Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ: Οι διευκρινίσεις του προέδρου για τη σύμβαση 717 και την τηλεδιοίκηση
Τι ανέφερε ο Χρήστος Παπαδημητρίου κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του πορίσματος και σε τηλεοπτική του συνέντευξη
Το δυστύχημα στα Τέμπη και το πόριασμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ έχει πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις για την ευθύνη των καθυστερήσεων στην υλοποίηση κρίσιμων έργων ασφαλείας. Ένα από τα πιο πολυσυζητημένα ζητήματα είναι η σύμβαση 717, η οποία αφορούσε την εγκατάσταση τηλεδιοίκησης και άλλων τεχνολογικών δικλίδων ασφαλείας.
Ο Χρήστος Παπαδημητρίου, πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα και αντιπρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, κατά την παρουσίαση του πορίσματος του οργανισμού, έκανε μια αιχμηρή δήλωση, υποστηρίζοντας ότι η καθυστέρηση στην υλοποίηση της σύμβασης 717 είχε καθοριστική συμβολή στο τραγικό περιστατικό. «Όλοι όσοι καθυστέρησαν την υλοποίηση της σύμβασης 717 συνέβαλαν καθοριστικά στον θάνατο αυτών των παιδιών», ανέφερε χαρακτηριστικά, διευκρινίζοντας ότι αναφέρεται στην ανώτατη ηγεσία της ΕΡΓΟΣΕ και όχι στα απλά στελέχη.
Λίγες ώρες αργότερα, μιλώντας στο MEGA, προχώρησε σε διευκρινίσεις, ανασκευάζοντας ουσιαστικά τη δήλωσή του. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι η σύμβαση 717 θα είχε προσθέσει επιπλέον δικλίδες ασφαλείας, καθώς «οι άνθρωποι πάντα σφάλλουν - έχουν ροπή προς το λάθος». Ωστόσο, σημείωσε ότι ακόμη και σε τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου όπου έχουν ολοκληρωθεί τα συστήματα ETCS και τηλεδιοίκησης, τα ατυχήματα δεν αποκλείονται. «Δεν μπορώ να πω ότι υπάρχει αιτιώδης σύνδεσμος, δηλαδή ότι εάν είχε υλοποιηθεί η σύμβαση 717, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί», πρόσθεσε.
Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ (άρθρο 41) επισημαίνει ότι εξετάστηκαν παράγοντες όπως η πορεία της σύμβασης 717, η χρηματοδότηση των επενδυτικών έργων και οι εθνικοί και ευρωπαϊκοί μηχανισμοί ελέγχου. Ωστόσο, αποφασίστηκε να μην αναλυθούν περαιτέρω, καθώς κρίθηκαν λιγότερο σχετικοί με την άμεση βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.
Σε διεθνές επίπεδο, η αξιοπιστία των αυτόματων συστημάτων ασφαλείας αποτελεί συχνό θέμα συζήτησης, καθώς έχουν καταγραφεί περιστατικά αποτυχίας τους σε κρίσιμες στιγμές. Στις 21 Οκτωβρίου 2024, στην Ουαλία, δύο τρένα συγκρούστηκαν μετωπικά λόγω αστοχίας του συστήματος τηλεδιοίκησης, με αποτέλεσμα έναν νεκρό και 15 τραυματίες. Η Βρετανική Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Δυστυχημάτων (RAIB) επιβεβαίωσε αργότερα το τεχνικό σφάλμα.
Σχετικά με την απουσία συστημάτων τηλεδιοίκησης, το πόρισμα τονίζει ότι, αν και η έλλειψή τους δεν καθιστά εκ των προτέρων τα τρένα μη ασφαλή, οι αρμόδιοι φορείς (ΟΣΕ, Hellenic Train κ.λπ.) όφειλαν να εφαρμόζουν τους ισχύοντες κανονισμούς και να λαμβάνουν πρόσθετα μέτρα ασφαλείας. Σε αυτά περιλαμβάνονται η μείωση της ταχύτητας και η απαγόρευση υπέρβασης του ορίου των 160 χλμ./ώρα. Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε από το δυστύχημα, οι κανόνες αυτοί δεν τηρήθηκαν (άρθρο 650).