ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καύσιμα: Στο όριο των 2 ευρώ το λίτρο η αμόλυβδη βενζίνη

Καύσιμα: Στο όριο των 2 ευρώ το λίτρο η αμόλυβδη βενζίνη

Ανοδικά κινούνται οι τιμές των καυσίμων καθώς το μπρεντ έσπασε το φράγμα των 90 δολαρίων το βαρέλι

Ανοδικά κινούνται οι τιμές των καυσίμων τις τελευταίες ημέρες, με την απλή αμόλυβδη βενζίνη να κοστίζει 1,96 ευρώ το λίτρο και το ντίζελ 1,71 ευρώ το λίτρο, την ώρα που το μπρεντ έχει σπάσει το «φράγμα» των 90 δολαρίων το βαρέλι, υπογραμμίζει σε δημοσίευμά του ο «Ελεύθερος Τύπος».

Τα παραπάνω αφορούν στους μέσους πανελλήνιους όρους των καυσίμων, όπως προκύπτουν από τα διαθέσιμα στοιχεία (9/4) του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Βάσει αυτών, ο μέσος όρος πώλησης της απλής αμόλυβδης στην Αττική διαμορφώθηκε σε 1,931 ευρώ το λίτρο, ενώ αντιστοίχως στη Θεσσαλονίκη ήταν 1,930 ευρώ, στην Πάτρα σε 1,961, στα Δωδεκάνησα σε 2,112, στις Κυκλάδες σε 2,174 ευρώ κ.ο.κ.

Η πορεία

Ο μήνας ξεκίνησε με τη μέση πανελλήνια τιμή της απλής αμόλυβδης στο 1,943 ευρώ το λίτρο και έκτοτε κινείται ανοδικά, φτάνοντας στις 9 Απριλίου το 1,961 ευρώ το λίτρο.

Η αμόλυβδη 100 οκτ. από 2,120 ευρώ το λίτρο, έφτασε τα 2,135 ευρώ, το ντίζελ κίνησης από 1,707 ευρώ το λίτρο την 1η Απριλίου, κοστίζει, πλέον, 1,714 ευρώ το λίτρο, ενώ η τιμή στο υγραέριο κίνησης διαμορφώνεται στα επίπεδα του 0,89 ευρώ το λίτρο από τις αρχές Απριλίου.

Και αυτά, με το μπρεντ από 87,42 δολάρια το βαρέλι την 1η Απριλίου να φτάνει στα 90,38 δολάρια το βαρέλι (στοιχεία 8 Απριλίου).

Σημειώνεται πως δεδομένου ότι η βενζίνη είναι ένα χρηματιστηριακό προϊόν, έχει και τη δική της δυναμική. Γι’ αυτό και είναι πρακτικά δύσκολο να προσδιορίσει κανείς, με απόλυτη ακρίβεια, πώς διαμορφώνεται το κόστος της. Οι αυξήσεις στην τιμή ενδέχεται να οφείλονται, για παράδειγμα, σε μεγάλο βαθμό -όχι κατά αποκλειστικότητα- στην ανοδική πορεία της τιμής του μπρεντ (αποτυπώνονται μετά από κάποιες ημέρες στην τιμή της βενζίνης), στην ισοτιμία ευρώ – δολαρίου, αλλά και στο γεγονός ότι κάποιοι ενδέχεται να εκμεταλλεύονται τις δυσμενείς συνθήκες που επικρατούν στην αγορά των καυσίμων, κερδοσκοπώντας σε βάρος των καταναλωτών, κ.λπ.

Ενδεικτικά αναφέρεται πως στις 2.1.2024 με το μπρεντ στην πιο χαμηλή τιμή του για το 2024 (75,89 δολάρια το βαρέλι), η απλή αμόλυβδη βενζίνη κόστιζε μερικές ημέρες μετά 1,818 ευρώ το λίτρο. Με το μπρεντ, προσφάτως (5/4), στα 91,17 δολάρια το βαρέλι, το κόστος για τη βενζίνη διαμορφώθηκε στις 8/4 σε 1,958 ευρώ το λίτρο.

Κατάταξη

Αξίζει να επισημανθεί πως η Ελλάδα έχει την όγδοη πιο ακριβή βενζίνη στην Ευρώπη, με κόστος 1,943 ευρώ το λίτρο, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από το globalpetrolprices.com (8/4). Πιο ακριβά πωλείται η βενζίνη σε Χονγκ Κονγκ (2,933 ευρώ), Μονακό (2,130 ευρώ), Δανία (2,086 ευρώ), Ισλανδία (2,079 ευρώ), Ολλανδία (2,031 ευρώ), Νορβηγία (2,030 ευρώ) και Ισραήλ (1,978 ευρώ).

Υπενθυμίζεται πως η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης είναι συνάρτηση του εκτιμώμενου περιθωρίου των εταιριών εμπορίας και των πρατηριούχων, των φόρων, τελών και λοιπών επιβαρύνσεων και της τιμής του διυλιστηρίου.