ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Πλεύρης: Έρχεται προκήρυξη 4.000 θέσεων νοσηλευτικού προσωπικού

Πλεύρης: Έρχεται προκήρυξη 4.000 θέσεων νοσηλευτικού προσωπικού

O υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης ανέφερε ότι «η προκήρυξη των 4.000 θέσεων νοσηλευτικού προσωπικού έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και επομένως σχεδόν άμεσα θα προκηρυχθούν οι θέσεις».

Τις κυριότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, που θα βασίζεται στο «μοντέλο» που λειτουργούν οι ασφαλιστικές εταιρίες και οι δημόσιες δομές Υγείας θα υποστηρίζονται από ιδιωτικές, με απώτερο σκοπό ο κάθε πολίτης να έχει τον προσωπικό του γιατρό, αποκαλύπτει ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, σε συνέντευξή του στον «Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής».

Παράλληλα, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για τοποθέτηση μάνατζερ στη διοίκηση των νοσοκομείων. Σε σχέση με την πανδημία, ο στόχος, όπως λέει, είναι η γρήγορη επάνοδος στην κανονικότητα για τους εμβολιασμένους πολίτες.

Κύριε υπουργέ, ακούγονται σενάρια για πλήρη απελευθέρωση των μέτρων για εμβολιασμένους πολίτες. Οδηγούμαστε σε μια τέτοια στρατηγική και πώς ακριβώς θα διαμορφωθεί το πλαίσιο των περιορισμών;

Η βασική συζήτηση με τους άλλους υπουργούς Υγείας της Ε.Ε. είναι ότι σταδιακά θα πρέπει να επιστρέψουμε στην κανονικότητα, τη στιγμή μάλιστα που η μετάλλαξη «Ομικρον» είναι μεν επικίνδυνη, αλλά δεν έχει την νοσηρότητα της μετάλλαξης «Δέλτα». Σε συνδυασμό με την πίεση στο Εθνικό μας Σύστημα Υγείας, θα προχωρούμε σε αποκλιμάκωση των μέτρων με στόχο τη γρήγορη επάνοδο στην κανονικότητα για τους εμβολιασμένους πολίτες.

Γίνεται μια προσπάθεια να περάσει το ΕΣΥ σε μια νέα εποχή όταν πέσουν και άλλο οι σκληροί δείκτες και η Covid-19 δεν μονοπωλεί τα νοσοκομεία. Ποιες αλλαγές σκοπεύετε να προχωρήσετε και σε ποια επίπεδα θα δούμε συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα;

Μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης υπάρχουν πολύ σημαντικοί πόροι που θα διατεθούν για το ΕΣΥ. Υπολογίζονται 350 εκατ. να διατεθούν για τις κτιριακές υποδομές και 80 εκατ. για την υλικοτεχνική αναβάθμιση των νοσοκομείων μας. Εάν μάλιστα οι υλικοτεχνικές αυτές υποδομές γίνουν με ΣΔΙΤ, αυτομάτως θα ενισχυθεί το ΕΣΥ με επιπλέον 160 εκατ. από τους ιδιώτες. Ηδη με την αναπληρώτρια υπουργό Υγείας κ. Γκάγκα επεξεργαζόμαστε τον νέο χάρτη υγείας, όπου καμία νοσηλευτική δομή δεν περισσεύει, αλλά πλέον η στόχευση θα είναι να ενισχυθούν κεντρικές δομές για να παρέχεται η καλύτερη δυνατή υπηρεσία στον ασθενή. Τα ΣΔΙΤ στο χώρο και της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας περίθαλψης θα έχουν έναν ωφελημένο, τον ασθενή.

Θα τοποθετηθούν μάνατζερ για τη διοίκηση των δημόσιων νοσοκομείων;

Η πραγματικότητα είναι ότι επιλογή της κυβέρνησης αποτελεί τα νοσοκομεία να λειτουργούν λαμβάνοντας όλες τις καλές πρακτικές του ιδιωτικού τομέα. Γι’ αυτό, άλλωστε, και οι νέες υγειονομικές δομές έχουν χαρακτήρα ΝΠΙΔ, διότι ακριβώς όταν λειτουργούν τα νοσοκομεία μας με όρους ιδιωτικού τομέα, μπορούν να εκμεταλλεύονται καλύτερα τους πόρους και να παρέχουν υψηλότερου επιπέδου υπηρεσίες στον πολίτη.

Οπως έχετε κάνει γνωστό, αναμένεται η πρόσληψη 4.000 νοσηλευτών, καθώς και μόνιμου ιατρικού και λοιπού προσωπικού στο ΕΣΥ. Πότε να αναμένουν τις προκηρύξεις οι ενδιαφερόμενοι;

Η προκήρυξη των 4.000 θέσεων νοσηλευτικού προσωπικού έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και επομένως σχεδόν άμεσα θα προκηρυχθούν οι θέσεις, ενώ και μέσα στο πρώτο 6μηνο του 2022 θα προκηρυχθούν οι θέσεις για 910 άτομα λοιπού επικουρικού προσωπικού και περίπου 700 θέσεις ιατρών. Προτεραιότητά μας είναι η ενίσχυση του ΕΣΥ.

Η πανδημία ανέδειξε την ανάγκη για μια ισχυρή Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Ποιο είναι το σχέδιό σας για την ανάπτυξη της ΠΦΥ στην Ελλάδα;

Ηδη βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο επεξεργασίας του σχεδίου νόμου για την ΠΦΥ. Αρχικώς θα ενοποιήσουμε διοικητικά όλες τις διάσπαρτες δημόσιες μονάδες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας που διαθέτει η χώρα μας και παράλληλα θα ενισχύσουμε τον ρόλο του θεράποντος ιατρού. Το μοντέλο των συμβάσεων ιατρών με τον ΕΟΠΥΥ που πληρώνονται με επίσκεψη στην πραγματικότητα δεν παρέχει ολοκληρωμένη υπηρεσία στον πολίτη. Το μοντέλο αυτό θα αντικατασταθεί με πληρωμή κατ’ άτομο στον θεράποντα ιατρό με τη μορφή του capitation, όπως λειτουργούν όλες οι ασφαλιστικές εταιρίες. Η φιλοσοφία λοιπόν αναπτύσσεται ως ακολούθως: Ο κάθε πολίτης έχει τον θεράποντα ιατρό του, ο οποίος τον παραπέμπει για κάθε ιατρική πράξη, αλλά και για την προσέλευσή του στο ΕΣΥ. Παράλληλα, λειτουργούν οι δημόσιες μονάδες ΠΦΥ και ενισχύονται και από τις ιδιωτικές δομές. Αυτό όλο το δίκτυο, σε συνδυασμό με τις προληπτικές εξετάσεις, παρέχει πλήρεις υπηρεσίες ΠΦΥ και λειτουργεί ως ανάχωμα στο να μην πιέζεται η δευτεροβάθμια περίθαλψη. Σε όλον αυτόν τον μηχανισμό πρωταρχικό ρόλο θα παίξουν και οι υπηρεσίες τηλεσυμβουλευτικής, αλλά και ο ψηφιακός μετασχηματισμός στον τομέα της Υγείας.

Ο ΕΟΠΥΥ μεταμορφώνεται, με το προωθούμενο νομοσχέδιο, σε έναν ενιαίο ασφαλιστικό οργανισμό. Τι θα εξασφαλίζουν οι αλλαγές και πώς θα ωφεληθούν οι πολίτες;

Ο ΕΟΠΥΥ από τώρα και στο εξής θα λειτουργεί με γνώμονα την εξυπηρέτηση του ασφαλισμένου του και όχι των παρόχων. Μέχρι σήμερα υπάρχει μία στρεβλή αντίληψη ότι ο ΕΟΠΥΥ λειτουργεί για να εξυπηρετεί τον κάθε πάροχο που θέλει να δραστηριοποιηθεί στο χώρο της Υγείας. Οι βασικές αλλαγές είναι η οργανωτική αναδιάρθρωση του οργανισμού με όρους σύγχρονου ασφαλιστικού φορέα, η ένταξη ποιοτικών κριτηρίων ως βασικό παράγοντα για τη σύναψη συμβάσεων με τον ΕΟΠΥΥ και την αποζημίωση των πράξεων, και ο έλεγχος των υπηρεσιών σε πραγματικό χρόνο (real time) ώστε να αξιολογούνται άμεσα οι παρεχόμενες υπηρεσίες. Η προωθούμενη μεταρρύθμιση θα ωφελήσει τον ασφαλισμένο, υποχρεώνοντας τους παρόχους να αναβαθμίσουν ποιοτικά τις υπηρεσίες τους, αλλά και τον φορολογούμενο, καθώς μέσω του ελέγχου σε πραγματικό χρόνο θα εξοικονομηθούν πόροι.

Η αντιμετώπιση των νοσοκομειακών λοιμώξεων είναι ένα προσωπικό σας στοίχημα, λόγω της γνωστής περιπέτειας υγείας που είχατε. Εχουν ξεκινήσει να γίνονται βήματα προς αυτή την κατεύθυνση και ποια είναι αυτά;

Η χώρα μας δυστυχώς παραμένει σε υψηλούς δείκτες νοσοκομειακών λοιμώξεων και από τον έλεγχο τον οποίο κάνουμε βλέπουμε ότι πολλοί θάνατοι, είτε σε Covid είτε σε non Covid περιστατικά, έχουν ως δευτερογενή αιτία και τις νοσοκομειακές λοιμώξεις. Ηδη γίνεται έλεγχος δειγματοληπτικός από τον ΟΔΙΠΥ και τον ΕΟΔΥ, και βασική μου προτεραιότητα είναι να δημιουργηθεί όλο αυτό το πλαίσιο που θα μειώσει τις νοσοκομειακές λοιμώξεις, ώστε να βρεθούμε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο του περίπου 6% από τον διπλάσιο που είμαστε σήμερα.

Τέλος και μια προσωπική ερώτηση. Παρά το γεγονός ότι ως υπουργός έχετε αναλάβει κάποιες κοινωνικές πρωτοβουλίες, σας κατηγορούν για αντισημίτη και υποστηρικτή των αρνητών του Ολοκαυτώματος, μιας και υποστηρίξατε θερμά το βιβλίο του πατέρα σας. Τι έχετε να πείτε;

Ξέρω ότι πολλοί θεωρούν πως οι απαντήσεις που δίνω για το συγκεκριμένο θέμα δεν είναι ειλικρινείς και γίνονται με υστεροβουλία, συνδέοντας εμένα με τις θέσεις που εκφράζει ο πατέρας μου. Θέλω να είμαι ξεκάθαρος στην απάντησή μου. Πράγματι μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον με έντονη αντισημιτική επιρροή και συμμετείχα σε ένα κόμμα που είχε εκφράσει και θέσεις κατά των Εβραίων, χωρίς να αντιδράσω. Πράγματι, πριν από μερικά χρόνια, υπερασπιζόμενος, ως συνήγορός του, τον πατέρα μου, αντιπαρατέθηκα σφοδρά με την εβραϊκή ηγεσία του τόπου και διατύπωσα απόψεις που προσβάλλουν όχι μόνο τους Εβραίους, αλλά και την ποιότητα της Δημοκρατίας μας. Εκανα λάθος. Αυτή η παραδοχή δεν είναι μια πολιτική τοποθέτηση, είναι μια τοποθέτηση αποκατάστασης του δικαίου. Αντιλαμβάνεσθε, λοιπόν, ότι καταδικάζω κατηγορηματικά τον αντισημιτισμό σε κάθε μορφή. Από την άσκηση βίας και τη ρητορική μίσους μέχρι τους βανδαλισμούς συναγωγών και νεκροταφείων. Ο αναθεωρητισμός του Ολοκαυτώματος, η επιχείρηση δηλαδή να ξαναγραφτεί η Ιστορία με όρους που διαψεύδουν ή υποτιμούν αυτό το έγκλημα, συνιστά προσβολή και στη μνήμη των 6.000.000 Εβραίων θυμάτων του, αλλά και κίνδυνο για τη Δημοκρατία μας. Αυτή την επιχείρηση αναθεωρητισμού της Ιστορίας και άρνησης του Ολοκαυτώματος την καταδικάζω απερίφραστα. Ο σεβασμός μου στα θύματα του Ολοκαυτώματος, αλλά και προς τους Εβραίους συμπολίτες μας δεν είναι μια πολιτική πράξη, αλλά μια στάση αρχής από έναν άνθρωπο που αντιλαμβάνεται ότι έχει διαπράξει λάθη στο συγκεκριμένο θέμα.

Εχετε δηλώσει ότι οι ανεμβολίαστοι υγειονομικοί που δεν θα εμβολιαστούν έως και τα τέλη Μαρτίου ενδεχομένως τεθούν εκτός ΕΣΥ. Σας απασχολεί τυχόν κοινωνική αντίδραση από μια τέτοια απόφαση;

Οι δυνατότητες στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι δύο: Είτε οι συγκεκριμένοι υγειονομικοί θα παραμείνουν σε αναστολή για όσο διαρκεί η πανδημία είτε, εάν αποφασισθεί ότι ο εμβολιασμός καθίσταται μόνιμα πλέον υποχρεωτικός στους υγειονομικούς, στην πραγματικότητα οι ίδιοι θα επιλέξουν να μην παραμείνουν στο ΕΣΥ. Η προάσπιση της δημόσιας υγείας δεν μπορεί να μπαίνει σε καμία ζυγαριά με οποιαδήποτε αντίδραση.