσταση της στήλης για αγορά ή πώληση οποιουδήποτε χρεογράφου και δεν συνθέτουν νομική, φορολογική, λογιστική, ή επενδυτική συμβουλή ή υπηρεσία σχετικά με την αποδοτικότητα ή καταλληλότητα οποιουδήποτε χρεογράφου ή επένδυσης. Κατά συνέπεια, δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.