ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Μετά τη φωτογράφιση της μαύρης τρύπας Μ87, τι; Το επιστημονικό «θαύμα» που ακολουθεί!

H ίδια επιστημονική ομάδα ήδη συγκεντρώνει πληροφορίες για τον Τοξότη Α' (τη μαύρη τρύπα του δικού μας γαλαξία)

Kατορθώσαμε να φωτογραφίσουμε το… αφωτογράφητο δηλώνει στο Newsbomb.gr o διακεκριμένος Έλληνας φυσικός και αστρονόμος, Διονύσης Σιμόπουλος και αποκαλύπτει ότι η ίδια επιστημονική ομάδα ετοιμάζει και τη φωτογραφία της μαύρης τρύπας του «δικού» μας γαλαξία, με την κωδική ονομασία «Τοξότης Α΄».

Δρόμους για μια σειρά νέων επιστημονικών ανακαλύψεων που ίσως τελικά καταφέρουν να συγκεράσουν τις δύο βασικές θεωρίες της Φυσικής, τη θεωρία της Σχετικότητας και της Κβαντομηχανικής, άνοιξε η φωτογράφηση της μαύρης τρύπας που υπάρχει στο κέντρο του γιγάντιου γαλαξία Μessier 87 (Μ87).

Ο Έλληνας φυσικός και αστρονόμος, επίτιμος διευθυντής του Ευγενιδείου Πλανηταρίου, βραβευμένος για τη συνεισφορά του στην αστρονομική εκπαίδευση, Διονύσης Σιμόπουλος μίλησε στο Newsbomb.gr για το μεγάλο επίτευγμα.

Όπως αποκαλύπτει, μάλιστα, η ίδια επιστημονική ομάδα ήδη συγκεντρώνει πληροφορίες για τον Τοξότη Α' (τη μαύρη τρύπα του δικού μας γαλαξία).

«Οι πληροφορίες για τον "Τοξότη Α'" έχουν καταγραφεί και αυτή τη στιγμή οι υπολογιστές βοηθούν στην αποκατάστασή τους με τη μορφή μιας νέας φωτογραφίας που ελπίζουμε ότι πολύ σύντομα θα δοθεί στη δημοσιότητα».

Τι είναι μια μαύρη τρύπα

Μια μαύρη τρύπα αποτελεί, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Σιμόπουλος, το λείψανο ενός γιγάντιου άστρου με υλικά πάνω από 30 φορές σε σχέση με αυτά που έχει ο ήλιος μας.

«Το λείψανο αυτό δημιουργείται στο τέλος της ζωής ενός τέτοιου γιγάντιου άστρου. Όταν με μια υπερβολικά μεγάλη αστρική έκρηξη που ονομάζεται “supernova” συμπιέζονται τα υλικά του πυρήνα ενός τέτοιου άστρου τόσο πολύ, ώστε η δύναμη της βαρύτητας να είναι τόσο μεγάλη, κατά κάποιο τρόπο το ίδιο αυτό άστρο "καταπίνει" κυριολεκτικά τον εαυτό του», εξηγεί.

Γιατί είναι σημαντική η φωτογραφία

«Η φωτογράφιση της μαύρης τρύπας Μ87 είναι τόσο σημαντική αφενός μεν γιατί κατορθώσαμε να φωτογραφίσουμε το… αφωτογράφητο και αφετέρου γιατί επετεύχθη η συνεργασία επιστημόνων από 8 διαφορετικές περιοχές της γης», τονίζει ο κ. Διονύσης Σιμόπουλος.

«Με τον τρόπο αυτό δημιουργήθηκε ένα τεράστιο τηλεσκόπιο (στο μέγεθος της γης) με μια τεχνική που ονομάζεται συμβολομετρία. Πρόκειται για ένα συγκλονιστικό κατόρθωμα των ερευνητών. Επίσης, μαθαίνοντας το τι συμβαίνει στην περιοχή γύρω από τη μαύρη τρύπα - αφού στο εσωτερικό της δεν μπορούμε να πάμε - έχουμε τη δυνατότητα να πάρουμε πληροφορίες για την πραγματικότητα της ύπαρξης αυτών των αντικειμένων που είχαν προβλεφθεί από τη γενική Θεωρία της Σχετικότητας του Αϊνστάιν. Επιβεβαιώνεται - με απλά λόγια - για ακόμα μια φορά και η θεωρία αυτή», προσθέτει.

Ενοποίηση θεωριών

Επιπλέον, η επιστημονική κοινότητα προσδοκά πως «η περαιτέρω μελέτη αυτών των αντικειμένων θα μας δώσει την ευκαιρία να φτιάξουμε μια νέα ενοποιημένη θεωρία που θα ενώνει και τις 4 θεμελιώδεις δυνάμεις της Φυσικής. Εκτός δηλαδή από τις δυνάμεις που έχουμε ενοποιήσει στο μοντέλο της Φυσικής που ονομάζουμε καθιερωμένο πρότυπο, να συμπεριληφθεί και η βαρύτητα. Ίσως, δηλαδή, καταφέρουμε να ενοποιήσουμε τη θεωρία της Σχετικότητας με τη θεωρία της Κβαντομηχανικής σε μια ενιαία θεωρία που θα μπορούσε κανείς να την αποκαλέσει "Κβαντική Βαρύτητα"».

Ώθηση σε όλα τα επιστημονικά πεδία

Παράλληλα, η επιστημονική κοινότητα εκφράζει την πεποίθηση ότι η πρόσφατη ανακάλυψη θα μπορέσει να δώσει ώθηση στην επιστήμη γενικότερα.

«Η φωτογράφιση της μαύρης τρύπας Μ87 δεν έγινε από τη μία ημέρα στην άλλη. Έτσι λοιπόν αυτού του είδους οι τεχνοτροπίες, θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της επιστήμης γενικότερα», σημειώνει ο κ. Σιμόπουλος.

Ο Τοξότης Α'

Τέλος, ο Έλληνας φυσικός και αστρονόμος αναφέρθηκε και στη μαύρη τρύπα του δικού μας γαλαξία, γνωστή με την κωδική ονομασία «Τοξότης Α΄» (Sagittarius A* ή εν συντομία Sgr A*), λέγοντας: «Η κεντρική μαύρη τρύπα του γαλαξίας μας “Τοξότης Α'” είναι πάρα πολύ μικρή σε σύγκριση με αυτή του Μ87. Ωστόσο, είναι πάρα πολύ πιο κοντά σε εμάς. Οι παρατηρήσεις και της δικής μας μαύρης τρύπας θα μπορέσουν να μας βοηθήσουν στο μέλλον. Ήδη οι πληροφορίες για τον Τοξότη Α΄ έχουν καταγραφεί και αυτή τη στιγμή οι υπολογιστές βοηθούν στην αποκατάστασή τους με τη μορφή μιας νέας φωτογραφίας που ελπίζουμε ότι πολύ σύντομα θα δοθεί στη δημοσιότητα».

Η μαύρη τρύπα «Τοξότης Α» απέχει περίπου 26.000 έτη φωτός από τη Γη (245 τρισεκατομμύρια χιλιόμετρα) και έχει μάζα τέσσερα εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από του Ήλιου μας, άρα η διάμετρος της εκτιμάται σε περίπου 44 εκατομμύρια χιλιόμετρα, κατά προσέγγιση το 10% του μεγέθους του ηλιακού μας συστήματος.

Βρίσκεται σε φάση «ύπνωσης», καθώς δεν καταναλώνει ενεργά μεγάλες ποσότητες γειτονικών άστρων και αερίων.