ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιο θα είναι το νέο τίμημα για το ΔΕΣΦΑ;

Ποιο θα είναι το νέο τίμημα για το ΔΕΣΦΑ;

Μάνατζμεντ και τίμημα τα κλειδιά για την πώληση του ΔΕΣΦΑ στη Socar.

της Μαρίνας Πρωτονοταρίου

Το ακριβές τίμημα πώλησης του 49% του ΔΕΣΦΑ και η μοίρα του μάνατζμεντ αποτελούν ανοιχτά θέματα προς διαπραγμάτευση τους επόμενους 2-3 μήνες μεταξύ της ελληνικής και της αζέρικης πλευράς αλλά και της Κομισιόν καθώς η πώληση του ΔΕΣΦΑ μπαίνει στην τελική ευθεία. Και το ερώτημα που μένει να απαντηθεί, μετά το επιβεβαιωμένο ενδιαφέρον των Αζέρων, είναι αν η Κομισιόν θα επιτρέψει να δοθεί το μάνατζμεντ του ΔΕΣΦΑ σε εταιρεία τρίτης χώρας –τη Socar-, και ποιο θα είναι το νέο τίμημα.

Η αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, 2,5 χρόνια μετά το ξεκίνημά της, φαίνεται πώς θα ολοκληρωθεί φέτος αφού προωθείται η λύση της εξαγοράς του 17% του ΔΕΣΦΑ από ευρωπαϊκές εταιρείες , ώστε να γίνει εφικτή η πώληση στην αζέρικη Socar ξεπερνώντας τα εμπόδια που έχει θέσει η Κομισιόν.

Υπενθυμίζεται ότι τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της εξαγοράς του 66% του ΔΕΣΦΑ έναντι 400 εκ. ευρώ, έχει προκαλέσει η απόφαση της Κομισιόν να προχωρήσει από τον περασμένο Νοέμβριο σε βάθος έρευνα για τις επιπτώσεις από την ολοκλήρωση της διαδικασίας στον ανταγωνισμό. Κι αυτό γιατί οι περιορισμοί του τρίτου ευρωπαϊκού πακέτου για την ενέργεια δεν μπορούν να επιτρέψουν ενεργειακές υποδομές ευρωπαϊκής χώρας να περάσουν στον έλεγχο μιας καθετοποιημένης εταιρείας τρίτης χώρας όπως η Socar. Ο περιορισμός του ποσοστού που θα αποκτήσει η Socar στο 49% θα βοηθούσε ώστε να προσπελαστούν τα τυπικά και ουσιαστικά εμπόδια που θέτει η ευρωπαϊκή νομοθεσία για τον ανταγωνισμό.

Τελικά, κατόπιν αντιρρήσεων της Ευρ. Επιτροπής για τη συμφωνία πώλησης του 66% στη Socar όπως ήταν η συμφωνία του 2013 εξετάζονται τρόποι να μειωθεί η αζερική συμμετοχή (στο 49%) και να αυξηθεί η συμμετοχή ευρωπαίων εταίρων (στο 17%) στο υπό ιδιωτικοποίηση ελληνικό δίκτυο φυσικού αερίου.

Η βελγική Flyxys εμφανίζεται ως ο κυριότερος μνηστήρας για το 17% στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ, ενώ ενδιαφερόμενες εταιρείες, για μικρά ποσοστά στο ΔΕΣΦΑ, αναφέρονται επίσης οι ιταλικές Snam και Infrastrutture Transporto Gas, η ισπανική Enagas που μετέχει και στον αγωγό ΤΑΡ, η ολλανδική Gasunie και η ρουμανική Transgaz.

Σημειώνεται ότι η Fluxys κατέχει μερίδιο 19% του αγωγού φυσικού αερίου TAP που θα διατρέξει το ελληνικό έδαφος.

Μάλιστα, το εναλλακτικό σενάριο για την υλοποίηση επένδυσης της Fluxys σύμφωνα με δημοσιεύματα του βελγικού οικονομικού τύπου θα γινόταν με πραγματοποίηση της επένδυσης έμμεσα, και συγκεκριμένα δια της Ομοσπονδιακής Εταιρείας Συμμετοχών και Επενδύσεων (Société Fédérale de Participations et d'Investissement – SFPI), η οποία είναι μέτοχος της Fluxys (μετέχει με 2,1% στο κεφάλαιο της Fluxys) και αποτελεί τον χρηματοοικονομικό και επενδυτικό βραχίονα του βελγικού κράτους.

Ο βελγικός Τύπος τοποθέτησε την ενδεχόμενη χρηματοοικονομική συμμετοχή της SFPI στο κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ σε περίπου 30 εκατ. ευρώ (μερίδιο πλησίον του 5%), υπονοώντας ότι θα απαιτηθούν και πρόσθετα επενδυτικά κεφάλαια προκειμένου το ύψος της συνδυασμένης ευρωπαϊκής συμμετοχής στον ΔΕΣΦΑ να φθάσει το επιθυμητό 17%.

Το θετικό ωστόσο είναι ότι παρά τις καθυστερήσεις και τα νέα δεδομένα, η Socar εξάλλου σε συνάντηση που είχε με το ΤΑΙΠΕΔ και τα Ελληνικά Πετρέλαια, επαναβεβαίωσε στα τέλη Αυγούστου το ενδιαφέρον της για την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 66% του ΔΕΣΦΑ παρατείνοντας τη διάρκεια ισχύος της εγγυητικής της επιστολής ύψους 40 εκατ. ευρώ μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου 2015. Ωστόσο δεν είναι καθόλου βέβαιο ποιο θα είναι το νέο τίμημα για το 49% ούτε αν τελικά θα επιτραπεί να συμπεριλαμβάνεται το μάνατζμεντ.

Σχετικές ειδήσεις